JanneH: Tycker lite synd om Jakob Blomqvist som troligen får spela kval igen. Nu är det långtifrån klart men lutar åt Malmö-Brynäs. Skulle själv inte vilja möta Malmö i detta läge. Teoretiskt kan det även bli Linköping eller Luleå som kvalar, men bara 4 matcher kvar och osannolikt att något bottenlag går fullt.
Patrick Polly: ja hans framspelning till Palola vid 1-0 kan jag se om huuuuur många ggr som helst. Hörde att han brukar glida in till Sean Banans låt "kingen"... nu när han spelar som de riktigt stora tycker jag han ska byta till Motörheads låt King of Kings!!!
Patrick Polly: Ja, det blir intressant att se om man fortsätter med Karolus Rex eller om Johansson är tillbaka. De flesta verkar tro att det bara var en match man ville ställa Karolus så han blir varm i kläderna. Men han gjorde det riktigt bra!
Viktigt var också att vi kom upp på plus i +-. Leksand åkte ner på minus. Frölunda som nu bara ligger 2p framför oss har också minus. Kan bli avgörande i slutändan för vilka som går till slutspel om vi kommer på samma poäng. Tror Frölunda kan få det lite skakigt faktiskt.
Linköpingsmatchen blir en sk 6-poängsmatch. Vi har haft lätt för dom tidigare ska den trenden fortsätta? Vinner dom går de upp bara 3p bakom oss
jå1: Hartman gör årets match, 5 stjärnig insats inget snack om det. Att han och Walli inte får chansen högre upp i hierarkin är riktigt trist men jag hoppas chansen kommer. På den positiva sidan så fungerade hans kedja med Palola och Lundin bitvis riktigt bra!
Vad gäller målvakt så gjorde han en riktigt stabil insats. Så länge vi vinner tycker jag Karolus Rex ska få stå kvar!
JanneH: Kansk Alvaroz kann byt mä Mehot nä hann komm tebaks? Ja tyck bar hann dutt mä puck å bar Pet mä klubban å gå knappt in i närkamperna! Faktiskt så jävlas lik EP å dä funk int!! Nu fir vi vidare till torsda nä vi besök Saaben! Ny livsviktig fight vänt!
7043: Har kommit till insikt att det inte är speciellt troligt att vi kan stoppa in så mycket mer ”spets” på forwardsidan än Hållander, vi har dom namn vi har redan. Som dessutom är svindyra. Nyckeln blir väl att försöka få ut mycket mer från spelare som Hartmann, Wedin och Pettersson helt enkelt, samt göra någon mindre justering som att få in en ny center och kanske något billigt utvecklingsbart alternativ från allsvenskan.
Krutet bör istället läggas på en riktigt bra back, som dom flesta varit inne på förut, samt att man lyckas göra Bernhardt till en SHL back över hela banan (Modo går inte upp)
7043: För övrigt visade ju Hartmann ikväll vilken nivå han kan lira på. Såg ut som fjolårets Barre. Finns säkert några förklaringar till hans lite mindre tröga säsong (skador & nybliven pappa) hittills. Kan se honom som en topp6 spelare nästa säsong. En kedja med Pettersson - Lander - Hartmann hade jag gärna sett.
Två andra som jag tycker börjar hitta mer kemi sinsemellan på slutet är Dahlén och Hanzl. Har väl kanske inte riktigt fått en bra utdelning tillsammans, men med rätt spelare som 3e länk kan det bli bra, en gubbe som spelar rakt och ”enkelt”, Hållander känns ju som ett bra komplement till dom två.
Då får vi Wedin som kan skapa saker på egen hand i en ”3e” om han nu får vara hel. Varför inte sätta Walterholm bredvid där? Då får han ju lite större roll dessutom? Kan bli en jobbig kedja.
Bakom där får väl Pääjärvi, Meiho, Andersson, Johansson, Värmhed och Boyce slåss om platserna som är kvar. Skulle vara kul om OJ och Värmhed kan knipa en ordinarie. Ser potential i båda.
Nu ska jag se matchen. Har inte live kanalerna men med cmore kan jag i alla fall se alla matcher i efterhand. Needles to say så hoppade jag över Malmö matchen.
297: JJ är våran förstekeeper. Karolus är våran andre. Det kommer fortsätta vara så. Inget att oroa sig för. Det Karolus alltid haft svårt för är returer. Iallafall returer han inte kan kontrollera. Alltid! Han är sjukt duktig i positionering och kunna läsa skott. Men om ni kanske tänkte på det så vill han ofta använda plocken. Han tenderar att göra det i väldigt fel lägen ofta. JJ är snäppet bättre så han kommer fortsätta stå flest matcher. Detta tror jag stärker Karolus självförtroende iallafall i att han nu vet att han kan vinna matcher i SHL.
297: Säger inte emot - men JJ måste få vila - omänskligt att hålla skärpan i typ ALLA matcher och sedan tagga upp i slutspelet - ser gärna (ta i trä) JJ på bänken nån match till
Sputnik: Tänker ändå dra en lans för JJ här. Han gjorde EN dålig match mot Malmö, förlusterna innan mot Skellefteå och Färjestad kan man inte lägga på honom.
Karolus gjorde en helt ok match ikväll men det var ju inte så många fantomingripanden heller, han var i regel rätt placerad på alla skott och försvaret stod upp bra framför honom. Framförallt lämnade vår defensiv inte HAV av yta i slottet för motståndarna att valsa in på. Nä JJ är vår förstakeeper av en anledning, Karolus är ett korttidslån. Jag tycker som du, in med JJ igen.
Ser nu att du skrev i princip exakt samma sak i ett inlägg tidigare så…ja.
JanneH: Tycker vi förlorat tillräckligt denna säsong. Vi satsar på att gå rent resterande delen av säsongen nu. Är guldfesten bokad? 😎
Skämt åsido, vi har kanske inte övertygat hela säsongen, men man glömmer lätt att i ett slutspel så brukar andra fysiska och mentala lagar gälla. Oskars tog sig in till Play In och höll på att slå ut Rögle förra säsongen till exempel. Jag ser det inte som otroligt att vi kan ställa till det för nått lag i en kvart i allafall. Även om vi kanske inte går vidare.
Gött att vara på matchen ikväll! Magiskt bra. Tänkt att slår vi LHC på torsdag så säkrar vi en slutspelsplats och kan till och med ligga topp-6 om gudarna är med oss. Just nu älskar man att vara Timråit!! Tänker njuta av det. I alla fall tills torsdag kl 19 😄
Inte för att på något sätt bagatellisera, men kollar på schemat och konstaterar att det återstår lite småmysiga matcher ur Timråperspektiv sett. LHC, IKO, Brynäs och Rögle. Det bör finnas några poäng till att hämta innan serien summeras, även om alla dessa lag kämpar om viktiga poäng och såklart inte blir några lätta motståndare, men det hade kunnat vara värre. 3/4 bortamatcher också, bra!
Positivt med en seger på hemmaplan mot ett rivallag extra skönt Nya målvakten godkänd men 4 linen var pressad fast vår rese Walli W stod upp bra. nr 15 bidrar inte så mycket men åkte lite skridskor femman behöver mer klasspelare. Tänk en Lodin hållander Wedin nu finns det hopp om play offs
Andersson: Jag tycker tvärtom. Låt Johansson vila en match till och låt Karolus fortsätta stå mot Linköping. JJ fortfarande förstamålvakt. Men om Karolus fortsätter spela såhär bra blir det en fin konkurrens iaf.
söder över: Känns nästan som JJ fallit in i den mentala statusen som varit i princip hela laget det senaste. Men förhoppningsvis fick laget en boost nu och JJ kan komma in med lite ny positiv energi. Framförallt aå vet han att Karolus står där bakom redo att visa upp sig om han inte är påslagen.
Sputnik: det som var kul med Karro ikväll var att se reaktionsförmåga och ett bättre spel med klubban från en målis.
JJ jobbar lite annorlunda mer skära vinklar och täcka och lite mindre reaktioner.
Men det kan vara ett symtom av att stått väldigt mycket.
Jag tyckte av det lilla man nu sett att Karro var riktigt vass på att hitta de lösa puckarna i gröten!
Känns som en riktigt bra täckning på andra spaden när Rautio kom på att han ville spela lite till innan pensionen.
JJ fortsatt tydlig 1a för Timrå men jag saknar lite av det där explosiva matchvinnande jävlaranamat från JJ de senaste typ 10 matcherna. Hoppas att detta kan lirka fram det!
jå1: Ja det är lätt för folk att stirra sig blind på att vi lyckades vinna. Karolus är liksom ingen perfekt skolad målvakt, men han spelade inspirerat och gav JJ en välbehövlig vila. Både fysiskt och mentalt skulle jag tippa på.
Så har man gått runt som en råtta i en hel vecka. Knappt velat prata om hockey och verkligen känt hur säsongen runnit oss ur händerna.
Sen från ingenstans en klockren match mot stjärnspäckade Leksand, solklar seger och vips är vi 2p från kvartsfinal samt 4p från att sluta på en jävla fjärdeplats. Vi möter endast motstånd som ligger bakom oss i tabellen + Epa-hamn i de sista matcherna.
Blir fan inte klok på den här jävla säsongen. Men vågar nog påstå att jag fått lära känna hela mitt känsloregister.
1. Sebastian Hartmann. 1+2. Skapade enormt mycket och hade bud på mer. En Hartmann i toppform är en stor tillgång för Timrå IK. 2. Karolus Kaarlehto. Över 95% i en debutmatch. Han imponerar stort på mig. Placeringsäker, snabb i sidledsförflyttningarna och en fin plockhandske. En ny finsk fantommålvakt på gång månne? 3. Palola. 2+1. Vilken skott han har den gode Palola. Varit mållös i några matcher, viktigt att han får hitta målformen igen. Spela honom oftare på skott i PP Timrå. 4. Walli Walterholm. Bra som vanligt. Låser fast puckar i offensiv zon och skapar momentum för laget. Förläng med denna nyckelspelare så fort som möjligt Timrå IK! 5. Anton Lander. Gick i bräschen som oftast. Hans vinnarskalle var påkopplad idag det märktes tidigt. Är den det går det oftast bra för Timrå. Vi vill se denna vinnarskalle i ett slutspel. Har en känsla av att det kan bära riktigt långt om vi går dit.
Pääjärvi borde nog varit med på listan också. Han blir bättre och bättre för varje match, kämpar och sliter med sin tyngd och är enormt nyttig.
Kommer att fortsätta skriva dessa matchens topp 5 efter varje match från och med nu.
Labban: JJ definitivt etta! Finnen gjorde en bra match men det var ju inte världens test Leksingarna gav honom ikväll. Vill nog se några till matcher innan jag hoppar in i hyllningskören ☺️
Bee: Absolut och det visar ju nånstans att öveiga lag också har sina svackor. Det som legat oss i fatet är ju när vi hamnat i att förlora 5 och 6 matcher i rad utan att lyckas stoppa blödningen i tid. Vi måste höja lägstanivån till nästa säsong om vi skall ta det berömda "nästa steget".
Trots ett antal plattmatcher från laget ligger JJ fortfarande 5a i målvaktsligan, tycker det säger en hel del om vilken nivå han har totalt sett. Finns inte på kartan att man petar JJ det borde alla förstå som sett JJ denna säsong. Men Karolus gjorde en riktigt bra match så han borde få ett gäng matcher till i sin ryggsäck och kan vara en bra backup.
Sputnik: Vi har verkligen haft grym hjälp av resten av tabellen senaste 4-5 omgångarna. Skellefteå har gått som tåget och lagen i botten har plockat poäng mot våra direkta rivaler.
Bara att hoppas att man gnuggar vidare med samma kämpaanda som ikväll. Den där sjätteplatsen är inte HELT körd!
Tetrisbif: Det är väl egentligen bara Skellefteå och Växjö som haft en jämn hög nivå genom säsongen. Är väl mest det att våran bottennivå är så ruskigt låg.
Upp till 3:e plats är det ju inte många poäng egentligen. Tänk om vi lyckats vinna 2-3 matcher under våra långa förluststreaker vi haft denna säsong. Plus fadäsen mot Malmö. Då hade topp 6 kanske varit i hamn nu typ.
Så till nästa säsong måste vi lyckas komma upp på vinnarspåret snabbare och inte hamna i så långa djupa svackor som i år.
Isbjörnen2: Måste ta Erixon i försvar nu känner jag. Han spelade halva säsongen ifjol med ett ben brutet i foten som mörkades. Han tvingades att spela ändå då vi inte hade några andra backar att tillgå eftersom skadesituationen var ren ... | #Läs mer ·