1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590658 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-12-15

1716011 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-12-15
sargad: Kongo med. Han kan dessutom versalisering.
Kommentera

Woody: Tack för korrigeringar, får skylla på min spökskrivare(Z3-compact), naturligtvis stavas Kenya med stort K.
Kommentera

sargad:
Lill-Kenya var namnet, sa Bull...

:)
Kommentera

JanneH: Ja, i ärlighetens namn verkar det vara en grå serie på så vis att det inte finns några lag som tydligt är bättre än de andra. Det i sin tur gör att vi "bara" behövde bli några procent bättre för att vinna med ett mål i stället för att förlora med ett. Sedan gör ju flera vinster gott för självförtroendet. Man tror och känner att man ska vinna när det är jämnt och 10 minuter kvar. Det är inget man kan träna sig till.
Med det sagt så hoppas jag att ledningen bankar in ödmjukhet inför varje ny uppgift precis som Lill-kenya gjorde på sin tid.

Men inte f*¥* kan det gå att lugga Göbbhästen på poäng men jag hoppas på jämn batalj.
Kommentera

JanneH: en lite nördig detalj i det hela är självförtroende...

Om 13 killar lyckas jobba dig till bättre självförtroende så syns det på resultaten...

Ta boyce och Molinder tex deras galna form. I de två har vi vunnit några matcher nu...

Marginalerna är inte större... (Klyschor delux)

Timrå ik är ett top 5 lag!
Kommentera

JanneH: Tycker inte att vi för spelet lika tydligt nu som förut när vi dominerade både spelmässigt och skottmässigt, mer säkring hemåt. Känns som om vi anfaller och skjuter mindre men gör mer mål nu.
Kommentera

söder över: Ja men egentligen ser jag inte så där värst jätte stora skillnader i spelet nu mot hur det såg ut i oktober-november. Målvakterna (speciellt Mattsson) har spelat upp sig lite, backarna städar lite bättre framför eget mål och forwards lyckas lite lite bättre med målskyttet. Större förändringar än så behövs tydligen inte för att börja vinna matcher i HA 2015/2016. Brandmannen har ju lyckats få Fuskland att börja stapla segrar och även där rör det sig om små förändringar verkar det som. Panter-Tanter i fritt fall just nu? Båda löven lagen vann igår och det känns som att hela botten regionen är på gång (TIK, LIF, IFB, ASP). Fortsatt en jämn och spännande serie där det bara skiljer 12 poäng mellan lag 3 och lag 12
Kommentera

El Maco: självklart skall du åka till himpa på torsdag!

Den tidigare talaren som redogjorde för läget på himpa har helt rätt i sin diagnos.

När Timrå vann där ifjol (och Pär Hallin berikade min dotter med en matchpuck) var det mer än en motståndar anhängare som kom fram efteråt och kommenterade att Timrå gjorde en bra match och var värda vinsten. Dom flesta är väldigt långt ifrån tex MoDos cykloppublik! Brukar vara riktigt gemytligt att se Timrå i himpa...

Första matchen där ifjol var dock sjukt trist. Norja stod fan och sopade in puckar i egna målet! Den sved...
Kommentera

sargad: Ohre har man väl inte sett så mycke nu på slutet men Mattsson desto mer och det jag kan konstatera är att marginalerna mellan succé och flopp är väldigt små.

Det kommer jäkligt många returer från Mattsson men under matcherna så spelar han ofta upp sig och returerna blir färre ju längre matchen går.

Han är bra positionerad och befinner sig oftast i en uppställning som gör att han tar puckarna han inte kan se. Under kvällens match mot iko så fick Mattson ganska många luriga styrningar mot sig både från motståndarklubbor och medspelarben men han dom med tack vare bra positionering!

Den största skillnaden tycker jag man får ge utespelarna... Dom städar bättre framför mål och frw är duktiga på att lägga fram klubbor eller ben för att styra undan skott.
Kommentera

Johan J: jag gjorde en iakttagelse som jag reagerade på när jag såg den...

Alltså Fernholm och Jens Westin befann sig mellan röd och egen blå backandes då Oskarshamn just tagit över pucken med kontroll i deras zon. Fernholm o Westin har en snudd på överdriven kommunikation om hur vart när de skall befinna sig vid olika skeden i situationen...

Fernholm har varit borta en längre tid och laget spelar inte riktigt likadant nu som när han blev skadad vi är betydligt noggrannare med detaljerna nu än då.

Jag tror kanske att Fernholm behöver lite extra nu när han skall igång igen... Westin är ett av de bästa föredömen jag tycker Fernholm kan ha på isen i vårat lag. Fernholm och Tikkinen är dock riktigt trista i anfallszonen. Mattias Nilsson Bryniz och Didrik är trevligare där...

Apropå Didrik så är han jävligt trevlig att titta på om man som jag gillar hårda tag...
Jag hade blivit galen att möta honom. Han är rätt frän i duellerna ständigt på gränsen men sällan utvisad. Rätt balanserad men som sagt han lägger in varenda kilo i närkamperna och det syns på motståndet att han rör om i grytan!
Kommentera

Klart att hästen passar så jävla säker så det blir en spik på Power play. VI SKA TILLBAKA NU !
Kommentera

El Maco: El Maco och Söder över förstärkta av Rätta Virket - då var klackkampen vunnen. Klackarna är placerade alldeles intill varandra i ena kurvan (hemma) och på kortsidan (borta). Man har i Himmelstalundshallen även en förhållandevis aktiv hemmapublik. Den får dock betraktas som en riktig medgångspublik som endast låter göra sig hörd när det går bra för laget. Ett tidigt ledningsmål för Timrå och ni kan sjunga "vi är bästa röd-vita laget" som i en kyrksal.
Kommentera

Nu börjar jag längta till Torsdag. Hästen är också inne i ett stim (eller flock kanske man säger om hästar). De torskade ikväll mot Leksand men före det tog de poäng i nio raka matcher. Ser lite mer skadedrabbade ut än oss med Jeppe Samuelsson som fick kliva av också. I den här streckstriden och med vår streak vore det så klart mysigt med poäng, gärna tre.

Någon eller några som ska ner på matchen? Söder Över ska dit såklart. Själv är jag fast i jobbigt jobb men jag är svårt sugen. Har aldrig varit i Himpan och skulle gärna lägga en arena ytterligare till samlingen också.
Kommentera

Bragd-Birger: Vad är det som händer ijentliiigen? Timrå bara vinner och vinner, känns konstigt att supporta ett vinnande lag 🤔
Kommentera

Jag tycker det är extra roligt när Per Hallin gör poäng
Kommentera

Laken: Dela nya lag! Vi är för bra för den här skitserien!

Nä, men ikväll blev det ytterligare en seger i kategorin skön. Helt annat motstånd än Almtuna och Bävern. Oskarshamn lirar verkligen som ett lag. Respect!

Och som sagt, desto skönare då att vinna. Gött att det är akilleshälarna som avgör - målvaktsspelet och effektiviteten (nåja på det senare i första perren, men absolut totalt sett).

Nu är det bara att kräma ur det sista på torsdag och smiska häst. Vore förbannat jävla myskul om vi kunde gå till julvila med ytterligare pinnar i bagaget.

Återigen: grymt snyggt jobbat Timrå! Hockey är sannerligen en underbar sport!
Kommentera

Lekstugan i HockeyAllsvenskan fortsätter!!
Kommentera

Andersson: Det brukar komma upp på Expressen.se också. Osäker på när.
Kommentera

Andersson: hockeyallsvenskan.se lägger ut klockan 7 morgonen efter.
Kommentera

Jag VILL se höjdpunkterna från matchen . När och var kan man se dessa ?
Kommentera

Johan J: vi får se till att ta de två sista matcherna mot bobbarna helt enkelt...
Kommentera

Timrå tog tre nya poäng mot Oskarhamn efter 3-2 hemma. Tabellen om Timrå vunnit två derbyn mot Sundsvall med omvända siffror.

Tingsryd 33 +19 67
AIK 33 +35 64
Oskarshamn 33 -2 54
Västerås 31 +11 53
Timrå 32 +3 53
Karlskoga 32 +5 51
Almtuna 33 +5 51
Vita Hästen 32 +7 50
Leksand 33 -13 47
Pantern 33 -5 44
Mora 31 2 43
Björklöven 32 -7 42
Asplöven 33 -20 37
Sundsvall 32 -40 25
Kommentera

erathoo: Måste credda vakterna nu, speciellt Mattsson. Ni som ser många matcher o live, hur mycket bättre är vakterna nu jämfört med okt-nov?

Just nu saknar jag inte alls bottenspel i elitserien a'la 2012/13 ;-) Uppåtgående trend i AS rular fett.
Kommentera

erathoo: konstig blandning av pressad stabilitet. IKO mycket bättre än oss i andra halvan. Ändå spelade Timrå enkelt, lyfte ut, täckte skott och tryckte ut i hörn. Nog gick det igenom skott ändå men Mattsson ser ju trygg och tät ut. jämfört med matcherna mot Almtuna och Pantern så mötte vi betydligt hetare motstånd. Mot Almtuna kunde vi transportera puck och behålla den mer inom laget när vi spelade på ledning, den här matchen fanns ingen tid för det utan bara lyfta ur zon när vi fick chansen.

Skön seger. Fortfarande lite knivenpåstrupenmatch på torsdag innan det blir julgröt. Vi behöver bara vinna med 5-0 så är vi sjua...
Kommentera

El_loco:.... Och upp över playoff strecket. :-)!!!! 1
Kommentera

Timrå IK - IK Oskarshamn 3-2
Kommentera

skotten 15-32 13min in i 3e Mattson är i zonen bär laget mot nya 3 pinnar
Kommentera

Johan J: Fernholm inne igen. Och bra brytning där faktiskt när han använder sin längd.
Kommentera

söder över: Nu har Fernholm spelat klart för kvällen tycker jag. Han är okej med puck den här matchen men positionsspelet suger.
Kommentera

Johan J: ja ibland blir det skönare än andra gånger när Timrå IK gör mål...

Kontring och Hallin lägger en mysig lobb över till Marklund som sätter ett dragskott högt och snyggt!

Vi har inte riktigt förtjänat att gå till vila med två mål upp Oskarshamn...

Men vem fan bryr sig? Skatteverket bryr sig sällan om rättvisa tex. Dom ser fakta och det gör jag med... På jumbotronen...
Oskarshamn gör en riktigt bra andra period med en ruskigt fin rörelse på folk hela tiden och dom kommer rätt med folk på väg in i vårat slott om o om igen deras backar transporterar upp puckarna med kontroll och till slut faller vi ihop lite och det blir riktigt tufft att komma till de egna båset...

Mattsson har efter 2a perioden gått ifrån lite syndare på deras 1-1 till lagets viktigaste spelare med ett par riktigt sköna blockeringar där vi verkligen gått på knäna!

Nu får vi kortare till vårat bås igen i tredje och det borde synas i egen zon och mittzon när det gäller försvarspelet!

Känns hoppfullt!

Hallin var riktigt nyttig i det dålda under 2 a perioden med....
Kommentera

Rip Kirby: Bra med 2 mål upp. Kämpar gubbarna nu järnet med kylig skalle därpå kanske vi kan lugga Oskarshamnarna på en poäng.
Kommentera

Johan J: Flippen från Hallin var inte att leka med 😄
Kommentera

Timrå IK - IK Oskarshamn 3-1
Kommentera

söder över: 3-1 Underbart!
Kommentera

Jag bryter in här innan webmaster gör hattrick i inlägg!

Ser fint ut härifrån läktaren!

Känner ett fett jävla vemod över dessa tomma stolar dock...

Jaja läget är som det är man får hoppas innerligt att det åter kommer dagar där man kan besöka detta tempel när det kokar på läktarna och taket lyfter vid hemmalagets målgörande!

1-0 efter en stunds bra tryck och ett klart godkänt pp om jag inte minns fel... Målkungen Boyce är på rätt ställe igen och hittar nät efter en tilltrasslad situation med ett par bra Timrå chanser.

1-1 precis efter ett BP där Mattsson tappar första stolpen och pispanen hittar luckan... Där var det tikkinen som inte plockade undan honom men han hade haft ett långt och tungt byte där så jag väljer att se Mattssons tapp av stolpe som största problemet...

2-1 kommer snyggt i spel 4-3 där Johan Persson mfl hade svårt att dra upp tempot så vi kunde få tryck. Tillslut så lyckas vi dock och efter bra spel med lite längre pass så cashar Andreas Crosby Molinder in en ny ASS när herr Dahlén lägger in ett högt avslut på bortre stolpen när Oskarshamns målis håller första stolpen från nära håll!

Trevligt och ytterst skönt för laget som varit klart bättre spelmässigt att få gå till paus med ledning efter mål i slutskedet!
Kommentera

Timrå IK - IK Oskarshamn 2-1
Kommentera

Timrå IK - IK Oskarshamn 1-1
Kommentera

Timrå IK - IK Oskarshamn 1-0
Kommentera

Webmaster: The big red machine!!
Kommentera

Timrå IK - IK Oskarshamn 0-0
Kommentera

sargad: vi vinner med 100-0.

Nej, men ärligt, kan gå hur som helst. Vi har ju spelat fint och har jättechans.

Den här och Hästen på torsdag får gå som sexpoängsmatcher. Vi har ju en match mindre spelad och skulle vi vinna de här två tampas vi ju om Nubbens förutspådda femteplats på allvar.

En annan fundering - Hästen gick ju superstarkt i början av förra säsongen. När började de dala? Vore det inte lämpligt om Tingsryd följer samma mönster och börjar gå sämre lagom till annandagen?
Kommentera

Andersson: I kväll kommer rekylen. Smisk på hemmaperrong men det kan man ta när vi gått som tåget på sistone.1-3
Kommentera

Jämn match ikväll , Hallin avgör 3 min in på sudden
Kommentera

söder över: Tips när du åker till Norrköping för matchen mot Vita Hästen på torsdag är att köpa biljett i förväg. Trodde inte biljetthanteringen kunde gå långsammare än när man ska på AIK-match men tydligen. På en torsdag kanske du klarar dit men vid de två helgmatcher jag sett, en denna säsong och en föregående, har det varit mellan 15-30 min kö till biljettkassan precis innan nedsläpp.
Kommentera

söder över: Åskasshamn, ähh, det måste gå, Kämpa Timrå IK.
Har köpt biljett via hederlig dator enligt rekommendation.
Kommentera

Nu har jag lärt mig att gå in via en hederlig fast dator isst när biljett skall inhandlas!

Jag har en lite taskig "magkänsla" inför kvällens drabbning meeeen chansen finns varje match så...

Gnägget på torsdag är en given 3a det är jag snudd på säker om...
Kommentera

söder över:
Gud va najs det vore med en 3 ikväll..vore bästa Julklappen tamefan, det ä sant dä
Kommentera

1716011 · »