JimmyH: Stämningen är värd flera, flera miljoner mer. Abslout.
Men jag har svårt att tro att en eller två korta ljudsnuttar ska kunna påverka så pass negativt som du vill få det till. Allra helst vid låg volym.
Men, men. Hjulet snurrar nu som sagt. Det får inte bli för mycket reklam med ljud. Och det lär det inte heller bli i fortsättningen vad jag har förstått.
Bättre tider, Text och musik: Ulf Lundell, sista versen....
Öppna alla spjäll Det blir en jävla kamp men ni har tiden på er sida Om hundra år ser allting annorlunda ut Det som sker är oundvikligt det ska smärta, det ska svida Men en vacker dag är helvetet slut
Vi går mot bättre tider…
Det är oundvikligt, det ska smärta och det ska svida, till slut vinner ÄLSKADE TIMRÅ IK SM-guld och helvetet är slut...
Nu kommer den reklamen att slopas ljudmässigt. Och skulle den ändå mot förmodan bli tvungen att köras med ljud, så lägger vi inte ut den när vi både hör och ser att ni och övrig publik röjer.
JimmyH: Ja men att ens börja jämföra med sånna klubbar med deras miljard omsättningar känns lite patetiskt i detta samanhang. Dom säljer matcher tröjor för mer än vad Timrå omsätter, typ.
Röda Tallen: Den dagen You`ll never walk alone, Forza Milan Allez eller Horto Magiko avbryts av ett reapris på en macka på en lokal matvarubutik så ger jag mig.
Skarin: Det finns en sport där det inte hörs reklam under spelets gång. Den spelas på gräs och den har ingen som helst problem med återväxt på klacksidan eller att locka publik.
JimmyH: För mig känns det viktigt att det dyker upp en klick fler grabbs som vill engagera sig i klacken och skapa stämning för att verkligen bevara det som är och har varit hittills. Det tycker jag är viktigt. Allra helst för att kunna överrösta alla jinglar som kommer dyker upp ;)
Skämt å sido! Är helt övertygad om att reklambiten inte kommer utökas hos oss under de närmaste åren. Längre fram än så ser jag inte i min kula.
Nu hade ju detta egentligen inte så mycket med reklam att göra. Inte heller matchen modo-TIK. Men ändå.
JimmyH: Det där har du rätt i. Det får inte bli FÖR mycket. Då är det en annan sak. Men som det är nu tycker jag det är ok. Därför jag röstade på "Ja, om det är med måtta" i omröstningen.
Men jag tror och hoppas att klubbledningen inser när det blir för mycket. Tror inte det blir så mycket mer än det är nu.
Det är klart att klacken kommer att orka hålla på att kämpa sina hesa röster emot löjliga jinglar ett tag till. Men jinglarna blir säkert lönsamma för klubben och för företagen och fler företag vill få plats där. Det kommer att bli mer och mer.
Jag kan inte se att stämningen vi har och borde vara rädd om bevaras om det där ekorrhjulet inte får en käpp i sig.
Andra klubbar har haft det som oss också. För det var ju så på den tiden. Men mycket förändras. Allt går framåt och blir moderniserat. Många av klubbarna har mera gått den "kommersiella" vägen mot högre höjder genom åren, och t.o.m. många gånger också misslyckats. Tycker inte TIK hakat på den vågen. Och det är jag, precis som du, väldigt glad över.
Jag är övertygad om att klubbledningen anser er vara ovärderlig. Annars är det något som är väldigt fel.
Då så.
Vi går mot bättre tider, tro mig, tro mig. Det här är inget skämt.
JimmyH: Självklart är stämningen i arenan värd en hel del för klubben. Men jag tror inte den påverkas nämnvärt av några korta reklamjinglar. Tycker inte det ha påverkat speciellt mycket hittills iaf. Och skulle det påverka så blir jag besviken på publiken, inte på klubbledningen. Men skulle stämningen minska något så är väl inte det hela världen. Då får du göra som på en jobbig dag på jobbet, tänk på pengarna. Stämningen kommer ändå snart vara på topp igen.
Skarin: Jo och jag vet att du har trummat också, det minns jag faktiskt. Jag skrev det där om varför jag står i klacken till alla läsare här.
Vad andra klubbar sysslar med är helt ointressant för mig. Jag jämför med hur vi har, har haft och kan ha.
Att ljud- och ljusgänget värnar om klacken vet jag också, jag gnäller inte på dem/er personligen, ni har ju i längden ganska liten makt att påverka klubbledningens beslut ändå så.
Jag skulle vilja se ett pris på vad stämningen i arenan är värd för klubbledningen, det vore mest intressant.
Jag är helt säker på att Timrå IK tar emot alla möjliga sätt och förslag för att på ett bättre och ett mer osynligt sätt få in pengar genom sponsring och dylikt. Det blir nog väldigt svårt, men alla som vill får ju jättegärna göra ett försök. Dem har säkert också svar på vad skillnaden mellan en tyst och icke tyst reklam är.
Men ibland lönar det sig att vara arg. Så fortsätt med det. Det är något på gång ;)
Jag köper inte hela ditt resonemang heller. Du verkar inte bry dig ett dugg om att ljud och ljus-gruppen alltid värnat om publiken och klacken i första hand. Det ska du vara väldigt glad över. Det var jag under mina 10-12 år i klacken. Ett bättre samarbete oss emellan (ljud och ljus vs klacken) finns inte någon annanstans. Så lite bättre uppskattning bör du nog visa. Nästan alltid under förra säsongen kördes reklamen med ljud väldigt, väldigt lågt. Det är nog tur du inte är supporter i något annat elitserielag, för då skulle du nog gå ner 10 kg per match ;)
Sedan behöver du inte berätta för mig vilken stor supporter du är, fanatiker och allt vad det heter. Det vet jag redan :)
Att sittplatspubliken har varit så bra under så lång tid beror på att vi haft en mycket duktig trummis tidigare år. Den som tog över har visat sig vara helt enormt duktig även han. Så det ligger ju mycket i det, om man säger så.
Nu kan jag ju glädja alla (även mig själv), men framförallt Jimmy H, att det i fortsättningen kommer bli ännu färre ljudsnuttar när det gäller reklam på mediakuben under själva perioderna. I pauserna blir det givetvis som vanligt. Hur stor skillnaden blir kan jag inte säga på rak arm. Men det ser bra ut. Väldigt bra t.o.m. :)
Röda Tallen: Om man riktar in sig på att göra reklam till publiken i hallen. Riktar man in sig mot TV publik så är naturligtvis sargreklam att föredra för 130 000:- för 3 meter på långsida eller 155 000:- på kortsida.
JimmyH: Det finns hur mycket tyst reklam i olika prisklasser som helt på hundra ställen i hallen. Grejen med ljudreklam är att folk lägger märke till den och är därför mycket mer värd.
JimmyH: Om man går efter prislistan så är det minst 440 000:- det handlar om på en säsong. I ljudreklam alltså. Då har jag inte räknat med presentaion av Timrås lineup och presentation av publiksiffran. Sen vet jag inte om det brukar vara fler än ett företag som har reklam med ljud på mediakuben under spelavbrott. Är det fler än ett så handlar det om ännu mer pengar.
Jag tror dessutom att en reklam som hörs över hela arenan är ganska mycket mer värd för företaget som gör reklam än vad en tyst reklamsnutt på kuben är. Det är inte alls lika många som lägger märke till den reklamen.
Jag håller inte med. Jag tycker inte att man ska gilla läget bara för att pengar är inblandade. Då blir det bara mer och mer skit tills allt är sålt.
Jag vägrar tro på att Timrås utveckling emot att bli en storklubb hänger på de pengar som dras in på ljudsnuttar under avblåsningar. Hur mycket pengar kan det skilja på att ha tyst reklam på kuben och att ha den med ljud? Finns det någon som helst chans att dra in de pengarna på något annat sätt? Ett rimligt antagande borde vara ett JA på den frågan.
Roger får gärna prata lottvinstnummer på ett lotteri som ungdomssektionen sålt. Men att få stämningen nedtryckt av något sorts företagslotteri tycker jag inte är särskilt roligt. Sedan måste snacket vara slut då pucken släpps.
Jag är en hockeyfanatiker som älskar allt med spelet, jag är ingen som behöver stå i en klack och skrika för att ha kul på hockey. Långt därifrån. Men i Timrå finns det en vacker själ i stämningen, det är därför sittplats är så lättflörtade att få med hos oss, stämningen har alltid varit en stor del av Timrå IK och dess marknadsföring. Därför står jag i klacken och bidrar.
Sälj inte en vacker själ. Sumpa reklam med ljud nu!
Går nog inte att komma ifrån att det måste vara reklam under matcherna med ljud. Nu är det ju faktiskt så att vi har betydligt färre snuttar än andra arenor. Och det är också så att musikbåset alltid värnat om publiken och klacken först och främst. Så har det varit senaste 10 åren och så kommer det även vara i fortsättningen. Där har vi alltid legat steget före alla andra arenor med hästlängder, som kör över allt och alla oavsett hur bra stämning det än är i hallen. Detta måste man ha i åtanke först och främst.
Sedan är jag helt övertygad om att en bra klack kan överrösta Rogers röst eller en kort reklamsnutt de få gånger som detta uppstår. Jag tycker vi har en bra klack som borde kunna lyckas med det här. Så är det bara. När väl reklamen är slut kan ju ramsan och trycket ökas. Det räcker med ett par trumslag så är sittplatspubliken igång igen. Man måste kunna se nyktert och realistiskt på sådant här, även om man inte gillar det.
Det som är dåligt just nu är väl att det är för mycket reklam åt ICA Bergsgatan. Det blir lite väl tjatigt. Att det också ska vara reklam med ljud då något av lagen tar timeout är också något som är helt åt pipan. "-Timeouten presenteras av.....". Så får det väl egentligen inte gå till. Detta måste jag kolla upp. Att det ska vara korta ljudsnuttar då det vankas PP eller BP är också något jag inte gillar. Men där är det väldigt sällan klacken håller igång. Sedan är det ju så här att desto högre stämning det är, desto lägre justerar jag ljudet. Tänk om musik-snubbarna kunde göra så överallt, och inte bara här i Timrå. Tänka på publiken i första hand........... Jag drar ner musiken helt om klacken får igång stämningen. Jag spelar ingenting alls då klacken röjer. Och så har det alltså varit läääääänge när det handlar om Timrå IK.
50/50-lotten som körs i sista perioden körs ju över allt. Nytt för i år är ju att förste målskytt ur hemmalaget får ett pris i form av en matkasse. Det har andra arenor haft länge. Det är inget som påverkar särskilt mycket egentligen, även om jag helst varit utan detta spektakel. Det här med matkassor och lottnummer känns ju så där. Men som sagt. Följ spelets regler och överrösta Roger i sådana fall. Alla (åtminstone de flesta) är ju faktiskt läskunnig. Så publiken blir nog inte arg om JimmyH:s röst skär sig så där vackert. Snarare tvärtom.
Satt och såg Lulä-SSK igår. Där var det alltid musik eller reklam mellan avblåsningarna, och på det viset är det ju alltså inte bara i Coop Arena. Lulä-klacken körde på ändå. Tjuriga norrlänningar det där. Inget gnäll. I Ö-vik är det mycket crap. Men där gnälls det ju inte på skrotet utan på annat som vi känner till vid det här laget.
För att avsluta detta lite snyggt så kan jag ju säga att reklam suger. Men det är ju det här med pengar. Och pengar styr ju det mesta, tråkigt nog. This is 2007. Förutsättningar ändras. Spelare kräver mer betalt, etc, etc. Vi har ett bra lag på papperet denna säsong.
Så, kavla upp ärmarna och överrösta "allt" skit! Ta en samba eller nåt. Lev i nuet. Ta´t lugnt, lugna nerverna.
T T: Så sant , så sant... ...och nej, (skrattar lika mycket nu som när jag läste det förra inlägget) jag tar ingenting personligt så det är "toksoft".
Angående att ha Vinstnr och dyligt från allehanda lottförsäljningar trodde jag redan fanns uppsatt eftersom jag redan flera gånger påpekat att just denna info borde kunna ges/fås vid hemgång i Entréerna.
Är det verkligen inte så?
Sedan är det självklart som så att man tycker att vissa saker skulle passa bättre att ta i pauserna (dels av den anledningen att det känns förödande för stämning osv) men det vi nog alla (vare sig vi vill eller ej) måste ställa in oss på är att allt kommer att fortsätta precis som vanligt eftersom ingen vill betala sponsorpengar för att trycka ut reklam till den lilla del av publiken som inte går ut i pauserna.
Jag skulle dock glatt se en förändring typ den vi alla syftar på men det känns som en utopi och lär nog så förbli.
pratarn: Ta inte åt dig personligen, Roger. Se Redax 2:s inlägg för hela formeln. Men du skulle skulle ju kunna hälsa marknadsavdelningen att du hellre tar matkassar och övriga lotterier när det är periodpaus. Lottnummer kan även anslås i hallen så att ingen behöver missa dem.
Wayne Gresky: Vissa tycks ju behöva en j-kel för att våga skrika så varför inte..?
Dock kanske inte fri sprit men väl en liten j-kel per person kan man nog motivera ur kalkylsynpunkt. Problemet är dock att vissa grundar hemma så att då kan den lilla hutten vara kontraproduktiv varpå man måste ha nykterhetskontroll. Alla som blåser grönt får en snaps...
söder över: Jag tänker att det här blir min sista kommentar i frågan (mest för att det inte riktigt leder nånstans). Jag vet inte om det är medvetet eller omedvetet man försöker missförstå och när argumenten börjar närma sig "ah men dom ... | #Läs mer ·