"Vill gärna spela med Lander i Timrå Självförtroende har Rattie nu och trots det tuffa läget är han är hoppfull inför avslutningen med Timrå. Sportbladet kunde i veckan berätta att OS-kaptenen Anton Lander återvänder om Timrå klarar sig kvar i SHL.
Just Lander, som Rattie lärde känna i Lokomotiv Jaroslavl, var en en stor anledning till att han valde i Timrå.
– Att få tillbaka Lander vore en väldigt stor sak, han är ett stort namn med ett stort hjärta för klubben. Kommer han tillbaka blir Timrå en allvarlig utmanare i SHL.
Jag misstänker att ni har pratat om att spela tillsammans här nästa säsong…?
– Ja, Anton hör av sig hela tiden, den här klubben är en stor del av hans och hans familjs liv. Jag och min fru har verkligen gillat det här, de har behandlat oss så bra. Vi ska se till att fixa det här först de kommande veckorna. Går det vår väg under avslutningen skulle vi älska att komma tillbaka, men vi behöver som sagt några segrar här på slutet. "
Derbyn mot Mif är ju viktiga utifrån ett kulturellt och lokalt perspektiv. Malmö var ju länge storebror tills för ett antal år sedan och fansen byggde upp förväntningar inför varje derby. Men samtidigt så tycker jag att en förutsättning för roliga derbyn är att Malmö presterar hyfsat bra under säsongen i SHL. De har inte presterat som tänkt och då tycker jag spänningen försvinner i derbyn. Men visst vore det kul om Mif stannar i SHL men då måste klubben ha högre ambitioner än i år.
OlliJanne: Magiskt citat! Skulle gärna sett att man kör den ramsan i början, visa spelarna att vi tror på detta. Sittplats brukar hänga på bra på den också. Glömmer aldrig match 6 mot Karlskrona när den matades på i typ hela sista perioden och vi vänder och vinner!
Smetovish: ja en spelare med den mentaliteten är ju ovärderlig när de drar ihop sig till do or die matcher. Tyvärr ser jag ingen i dagsläget som kan fylla de skorna. Blomman kanske?
OlliJanne: I dag vinner vi! Malmö torskar mot Frölunda. Sedan är jag kanske ensam i Sverige att tro att Örebro slår Djurgården borta! Enroth - spika igen!
tjobba: Ja jag är på plats iaf, övertygad om torsk så det k a n gå. Finge man önska är det ju banderoll-läge idag med Dahléns "Den som ger upp nu lär jag aldrig förlåta"
Med det lag vi har denna gång så hade man gärna mött ett lag från HA istället om det blir kval. Inte för att man är partisk, men gillade mer dramatiken när HA lag fick tampas med lag från SHL. Nu är det ju dessutom bara en SHL plats i potten och ett lag garanterat ut från SHL. Hoppas man ändrar om igen så fler lag en 1 kan drömma om en plats i finrummet. Win win då det blir lättare att som SHL lag satsa sig upp om man åker ur.
Olli Nomadinen : Då är frågan vilken match Rajaniemi får stå. Eller chansar man nu och går på Jacob resten av säsongen och hoppas på att han inte skadar sig? Lite riskabelt i så fall, säg att Sami hoppar in och är helt ringrostig i en avgörande match.
Smetovish: Om vi bestämmer oss för att vinna och ger 110% finns det stor chans att vi gör det mot Oskar med hjälp av publiken. Satsa allt i varje närkqmp och smälla på. Skjuta mycket och sätta chanserna.
Zäta75: Jo, men är det nån match jag skulle slänga in Sami i för att få en match i kroppen vore det i dag då vi sannolikt lär vara mer spelförande än mot Luleå och Färjestad.
tjobba: ur Örebros perspektiv så är det väl dags för en solid insats? Dom har torskar mot Malmö och oss och har ambitioner att nå topp 6. Dags för en vinst där idag.
Dubbeld: Med tanke på att Liljewall inte gjort ett enda byte sedan återkomsten så känns det väl ganska enkelt att dra slutsatsen att man inte vill riskera något inför ett eventuellt kval.
Olli Nomadinen : Då lär det gå åt helvete! Jag hoppas att de använder Alvarez framför mål i PP. Han gör ett bra jobb där även om han är lite seg på andrapuckar.
cloon: Jag tror inte det är meningen att vi utomstående ska förstå oss på Liljewall, vilket jag inte har några som helst problem att leva med. Begränsad hockeyspelare, obegränsad karaktär. Det enda man sett av honom nu på senare tid är att han stått och haft diskussioner med domarna i periodpauser.
Det främsta minnet den här säsongen är hans 1-0 hemma mot Brynäs i höstas, ett mål som var fruktansvärt viktigt i det läget. Det målet bröt dödläget och den trend vi var inne i med urusel effektivitet i 5v5, sen kom 2-0 och 3-0 innan perioden var slut. Efter den matchen tog säsongen en ny vändning.
Hur många assist har Timrå på motståndarnas mål de 3-4 senaste matcherna..? Hur skulle de vara om motståndarna fick skapa sina egna chanser utan våran hjälp..