JonasD: Synd såg det var ryggen som spökade. Hoppas på att få se Tenkrat eller Jonte med finnarna nu. Eller varför inte båda tillsammans med Hahl. Tycker dom ser starka ut nu trots att dom inte gjort mål på ett tag
Skarin: Det märkliga med Petr Tenkrat är ju att det finns egentligen inte så mycket som talar för att han skulle ha den här produktiva kräftgången han har.
Han har alla förutsättningar att lyckas sett till det spel han levererar. Han är snabb, har en bra blick och ett bra skott. Jag tycker även att arbetsinsatsen är helt okej. Så det är svårt att ha en klar analys över vad som hänt eftersom det inte går att säga att han är en för dålig hockeyspelare.
Han kommer däremot ofta lite lite fel och åker lite lite fel då han anfaller kanske. Det känns som att det bara handlar om att han har svårt med den typ av hockey vi spelar här. Det är ju också något som han kan vänja sig vid och något som kan lossna. Men eftersom han är så pass dyr som han är så är det ju en fråga över hur lång tid han ska få på sig.
Men visst in med finnarna. Han är i vilket fall som helst mer målfarlig än Björn Svensson, alla dagar i veckan.
JimmyH: Ja visst känns det som att en liten rink och raggarhockey är mer hans stil och det verkar också som att det har satt sig fast så pass mycket att han inte tycks förmå att hitta tillbaka. Det är som bekant svårt att lära gamla hundar att sitta... En annan sak som talar emot är väl att han allt som oftast har blicken nere och ser ut att ha betonghandleder som han använder till att försöka slå svåra avgörande passningar istället för korta, raka, snabba och enkla diton, och då inte minst i PP.
JimmyH: Bra analys av en bra hockeyspelare, Jimmy.
Jag ser egentligen inga andra alternativ än att låta Tenkrat få chansen med Hahl och Pyörälä. Det är dags på riktigt allvar att ge honom enormt mycket istid tillsammans med våra bästa spelare, allra helst i powerplay. Inget ont om Bagarn som ju är en klasscenter defensivt sätt, men det är nog något lättare för Tenkrat att lira med en sådan som Hahl (och Pyörälä) än med Jonte och Bagarn....
Nej, nu är det dags att börja utnyttja våra spelare på ett bättre sätt. Tydligare roller osv. Lite som "vad har jag för uppgift i det här laget först och främst?". "Ska jag spela lite mer fysiskt kanske?". Ut och kör, sluta krångla. Skjut, in på mål med mycket trafik.
Ambroo: Jo han har ju fått jätte mycket tid i pp och fått mycket passningar att jobba med....eller nåt. Det vore ju häftigt om han och Jonte kunde byta plats, så kanske vi t.o.m. kan få Jonte framför mål istället för som back.
Skarin: Du har inte tänk på att man redan testat honom i olika positioner i den spelformen och kommit fram till att den nuvarande är den bästa? Jag skulle också vilja se Jonte som brunkare och Tenkrat som skytt, men så jävla inkompetenta är de väl ändå inte så de har missat att pröva det...
Ambroo: Fast han är ju uppvuxen i Tjeckien, så han borde ju ha spelat ganska mycket på stor rink i sitt liv, det var mer så jag tänkte. Jag tror inte själva rinken avgör helt.
Däremot så spelar ju Tjecker och Svenskar lite olika, taktiskt sett. Raggarhockey har tydligen börjat användas här och vad det är vet jag inte riktigt men de spelar mer på snabba omställningar där i alla fall. Lite som MoDo spelar hockey. Timrå kommer lite mer samlat istället för att anfalla en och en. Det är kanske det där sista som är "raggarhockey".
JimmyH: Jo men han har varit borta tillräckligt länge ändå. Och han har ju bevisligen bara gjort en bra säsong på stor is som senior och det var väl för tio år sen i Kladno. Efter det så finns en misslyckad rysstripp och ett par VM där han gjort allt annat än succe på meritlistan.
JimmyH: I den vackra sporten Baseboll används ibland begreppet Great pheriphals om en snubbe som har det mesta rent tekniskt men inte ser avkastningen i statistik.
Uddan: Ja det verkar vara dumt med förändringar. Jag menar, vi har ju tre-fyra fungerande och producerande kedjor. Hmmmmm.......eller nåt.
Nu har vi ju inte sett någon laguppställning än, men som det känns verkar det som att inga förändringar görs. Förutom att Backlund ska stå igen, vilket ju i och för sig är ett intressant beslut.....
Skarin: Håller med dig ja.. Jo de är nog Backe som står i eftermiddag. Men helst vill ja se att Challe chocka oss här på HS och låta Tenkrat spela i första femman med finnarna!
Uddan: Japp. Och att göra den förändringen med Tenkrat är för mig ganska så självklar. Föstakedjan producerar klart sämre utan Pärssinen. Vi vinner betydligt färre matcher utan Pärssinen. Tenkrat behöver ett lyft, självförtroende, mål men framförallt mycket istid. Främst i powerplay.
Låter lite som att det mesta hänger på Pärssinen, att han är med. Men så är inte fallet. Vi har många andra kisar. Gäller att utnyttja dem rätt "bara".
JimmyH: Hehe.. det skulle nog förvåna om något mer än underkläderna som är det minsta färgglatt på dessa förmodligen rätt så tveksamma resenärer. Moderaterna med Carl Bildt i spetsen visar upp senaste klädmodet i första periodpaus.
Matchstraff för Ossi Väänänen: I den pågående matchen mellan MODO och Djurgården har Djurgårdens Ossi Väänänen tilldömts matchstraff (5+20) för checking from behind.
En liten fundering. Ska inte Ossi Väänänen vara automatiskt avstängd i en match dvs dagens match mot TIK ???
Jensen_12: Hade blivet årets mål, Pääjärvi, gjorde en snurrfint med att lägga pucken mellan bena på DIF-backen, kom lite för nära målet bara....hade bilvit ett historiskt mål!!!!
lungan: Du rör ihop begreppen... "Game misconduct" ger inte automatisk avstängning, det gör däremot "Match penalty". Det uttryck du använde finns inte. ;)
mikenomad: Oliver är ingen frälsare som kommer in och lyfter sig över de andra. Har sagt från start att han inte är NHL mässing, och det märker vi ju när han inte alls färgar i ett dåligt Montreal. Men ge han tid hos oss att utvecklas, få ... | #Läs mer ·