1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK - HV71 2013-02-21

« · 1563004 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - HV71 2013-02-21
Bragd-Birger: Det blir inte så mkt bättre än Jonte i en andrakedja. Dom som tillhör det bakre ledet får heller inte riktigt till det offensivt. Det har vi sett. Det är synd det. 
Vi saknar pengar, och därav spets. Vi har och fortfarande är, skulle jag vilja säga, nere för räkning.

Hoppas vi klarar oss kvar. 

Sen är det makalöst att du verkar vara en sån fantastisk ekonom och så fruktansvärt insatt. Du är så äckligt nyanserad dessutom.  *ironi*

Jag är inte så mkt bättre själv, men lite bättre är jag ändå.

Men i övrigt är vi rätt lika, tycker jag.
Kommentera

Kongo: Ja, håller med. Det är felformulerat, "utmanat om en plats bland de stora" är såklart vad jag menar.

Redigerad kommentar

Kommentera

mikenomad: Lustigt att du först skriver så här "...med en klubb som faktiskt aldrig på allvar utmanat de riktigt stora", och sedan går över till att börja prata om elitseriehistorik.
Kommentera

Laken: Vi pratar om olika saker du och jag. Det du beskriver är mer att likna vid ett tomtebloss, åtminstone ur ett historiskt perspektiv. Vi har varit en del av finrummet i 13 år nu, ungefär hälften av den tiden som hyfsat stabilt topp-6 lag. Det är fantastiskt med TIK-mått. Men det gör oss inte till ett topplag i elitseriehistoriken, knappt ens till en utmanare i den kategorin. Ett stabilt topplag tappar skenan ena säsongen men bryter ihop och kommer igen andra. Vi bröt mest bara ihop.

Sen var det ju det här med "tänk OM".....
Kommentera

mikenomad: Har väldigt svårt att släppa Svartvadets mål i avgörande kvarten 2007.
Det är nog det tyngsta jag har varit med om som Timråsuporter.
Hade vi vunnit den matchen så hade vi kunnat gå till final.

Kommentera

mikenomad: Den säsongen när vi ledde elitseietabellen helt överläget var vi absolut utmanare till "storlagen" men det förstördes av skadehelvetet som bröt ut om jag kommer ihåg rätt.

Kommentera

Laken: Det är ju det här med minnen och perspektiv. En skridskoskena från att spela final säger en del. Visst, jag minns såklart också det där...hur nära vi var. En final. Även om exemplet är en liten aning tillspetsat. Men faktum kvarstår; vi har aldrig (i es-tid) spelat "ens" en final, alltså aldrig varit riktigt nära ett guld. Och i min värld är man då inte i närheten av lag som HV, Frölunda, Brynäs eller Färjestad i historik. Faktiskt inte nära lag som Modo, LHC eller SAIK heller. Men vi tikare pratar gärna i "tänk OM"-termer och i en sån värld är vi nära varje gång.
Kommentera

Bragd-Birger: Samtidigt har många glömt de åren vi mötte CRIF, Lejonström, Husum m.fl. Eller så var inte folk med på den tiden. Totalt sett de senaste 15-20 åren har vi tagit stora steg framåt!
Sedan har det gått sämre de senaste åren men så är det med allt här i livet, upp och ner.
Kommentera

Skarin: 97% kan räcka ganska långt, man får vara nöjd så..;)
Kommentera

Laken: Ja, det är små marginaler i den här sporten. Med större sportslig framgång under den där perioden (finaler, t o m SM-guld) hade den ekonomiska gamblingen man då påbörjat kunnat få ett helt annat utfall än det vi tvingas sanera idag. 2013 hade vi kunnat räkna in ännu en trygg topp-6-placering, med i the race for guldet.

Om, om, om. Fartblindhet är scary shit, iaf när vägen svänger.
Kommentera

putte_patte87: Ja mikenomad har fel när han påstår att vi aldrig utmanat de stora men man glömmer så snabbt...
Kommentera

Laken: och Timrå var en skridsko skena från att spela final. Sen plöjde en hv 71 spelare ner backlund och det blev mål. skulle aldrig blivit mål då det var en klar interference på backlund från hv spelaren. vi hade ägt hela förlängningen innan detta hände plus att Timrå spelat ut hv i två perioder och det borde stått 5-0 på tavlan inför sista perren. men sen blev det för mycket att spela safe och sen blev det som det blev:(

Kommentera

mikenomad: Nja, jag tycker man ska utgå från sanningen och verkligheten.

"Att Timrå IK f.n inte är bättre än så här och att det måste kunna få vara så med en klubb som faktiskt aldrig på allvar utmanat de riktigt stora. Även om många gärna vill se ett par säsonger med semifinal och ytterligare några med kvartar som just det. Ett kvitto på att vi var ett av lagen i det allra, allra yttersta toppskiktet. Det var vi aldrig."

Har du glömt bort att Timrå en säsong ledde Elitserien med 11-12 poäng före tvåan?! Mats Wennerholm (tror jag det var) jämförde oss med Big red machine/CCCP.

Kommentera

Skarin: I mina ögon krävs det väldigt mycket nyanser för att tycka att Jonte tillför där ute. Han bromsar upp spelet, är horribel i egen zon och uppfattar ett avslutsläge fem sekunder efter att det passerat. Dom känsliga handlederna renderar i jävligt få mål.

En kedja med Smolle'-Haggan-Jonte kunde bara se ut på ett sätt. Så blev det, föga överraskande också. Skrattretande menlöst, om du frågar mig. Så, ja: jag byter gärna ut 'Killer' mot valfri forward som i a f tillför offensiv energi. Hallin är självklart en topp-6 fw i dagsläget. Jonte icke alls så. Om inte Hallin ,in med någon annan Nubbe-värvning som det fanns någon tanke bakom. Crippe? Rohdin? Whatever. Har man gett Jonte eoner av istid att 'återfinna sig själv' tycker jag att man kan vara solidarisk och låta turen gå över till någon annan. Ytterligare ett starkt skäl är ju faktiskt att Jonte inte alls ser ut att trivas därute.

Så: långsam 'grubbel-hockey': been there, done that. Dags att pröva något helt annat. Smolles lön tickar förresten på. Mr 100%. Men jag tycker Nubben förtjänar beröm för alla klar-till-99%-värvningar. Dom är han bäst i serien på.
Kommentera

Birger: Kritisera på du. Det är många väldigt bra på. Men räkna med mothugg när nyanser & verklighetsuppfattningar spretar åt alla möjliga håll. Vi lämnar det så.

mikenomad: Du å jag, mikey, du å jag ;)

Frella: Fint där. Bra att du nämner alternativ & exempel & visar vad vi liksom har. Det är så här vi ser ut. 

Tänk att vi varit med i de flesta av matcher. 

Det är rent förbannat bra gjort även om vi alla, med all rätt, tycker att vi borde haft mer poäng så som det sett ut.

Men klart som fan att ingen kan vara nöjd med KS. Men vi hade ju våra föraningar vart detta skulle leda till redan innan serien startade. Samt övriga hockeysverige. 

Klarar vi oss kvar är jag övertygad att truppen blir mer rättvänd så att säga. Men billigaste truppen i serien lär det fortsatt bli.
Kommentera

El Maco: Haha! The only thing that gets under my skin is a needle, som dom hårda grabbarna säger. Men jag gillar din omtanke. Du är en grabb med choklad i.
Kommentera

Bragd-Birger: Hörru, nu låter du skarin get under your skin. Var inte bitter. Och om du är det, låt det skumma!
Kommentera

Skarin: I båda fallen (Jonte och Nubben) går det alltså inte att kritisera. Det blev/blir fel, men ingen annan kan göra det rätt.

Jamen, då så. Där var det ämnet uttömt. Nu tar vi helg.
Kommentera

Skarin: Jag är nog på din linje här. Förstalinan bör inte röras. Även om jag tror Montén är sugen på att stoppa in Larsson istället för Molle vad det lider. Hallin bör ges mer förtroende med nuvarande form men samtidigt så funkar Hallin, Boyce och Crippe riktigt bra för tillfället. Rhodin klarade tyvärr inte av att fylla Crippes roll där igår.

Kvar finns då Friberg, Hagos, Sterner, Bagarn, Wedin och Rhodin. Vem av dessa skulle göra det bättre än Jonte är min fråga? Sterner och Friberg har fått förtroende så det räcker och blir över utan att ta den. Friberg kan dock göra nytta i PP. Kvar är egentligen Wedin men en kedjekemi med Smolenak, Larsson/Molle, Wedin känns inte heller klockren.

Vi hade behövt den där centern så vi kunnat nyttja Larsson som ytter för att göra nåt vettigt av vår andrakedja.
Kommentera

Skarin: Jo, så är det naturligtvis och verkligheten är väl aldrig så enkel som vi utomstående gärna vill tro. Det är kanske lite det du vill ha sagt och som gör att jag ändå känner att jag håller med om ca 97%. Även om jag förbehåller mig rätten att låta lite småbitter härinne.

Sa du helg? Det är lika med arbete i mitt fall men till er andra önskar jag harmoni och glädje.
Kommentera

mikenomad: Pengar. Minus minus minus på kontot. Vända på varje sten, dag för dag. Dessutom väntande man in lockouten. Det gjorde väl i stort sett samtliga.

Det är tråkigt, för alla, att spelare som var 99 % klara, i sista stund backade ur. Alternativt blev tvungna till det. Marknaden var mkt klen. Ändå hade Nubben grejer på g. 

Är övertygad om att Nubben gärna hade velat agera mkt, mkt tidigare.....

Informationsmöten är informativt.

Nu var det visst helg ja.
Kommentera

Skarin: Jag tänkte nog främst på det där specifika inlägget, att jag var till 97% överens med dig där. För jag tycker du har en stor poäng i det jag uppfattar att du försöker förmedla; dvs att gemene man har orimliga förväntningar på det här laget.

Att Timrå IK f.n inte är bättre än så här och att det måste kunna få vara så med en klubb som faktiskt aldrig på allvar utmanat de riktigt stora. Även om många gärna vill se ett par säsonger med semifinal och ytterligare några med kvartar som just det. Ett kvitto på att vi var ett av lagen i det allra, allra yttersta toppskiktet. Det var vi aldrig.

Däremot känner jag frustration över en rad onödiga felbeslut med befintlig trupp då jag anser att den under Montys ledning inte kommer till sin fulla rätt. Jag tror också att Nubbens värvarpolicy mycket väl kan ha kostat oss en plats utanför KS. Det är för mig obegripligt att ett sånt glasklart problem som avsaknaden av poänggörare inte åtgärdades förrän värvandet av Murley.

Den handligsförlamningen är oförlåtlig och jag är övertygad om att risig ekonomi till trots, hade problemet tagits på det allvar det borde hade det också varit möjligt att lösa i ett långt tidigare skede.
Kommentera

mikenomad: Nä. Utdelningen är usel. Vad lika vi tycker ;) 

Men den bör bli bättre i KS. Förhoppningsvis blir det även bättre för övriga. Tänker inte minst på dom jag lite tidigare radade upp. Hoppas nån kan kliva fram & visa dolda talanger så att säga.......
Kommentera

mikenomad: Visst är det som du säger och den utvecklingen har varit  fullständigt glasklar under i stora drag hela säsongen. Ändå ges han oerhört stor förtroende med spel i PP. Varför?

Kamikaze-Montén strikes again, tomorrow??

Kommentera

Skarin: Jag tänker väl mer så att han som är lagkapten och som de facto bär det här laget på sina axlar skulle få göra det från en position lämplig uppgiften. Dvs i en 1:a eller möjligen 2:a-femma.

Min uppfattning om Jonte är att det bör vara färdignött där vid det här laget. Karln är ju praktiskt taget nere och nöter på skenorna och det var länge sedan man såg nåt som helst fragment av utdelning som följd.
Kommentera

El Maco: Där är allt möjligt. Hua.

Nä men dom där ingredienserna är det inte många som har. Murley, Gunno. Jonte ibland. Men sen då? Tunt. Det är stort & smått det här.
Kommentera

Skarin: Stängt för alla lag utom möjligen Leksand.
Kommentera

Bragd-Birger: Ja. Nån med lite känsliga handleder, som har lite blick så att säga. Nån som kan hålla i lite extra. En puck exempelvis.

Är transferfönstret stängt?
Kommentera

Andersson:

Det var faktiskt 2 direktskott i alla fall igår!

1, Robin Persson direktskott,Murley styr in det målet.

2. Robin Persson direktskott,benparad och Hedström lyckas få över den när det var tom bur.

Direktskott behöver inte vara stenhårda,det viktiga är att träffa mål.

Kommentera

Skarin: Som sagt, Jonte har nötts in tillräckligt. Inte mycket kvar där.

Poängen med att pröva något nytt och ge någon annan Jonte-förtroende är - förutom det i mitt tycke uppnbara - att man kan få se någon svara upp på förtroendet och den nya rollen. Lite som Molle gjort med Murran.
Kommentera

mikenomad: Du sa ju att vi var 97 % överens ;)
Vi får nog sänka det avsevärt, tycker jag. Men vem bryr sig?

Travlig helg.
Kommentera

mikenomad: Smolle-Hagos-Hallin
Splittra första: Hallin-Molle-Murre
Gunno-Larsson-Smolle. 

Jahapp. Ok.

Birger: Alla ska gå före Jonte var det ja. För stor roll i laget. 

Jahapp. Ok. 

Jag hade valt att nöta in: 
Gunno-Molle-Murre
Smolle-Larsson-Jonte

Med Hallin som outsider.

Svårt att bli så mkt bättre än så, tycker jag. 
Sen handlar mkt om dagsform så klart. Spelare som Rohdin, Crippe, Boyce, Friberg, Hagos, Wedin, Bagarn, Sterner kan ju kanske få för sig nåt alldeles extra och konkurrera. Tycker det är läge att visa det nu isf.
Kommentera

Skarin: Lite utanför ämnet, jag vet. Men jag kan inte låta bli att reflektera över att det är just det här som är det fina med såna här sidor men som långt ifrån alla förstår. Att man har olika åsikter och att det inte innebär att något automatiskt är fel eller att man måste bli överens. När det gäller Jonte lär vi antagligen inte bli det t.ex...inte heller kring flera ledande personer inom Timrå IK. Däremot är vi rörande överens i vår gränslösa kärlek till klubben. Vi har bara olika sätt att uttrycka den på.

Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket.
Kommentera

Bragd-Birger:

Det här med direktskott bör alla ( utom Murley ) gå extrakurs i .  Det håller inte (ens i KS) att få en perfekt pass , sedan avvakta 2 sek innan man skjuter .

Kommentera

Skarin: Jag är också överens med dig om det mesta. Jag gjorde t o m som du, och skrev ett långt välformulerat inlägg om de brister/misstag Nubben gjort i samspelet med Monty. I likhet med ditt var det kanske det bästa jag skrivit. Ditt inlägg försvann, mitt raderades. En annan gång, kanske. I en annan värld.

Jag hade ingen dag i veckan valt Jonte tillsammans med Smolle. Jonte har en alltför stor roll i det här laget. Det går inte, varken för honom eller laget. Jag tycker heller inte att det ser ut som han trivs därute. Agera!!1-läge. Han är en skön, väldigt sympatisk snubbe som jag önskar allt gott. Det man sett dom senaste 30 omgångarna är något helt annat.

Vilka skulle jag hellre spela? Tja, faktiskt i princip samtliga forwards. Men det mest naturliga vore så klart Hallin. Han är ungefär så långt ifrån Jonte man kan komma i spelstil. På gott (mest) och ont (väldigt lite. Men Jontes flip-mackor är fina ibland).

Sen tycker jag att man ska ta individuella träningar med Sebbe när det gäller att skjuta från blå. Hans tajming där (9/10 på motståndarben) måste gå att förbättra. Men det är en annan historia.

Kommentera

hubbenorlen:

Så tänkte jag också...jag skulle även kunna tänka mig att ha kvar Hagos som center mellan Smolenak och Hallin. Jag är heller inte helt främmande för att splittra vår 1:a kedja och låta det se ut så här: Hallin-Molinder-Murre och Gunno-Larsson-Smolle. Även om vi har ett väldigt begränsat lag så är kontentan av det jag menar att det finns ett flertal långt mycket mer tilltalande kedjeformationer än Smolle-Hagos-Jonte.

Kommentera

Skarin: Hallin-Larsson-Smolenak.
Då får vi två bra kedjor.
Sen kan resten rikta in sig på att spela 0-0.
I vilka formationer dom gör det skiter jag i.
Det är mål framåt, och inte bakåt, som är problemet.
Kommentera

mikenomad: Trevligt. 97 är inte dåligt.

Ok. Berätta gärna om dina kedjealternativ och dess utformning.

Jag hade alla dagar i veckan valt Jonte med Smolle. Inget snack. Alternativen är löjligt få. Menar jag. 
Tanken har säkerligen varit Smolle-Larsson-Jonte i framtiden. Gunno-Molle-Murre låter man vara orörd så länge dom funkar så att säga.
Men, jag håller med om Hallin. Han har varit chef. 

Såg ett yttrande om Hagos oxå. Min åsikt där: Han började riktigt, riktigt bra. Han har dock blivit sämre & sämre. 

Jag är kritisk ska du veta. Men jag kanske har fler nyanser & förståelse för varför. Men alla kan inte tänka och tycka likadant. Tur är väl det.
Kommentera

Skarin: Vi är inte riktigt 100 överens du och jag men helt långt därifrån är det inte. Jag skulle uppskatta att jag håller till 97% med i det du skriver.

Jag har dock lite svårt för den här "de gör ju iaf så gott de kan"-mentaliteten. Och ja, jag har andra alternativ till Smollepolare än de nuvarande. Dock inte Friberg och JBR.

Min idé bygger främst på att flytta ner Den Gamle och Trötte i hierarkin och flytta upp han som faktiskt är lagkapten i vår fina förening. Att placera Smolenak i en kedja med Jonte ÄR waste of money och det är vi några som insåg per omgående.

Kanske inte du, jag vet inte om det är för att du koncentrerar dig på att älska Timrå IK och att det då inte innefattar att vara kritisk? Eller så kanske du helt enkelt tycker som Monty, att det är bästa lösningen? Så kan det ju också vara och det måste du såklart få tycka. Men isf är vi gravt oense på åtminstone en punkt.
Kommentera

Skarin: Smolle - Larsson - Rhodin alt. Wedin
Kommentera

mikenomad: Tror att det hänger kvar sedan förra året. Folk klagar av rutin. Om man läser kommentarer till TIK-artiklar så står det jävligt ofta att dom ska göra sig av med Hagos eftersom han är så usel och tjänar så mycket pengar.
Jag blir så jävla trött på det där. Och om jag vore Hagos så skulle jag bli arg.
Tänk att man har tränat så mycket som han gjort inför den här säsongen, och därmed lyft sitt spel flera nivåer – och ändå klagar folk.
Då skulle åtminstone jag uppleva situationen som lite hopplös.

Kommentera

hubbenorlen: Skillnaden på Hagos i år jmft med förra är som natt och dag, likaså skillnaden mellan Hagos och Jonte. Hagos tillför helt klart det du beskriver och är nyttig.
Kommentera

Bragd-Birger (Micke Nomad):

Jonte var bäst igår. 

Nja. Gårdagens insats måste iaf varit Mästergrubblarens mest misslyckade hittills. Jonte alltså. Färdig.nu

Hur i hela himmelska fridens namn kunde vi förlora? 
1. Oflyt, otur. 
2. Vi har för få Matt Murley's i laget. 
3. Gunno får inte till det.
4. Vi saknar offensiva backar!
5. Etc, etc.

Tyngre förlust än så här är svår att finna, tycker jag. Det är både stort & smått i det här. Man blir ledsen.

För när jag går igenom resten av spelprogrammet så hade detta faktiskt kunnat gå. Helt ärligt alltså. Fan.

Vad tycker du Monty ska spela för folk? Ska vi gå igenom laget för varann? Nja, det känns rätt onödigt va. Felbyggt hit & dit. Vi saknar en förstacenter, osv, osv. Absolut. Stort & smått.

Jag tycker det är bra att vi har Montén istället för någon trött jävel som inte riktigt är där, som inte bryr sig. 

Vi har dom vi har. Vi ligger där vi ligger. 
Jag tycker Hallin får för lite istid. Det är väl det i stort. Det här med att trolla är svårt, tycker jag. Känns som att vissa inte ser vad vi har för laguppställning i match efter match. 
Sedan ändras det faktiskt här & där. Nästa match kanske det blir som du tycker. Smolle med Friberg-Boyce. Eller någon annan häftig wow-uppställning.....

Ändå är vi med i de flesta matcherna. Vi är där men vi räcker inte till. Vi saknar spets. Har förlorat ett enormt attraktionsvärde, tillika pengar. Det mesta hänger ihop. Tycker vi gör detta förbannat bra ändå. Rent förbannat bra t.o.m.

Det gäller liksom att få ut det bästa av truppen. Det kan en apa räkna ut.
Dock tillhör jag dom som tror att det inte går att få ut så hemskt mkt mer, i Sveriges bästa hockeyliga, i detta nu, denna säsong. Plats 10-12 var väl de flesta medvetna om, hoppas jag. Vi räckte inte riktigt ända fram, även om det inte är helt hundra klart än. Bara till 97 %. Men uppträder vi som vi gjort på slutet ska det enormt mkt till om vi inte hamnar topp två. Men KS är KS. En mardröm utan dess like.

Men. Vi ska alltid leva. Vi ska aldrig dö. 

Tillsammans. Samla kraft.
Kommentera

mikenomad: Jo men han är ju inte en poänggörare. Hans roll är att trötta ut, störa och köra slut på motståndarlaget. Och det tycker jag han är riktigt bra på.

Kommentera

hubbenorlen: Ja, Jonte är sänket helt klart. Visst sliter Hagos på bra, problemet är väl att han får oerhört dåligt betalt för det slitet.
Kommentera

mikenomad: Jonte kan bli extraspelare. Hagos förstår jag inte riktigt varför folk klagar på. Jag tycker han gör en bra säsong. Kämpar och checkar stenhårt. Ramlar visserligen fortfarande då och då, men i det stora hela tycker jag att han är bra.
Att jämställa honom med Jonte tycker jag är oträttvist.
Kommentera

bobrov:

åja  han hade väl 15 poäng på första 25 omgångarna ?  , tänk om han hållt uppe den farten .

Kommentera

liston: Smolle rosade inte heller marknaden och självklart kan man inte skylla allt på hans kedjekamrater. Men om inte Monty snarast överger sitt lilla projekt(?) "återuppliva Jonte" (och dra med Hagos på samma gång) till förmån för att faktiskt ge tjecken en ärlig chans så måste man nog seriöst ifrågasätta varför de anser sig ha råd att kasta pengar i sjön.

Det här är ju bara fånigt och det visste vi alla när det presenterades. Jag kan bara se det som att vi härinne på HS faktiskt kan en hel del mer om hockey än tränarstaben i Timrå IK.

El Maco: En Bustersaga väntar på att gå i tryck. Den om när det utdömda lilla hockeylaget från bruksorten ingen utanför regionen vill befatta sig med spelar Svensk hockeys utan motsvarighet största myglarförening över avgrunden. Allt till s.k "experters" rinnande tårar...
Kommentera

liston: Vår käre Jonte har väl inte haft ett enda rätt på hela säs.tyvärr

Hoppas han tänder till i en ev. kvalserie ?

Kommentera

Dream Team: Hade det varit välriktat hade vi vunnit igår ;)
Kommentera

« · 1563004 · »