Affe_TIK: tycker det är heaven or hell med LaLeggia i varenda match. Ofta är det som mot DIF att han kan pricka in ett riktigt klassmål i ena bytet och sen gör han världens indianare i nästa byte som leder till baklängesmål. Det är kul med backar som kan göra klassmål men det är roligare med backar som kan freda sin egen kasse. Det kan varken LaLeggia eller Zajac.
Affe_TIK: Han klart bäst på att lägga förstapass och på spelet i offensiv zon av våra backar och hans 35 poäng talar sitt tydliga språk.
Hur många gånger har han också inte frispelat forwards med sylvassa passningar som bryter igenom hela motståndarlaget?
Han är definitivt inte perfekt defensivt, men jag tycker att ofta vinner puck defensivt på grund av sitt spelsinne och sin skridskoåkning. I min bok överskrider det positiva det negativa med marginal.
fantasilos: Exakt plus/minus blir missvisande när man är sämsta laget i serien. Rattie har -14 är han en dålig spelare för det? LaLeggia har överlägset mest istid av alla spelare så skulle säga -18 är ganska få mål bakåt i förhållande till hur mycket han spelar och att han ofta spelar i avgörande moment som t.ex 6 mot 5 i slutet av matcher. Alla spelare har minusstatisk förutom Strömberg med +5 på 11 spelade matcher. Westerlund har -11 med betydligt mindre istid, är han en dålig spelare för det? Nej det tycker jag inte tvärtom.
fantasilos: Fast och andra sidan ska det ju gynna spelare med mycket tid i powerplay vilket det gjort för lallegia kontra de andra backarna. För mig har hans spel i egen zon sert allt annat än tryggt ut med stressade passningar rakt i gapet på motståndarna men det är han inte ensam om. Tycker backsidan rakt igenom varit under godkänt.
fantasilos: Håller med dig i vissa stycken, starten var bedrövligt då han spelade med Zajje. Det jag tycker idag är att han (inte hans fel iofs) inte är så defensiv med läget som Timrå är idag och kanske spelar i fel lägen, egentligen går allt tillbaka till coachning och spelsystem eller rättare sagt brist på spelsystem.
Villervalla: I min bok är han väl godkänd. Plus/minus är en väldigt missvisande statistik. Den missgynnar faktiskt specifikt backar i dåliga lag med mycket istid (vilket är precis vad LaLeggia är). Länkar en artikel gällande detta:
297: Man får nog undersöka lite vilka mål han är inne på också. Skulle tro att en betydande del är i slutet av matchen när vi ligger under, tar ut målvakten och pressar för mål. I början av säsongen kan jag hålla med att LaLeggia gjorde mer skada än nytta, men tycker han steppat upp ordentligt och är säkrare med puck efter ca halva serien.Självklart är det en satsning man gör om man sätter in LaLeggia, men han är en av få backar som kan driva upp spelet och få till ett tryck. Zajac är bedrövlig rakt igenom. Westerlund och Svensson klart godkänt. Erixon inte lika illa som Zajac, men ändå en spelare man stör sig på hur lojt han spelar. Paigin och Strömberg godkända det lilla de spelat. Bohm kanske bäst inte ta upp, en total missräkning.
fantasilos: nej jag tycker inte att LaLeggia är godkänd. Han är inne på mer bakåt än framåt. Han är bra i offensiv zon men han är också en bidragande orsak till att vi har stora problem i egen zon genom hela säsongen. Vi kan ju stå där och dela ut diplom till Svensson för ”meste tacklare i ligan” och ”bäste poängplockare för backar” till LaLeggia när vi blir degraderade till allsvenskan.
1, Lodin hänger med huvudet och producerar dåligt utifrån den speltid han får. Han spelar ovårdat och ovuxet och han filmar i varje match. 2, han kommer aldrig spela en NHL-match för Ottawa någonsin.
fantasilos: Det må vara hänt men han har fortfarande sämst minus statistik i hela ligan. Då spelar det ingen roll hur mycket man gjort framåt förstörts av det man gör dåligt bakåt.
Bajsmatch. Kval blire, allt annat är ett mirakel nu. Så då gäller det att komma väl förberedda till detta, viktigt att vinna matcher av den anledningen.
Förövrigt, kan man väl ta och skippa den mesiga lineup presentationen, det får inte igång nån publikt och spelarna verkar måttligt intresserade av den.
Nisse1: frågan är vad som är bäst väg framåt nu. Om nubben seriöst funderar på att lämna Timrå så kanske han borde kliva av redan nu så att en ny sportchef får lite mer tid på sig att jobba med den nya truppen, speciellt om vi halkar ner till allsvenskan.
Vi borde kunna bygga ett ok lag för allsvenskan redan första säsongen. JJ platsar inte på högre nivå, Svensson och Westerlund kanske vi tappar men Albin Carlson bör vi kunna behålla. Lööke och Lundin också. Alvarez kan ju följa med ner eller gå i pension. Vilka fler? Lodin?
Nisse1: Jag har ju fått det där väldigt tydligt föklarat för mig härinne. Det är absolut inget fel på tränarna, de förändringar de, möjligen, kunnat gjort hade på sin höjd i bästa fall inneburit marginella förbättringar. Ingen skugga falla över FredAntLinder! Och Nubben ska vi inte prata om! Han är ju Gud den allsmäktige själv. Vi ska vara så jävla glada över att vi har honom, han är ju ändå Sveriges bästa SC. Sånt kan man tydligen inte mäta i resultat, han bara ÄR det. Punkt.
Ja det enda som saknas nu är att Cornelia Jakobs vinner Mello istället för Klara Hammarström eller Bagge, då är en dag av total besvikelse fulländad med lite mer besvikelse. Adjö SHL!
297: Det är Nubbens tjurighet och ovilja att förändra saker som driver föreningen i sank. Fingertoppskänslan som en gång fanns är sedan länge som bortblåst. Men roligt att höra om alla föredetta spelare som återigen är klara om man hänger kvar och som inte blir av.
Bragd-Birger: Frågan är om inte den här SHL-chansen sprack i våras ändå?
Många av Nubbens värvningar får ju ses som mindre lyckade, absolut. Men är det rimligt att det ska ta drygt 50 omgångar innan proffs börjar "sätta försvarsspelet"? Hur rimligt är det att större delen av serien ser precis lika illa ut som försäsongen? Så jävla usla spelare kan inte Nubben ha värvat.
Undra om inte förlängningen av Freddan var det som fukkade upp den här chansen också? Fel man på fel plats, igen. Eller åtminstone som ytterst ansvarig. Jag skulle tro att han är som klippt och skuren för Molinders roll egentligen. Men en sneprioritering (säger jag utan att veta vilka tränare det fanns ledigt där och då) som blir kostsamt nu.
För är det nått som verkligen oroar inför ett kval är det förmågan - eller oförmågan egentligen - hos ledningen att få spelarna påslagna för match. Hur ofta ser vi inte ett lag som har gett upp, eller skiter i vilket, innan pucken ens har släppts? Oförmågan att aktivt coacha och göra det som går att göra för att vända en matchbild är också någonting som är signifikant med Timrås ledning. Det oroar mig mer än eventuellt motstånd. Mycket mer.
Och det kommer mest troligt att kosta oss den här shl-platsen också. Finns ju inte på världskartan att Freddan och Ante kan få till nått sorts jävlaranamma inför en bortamatch på hovet, eller borta mot Malmö. Eller borta mot Kovland för den delfn. Med kniven mot strupen dessutom. Nej, istället kommer man att låta saker rulla på, låta alla spela lika mycket, vaska om kedjorna inför varje match och sätta sin förhoppning till att Alvarez är lösningen.
Affe_TIK: ja dom sämsta värvningarna (eller ickevärvningarna) är: 1, freddan fick fortsätta. 2, Nubben missade Lander. 3, Backarna.
I den ordningen. Med en annan tränare hade vi vunnit fler matcher. Med Lander i laget hade det här laget inte varit på kvalplats. Slutligen så har nubben misslyckats med backarna kapitalt. Tycker vi har tre godkända backar och det är Paigin, Westerlund och Svensson. Didde hade så kort varit godkänd om han spelat.
Försöker hitta nåt bra att skriva men det går inte! Är så jäkla besviken. Är det det här Dahlén kämpade för förra säsongen? Fem spelare får godkänt denna säsong. Svensson, Rattie, Hanzl, JJ och Hartman. Resten mellanmjölk och knappt det…
sargad: Ja nog blir det kval nu... Lite oflyt med domslut ikväll men vi måste skapa mer framåt o få till PP nu! I ett kval är det ju kört om det ser ut så här. Och va i h-e ska han in med Alvarez i första femman o göra!!! Såg ju ganska bra för ett tag sedan men nu har vi gått ner oss igen. Blir svårt detta! Tänk om vi haft en matchcoach...
Barkborren: Håller med, om någon reagerade på ett av Powerplaytillfällena när Paigin ställde sig på vänsterbacken likt såklart som han blivit placerad av tränaren och Lallegia flyttade över honom på sin rättmätiga plats på högerbacken. Är det så det ska behöva vara? Ska våra spelare själva behöva styra upp uppställningarna? >.< för att våran tränare inte har något hockeyförstånd.
297: nej, med Lander i laget hade det känts betydligt bättre. En härförare av rejält snitt.
Spelar nog ingen större roll vilka Timrå får möta, trots allt. Det man presterat under Ödesveckan och därefter är inte alls någonting som räcker i ett kval. Vi skulle inte vinna det mentala kriget mot Hudiksvall i dagsläget. Åker inte Timrå ur är det sensation i klass med Oskars-debaclet. Och att det trots allt inträffade är väl hoppet man får leva på.
Sen: Zajje är fan sämre än Bohms all-time-low just nu. Jävvlar, så han sprider puckar och blir uppkäkad i checkingen. Hade sett ooooerhört mycket bättre ut om Pagge fått spela med Didde istället. Där rök nog SHL-chansen.
Affe_TIK: ja så är det, Ingen spelide alls... Spelare som anses "floppat" har varit bra i sina klubbar tidigare. Men i Freddans lag är det "i make you look like shit!"
pingvin"Nån som vet vart Sune är ikväll?": Han har slutligen AVGÅTT
Tyvärr verkar det i stort sett bli klart med DIF i kvalet nu i kväll. Försöker se nykter, objektivt och analytiskt på chanserna och där ger jag oss ca 20%. Mot MIF hade det varit en klassisk Bosse Larsson, d v s 70-70 ;-)
KulltorpsOlli: Håller med i stort med tilläggen: Laleggia överreklamerad. För mycket misstag bakåt (många matcher i vinter) Imponerad av Zajac att han överhuvudtaget lyckats förmå någon att ta in honom i laget (bedömning över hela säsongen) Rattie=övereklamerad. Hur många lägen brännar han? Uruselt hemjobb. Lodin duktig men absolut ingen lagspelare. Vi har 3 bra backa o 3 svaga. Men bortsett detta så tror jag att det största problemet är spelsystemet. Ut med pucken, skarva in den i zonen, jobba hårt. Den mesta energin för spelarna går åt till att försöka vinna tillbaka pucken. Totalt sett så tror jag att detta inte är optimalt för spelarmaterialet som finns i laget. Trots allt finns det många bra smarta spelare som förtjänar bättre.
Olli Nomadinen : En sak som slår mig, nu när säsongen börjar lida mot sitt slut, är att Nubben inte kan sägas ha lyckats med lagbygget. Visst, Hanzl, Rattie, LaLeggia och den sent inkomne Paigin, kan man inte klaga på. Men titta på den här listan:
Alvarez Zajac Bohm Rajaniemi
Där har vi spelare som floppat. Därutöver kan man lägga till att Erixon och Åberg varit mediokra, att Olofsson fick en halv säsong och den där värvningen av Liljegren, som absolut ingen förstår. Det har slängts en hel del pengar i sjön, med andra ord och i mina ögon så har det varit för mycket brister i spelarrekryteringen.
Nisse på Mon or: Jag drömmer om att vi nog åker ur i år, men Lander, Wedin, Emil mfl kommer ändå mot lägre betalning, och hjälper oss upp i SHL igen. Jag vet, det blir nog bara en dröm..
Bragd-Birger: Man hade inte varit så här oengagerad om Lander hade varit i laget heller. Vet inte vem man ska vara mest förbannad på, nubben eller Lander. Helt övertygad om att nubben hade kunnat kasta på Lander en bonus likt den Åberg fått. Han hade kunnat få det dubbla. Nu kommer vi sannolikt få djurgården och vi lär åka ut. Tror våra chanser är 30/70. Tror inte vi hade haft så mycket större chans mot Malmö heller med tanke på deras moral i slutet av serien, 40/60 kanske.
Åh, så underbart det är med landslagsuppehåll. Att vakna upp utan att ha somnat besviken, att inte gå runt på dagarna utan behov att förbereda sig för att inte brusa upp under kvällen.
Aldrig har ett landslagsuppehåll kommit så lägligt för mig.
alla nöjda o glada?