1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591447 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19

« · 620243 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Robban: jag pratar självklart om årets satsning i förhållande till Timrås satsningar tidigare säsonger. Året efter kvalserien tog man hit spelare som Krykov och Koskinen. Klart mer meriterade osv. än spelarna den här försäsongen? Hur går det ihop?

rupert: när jag menar försäsong menar jag inte de sportsliga resultaten, utan vilka namn som presenterats, hur truppen utformas.
Jag tycker satsningen var katastrof med tanke på att det inte var någon större sensation att manfallet blev stort. Ok om det var nära att Hedström skulle stanna, men istället för att bli tagna helt med byxorna nere (vilket är märkligt, det borde ju inte ha varit ett otänkbart scenario med tanke på att ryktesspridningen började redan i april) så skulle man ju ha värvat nån, ett par ersättare.

Vilket var det namnkunnigaste nyförvärvet egentligen? Janne Laakonen?! och det till en klubb som tappar i princip samtliga producerande spelare.
Kommentera

RocknRolf2: Dessutom så tycker jag att det är/var rätt att betala av lånen nu nu när tillfälle gavs. Det kan rendera i bra sportsliga satsningar kanske två tre säsonger framöver. Kvalserien är jag inte rädd för. Hänger vid med på en slutspelsplats tills nästa landslaguppehåll så är jag övertygad om att vi kommer starkare efter nyår.
Men visst skulle det smaka mumma om Nubben kunde hitta en målskytt framöver.
Kommentera

RocknRolf2:"en satsning som möjligtvis var den sämsta redan på förhand i elitserien"
Nu får du fan ta och ge dig. Kom inte och påstå att DIF, Mora, Modo, Brynäs eller Luleå har SÅ mycket bättre lag på pappret än TIK.
Kommentera

RocknRolf2: Jag förstår din frustration men kan inte känna igen mig riktigt i det du skriver. Jag tycker inte att satsningen var SÅ usel som du beskriver och jag tycker faktiskt att TIK haft otur med manfallet innan serien! Pratade med Nubben i torsdags och han beskrev hur j-a nära det var att faktiskt Jonte stannat samt att Gunnos NHL-chans kom som en blixt från en klar himmel..

Försäsonger brukar jag aldrig dra några större växlar på....det är omöjligt! Se bara på Leksand, med deras resultat skulle de vinna SM-guld i år!
Kommentera

rättelser: rimliga satsningar i förhållande till situationen
och: svek både mot supportrar och sponsorer
Kommentera

Bragd-Birger: Visst är det inte så märkligt att det kommer mellansäsonger då och då. Det händer väl alla lag. Men det jag irriterar mig på är att man i princip medvetet valde den här utvecklingen. Efter förra säsongen kunde Timrå redovisa rekordvinst, men ändå gick styrelsen ut och meddelade att arenalånen hade högst prioritet. Vi fick sedan, trots de stora ekonomiska framgångarna, se en satsning som möjligtvis var den sämsta redan på förhand i elitserien. Jag kräver inte jättesatsningar, men jag kräver rimliga satsningar i förhållande till försäsongen! Väljer man medvetet att ta en "mellansäsong" är det ett svek både mot supportrar och styrelse. Men jag är väl naiv som tycker föreningen ska göra det bästa av situationen i alla lägen.

alltså: Självklart får man ta en del spelare, men när man "medvetet" väljer att sänka garden är det nåt fel.

Du pratar om 10:e plats osv. Om nu denna "mellansäsong" leder till kvalserien då? Många här kan nog få ett bittert uppvaknande. Vi har inga garantier i elitserien, därför är det dumt att ta alltför stora sportsliga risker.
Som sagt, den sämsta försäsongen någonsin i elitserien, när det som sämst behövdes. Det gör mig förbannad!
Kommentera

BlackBay: Jadu...vore ju väldans trevligt om det lag man höll på hela tiden konstant tog ett kliv framåt för varje säsong. Nu ser det ju sällan ut så i verkligheten utan ALLA lag har en eller flera mellansäsonger. Undrar vad fansen i Gävle och Stockholm (med de meriter de har de senaste 5-10 åren) tycker om sina lags utveckling??

Vad jag menar är att det finns väl för bövelen i nuläget ingen anledning till den panik och domedagspredikan som stundtals råder härinne! Spara den energin ifall vi, Gud förbjude, skulle hamna i kvalserien och dessutom underprestera där. Bävar inför vilken vokabulär som kommer att tas till vid ett ev. sånt scenario..

Fast då lär även jag sälla mig till missnöjessidan, men inte förr....
Kommentera

rupert:
Tycker trots allt ändå att denna säsong är ett litet misslyckande. När man som lag etablerat sig i högsta serien bör rimligtvis inte målen längre vara att "hänga kvar" eller "nå sista slutspelsplatsen".... det känns inte som rimiga mål, inte med tanke på senaste säsongerna och årets värvningar syntes på förhand att målet inte var att ligga på övre halvan av tabellen vilket jag tycker borde vara ett givet mål för laget... att sänka målsättningen tycker inte jag känns rimlig trots allt, i grunden borde ju alla ha som mål att vinna nånting.... att inom nån rimlig framtid få bära guldhjälmar... som spelare skulle dock jag vilja att det målet fanns i klubben.
Kommentera

rupert: Det är sant det du säger att vi inte är sist och jag tror och hoppas att det inte kommer att hända. Jag tror att de flesta blev lite bortskämda förra säsongen med alla vinster.

Om bara målskyttet kunde komma igång så skulle det bli perfekt för TIK för de är duktiga och de äger matcherna ända tills frustrationen slår in. De tänker vad är fel, varför får inte vi in pucken för vi har ju dominerat hela matchen.

Jag kan bara ta mig till exempel, man spelar pingis med mina vänner och man står och smashar och motståndaren tar varje boll, då blir man frustrerad och tänker vad ska jag göra nu för det här går inte, då testar man att göra något annat och då försvinner bollen utanför bordet och man har förlorat.
Kommentera

Jason: Ja, vi ska nog inte skylla haltande resultat på att vi fortfarande är den lilla kusinen från landet. I takt med de senaste årens framgångar har TIK som förening naturligtvis vuxit och numera är vi väl iaf ett mittenlag i ES på den fronten. Men det är ju också där vi håller till rent tabellmässigt så jag tycker nog årets sportsliga resultat är rätt rimliga hittills!

Enda som är riktigt frustrerande är oförmågan att uttnyttja spelövertag i form av att producera mål...men bara att hoppas att det lossnar.
Kommentera

Bragd-Birger: *jämföra den med Timrås ekonomi kontra övriga elitserieklubbar,*

Timrå hör väl till den övre halvan när det gäler ekonomi numera

Omsättning 6:a
Resultat 04/05 2:a
Eget kapital 7:a
Kommentera

Tittade precis till tabellen och såg nåt mycket märkligt...Timrå ÄR inte sist, faktiskt inte ens på kvalplats! Nä, istället ligger vi 7:a tillsammans med en klunga lag som har nästan lika många poäng. Det handlar om anonyma skitlag, såna som inte direkt gjort nåt väsen av sig i hockeyhistorien..lag som Brynäs, Djurgården, Modo mfl....
Läser man vissa inägg här kan man tro att ättestupan är nära för Timrå!
Kommentera

Laken: Slutar 11:a gör Djurgården!
Kommentera

Bragd-Birger: Lite reflektioner från ditt inlägg.
1, Om vi hamnar på en 10:e plats tycker jag att det är en missräckning.
2, Om vi kommer på 11:e eller 12:e plats och får kvala mot Skellefteå, Malmö, Rögle med mera anser jag att det är ett misslyckande.
3, Om vi sedan inte lyckas att klara en elitserieplats nästa år är det en katastrof.

Summan av kardemumman är att det är en skör tråd mellan att klara sig till ett slutspel och ev. åka ur. Titta bara på GIF Sundsvall dom hade "is i magen" en hel säsong, det var ingen fara dom var ett så pass bra lag så dom skulle inte åka ur...
Kommentera

Bragd-Birger:
Det var fan i mig det bäst inlägg någon har skrivit på HS nånsin..
Tack för att jag fick se det i skrift..
Kommentera

Bragd-Birger:skitbra skrivet
Kommentera

Bragd-Birger: Bravo!
Skönt med ETT inlägg som sammanfattar det mesta!
RR2 mfl. Läs och lär!
Kommentera

Bragd-Birger: Mycket bra skrivet.
Kommentera

Laken: Det säger också mycket att Timrå numer har supportrar som går upp i falsett när Timrå inte ligger på en stabil topplacering i tabellen. Vinst mot Modo och vi ligger 6:a. Detta trots ett närmast obefintligt målskytte. Trist visst, men...det är väl inte riktigt på psykakuten-nivå?

Ponera att vi hamnar på 10:e plats när säsongen är summerad. Då har alltså Kent-Nubben på fyra år lotsat Timrå till placeringarna 3:a, 6:a, 3:a, 10:a. Om någon utomstående bedömare skulle betrakta denna resultatrad och jämföra den med Timrås ekonomi kontra övriga elitserieklubbar, vilket betyg skulle man ge då? Bättre än väntat? I likhet med förväntningar? Sämre än förväntat? Eller kanske rejält jävla bättre än vad någon rimligen kan kräva?

Missar vi slutspel i år har vi alltså nått semi, semi, kvart, missat på fyra år. Det är, t ex, betydligt bättre än vad LHC gjort under jämförande period. Och vi har då, precis som HV71, haft e n skitsäsong. Katastrof? Läge att hänga alla ansvariga? Möjligen, för vissa. För mig är det närmast ett ovärdigt resonemang.

Om någon frågar mig vad jag har för förväntningar på Timrå under den närmaste fyraårsperioden skulle jag aldrig, aldrig ha mage att kräva resultat i enlighet med ovanstående. Slutspel, visst. Någon semifinal, sure. Men vad fan, kan man kräva mycket mer än så?

Timrå har byggt framgång med små marginaler. Värvningar av billiga, utblommande spelare är en dans på väldigt skör lina. Givetvis är felprocenten högre än om man värvar säkra kort. Varför skulle annars LHC, FBK, VF, HV m fl välja en annan väg än Timrås?
Notera dock: även med mastodontbudgetar i HV/FBK-klass är det möjligt att misslyckas.

Kontentan blir: ni som vill ha huvuden på fat - ni är fanimej snåla. Timrås framgångar har inte gjort er gott, utan fördärvat edra sinnen och fört er in i mätta, lönnfeta FBK:ares tankegångar. Vad skulle ni säga till er själva om ni mötte era ännu oförstörda jag för fem år sedan? Och vad viktigare: vad skulle dom säga till er?

Det finns endast ett lag som inte misslyckats under ovan nämnda fyraårsperiod. Frölunda. (Och möjligen FBK, beroende på hur man ser det. Nuvarande säsong ser dock allt annat än superlovande ut.).
Det är alltså den måttstock vi ska ha som timråsupportrar?
Kommentera

Laken:

Bra skrivet. En hjälte är en hjälte - "Nubben" - men allting har sin tid och efter några fantastiska år har nog (s)nubben mist sin fingertoppskänsla alternativt slöat till och blivit mätt av tidigare års framgångar. Möjligen kan detsamma gälla för den i mina ögon suveräne "Lill-Kenta"? Jag vill absolut inte att han ska försvinna från föreningen, men det där med att få "höra en ny röst" är aldrig helt irrelevant. "Kill your darlings", som det brukar heta. TIK av idag håller definitivt slutspelsklass, men vi löper ändå stor risk att missa härligheten p g a att naturliga målskyttar saknas. Där har vi misslyckats totalt i år och kanske är det nu för sent. I match efter match vinner vi skotten, men torskar ändå alltför ofta - även mot skitlag som Mora och Luleå på hemmaplan! - och då står det fan inte rätt till. Bara att hoppas att TIK är elitseriemässiga även 2006 och då kan genomföra erforderliga - nostalgibefriade - utrensningar och ersättningar i föreningen...
Kommentera

Det går ju inte att helt bortse ifrån att RocknRolf2 till stor del har rätt!
Nyförvärven har varit en besvikelse med något/några undantag. Vi är för tillfället oerhört beroende av de äldre gardet som exempelvis Manderville, Robban o.s.v.

Så denna säsong har Nubben misslyckats! Sorgligt men sant.

Vi får vara nöjda med oavgjort efter 60 min. mot Luleå - hemma! Det säger mycket. Personligen börjar jag revidera min personliga målsättning för Timrå, jag är numera nöjd med allt ifrån 10:a och uppåt...
Leksand slutar sist, vilka slutar 11:a?

Slutligen några TIK-spelarbetyg ifrån gårdagkvällens batalj:

+++++ - Robert Carlsson
++++ - Mika Oksa
+++ - Kent Manderville
++ - Mattias Wennerberg
+ - Carl-Johan Johansson
Kommentera

RocknRolf2: Med facit i hand, vem är intresserad av att ta nyförvärven i försvar? Det är ju öppet mål. Lika givande som att 'analysera' fram att Timrå har svårt att pytsa. Nähä? liksom.

Det är steget efter som skiljer oss åt. Du vill ha Nubbens huvud på ett fat, jag vill det inte. Och närmare än så kommer vi inte. Men till mitt försvar ska sägas att jag upprepar mitt mantra med kvoten 1/10 i din favör.
Kommentera

Tre misstag. Tre baklängesmål i röven. Fy fan!
I övrigt en helt okej insats av Timrå, förutom spelet i powerplay.
Kommentera

Ann:

Snacka om att man åkte dit!!!
Blev lite tunnlad där, erkännes.

Ja, ja, får väl ta det som en karl och bjuda upp till dans på tisdag i stället.

I första blir det vals.

I andra blir det tango.

I tredje blir det rumba.

Sen vill ni inte dansa mer med oss, jag lovar!
Kommentera

Jag har, inspirerad av reglerna för Timrås GB ikväll skickat ett mail till Mika Oksa.
Om du inte släpper en puck förbi dej, Mika, kommer jag, inspirerad av Timrå IK:s gästboks inspirerade ledare att visa nolltolerans med dig,
som vår gästboks stora ledare visar nolltolerans mot oss andra!

Håll nollan, skriv ingenting som kan provocera, skriv INGENTING!
Kommentera

rupert: Vill intemucka eller något men det är väl bara Frölunda och LHC egentligen som håller formen mot ifjol efter 20 omgångar.

1Frölunda HC20143372 : 36461100
2Timrå IK20133465 : 41442000
3Linköpings HC20121757 : 44370000
4MODO Hockey2086663 : 55311200
5Mora IK2085764 : 61312100
6Färjestads BK2093844 : 46300000
7Djurgårdens IF20731047 : 56262000
8Luleå HF20811161 : 67250100
9HV 7120731050 : 68240200
10Södertälje SK20621246 : 56211000
11Brynäs IF20551053 : 66211100
12IF Malmö Redhawks20431344 : 70150200
Kommentera

Så här är det!

Alla som gått runt i sommar och trott att TIK tillhör de 3-4 bästa lagen i Sverige, de är gruvligt besvikna i dagsläget! För det gör "vi" inte....Timrå är ett lag som i bästa fall når slutspel, det är en fullt rimlig målsättning!

Vi ligger där nu och förhoppningsvis gör vi det även efter 50 omgångar. Men återstoden av serien kommer att vara en strid runt strecket (slutspels, inte kval, DET är jag övertygad om) för Timrås del.

Åren då Timrå gled på en räkmacka till slutspel ( det blev två såna år) är för tillfället förbi, de åren då koncentrationen låg i att åtminstone bli bland de fyra bästa för att få fördel av hemmaplan så länge som möjligt....
Kommentera

Bragd-Birger: angående värvningarna vill jag gärna se nåt annat perspektiv än att det har varit ett fiasko. Det vore ju kul om dem bevisar mig fel.
Kommentera

Bragd-Birger: jag menade att Nubben skulle ha sett situationen i sin helhet tidigt på försäsongen, och därifrån agerat utifrån det.
Kommentera

RocknRolf2: Du uppmanar mig att se situationen i sin helhet. På vilket sätt har d u ett helhetsperspektiv? Det enda du gör är att komma med samma kommentarer (Nubben har värvat uselt) medan du lyssnar på webradion, match efter match. Varför vidgar du inte bilden istället, du som uppenbarligen har en vidare bild av situationen än vad jag har?
Kommentera

friskan: Äh ni hade ju sämre siffror än sktlaget Brynäs ;-)

Frölunda - Södertälje3-0 12044 Scandinavium
Mora - Färjestads 6-2 4117 FM Mattsson Arena
Linköpings - HV 71 5-3 8500 Cloetta Center
Brynäs IF - MODO 1-1 5157 Gavlerinken
Timrå - Luleå2-3 5112 E.ON Arena
Djurgårdens IF - Leksands IF 1-2 6719 Hovet, Johanneshov

Kommentera

Per HApps:

Jag tycker du ska hoppa in så det blir lite "jävlar anamma" där.
Börja nästa hemmamatch vi har inte råd att förlora fler poäng nu.

Bra publiksiffra i dagens match.
Kommentera

kefa:kul att höra
Kommentera

htikare: bra! hoppas vi får se resultat nångång också
Kommentera

htikare: Snart "lossnar" det snart för han. För man ser på han att han är en jävla bra kille på hockey.
Kommentera

RocknRolf2: på tal om positiva saker så börjar frans Nielsen bli allt bättre..
Kommentera

mikaelkarlsson: jag kollade blake lite exra den här matchen,han är jobbig att möta.han fick in två st.rejäla tacklingar,såg inte till dom luligarna mer.pluss stålpe,ribba ut.mot modo nätar han.i övrigt bra lule klack,gick bra att prata med.inga dårar där inte,som ling ping.
Kommentera

I med och motgång tillsammans, så stöttar vi alltid vårt lag,
dags att visa kämpartag för Timrå spelar idag!

Vi Ger Aldrig Upp!
Kommentera

RocknRolf2:
Vi kan tacka för 5 mot 3 spelet i mitten av tredje annars hade det blivit torsk i dag.

Fråga: Vad tycker ni om coachingen i båset under matchen?
Själv tycker jag att den är obefintlig.
Kommentera

RocknRolf2:

Värvar man sådana så får man ju framgång... :-)
Kommentera

NR_9:

Har velat haft en (vit)ryss sedan Starostenkos glansdagar...
Kommentera

NR_9: typ omöjligt att få hit ryssar eftersom ryska ligan har betydligt högre löner.
Men det verkar däremot som om Timrå går på myten om att tjecker/slovaker skulle vara mindre disciplinerade och bara motiverade i framgång.
Kommentera

mikaelkarlsson: Vi får hoppas det, annars vill jag nog att de ska ta bort honom och ta en ryss av något slag. Har velat ha en ryss i över ett år nu men det har inte blivit det bara finnar.

Inget imot finnar men det behövs lite rysk pucktrollning.
Kommentera

orion:skönt att sloan fick göra ett poäng nu tror jag det kommer mera
Kommentera

Vilken stämning efter 2-2 målet! Hallen kokade! Tack för 1 poäng Calle.

Kommentera

rupert: Skit att Timrå måste göra ett pass för mycket. Skit att Koskinen vägrar skjuta. Skit att Robban passar i stället för att skjuta med en halv minut kvar i sudden, det kostade oss en poäng.
Skjut, skjut skjut!!!
Kommentera

rupert:
Jonasson är ju en inavlad Moodooist och gubben behöver en spark i arslet så han kan ta sitt jobb på ett större allvar när det gäller att vara objektiv...

Jävla pajas...

När Timrå Ik gjorde 2 - 2 var det en otroligt skön känsla som for
igenom kroppen..Nu kan man slappna av ikväll och veta att laget
är på G..

FORZA TIMRÅ IK..
Kommentera

Lallande F: Idioten Jonasson kunde inte hålla tillbaka jublet när Luleå gjorde 3-2. Enligt Jonasson var det rättvist då det var Luleå som stod för spelet i matchen!! Vilken planet kommer karln från??? Inte ens Luleå-fansen bredvid mig tyckte Luleås ledning var rättvis....
Kommentera

Lallande F: Det är just det. Timrå spelar bra men får taskig utdelning. Man lider otroligt mycket med grabbarna när pucken obönhörligen väljer att antingen pricka stolpar och ribba eller tar sig en lite dans på mållinjen innan den bestämmer sig för att stanna under motståndarnas målvakt.
Den där Fru Fortuna är bestämt inte Tikare i alla fall. Synd, hon hade säkert kunna bidra till klubben...

I dagens match tycker jag att Timrå trots allt får godkänt. Luleå var inte bättre i alla fall. Löjligaste utvisningen på Manderville för spelfördröjning vid tekning, sedan tog det ytterligare en halvminut - minut innan Dvärgåke lyckades släppa pucken. Det om något måste ju ha varit spelfördröjande.

Roligt att Calle fick hänga dit ytterligare en puck. Otroligt förlösande mål för samtliga i arenan. Spelarna blev nog väldigt lättade när målet kom. Hoppas att han fortsätter att producera i powerplay nu när Aalto helt glömt bort hur man prickar innanför stolparna.
Mot nya poäng!
Kämpa Timrå!
Kommentera

Icetea: Äh, skit samma.. varför bry sig om pessimister som inte kan vara realister och se att vi är inte bättre än såhär för tillfället. Visst är det frustrerande. Men det kunde som sagt ha varit värre.
Kommentera

« · 620243 · »