hubbenorlen: Är det faktumet att jag inte skrev ett enda inlägg här efter matchen igår som du inte tyckte var vackert?
Nog för att matchen nog var slut i era ögon ganska så tidigt, men kan du kanske informera om när matchen tog slut för dig igår?
Frella: Ja, han sköt väl mest av backarna igår också t.ex. Offensiv back som lirar med oerhört små marginaler och som får negativt utfall speciellt i bottengäng som vårat med diskutabel backuppsättning. Defensiven överlag var nog det mest skrämmande igår.
Annars så tycker jag nog att vi kan trappa ner på extrapolerandet av gårdagen. Det är fortfarande en torsk som kommer mitt under en annars positiv trend. Ser det likadant ut på torsdag så kan man nog börja skönja en svacka igen. Delikat att vi möter serieledaren. Kan bli en dyster syn, men nu vet man ju av erfarenhet att vi sällan gör våra sämsta matcher mot det bästa motståndet.
Men andra perioden igår var något i hästväg. Minnet man främst bär med sig är när Börje missar ett friläge, pucken studsar upp i luften, Torp ställer sig bakom mål dit pucken också kommer och så står han bara där. Såg ut som när man lirade tv-spel förr och en spelare bara kunde frysa till, stå helt stilla och vara helt orörlig. Och när backarna låg och simmade framför mål. Herregud. Det var genant. Och jag tycker inte ens att Modo var speciellt bra. Vi gjorde bara allt i vår makt för att dom skulle få vinna. Man borde från Modohåll skicka blomster.
Wayne Gresky: Skönt med en motståndare som inte hånar utan samtalar.
Spuds beteende efter matchen i går var inte vackert.
putte_patte87: Defensiv, offensiv, medelmåtta. ja alla alternativ är ju bättre än Högström.
Mackelito: Nog måste det finnas en back från juniorerna som är bättre än högström att kalla upp. Någon som kan lägga en PASSNING typ en meter från en medspelare,
på BLADET på en timråspelare. Mer behöver vi inte kräva av junioren i så fall. Sen är det ju bara ett plus om spelare kan lägga ner en puck mot mål som inte går direkt på motspelares blad och skapar kontringar.
Timrå Icon: Det är bara att konstatera att MoDo passar er extremt illa den här säsongen. Vi är påsen och ni stenen. Det är såklart irriterande, men ingenting att ni ska döma lagets form efter. Läget för både MoDo och Timrå ser mycket ljusare ut nu än för några veckor sedan. Delvis genom att de egna lagen höjt sig, men även genom att andra lag har hamnat i djupa formsvackor.
Växjö har tappat mycket av sitt spel och sitt självförtroende. Den en gång så stabila defensiven har klappat igenom och dessutom ryktas det om att Gerber vantrivs och vill bort.
Linköping påminner lite om MoDo de senaste åren. Ett åldrande lag som "borde" vara mycket bättre. Åkerman är 39 år, Norrena, Johansson och Hävelid är 38, Håkansson 37 och Hlavac, Hlinka 35. De är inte lika bra längre som de har varit och de yngre har, med undantaget Söderberg, inte klarat av att kliva fram. Visst kan de få ihop det och ta sig samman, men jag är inte chockad om LHC ligger långt ned i tabellen i vår.
AIK och Djurgården framstår inte heller som under av stabilitet.
Efter denna match får man iaf glädja sig åt att det skramlats ihop över 500000:-. borde bli ett bra tillskott till nyförvärv.
En back och en center in på detta så kan det bli bra efter uppehållet.
Bragd-Birger: Jaja inte är det här något att plocka fram Smith & Wesson för. MoDo är ett slutspelslag. Jag ser det som att de vi kommer att ha efter oss är Djurgården och Växjö.
Det är bara åtta poäng upp till sjunde plats! Det tätnade ännu mer!
Bragd-Birger: Härligt med nån som fortfarande är positiv...
Det är jag med, nu tar vi 6 pinnar innan jul!
Mackelito: Jag vet med bestämdhet att vi möter Skellefteå borta på torsdag. Sen avslutar vi med Växjö hemma innan det stundar dryga två veckors jullov.
Prata om kvalserien du om du tycker att självspäkning is the shit. Själv väljer jag att se slaget förlorat först när det är förlorat. Det finns ju faktiskt en möjlighet - hur liten den än må vara - att laget studsar tillbaka. Ponera att man tar en chockseger (!!!1) mot Skellet och sedan följer upp det med att faktiskt vinna mot Växschjö. Då sitter vi där och är - sannolikt - likförbannat det lag som gått bäst mellan uppehållen. Ska vi lägga oss och dö ändå då?
Nej, va faen. Det är bara att grotta på. Det är 26 matcher att spela, vare sig vi vill det eller inte. Först därefter ska det spelas kval, slutspel eller ingenting.
Efter jul kan man dessutom hoppas på att det finns något nytt i truppen. Den där offensive centern, t ex. Och en trevlig back.
Nya tränare har man insett att det inte blir, annat än möjligen till en eventuell kvalserie då. Tyvärr, får man säga. Jag tycker visserligen att Perra ska ha lika mycket ros för lagets uppryckning som han ska ha bajs för all skithockey vi tvingats se under hans ledning, men: det håller inte riktigt. Den här oförmågan att hitta någon form av grundspel och -trygghet är deprimerande och uppenbar.
Håhåjaja. Tur att det bara är en lek det här.
Mackelito: Skulle vi lyckas behålla det poängsnitt (1,6-1,8) vi har nu de senaste åtta matcherna kommer vi undvika KS. Men det kommer att ta tid att äta sig ikapp då vi inte vinner mot rätt lag.
F ö anser jag att Dallas borde spela istället för Högström.
Hahl Bundy:Sjukt var ordet, ja. Samtidigt vet man hur lätt det vore att rasa ner till kvalplats om vi skulle ligga där Växjö ligger nu exempelvis. Det krävs med andra ord en mega-bragd för att ta sig upp dit, men ingen motsvarande megaflopp för att rasa ner. Det är sånt som "bara händer" liksom. Visst börjar man få lite skeva perspektiv på saker och ting? Hoppas inte laget har spårat ur lika mycket som jag....
Redigerad kommentar
söder över: Nä men va faan, så illa är det väl inte, vi spelade ju 1-1 i sista perren.
Tur man slapp se skiten på plats.
Långben: Timrå har redan inför säsongen värvat fel enl mig. Alltför många chansvärvningar, spelare som inte lyckats i andra klubbar har man tagit in på chans att de kan höja sig. Att det ska klaffa och få alla pusselbitar på plats är en stor gåta, bättre att pungat ut en del för att få en stomme på låt säga 2-3 riktigt stabila backar, kryddat med 1-2 värvningar i mindre ekonimiska skalor. Slutligen prova ta upp någon lovande junior som med rätt förutsättningar kan harmonera på ES nivå. Det är iaf hur jag hade velat sett det gå till. Nu står man med några backar som måste spela på topp av sin förmåga varje dag för att laget ska bringa tur/framgång.
När det går bra så går det, men som idag när de ser ut som ett gäng Kovlandsbackar är skillnaden så extrem om man jämför med lag som har en trygg stabil backuppsättning, om vi nu ska prata deffensiven.
Lundsröm har iaf hittat en nivå på slutet som är bra, synd bara att han inte får den hjälp som behövs av backarna.
Redigerad kommentar
Kattgubben: Vår lägstanivå är flera klasser sämre än tabelläget. Allsvenska bottenlag skulle garva läppen av sig åt vår 2:a period. Just den biten tycker jag är skrämmande för när vi spelar på det viset så kan vi skänka bort 3 pinnar till vilket lag som helst i en kvalserie. Och i den serien är det dyra pinnar.
Det är flera saker som är beklämmande med det här. Varför tar inte perra timeout, skiter i vad aftonbladets sportrubriker kommer att säga och skäller ut laget offentligt? Peka på Högström och sedan på omklädningsrummet. Perra måste nog tänka lite på vilka signaler han sänder ut till alla som bevittnar spektaklet också, inte bara på känslorna hos underpresterande spelare.
Sen tycker jag som vanligt att det är beklagligt att man inte buar ut laget efter en sån här "insats". Om man inte kan överrösta dom bakåtsträvande modofansen, som skämmer ut sig på läktarna, med ramsor så kan man iaf överrösta dom med busvisslingar. Då skulle man åtminstone göra resten av åskådarna (och tv-tittarna) en tjänst genom att inte låta deras rasistiska ramsor höras i vår arena.
Knylan:Jante verkar nästan mysa lite över att vi spelar så dåligt. Undra om han har några fler mysiga perversioner. Någonstans där vid nämnande av Strömberg var nog ejakulationen svår att hålla tillbaka.
Nåja, nya friska tag. Det här var ju k*ken osv, men än är vi inte uträknade. Lägstanivån är dock en smula skrattretande för utomstående kan jag tänka mig.
Timrå Icon:
Överdriver ni inte lite nu? Det är klart att laget kommer göra mindre bra insatser emellanåt. MoDo är ett av seriens formstarkaste lag och även om ert spel var bedrövligt i andra perioden, så känns det löjligt att dra för stora växlar av detta.
Efter 20 omgångar hade Linköping 31 poäng och ni hade 16. Efter 28 omgångar har ni 30 poäng och Linköping 37. Om ni kan fortsätta att ta lika mycket poäng, är det långt ifrån kört.
Varför är det så inne h-vete svårt att vinna de måstematcherna?? Idag hade man tagit på sig mysbyxorna och träskorna och var i sinnet deffinitivt inte redo att ta kriget på isen!
Fan jag mådde riktigt dåligt av att se eländet! Högström, Robinson, Linkan, Önerud får en överkryssad geting av mig i betyg, tror de haft svårt att ta en tröja i Borås denna kväll med vad de presterade!
SUUUUUCCCCCKKKK!
Ambroo:
Varför hakar du upp det på det???? Stör det dig eller???
Steffe:
Man rustar helt klart för KS!!!!!!! Ska spelare in måste det ske nu om man vill undvika den!!!!!!!!!!!!!!
Fin rubrik på texttv: "Modo cementerade Timrå i botten", tur att isen hålls öppen på Klingerfjärden annars kommer vi aldrig ta oss upp.
Men nu ser det ruskigt bra ut. Nu har vi Linköping i KS med oss och dem kan vi vinna mot i alla fall.
Taurus: Men lyssna på vissa här inne då, det hävdas ju i sten att det är ingen panik. Transferfönstret stänger ju inte än på länge...
Nej jag vidhåller, fram med information nu om vad som egentligen händer med våra pengar som vi har satt in.
Ett förslag från min sida är att använda dessa pengar till att plocka in Ante Karlsson som "head coach" och sparka Perra och Claes hela vägen tillbaka till Värmlandshelvetet.
Knylan: Jag tycker att det är för enkelt att bara skylle på backarna när det ser ut som det gjorde i går (eller valfri match mot AIK senaste två säsongerna).
Det är främst det totala defensiva spelet som går i baklås. Kolla hur forwards dräller i anfallszon, förlorar närkamper, passar åt helvete, tappar på offensiva blå osv. Samtidigt som man är usla på att hjälpa till och spela rejält i egen zon.
Här har Perra en uppgift, och den har han inte lyckats ta sig an. Man måste ha ett motmedel mot lag som checkar hårt, och som 'stötbryter' mot backarna för att kontra. Att säga 'backarna måste vårda pucken eller lägga snabba och bra pass' funkar liksom inte. Vi har dom backar vi har, och då måste man anpassa spelet efter dom. Inte nöja sig med att konstatera att 'AIK och Modo passar oss illa'. Det är ju liksom inte klubbfärgerna det hänger på, utan spelsättet.
I går hade man, så som de första tio munuterna utvecklade sig, två val: börja grisa och spela mer strikt styrspel (på hemmaplan) eller öka tempot och intensiteten. Nu gjorde man ingenting. Man blev osäkra och agerade på halvdistans. Grymt najs för modoliderna, som genast fick allt manöverutrymme dom villa ha. Resultat: freewheelin' modolider och panikstressade timråiter utan organisation what so ever..
Jag förstår Perra när han inte tog en time-out. Det hade inte hjälpt ett smack. Man måste bädda för sånt här innan matchstart. Ha en tydlig idé om vad man ska göra, och sen köra blint på det alldeles oavsett hur svajigt det verkar inledningsvis.