actionleif: du tror att du släpper lös bättre med alkoholen ja. men det kanske beror på att hjärnan tar skada av alkohol och därmed blir det en förvriden uppfattning du har?. det är ju egentligen inte du som har rol.igt utan det är ju alkoholen. ett gift du tillsatt din kropp..
men som sagt jag är inte här för att övertala folk att sluta dricka utan jag ville bara få igång en diskution om det verkligen var nödvändigt med alkoholförsäljnig på idrotts arrangemang. fokus ska väl ändå ligga på idrotten och hälsan?..
NuMo: tragiken ligger i att folk säger att dem kan ha roligare med alkohol och det faktiskt är bevisat att alkoholen inte alls gör att man blir gladare . man har ju gjort mycket forskning inom alkohol och myter och man har ju kommit fram till att alkoholen inte alls gör människkan gladare som man hela tiden tror. jag har då fasen så mycket roligare sedan jag slutade dricka. jag skriker dessutom bättre nykter =)..
Janken: Visst har du rätt i många saker du skriver. och visst har du rätt i att jag anser att alkohol är en drog. men som jag skrev i mitt första inlägg jag har inget emot dem som väljer att dricka men jag förstår inte syftet att förknippa idrotten med alkohol. om man nu bara ser öl som en dryck varför inte dricka alkoholfri öl då ?.
Nu tillhör ju jag den kategori människor som själv druckit alkohol och tappat kontrollen därav jag kanske är lite partisk då jag försöker få folk att ha roligt utan alkoholen. jag blir dock väldigt glad när jag läser ditt inlägg där du säger att du pimplar loka på supporterresor. jag har själv inte åkt på resa sedan jag blev nykter då jag inte vet om jag vill utsätta mig för den miljön. m,en det är min personliga åsikt och mitt eget dilemma som inte hör till diskutionen om att sälja öl på idrottsplats.
moralistiska pekpinnar pratar du också om. visst jag berättar för folk om min åsikt och jag informerar om skador och jag går för tillfället även en utbildning för att kunna jobba med alkohol o narkotika frågor i framtiden men jag gör det av kärlek till livet. dock vet jag att alkoholen kommer alltid finnas.. det inser jag. men jag anser också att folk har rätt till livet lika mycket som alkoholen.
Där har du en markant skillnad mellan dig och mig..
Jag dricker själv inte alkohol men kallar mig inte för nykterist. Jag lägger inga moraliska aspekter i alkoholbruk eller att folk tar sig en pilsner. Jag avstår p g a ett personligt val... Att inte dricka..
Jag bor med en kvinna som kan öppna en vinflaska en fredag kväll.. Dricka två glas till middagen och sen ställa flaskan i kylen för eventuell framtida rödvinssåser.. Oftast hamnar den i slasken efter en vecka.
Jag kan se hennes njutning av att få en kall öl vid olika tillfällen. Och unna henne det utan att lägga någon som helst tanke på huruvida det innehåller 1,2 eller 3 % alkohol.. Som nykterist kan du kanske inte se öl som en dryck utan ser det uteslutande som en drog.. Jag ser öl som en dryck.. Som vilken dryck som helst.. En oerhört omtyckt och uppskattad dryck dessutom. Dock med vissa skadliga effekter vid ett för stort intag.. Men det har ju kaffe också.. Läsk är inte bra för tänderna..
Jag skulle vilja vända på det och ställa frågan. Varför skall man INTE servera öl på en hockeymatch?
Visst finns det folk som dricker för mycket och missbrukar öl.. Men samtidigt så kan man inte, utifrån det hindra alla från att få ett glas öl?
I min familj finns det, utan att ljuga, ett mycket avspänt förhållande till alkohol och öl.. För mina barn är det hur naturligt som hels att deras styvmamam kan ta en öl till maten men jag dricker mjölk.. Min trettonåriga grabb har varit med på supporterresor och sett sin pappa hinka litervis med Loka och ha lika roligt som dom andra för det..
Nä snarare finns risken att moralistiska pekpinnar skapar ett väldigt knepigt förhållande till alkohol...
Pilsner är en fullt laglig, uppskattad och populär dryck bland folk i gemen.. Låt folk få köpa sig en bägare i pausen...
Som jämförelse har Vatikanen försökt få folk att sluta pippa i flera hundra år nu.. Inte pippas det mindre för det.. Nä! Kunskap och förstånd är bättre än förbud o pekpinnar.
Janken: jag har en liten fundering som du kanske vill vara vänlig och svara på. är det nödvändigt med alkohol på en idrottsarena?. vad finns det för aspekter som visar på att det är possitivt att pimpla öl>?. jag kan rada upp en lista på saker som är negativa med alkohol och i synnerhet tycker jag det klingar illa att man säljer alkohol på en plats där många ungdomar är för att se sina idoler och förebilder.
visst vill man dricka alkohol får man väl göra det. men jag anser det vara olämpligt att ha alkoholförsäljning på idrottsarrrangemang.. dock vet jag att det handlar om pengar och makt och att det förmodlingen inte är nån som bryr sig om min lr någon annan nykterists synpunkt.
En Ölpub på västra sidan vore inte heller helt fel.. Själv bryr jag mig inte eftersom jag inte dricker öl.. Men många, många, många skulle säkert uppskatta att få klara strupen med en maltdryck i periodvilorna utan att behöva beblanda sig med "packet på sittplats" (OBS!! den sista formuleringen var ett raljant skämt)
ernie eagle: Ingen skulle jag säga. Timrå IK är en ideell förening och för denna gäller lite lustiga regler. Kolla länken nedan.
Sen har säkert Timrå IK ett arenabolag eller liknande. Detta är ett Aktiebolag där Timrå IK är ägare. I aktiebolagen är det en egen uppbyggnad och styrelsen blir bara ansvarig om oaktsamhet förekommit.
I en ideell förening är styrelsen personligt ansvariga för allt som händer i föreningen.
I sverige får inte idrottsklubbar vara annat än ideella föreningar till skillnad mot tex premier leage i England.
Swordster: Låt oss i så fall vänta tills dess med eventuella flytttankar!
Vi får leva med nackdelarna att arenan ligger lite avsides.. Men det hör till.. Jag gillar vår arena. En av de få utan etager.. En av de få med riktigt bra lutning... En av de få där traditionen sitter kvar i väggara (Och belysningsramperna)
Sen kunde man kanske "göra klart" ombyggnaen nån gång. Lite färg.. Lite lister..Det finns ju för bövelen inte ens bänkar att sitta på i entren vid ståplats. Vad kan kostnaden vara att sätta dit 7-8 bänkar??? Löjligt liten 7-8 000 kanske.
Alternativt ståbord att ställa kaffekoppen på. bara några stycken.. Men NÄÄÄÄÄ!
Försök också att lösa trafikproblemet på nåt sätt eftersom den geografiska placeringen gör att det alltid kommer att vara bil som är det dominerande färdsättet till E-on arena. Själv försöker jag undvika att åka bil dit men ibland måste vi.. Det är rent fördj...ligt att ta sig därifrån.
Redax 2: När vi ändå är inne på det här med ekonomiska kalkyler, arenabyggnader och identiteter. Vem eller vilka är det som egentligen äger Timrå IK?
Är det medlemmarna? Eller finns det någon ytterst ansvarig? Rent tekniskt, kan jag formellt överta äganderätten om jag pumpar in tillräckligt med kapital.
Satt och funderade på det där för ett tag sedan och är nyfiken på hur det hela förhåller sig?
Janken: Mmm..... minns debatten om arena bygget när eon blev till. Då var det ju några snubbar som hade ritningar klara för en arena i birsta. Det är helt befängt..... Man kan inte bara flytta hur som helst. Då har vi snart ett NHL liknande system där den som har mest pengar har störst makt. Så kanske det redan är, men hockey är fortfarande en folksport i sverige. Låt det vara så. Man transplanterar inte organ för att man behöver utan för att man måste..... Vi ska inte flytta vårt hjärta nånstans....
Vad man förlorar är lite av bredden och möjligheterna till övriga evenemang i arenan.
Arenan är i dag en ypperlig arena att ha olika arrangemang i. Men den ligger lite långt från det stora upptagningsområdet som faktiskt är Sundsvall. Även för en Stöde eller Ångebo så är det mycket simplare att ta sig till Sundsvall för att se ett arrangemang och då är konkurrensen från Nordichallen och även kattlådan rätt stor.
Ta exemplet om Dragons kommer att spela final till våren.. Då blir det i Kattlådan eller Nordichallen. Du får inte "kidsen" med häng på brallorna och luvtröja att ta sig ut till Timrå.. Dom vet knappt att det finns två - tresiffriga busslinjer.
Visst skulle det vara fräckt med 4 000 pers på en basketmatch i E-on Arena.. Tyvärr är det kört.
Om SVT skall arrangera en melodifestival gör man det i Nordichallen som ligger 3-4 min från de stora hotellen..
Om en arrangör skall plöja ner ett antal mille i en julkonsert med Kjell Lönnå, Carola och Tommy Körberg så blir det i.... Nordichallen.. 150 spänn med Taxi från banketten på stadshusverandan..
Trots det är jag ändå helt inne på att hockey skall spelas på tallmon i TIMRÅ...
E-on arena har tyvärr den placeringen att det bygger på biltransport och specialinsatta bussar.
Gidde: Att se Timrå spela "hemma" i Sundsvall vore fan lika otänkbart som att se Leksand skrinna in på isen i Borlänge Ishall eller på Lugnet i Falun för hemmamatch. Det finns liksom inte på kartan.
Och det säger väl sig självt att besöksunderlaget till stora delar finns i Sundsvall då det bor blott 18.000 i hela kommunen.
Samma sak med Leksand, där bor det 5.000. Det vore naivt att tro någonting annat än att folk utifrån gästar arenorna i kringliggande kranskommuner.
Men en sammanslagning vill jag aldrig någonsin uppleva. Då begår ett rättsligt folkmord på en hel minoritet.
Jag ploppade förvisso ut på BB i Sundsvall men känner mig definitivt inte som någon Sundsvallare.
Har absolut ingenting emot staden i stort men Timrå är min identitet oavsett vart jag än må slå ner mina bopålar i framtiden så kommer alltid Timrå att vara hem för mig.
Per HApps: Tycker din "colloseum arena" ser lite luggsliten ut.
Vart hittar du de 3000 extra personerna som ska köpa biljetter till din arena.
Min personliga åsikt är att vi har en fin arena som med enklare medel kan få några hundratal fler sittplatser. Bättre att ha en mindre arena som det är tryck i än en stor arena som gapar tom.
Här kommer ett första utkast på hur en ev, ombyggnad av e-on arenan skulle kunna se ut.
Tanken är att man bygger ut 25 rader runt om hela rinken, fäller in logerna så att man kan behålla lutningen på läktarna. Detta gör att man behåller den befintliga läktaren , bygger på med nytt runt om och gör ett nytt tak med nya takstolar.
Publikkapaciteten landar då runt 8000-9000 beroenden på hu många rader man vill bygga, plu att man behåller logerna på samma radnummer som nu.
Trots allt så har hallen fyllt till 93% i snitt denna säsong, och då ligger vi bara på 8:e och sista slutspelsplats. Det som sviker är ju gästande lags supportrar som har 100-150 platser till förfogande , och ståplats.
Förslag till ombyggnad:
Utöka den befintliga grytan till 25 rader runt om och fäll in logerna i samma lutning som läktarna. Det skulle ge minst 2500 nya platser.
Men då måste man göra om eller byta ut taket som hänger där.
5800+2500 = 8300. Det borde bli en skaplig gryta på min ära.
Det är då fan märkligt att Sundsvalls marker upptäcks vara förorenade så fort byggen av intressant karaktär är på gång. Man blir riktigt less. Fast var det inte så att Ericsson i sista stund backade ur detta projekt också...?
DJ Hemp: Mittemot sporthallen kommer det inte byggas någonting det närmsta 10-20 åren. Marken är så förorenad att en sanering kostar miljoners miljoner. Det var därför det inte blev några mitthems hus där.
Helst ingen jättearena i hamnen. Den skulle bara förfula området ännu mer. I hamnen vill jag helst se stadskvarter med bostäder, butiker, barer och annat trevligt...
TIKbiff:
Jag tycker att Hagblom & Co har gjort ett dåligt jobb. Därför har jag också utdelat skarp kritik till klubbledningen ett antal gånger. Min vision om förnyat allsvenskt spel gäller under förutsättningen att organisationen förändras...
DJ Hemp: Med tanke på ekonomi samt en sportchef och styrelse som är inkompetenta och ropar " ja vi lyckades sno denna talang ifrån Harmånger mitt framför fötterna på alla andra elitklubbar som ville ha hanom"
Om GIF tar sig upp de närmsta 5 åren blir jag förvånad, du som är "insatt" i klubben, tycker du att Hagblom med bihang gör ett gott jobb?
Inte mig emot om arenan skulle ta upp till 9 000 personer, men erfarenheten säger mig att det (som alltid) skulle bli snålare tilltaget när det byggs i Sundsvallsregionen. Se bara på IP...
En ny hall med en kapacitet på cirka 7 500 åskådare bör uppföras vid Universitetsallén i Sundsvall, ungefär mitt emot Sporthallen. Då har vi regionens mest intressanta elitidrott samlad inom ett par hundra meter i ett mycket centralt läge. Ingen dålig idé eller...
Janken: Så länge det går bra så lär det inte "plana ut" och det säger väl sig självt egentligen att om det går dåligt så krymper snittet oavsett lag och hall.
Jag tror att man säkert går miste om ca 1000 åskådare per match i Timrå pga för lite sittplatser och sen är det förmodligen också så att även om det inte är fullt på sitt för jämnan (vilket det iofs har varit i flera matcher nu) så beror det på att folk saknar attraktiva stolar. Det är inte så fantastiskt att sitta uppe i ett hörn eller på 21:a raden...
Det vi och klubben behöver är en hall som tar runt 7000 för då kan jag garantera att vi också ligger på ett snitt kring 6500-6800...resten av det du har synpunkter på skriver jag under på direkt.
Håller fullständigt med vi behöver en arena som tar 7500 - 8000 personer vi utökade vår gamla "lada" med 300 pers i den stora ombyggnationen för 3 år sedan, det är alldeles för dåligt. Hoppas det händer något till nästa säsong de har ju pratat om att utöka ca 700 - 800 pers det är anser jag i minsta laget men bättre än inget alls.
Janken: Håller med. Vi får se vilka siffror Brynäsarna/Modoiterna har om tre år, och särskilt om dom gör en säsong liknande vår förra. Det är då agnarna skiljs från vetet. Dessutom: man får inte glömma att nettovinsten/åskådare är betydligt lägre för Swedbank/Läkerol än E.ON. Det skiljer ju ett antal hundra miljoner i lån. En publikkapacitet på 6500 känns rimligt. Om det går att få till rent praktiskt har jag ingen aning om.
TD: Dom har sprillans nya och stora hallar.. Siffrorna kommer att "plana ut" för BIF o Modo med tiden. Men visst skall man fortsätta att satsa på en publikökning i Eon Arena. Samtidigt tror jag inte att man skall storsatsa för snabbt.. Kör man för fort så riskerar man att åka i diket. Det är vettigt att ta investeringarna lite pö om pö. Vad jag efterlyser i första hand i EA är...
En pub närmare ståplats (Dricker inte själv öl.. men hör varje match att andra är sugen på en pilsner emellanåt)
Fler sittplatser.. Sittplatserna är slutsålda i flera grundseriematcher.. Kan säkert sälja 500 st till vissa matcher. Men absolut inte på bekostnad av "våra ståplatser" Vad blev det av sittplatsläktaren på västra väggen, ovanför stå???
Sist men inte minst.. och även billigaste åtgärden vore.. Några hinkar med målarfärg! Vissa delar av EA ser ju för bövelen ut som provisoriska tillbyggnader.. Röd o vit färg och ett antal entusiastiska frivilligarbetare.