Det här blir en match som för mig personligen är helt omöjlig att sia kring på förhand. Sett över de senaste tio matcherna, eller kanske t.o.m hela säsongen så bör vi vara odiskutabla favoriter. Men det finns något djupt otäckt över Lövens ojämna prestationer, man vet inte var man har dem.
Deras ”ojämnhet” på senare tid har nog också varit starkt kopplat till ett tidigare grundmurat kollektivt självförtroende som nu fått sig en törn när poängen inte längre trillat in. Parallellt med den dippen så har de tagit steg när det kommer till hur de för matcherna, de har så att säga ”blivit bättre” men det har inte riktigt hunnit synas i resultaten än. Nu möter de oss, ett lag de själva vet att de lyckats styra undan flera gånger tidigare. De vet också att det är på vår hemmaplan och att det är vi som har något att bevisa.
Lagen kommer med allra största sannolikhet att mötas minst sju gånger till den här säsongen (morgondagen inräknad), det kan bli så mycket som tio gånger till. Tre matcher i grundserien, plus minst fyra i slutspelet. Att vi måste bryta trenden mot dem är fullständigt solklart och för mitt eget psykiska välmåendes skull så vore det MYCKET önskvärt att vi löser det redan imorgon.
Knylan: Tar vi tre poäng är vi tolv poäng före dem, dessutom med en match mindre spelad vilket kan innebära 15 poäng. Det är väl ingen vågad gissning att säga att vi avgör kampen om förstaplatsen redan i dag om vi vinner. Likt senaste gången vi gick upp har jag svårt att se att vi kommer förlora två eller fler matcher i rad denna säsong. Vi vinner även när spelet är i en formsvacka.
Första matchen på typ två månader som man faktiskt har lite pirr inför. Och som betyder något, på temat definiera-säsongen. Poängen är skitisamma, men ska vi vara maximalt rustade inför slutspelet bör vi få bukt med lövenspöket. I fjol städades vi bort på ett närmast förnedrande vis, och i premiären befann vi oss på olika mognadsnivåer.
Nu är Timrå tveklöst seriens bästa lag (så här långt), och löven har svajat en bit bakom. Timrå lär komma laddade till tänderna, Löven med sin plan på hur dom ska tämja och visa vilka som fortfarande bossar. Hyperintressant.
Hoppas Timrå ligger på ordentligt i forecheckingen och stressar ordentligt, men: utan att tok-pincha (ja, Svensson, jag tänker framför allt på dig). Löven gillar att hålla oss på utsidan och sedan kontra. Får dom för många sådana chanser blir det tveklöst torsk. Så: hård press, fortsatt intensivt försvarsspel över hela isen, men lite kyla. Snabba, enkla lösningar i egen zon behövs. Löven vill så klart också pressa högt, och vi har sett mot betydligt sämre lag vilken utdelning press på våra backar kan ge.
Hualigen. Pirri-pirr! Ovant men lite gött. Känner redan hur jobbigt det kommer att bli att hantera en 19/20-style-förlust. Må det inte bli så.
Bragd-Birger: Ja huva. Den här matchen känns onaskligt spännande. Har en otäck känsla av att detta blir matchen när det vänder för Löven... Kämpa!!!!!!!
kulltorp: Otroligt intressant match idag. Lite nervös och spänd faktiskt. Löven har haft lätt för Timrå senaste året men det känns som att det inte betyder någonting idag, mycket vatten har runnit under bron sedan dess. Viktig match för båda lagen men ingen match som kommer definiera säsongen tror jag, fortfarande ganska ohotade 1a och 2a med fördel Timrå.
kulltorp: upp till bevis Timrå måste få ordning på försvaret Johansson måste lyfta sig är nog lite av en besvikelse hittills löven har normalt en bra målvakt och det avgör kanske Timrå spets framåt kan vara en faktor men som sagt målvsktsmstchen avgör tror jag...
TD: ”Johansson måste lyfta sig är nog lite av en besvikelse hittills”.. Skulle snarare säga tvärtom, att han har varit så bra som jag trodde att han skulle vara!
Gorkyman: Däremot är det svårt att veta exakt var JJ står. Det beror dock på spelschemat och den nivå laget håller i övrigt, i ett lag som gått sämre hade Johansson fått utstå högre tryck. Upp till bevis idag! Det hade varit skönt att även i fortsättningen kunna vifta bort hans svaga räddningsprocent med att han får för liten skottmängd emot sig för att procenten egentligen ska vara representativ sett till den nivå han egentligen håller.
Rallarn: men ett sånt bedrövligt PP när vi väl får det. Lodin tar avslut från helt omöjliga vinklar och resten åker och hänger med huvudet. Läskigt ineffektiva.
Kerstin_k: Ungefär som det var Timrå mot Engstrand tidigare också. Det som är lite positivt för oss är väl att löven förmodligen är för stolta för att inte försöka föra sitt eget spel så vi får fler lägen i den här matchen jämfört med hästen.
Inget snack om vilka som höll i taktpinnen. Men, puckjäveln ska in också. Svårt att tänka mig att det blir samma matchbild i andra, och ett mål för löven kan ställa till det.
Bragd-Birger: Riktigt så vi måste ta ledningen i denna match, men det känns som att vi åtminstone tar oss in på kass denna gång, bara se till att få in puckuslingen bakom fransyskan deras.
Deras ”ojämnhet” på senare tid har nog också varit starkt kopplat till ett tidigare grundmurat kollektivt självförtroende som nu fått sig en törn när poängen inte längre trillat in. Parallellt med den dippen så har de tagit steg när det kommer till hur de för matcherna, de har så att säga ”blivit bättre” men det har inte riktigt hunnit synas i resultaten än. Nu möter de oss, ett lag de själva vet att de lyckats styra undan flera gånger tidigare. De vet också att det är på vår hemmaplan och att det är vi som har något att bevisa.
Lagen kommer med allra största sannolikhet att mötas minst sju gånger till den här säsongen (morgondagen inräknad), det kan bli så mycket som tio gånger till. Tre matcher i grundserien, plus minst fyra i slutspelet. Att vi måste bryta trenden mot dem är fullständigt solklart och för mitt eget psykiska välmåendes skull så vore det MYCKET önskvärt att vi löser det redan imorgon.