Här kommer ett första utkast på hur en ev, ombyggnad av e-on arenan skulle kunna se ut.
Tanken är att man bygger ut 25 rader runt om hela rinken, fäller in logerna så att man kan behålla lutningen på läktarna. Detta gör att man behåller den befintliga läktaren , bygger på med nytt runt om och gör ett nytt tak med nya takstolar.
Publikkapaciteten landar då runt 8000-9000 beroenden på hu många rader man vill bygga, plu att man behåller logerna på samma radnummer som nu.
Trots allt så har hallen fyllt till 93% i snitt denna säsong, och då ligger vi bara på 8:e och sista slutspelsplats. Det som sviker är ju gästande lags supportrar som har 100-150 platser till förfogande , och ståplats.
Förslag till ombyggnad:
Utöka den befintliga grytan till 25 rader runt om och fäll in logerna i samma lutning som läktarna. Det skulle ge minst 2500 nya platser.
Men då måste man göra om eller byta ut taket som hänger där.
5800+2500 = 8300. Det borde bli en skaplig gryta på min ära.
Det är då fan märkligt att Sundsvalls marker upptäcks vara förorenade så fort byggen av intressant karaktär är på gång. Man blir riktigt less. Fast var det inte så att Ericsson i sista stund backade ur detta projekt också...?
DJ Hemp: Mittemot sporthallen kommer det inte byggas någonting det närmsta 10-20 åren. Marken är så förorenad att en sanering kostar miljoners miljoner. Det var därför det inte blev några mitthems hus där.
Helst ingen jättearena i hamnen. Den skulle bara förfula området ännu mer. I hamnen vill jag helst se stadskvarter med bostäder, butiker, barer och annat trevligt...
TIKbiff:
Jag tycker att Hagblom & Co har gjort ett dåligt jobb. Därför har jag också utdelat skarp kritik till klubbledningen ett antal gånger. Min vision om förnyat allsvenskt spel gäller under förutsättningen att organisationen förändras...
DJ Hemp: Med tanke på ekonomi samt en sportchef och styrelse som är inkompetenta och ropar " ja vi lyckades sno denna talang ifrån Harmånger mitt framför fötterna på alla andra elitklubbar som ville ha hanom"
Om GIF tar sig upp de närmsta 5 åren blir jag förvånad, du som är "insatt" i klubben, tycker du att Hagblom med bihang gör ett gott jobb?
Inte mig emot om arenan skulle ta upp till 9 000 personer, men erfarenheten säger mig att det (som alltid) skulle bli snålare tilltaget när det byggs i Sundsvallsregionen. Se bara på IP...
En ny hall med en kapacitet på cirka 7 500 åskådare bör uppföras vid Universitetsallén i Sundsvall, ungefär mitt emot Sporthallen. Då har vi regionens mest intressanta elitidrott samlad inom ett par hundra meter i ett mycket centralt läge. Ingen dålig idé eller...
Janken: Så länge det går bra så lär det inte "plana ut" och det säger väl sig självt egentligen att om det går dåligt så krymper snittet oavsett lag och hall.
Jag tror att man säkert går miste om ca 1000 åskådare per match i Timrå pga för lite sittplatser och sen är det förmodligen också så att även om det inte är fullt på sitt för jämnan (vilket det iofs har varit i flera matcher nu) så beror det på att folk saknar attraktiva stolar. Det är inte så fantastiskt att sitta uppe i ett hörn eller på 21:a raden...
Det vi och klubben behöver är en hall som tar runt 7000 för då kan jag garantera att vi också ligger på ett snitt kring 6500-6800...resten av det du har synpunkter på skriver jag under på direkt.
Håller fullständigt med vi behöver en arena som tar 7500 - 8000 personer vi utökade vår gamla "lada" med 300 pers i den stora ombyggnationen för 3 år sedan, det är alldeles för dåligt. Hoppas det händer något till nästa säsong de har ju pratat om att utöka ca 700 - 800 pers det är anser jag i minsta laget men bättre än inget alls.
Janken: Håller med. Vi får se vilka siffror Brynäsarna/Modoiterna har om tre år, och särskilt om dom gör en säsong liknande vår förra. Det är då agnarna skiljs från vetet. Dessutom: man får inte glömma att nettovinsten/åskådare är betydligt lägre för Swedbank/Läkerol än E.ON. Det skiljer ju ett antal hundra miljoner i lån. En publikkapacitet på 6500 känns rimligt. Om det går att få till rent praktiskt har jag ingen aning om.
TD: Dom har sprillans nya och stora hallar.. Siffrorna kommer att "plana ut" för BIF o Modo med tiden. Men visst skall man fortsätta att satsa på en publikökning i Eon Arena. Samtidigt tror jag inte att man skall storsatsa för snabbt.. Kör man för fort så riskerar man att åka i diket. Det är vettigt att ta investeringarna lite pö om pö. Vad jag efterlyser i första hand i EA är...
En pub närmare ståplats (Dricker inte själv öl.. men hör varje match att andra är sugen på en pilsner emellanåt)
Fler sittplatser.. Sittplatserna är slutsålda i flera grundseriematcher.. Kan säkert sälja 500 st till vissa matcher. Men absolut inte på bekostnad av "våra ståplatser" Vad blev det av sittplatsläktaren på västra väggen, ovanför stå???
Sist men inte minst.. och även billigaste åtgärden vore.. Några hinkar med målarfärg! Vissa delar av EA ser ju för bövelen ut som provisoriska tillbyggnader.. Röd o vit färg och ett antal entusiastiska frivilligarbetare.
Det blir tuffare nu när Brynäs och Modo gått om oss i åskådare på matcherna 1500 mindre än dessa lag och visst måste vi nu göra allt på utveckla arenan. ordningen är återställd Timrå är inte längre störst i norrland. Men vi är Timrå och vi ger inte upp!
Favoritarenor (och inte): Bortasektionen enda skamfläcken? Ja om man enbart ser till hockeyupplevelsen för samtliga kanske. Och då är jag definitivt med. Som jag konstaterat, då är SCA svårslagen. Jag har ju som bekant andra synpunkter också men för huvudsyftet, se hockey, har vi en topparena!