Ambroo: Tror inte att anledningen till att Åkerlund leder omröstningen är att han är överskattad. I normala fall hade abslout tyckt att det vore dags för Backlund nu. Han är bäst av de två och är förstemålvakt. Men nu är förutsättningarna som dom är. Backlund säger att han ska läka skadan och att Åkerlund kommer stå. Därför är svart på omrsöstningen enkelt. Skulle kännas fel att ställa en målvakt i mål som inte ens har tränat under veckan..
Skarin och de andra: Jag tyckte mig läsa att Backlund inte har några problem med foten under matcher. Det är en infektion, ingen skada. Därför resonerar jag som jag gör.
Är infektionen såpass att han förvärrar den eller att det hämmar honom så är ju diskussionen en helt annan. Men min utgångspunkt i mitt resonemang är ju såklart att han är fit för att stå.
Skarin: Vad f-n säger du människa? Sitter du härinne på HS en fredagskväll och bekänner dina innersta känslor? Hur många vinare har du korkat upp egentligen? Det finns ingen tid att spilla på sentimentalitet i detta nu. Rädsla? Vad är det för trams?
Sillstryparjävlarna får väl rätta munnen efter matsäcken och ta skeden vackert i sin hand dit de kommer! Det är våran borg och imorgon skall kitteln koka utav hetta.
Det är vi som har kommandot, det släpper vi inte ifrån oss. Detta under föresättning att det bara blev mineralvatten och mjölk till fredagsmyset med frugorna i stugorna ikväll för våra rödvita hjältar!
Nu får det vara slut med sömnpillren om lördagarna.
UPP PÅ TÅSPETSARNA OCH BJUD UPP TILL MÄSTERLIG VALS TIMRÅ!
Skarin: "Visst. Livet leker för Åkerlund nu. Det kan vara utbytt mot en mardröm i morgon kväll. Men det är då det."
Ja men är det värt det då? Jag är försiktig, ytterst försiktig när det gäller att chansa och allra helst när det kommer till den här chansning, för visst fan är det en chansning? Kanske jag borde ha varit lika försiktig när jag bad henne nafsa ömt, trots pearcingen, men det är en annan historia som vi tar i en bil på väg någonstans i Sverige...
Jag är inte rädd för Frölunda. Jag är rädd för att Åke Lund blir sönderskjuten i morgon. 1-5?
Skarin: Klokt och väl talat mannen. Skål på dig tamejfan. Backe är väl sönderläst vid det här laget utav firma Kallio/Andersson? Åkerlund är ett oprövat kort men jag litar fullständigt fullt ut på honom. Heter man Magnus i förnamn och är över 1,90 lång i strumplästen kan det ju bara inte gå fel.
Dessutom är även Åke Lund född i Skellefteå vilket vittnar om kvalité. Även om norrländskan försvunnit ur hans register så är det gott nog för mig.
Jag är en förespråkare utav okonventionella metoder. Dock inte till vilket pris som helst (läs Leif Boork), men det är en annan story.
JimmyH: Ok. Men jag håller inte med dig även om jag förstår precis vad du menar när det gäller det här med att detta är ett ypperligt tillfälle av Challe att byta målvakt. Att gå lite mot strömmen kan väldigt ofta vara bra. Och Backlund lär ju precis som du skriver vara hungrigare än någonsin. Allra helst om han läser vad som skrivs lite här och där. Men framförallt att visa Åkerlund (vem är Åke Lund?) vem det är som bestämmer, som Laleh hade uttryckt det.
Men som sagt, jag håller inte alls med dig. Backlunds uttalanden i framförallt Dagbladet om fotskadan får ju mig att tappa hakan (liten överdrift dock). Vilken enorm press han sätter på sig själv om det blir han som står. Jag menar, han har ju faktiskt släppt in för mycket billiga mål. Det tycker ju t.o.m. du, även om det kanske sitter långt inne vissa gånger. Att då stå småskadad känns för mig helt otänkbart i en sådan här match. Man ska alltid gå för att vinna. Gör vi det om vi släpper in en halvskadad Backlund? Som dessutom alldeles säkert inte tränat stenhårt på slutet för jag antar att så är fallet. Sedan pratar du mycket om psykologi. Du tror inte att det kan vara lite psykologiskt det här med att han tappar in puckar för enkelt och somnar in emellanåt? Att det sätter sig i huvudet på honom. Ska vi vara ärliga har ju inte Backe haft så där hemskt mycket att göra i de matcher han stått. Har ju inte tokräddat och fått en kavalkad med skott på sig heller. Vi har bra försvarsspel över hela banan nu.
Oavsett målvakt så är det absolut viktigaste av allt att försvarsspelet är precis så bra som det varit hittills. Det är ju där grunden ligger. Frölunda har ett grymt lag men har varit mindre bra på bortaplan så här långt. Ska bli intressant att se hur de agerar i morgon. Framförallt hur Timrå bemöter det. Iofs så är det ju vi som ska styra och ställa på hemmaplan. TIK måste ta tag i taktpinnen. Men man måste alltid ha en plan 2. En annan mycket viktig bortglömd detalj så här i förhandssnacket (blir man förvånad?). In med folk framför motståndarkassen. Mer trafik! Gå rakare på mål. Mer skott. Skjut direkt.
Låt Backe läka. När han väl är helt frisk igen får han börja på noll och ta över spaden igen.
Skulle även vilja inflika att det finns lite väl mycket övertro på Magnus i dagsläget. Kolla bara på omröstning till höger. Jag skulle nog t o m kunna dra till med det klassiska "överskattad" i ämnet. Han har bevisat att han kan göra idioträddningar, men han har definitivt inte bevisat att han har jämnheten och klarar av att hantera press. Nu låter väl säkert det här som att jag storneggar men ingen skulle vara gladare än jag (jo förmodligen ganska många, men ändå) om han bevisar motsatsen imorgon.
Åkerlund lär väl stå, om nu rapporterna om Backlunds skadeproblem talar sanning. Why rush it, liksom. Det är ju inte direkt så att vi måste chansa i ren panik.
Men jag kan hålla med om att det, paradoxalt nog, hade varit ett ypperligt tillfälle att byta nu. Åkerlund mår gott som fan och dansar förmodligen till träningen, Backe känner flåset och är råtaggad. En sund konkurrenssituation på målvaktssidan.
Doch: för Åkerlund själv kan nog morgondagens match bli nyttig som fan. Varken Mora eller DIF var några mardrömsmotståndare när det gäller offensivt spel och peppring av målvakt. Att han kan göra feta räddningar har han visat. Nu gäller det att - i första hand - se hur han klarar hällregn snarare än spridda skurar. Och pallar han det, se hur han pallar en längre tids monsunregn.
Nu lär väl knappast det senare vara aktuellt, annat än om vi kombinerar briljant spel och en riktigt segdragen Backe-skada. Men hur vi än vrider och vänder på det: morgondagen blir högintressant. Det är i situationer som dessa som hjältar föds. Och, givetvis, piedestaler välts över ända.
JimmyH: Så du tycker att Backlund som inte tränat något under veckan ska stå imorrgon? Med tanke på att Backlund själv säger att Åkerlund kommer stå imorrgon så lär det knappast vara någon diskusion om det i Challes hjärna. Åkerlund kommer stå, det är klart.
JimmyH: Jag kan förstå ditt resonemang men jag håller ändå inte med dig. Det vore tjänstefel att tycka som dig. Då blire ju ingen debatt liksom. Nej in med Åkerlund i kassen bara. Han kommer vara kung på banan.
JimmyH: Jo, men att ha bra form är väldigt viktigt tycker jag. Blir det Backe så är det väl självklart att han lär göra allt i sin makt att försöka vinna matchen åt oss.
Men jag går inte under jorden om Åkerlund gör detsamma.
Skarin: "Det är ju för övrigt ganska så sällan som man får se en målvakt göra tre kanon-räddningar efter varandra på så här kort tid. Det var längesen vi fick se det i "ladan". Det känns som så. I ett sådant viktigt läge dessutom."
Du och målvakter. ;)
Det där känns väl knappast som något Johan Backlund inte har lyckats med i Timrå.
I ett toppmöte behöver vi vår bästa målvakt. Det vill säga Johan Backlund.
Ambroo: Det tror inte jag. Men det är ju mycket man tror. Det är ju för övrigt ganska så sällan som man får se en målvakt göra tre kanon-räddningar efter varandra på så här kort tid. Det var längesen vi fick se det i "ladan". Det känns som så. I ett sådant viktigt läge dessutom.
Det är klart att det kommer bli äckligt tufft i morgon. Jag förstår att du är orolig, det är jag också. Men jag är också orolig varje gång matchbilden är som igår att Backlund ska somna till och måla en tavla. Och Åkerlund (läs: grabben) är ju 86:a och har väl inte direkt införskaffat sig den där rutinen än om man säger så. Han har ju i princip nyss börjat på den här höga nivån. Och någonstans måste man ju börja.
Vid axlarna har alla målvakter problem. Vissa mer eller mindre givetvis. Vissa målvakter är snabbare än andra. Vissa målvakter gör färre tavlor än andra. Vissa är mer sprattelgubbar än andra, vissa simmar mer än andra. Vissa släpper mer returer rakt ut än andra. Ja så här går det ju att fortsätta ett par veckor till.
Backe lever ju väldigt mycket på sin storlek och spelförståelse. Självklart behöver vi en fullt frisk #31 för att denna höst/vinter/vår ska bli som vi vill att det ska bli. Vi behöver en trygghet där bak som är lugn, stabil men som framförallt gör få misstag (enkla billiga mål). För på hemmaplan med fullt lag lär vi aldrig bli så där hemskt tillbakatryckta under långa stunder denna säsong. Det har jag mycket svårt att tro. Vi har en mycket bra förstemålvakt, och förhoppningsvis också en bra andremålis. Det var ju ett tag sedan vi hade en bra reserv att sätta in när det krisar känns det som.
Huvudsaken är att Petri Kokko är på gång, han var riktigt bra igår ;) Men, det sägs att Frölunda är ett mer offensivt lag än Mora. Jag vet inte, det sägs så.
JimmyH: Japp, vi vet att Backlund plockar med vänster :) Spegelbild. Om det nu var det du menade.
Ambroo och Skarin: Enda problemet för Backe är väl att han hade haft plocken i den andra handen på den räddningen. Men nog hade han kunnat ha stått bättre placerad än vad Åkerlund gjorde ursprungligt.
Åkerlund är jätteduktig och är spelat inspirerat i dessa två matcher och gjort en del riktigt fina reflexräddningar. Men mot Frölunda vill jag ha Johan Backlund i mål. Deras avslutare lär inte ha några problem att förstå att de ska skjuta högt på Magnus som ju alltid går ner lågt precis som Ambroo här påpekat. Backe är betydligt svårare än så att läsa.
Däremot så ska inte Åkerlund dömas för att vara ojämn förrän han visat sig vara ojämn. Försäsong och tidigare säsonger räknas inte då han är så pass ung.
Ambroo: Man bör absolut inte riskera någonting med Backe. I normala fall hade jag tyckt man borde matchat Backe mot Frölunda. Men nu är Backe kall och konstnärlig och är givmildare än herren ovan själv med att skänka tavlor åt höger och vänster. Då nu "Åke" är matchuppvärmd och inne i "zonen" när vi får finfrämmande från västkusten finns det inte längre några tvivel. Bara rullar vidare...
Skarin: Visst hade Backe tagit den. Jag tror nämligen inte att han hade varit så felplacerad, men visst var räddning omänsklig alla dar i veckan utom på en onykter lördag...
Jag är trots allt lite skeptisk till hur Åkerlund klarar av en match där han hamnar under press och där skotten haglar och det lär vi få se imorgon. Han har en tendens att bli lite låg och inte komma ut tillräckligt på skytten, men visst har han gjort det bra trots att 80% av skotten han fått emot sig varit plånböcker...
Hahl Bundy: För mig är det alldeles för tidigt med en ny match redan i morgon. Jag känner att jag behöver en längre återhämtningstid än så efter Åkerlunds räddning.
imorgon får vi en värdemätare på hur starka vi egentligen är. Vf verkar ju ha kommit igång o på papperet har dom ett mycket starkt lag. Vi får hoppas att vi är rejält på tårna o får en del "lätta" mål.
Vid vinst minst 2:a i serien, vid förlust mittenlag. Så tätt är det nu i början.
tycker man ska ställa in backe mot frölunda. Visst åkerlund har gjort 2 kanonmatcher, och det känns skönt att ha en värdig ersättare på bänken. men hur man än vrider och vänder på det så behöver vi backlund i form.
Satte mig i bilen igår efter matchen och njöt, lyssnade på sportradion, LG komenterade alla lag och gårdagens matcher..... Han lyfte gevetvis LHC som sveriges "kanske" bästa kedja med T.Mårtenson och Weinhandell. LG Hade mycket gott att säga om våra elitserielag. När han då kommer till Timrå blev han alledes tung i rösten och mummlade något??? Då säger program ledaren HÄR HAR VI SVERIGES BÄSTA KEDJA ELLER?? Det satt lång inne för LG att erkänna det!! För det är en fröjd för ögat att se "Finnarna" på isen!!!!! =)
fighter: Tror det är Backes sår på foten som avgör vem som står, men Åkerlund har ju visat att Timrå har en grymt bra backup, hade Asplund tagit den sista pucken?
El Maco: det stämmer det du skriver,men glöm inte att timrå spelat bra mot dom andra topplagen,frölundamatchen känns lite oviss men på hemmaplan borde man kunna ta poäng,blir mycket tuffare nere i göteborg på torsdag,men jag ska vara där och heja på dom,en stabil målvaktsinsats är mycket viktig.kan åkerlund fortsätta på den inslagna vägen eller ska man låta backe stå? det får challe avgöra,hursomhelst blir det en tuff match.
El Maco: Denna matchen är som du säger otroligt viktig. Att ta 3 poäng här är ett måste, det blir inte lätt, men 3 poäng ska vi ha! Men på något sätt så känns det som att målvaktsvalet kan bli avgörande. Backlund kan ju mycket väl vara sugen på att spela, och Åkerlund har ju spelat bra dessa 2 matcher han spelat. Men Åkerlund var väl inte direkt jämn under försäsongen? Sen så är det väldigt viktigt att inte göra några misstag över huvud taget!