Nu vet jag förståss inte hur hur omsättning och mariginaler ser ut i rörelsegrenen "supporterprodukter" och inte heller hur avtalet med NeH ser ut - men jag har en allmän känsla av att det skulle kunna gå att göra åtskilligt mer, både när det gäller sortement och försäljningskanaler. Det känns som om föreningens intäkter skulle kunna ökas rejält om man jobbade mer målmedvetet.
Redax 2: När vi köpte Supporterklubbskepsen för 5-6 år sedan betalade vi ca: 40:-/keps (1200 st). Det sjuka är att det är dyrare att packa en keps än vad det kostar att sy densamma.
Om det är samma förutsättningar i dag så är det ett påslag på 687,5% och det är inte illa pinkat.
Per HApps: Postförskott är rent ut sagt bajs! Givetvis skall man ha förskottsbetalning på PG och endast betala för portot. Expeditionsavgifter är bara löjligt när man vet vad en keps kostar att köpa in...
pettsson: Ja, men vad PerHapps glömde att informera var att familjen Nilsson har släkt här uppe med gott hjärta som kan skicka kepan med posten.. =) Vad ett paket kostar att skicka vet jag inte, men det blir säkert ändå billigare än webshopen.
Skulle dock ge den alltid lika lyhörde Karin Nilsson rådet att istället för att dels ytterligare bekosta familjens modemkostnader, och att få punga ut med en mindre förmögenhet för en kepa, istället bege sig till Domus Timrå (bra för dig...) och inhandla motsvarande huvudprydnad för nätta 170 spänn!
Visst, Timrå IK går väl nu iofs miste om lite extra lök på laxen, men sett till gemene man och vad denne nog i regel är beredd att betala, så skulle jag föredra det billigare alternativet...
Så: Visst kostar det skjortan att handla via nätet, och är detta alternativ det enda, om man inte råkar bo i omedelbar närhet till kommunen, så förstår jag att många helt väljer att lägga pengar på andra saker...
matsby: Frågan är inte hur mycket man säljer utan vilket täckningsbidrag man erhåller . Ett exempel.
Oscar Nilsson i Skövde vill få en Kapanenkeps i födelsedagspresent. Mamma Karin surfar in på Webshopen och beställer en. Efter några dagar dimper det ner en avi i brevlådan och Karin stövlar iväg på posten.
Kepsen kostar 170:- Postförskott 37.5:- Porto ca: 20:- Expeditionsavgift 45:-
Summa summarum kostar en Kapanenkeps 275:-. Undrar om familjen Nilsson köper fler Timråprylar över nätet?
Min gissning är att för varje såld keps dimper det in max 50:- på föreningens konto. 18 % av försäljningsvärdet hamnar hos TIK.
Det måste kunna göras enklare och billigare om man att internetkunderna skall återkomma.
Det swordster menar är helt enkelt att de gamla gardet vill ha tillbaka ursprungs emblemet d.v.s tallarna som varit förknippat med TIK, Örnen är ju bara en nymodighet igentligen för att locka yngre folk som tycker det är fränt och köper mer souvenirer,,jag menar ur försäljnings synpunkt så antar jag att Örnen är bättre för TIK, men tradition gör att vi vill ha tillbaka tallarna.
Tycker det igentligen är samma befängda idé när man byter ut symbolen som att man helt plötsligt skulle komma på att nu jävlar byter vi färg och skall ha gula hemmatröjor och blå borta tröjor.
auricom: Jojo..."åter till rötterna" skulle väl en gammal gubbe som jag uttrycka samma tanke... Vi är ju tyvärr lite "red eaglade" till mans efter att Armeika vann kriget!
Frånsett det så är ju tallar fina grejer...(pines, typ)
Tallarna är ju klassiskt och ett betydligt mer laddat varumärke än vad "red eagle" någonsin kommer bli... back to the roots säger jag vad gäller merchandise... man skulle känna sig betydligt mer stolt av att bära ett sådant heraldiskt vapen än någon röd och fjunig hackspett...
I senaste numret av Sportmagasinet säger Bo Bulla Bergren att Tallemblemet fortfarande är Timrås officiella klubbmärke. Stämmer verkligen detta? Varför använder då inte Timrå märket i sin marknadsföring, dvs någon tröja kunde de väl trycka upp?
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.