Det jag tycker är absolut sämst med ladan är att det är svårt för barn att kunna få se något av matchen, och vad gör man när man är pissnödig?
Slår sig fram över folkhavet eller så hänger man ut den och gör sina behov på plats! Lite svårare då om man är av det andra könet. Eller så pissar man i byxorna! Bara att välja! Ja ni som har stått där nödig vet!
Bra att detta diskuteras för ladan är Sveriges sunkigaste ES hall alla Kategorier! Men visst har den sin tjusning också men det är nya tider och nu är det dags att agera!
Kosta vad det kosta vill, spräng oss ur krisen, våga spränga, våga vinna!
Snackar man amfiteater så är det berget som ligger vid "plantförädlingen" intill E4-an. Bredvid ligger golfbanan, Fagga och flygplatsen åt andra hållet.
Att tänka fritt är att tänka stort. Vill man så kan man och det lär inte vara helt omöjligt. Men kan något sätta berget på kartan för en utflyttad Kovlänning?
Jag är inte riktigt säker på var platsen ligger, men har man inte nära till järnvägen också? En station där så...
Jag kommer också att tänka på inslaget om Köpenhamn FC:s stadion på TV härförleden. Där hävdades det att hyresintäkterna för evenemang stod för större delen av KFC:s intäkter. Men det är klart, folkunderlaget är väl lite större där.
Annars kan man ju alltid döpa om laget till SCA HC och bygga en ny hall i anslutning till sodapannan för att vinna skalfördelar.
jag tycker att ideén låter jättebra om tik kan få tag på pengarna dvs.. Jag tycker om ladan och läget också men för att vara ärlig så tycker jag att det låter jätteintresant :)
Missförstå mig inte. Idén kan vara bra. Men jag känner mig inte tillräckligt insatt för att bedöma om det är ett bättre alternativ än det som tidigare planerats.
Alla projektledare här kan väl ta och kontakta Janne Söderström och presentera sin kostnadskalkyl. Samt peka på fördelarna med att bygga helt nytt istället för att bygga om.
Iden är så gott som klockren, vi gräver ner oss. Timrå är underground. Minimala tecken ovan jord att vi existerar, det är ju perfekt. Geografiska läget är väl ett frågetecken men jag måste säga att jag gillar iden med att slå ihop SCAs och TIKs intressen.
Qlan: Som jag fattat det hela så gick det förslag som lagts på is ut på att TIK köper hallen för 39 miljoner. Ett skuldebrev upprättas, TIK betalar alltså inga rena pengar. Varje år får TIK fem miljoner i driftbridrag, dessa fem miljoner dras av från skuldebrevet.
Kongo- Även om Du är välinformerad. Tror Du att kommunen skänker bort TIK 5 mille? Med sin dåliga ekonomi. Men, skit samma, jag tycker att The Lastlava Cavern Arena är en så bra idé så det vore en lika bra idé om vi supportrar kunde byta idéer kring den än å att tvista om andra saker.
Qlan: TIK betalar inte 40 miljoner, eller 39 för att vara exakt, rakt upp och ner till Timrå Kommun. Av bokföringstekniska skäl är det tänkt att fem miljoner dras av varje år. Fem miljoner som ses som ett driftbidrag till Timrå IK.
Finssen med PerHApps idé är ju att SCA behöver mycke bergmassor för att bygga jättekajen på Östrand. Där ligger en stor, säkert mycket stor kostnad. Tas berget från Lastlava så blir ju arenan byggd av sig själv. Å frakten billig. Vi kan glömma tankarna om att något storföretag skulle gå in och satsa på en arena likt de i Karlstad eller Jönköping. Vi får hitta egna lösningar till egna pengar.Å dom pengarna måste vi betala på inträdet. Hellre fem mille på en spelartrupp än på en ny och högre plåtskoning på Isstadion För en ombyggnad där blir inte billig. Kommunen ska ju ha 40 mille för kåken. Bara räntan på dessa pengar ger oss en bra förstafemma Om inte Norrporten fått bygga kontor runt Idrottsparken - vem tror att läktarbygget då kommit till? Sådan är verkligheten i Svall och inte bättre i Timrå Jag håller på dej PerHApps. Kör hårt
Under Dmitris era så stod Njurunda klanen på Norra läktaren. Sedan när klacken flyttade över. Så tänkte man, f-n nu kommer packet hit. Då flyttade vi över till Södra, för att slippa trumman. Där blev vi kvar även när klacken flyttade tillbaka en andra gång och nu är det Njurunda klanen som dominerar i klacken. Så kan det gå.
Det lär inte bli billigt att spränga ut ett helt berg. Bättre att bygga på den nuvarande. Ska vi flytta så ska vi flytta till Birsta.
SCA måste gå in med stora pengar och sponsra. Hur kan LHC bygga en egen LLA plus att betala ut löner på över 8 miljoner till en spelare? Svaret är sponsorer plus en egen hall med loger som man säljer ut för en miljon styck. Dom har 30 st. Därför kan man värva spelare för 30 miljoner. LHC går mot slutspel. FBK blir ännu bättre nästa år. Spelarförlusterna blir inte så många. Malmö ska bygga nytt och lär värva rejält. Djurgården har Patrik kjellberg och Espen Knutsen på G. SCA det är dags att vakna.
Qlan: Jag har kollat länktipset, tycker att det ser ut som en sämre variant av Scaniarinken, som förvisso är rätt bra. Det viktiga är att få en försklassig arena någon gång i framtiden, oavsett om Timrå går upp i år eller inte. Då kan man kanske bli tvingad att bortse från känslor. För övrigt anser jag att södra stå är helig mark.
PerHApps - du är rätt ute. Bättre idé om ett nybygge till rimlig kostnad får vi nog svårt att finna. Märk väl Det är vi som får pröjsa med biljetterna
Kongo Det finns dom som inte glömmer månskensrinken nere vid massamagasinen, men dom älskar hockey med TIK: Kan vi få en bra arena som PerHApps föreslår, så blir säkert upplevelsen minst lika stare med de röd/vita på rinken. Jag har kollat länktipset - gör det du också så blir du säkert impad.
Härligt Kongo, då är vi överens. Tycker att Janne Söderström med underhuggare borde titta över mitt förslag innan dom köper en plåtlåda för 40 miljoner.
Sen har jag ett till förslag. När vi kommer till Leksand nästa vecka så borde vi bjuda tillbaks på knäckebrödet som vi fick av Leksand senast hemma. En låda Oscars kan aldrig bli fel.
Vilken kanonidé! Det var väl så här han gjorde Alexander den Store. När ingen lyckats med att lösa den gordiska knuten så gjorde han det med ett svärdshygg. Ingen hade vågat göra det tidigAre. Därför PerHApps, du har lyckats hitta en lösning som hela supporterskaran borde backa upp. 2000 ståolatser. Ingen ny arena har tänkt så tufft på oss ståuppfans. Detta måste vara den ultimata lösningen. ABSOLUT PerHApps. Nu måste väl gästboksskrivarna explodera av lycka och skrivglädje. Vi kör igång. varför inte numrera våra inlägg. Vi sätter PerHApps till ARENA # 1 och jag tar ARENA# 2. NU KÖR VI IGÅNG. ALEXANDERHUGGET ÄR UTDELAT.
Körde förbi Y-et i södergående fil häromdagen och likt Martin Luther King så börjar jag min krönika med " I have a dream".
2 veckor innan invigningen i Lillehammer så passerade jag Gjövik en sen lördagskväll efter en dag i Lillehammers Olympiapark där jag hade gått husesyn. Det enda som skvallrade om att det fanns någonting inne i berget var en dörr som var obetydligt större än entrén till Sundsvalls Sjukhus.
Innanför dörren stod 2 st. militärpoliser och vaktade detta hål i väggen. Efter lite tuppfäktning om hur många guld Sverige respektive Norge skulle ta så fick jag mig en guidad tur i detta bergakungens sal. Vi gick ca: 150 meter i en tunnel rätt in i berget som var blåmålad i taket och marmor på golvet. Vid tunnelns slut kom jag in i en jättesal som rymmer 5500 sittplatser med jordens häftigaste akustik. Se bifogad länk och 360 graders film. I denna sal så spelar Gjövik Mammuts sina hemmamatcher men man anordnar även konserter & andra evenemang.
Sittandes på E4:an på deltavägen med en begynnande amfiteater framför mig såg jag framför mig ett dagbrott där man har sprängt ner en kombinerad hockey & evenemangsarena med plats för 6000 sittplatser och 2000 ståplatser.
När nu Timrå IK har sagt att man vill köpa loss Ishallen för ca: 40 miljoner kronor för att kunna bygga om den så att man kan öka publiksiffrorna med ytterliggare 1500 platser och till detta bygga om restaurangen och nya kiosker och pubar så måste man kanske plöja ner ytterliggare 40-50 miljoner för att ge Ishallen den nödvändiga ansiktslyftningen som man kan kräva av en modern arena.
Men det enda som man har då åstadkommit är just en ansiktslyftning för 90 milj. kr. Man har fortfarande kvar en 60-talsbyggnad i plåt med allt som den innefattar på gott och ont.
Men nu är det så att SCA planerar att bygga en djuphamn i anslutning till Östrandsfabriken och dom kommer att behöva sprängsten i mängder. Sprängstenen måste komma från någonstans och fraktas på lastbil från samma ställe. Dessa massor är ju inte gratis, men om Timrå Kommun som äger området runt Lastlavaberget låter SCA spränga fram sina stenar ett stenkast från Östrand så slipper dom betala för stenarna och fraktkostnaderna blir minimala.
Min tanke är då att man spränger "smart" och i samma veva indirekt "bygger" golv och läktare till en ny arena rätt ner i berget som kan innefatta både ishockey, basket och Londonfilharmonikerna då man får ett The Lastlava Cavern Arena med superakustik. Över detta dagbrott så bygger man ett tak med resturanger, pubar, omklädningsrum och uppehållsutrymmen ovan mark.
Fördelarna med den valda platsen är en stabil berggrund, närhet till E4:an och Midlanda.
Om man nu måste bygga om ishallen för en massa miljoner för att modernisera ishallen så kan man väl lägga samma slantar på en helt ny unik arena med svenska mått mätt.
Färjestad & HV71 har redan byggt sina egna Colluseum och Brynäs, Modo, Malmö & Linköping står på tur. Så skall mittsveriges lag Timrå IK kunna stå sig i konkurrensen om spelare & sponsorer av klass så måste man även kunna erbjuda en arena av klass.
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.
Ett beslut måste tas om ombyggnad eller ny hall, det spelar ingen roll när. Timrå kan åka ur när som helst, det kan alla lag.
Insprängt i Laslavaberget låter skittufft, WOW vilken hall det skulle bli.
Dags för SCA att vakna !!!.
Timrå IK är dom bästa.