1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590426 inlägg · 6217 ämnen

Timrå och Tallar

« · 130842 Till forumet

Sv: Timrå och Tallar
Granloboy: Sex poäng blev det!

Det finns ju souvenirer av lite mer klassiskt snitt i år. T-shirts med Timrå över bröstet. Vi kan väl se till att de säljer bra, så att efterfrågan av klassiska snitt blir mer tydlig än återkommande inlägg i hockeysnack och mumlande röster i korridirerna.
Visst det borde bli en punkt på årsmötet eller dylikt. Tallarna tillbaka som klubbmärke.
Det där med logotype och klubbmärke tycker jag ska vara ett och samma.
Kommentera

kennethwestberg: Kollat, och en önskan om detsamma, med en from förhoppning om sex poäng mot de båda Malmölagen, IF & FF...
Kommentera

Granloboy: Du har ett brev i Din brevlåda. Kolla detta och ha en trevlig helg
Kommentera

Granloboy: Tackar mjukost. Än finns det hopp. Ett upprop borde formuleras. Kanske i stil med "Talla inte på tallen".
Det är dax nu! Nånting måste göras. Vi blir legender om vi lyckas.
Och Timrå IK blir miljonärer
Kommentera

Dr Dunkelspiel: Om nu tallarna fortfarande är vårt klubbmärke, så tordes svaret vara givet...
Kommentera

Dr Dunkelspiel: Skellefteå AIK utan konkurrens! Fulsnygg och osande av tradition - bara att gratulera dem!!!
Kommentera

Granloboy: På min ära, det var bland det vackraste jag sett
Kommentera

Upprop:

Vilket ishockeylag i Sverige tycker ni har det snyggaste klubbmärket?
Kommentera

Kollade i matchprogrammet i Globen i tisdags, det är ju i stort sett bara Timrå och Malmö som håller kvar vid dessa amerikanska fånerier. Att de dessutom heter Red Hawks gör ju skälet än större att byta tebaks. Ingen vill väl riskera ihopblandning med Malmö, tror jag. Att ha en unik och tydlig logga som typ tallarna är fan så mycket bättre. Tycker jag.
Kommentera

Kunde Hammrbys fotbollssupportrar få igenom sin kandidat till ordförandeposten i föreningen, Richard Tallén (!!!), så ska väl också vi som vurmar för stil och finess kunna omvända tvivlare och tallbelackare.
Kommentera

mike66: Svårt att inte bli lite rörd...så vackert!
Kommentera

Granloboy:
Tjusigt måste jag tillstå, konstigt att fler inte har samma goda smak.
Kommentera

På länktipset i detta inlägg har vi en önskedröm över hur TIK nya hemsida borde ha sett ut...

members01.chello.se/granloboy/top_ny1.jpg
Kommentera

Kenneth Westberg: Har förstått skillnaden. Men det tragiska i både Sundsvalls kommuns ovh i Timrås fall är att man numera väljer att negligera sitt gamla vapen. Smaken är som baken, men jag tycker då att S-valls Drak-S inte sticker i ögonen i lika hög grad som Red Eagles-örnen.

Och, om styrelsen har fattat ett beslut att använda örnen och Red Eagles, så finns det väl ingenting som hindrar att styrelsen tar ett nytt och klokare beslut i frågan. Uppskattningsvis hur mycket ska vi behöva lobba tror du?

Kanske dax att vi tallvänner tar kontakt med varandra och rådgör över taktik... Är själv polare med en industridesigner som är TIK-vän. El Maco kanske kan snitsa ihop en ekonomisk vision. Och så tar vi såklart hjälp av reklamare, expertis inom varumärkesplacering o.s.v...

Vi tjatar vidare:

För övrigt anser jag det vara på tiden med en seriös och organiserad lobbying för att klubben ska skippa den fåniga örnen med det pinsamma tillägget "Red Eagles" och gå i bräschen för en återgång till en grafisk profil med självaktning. Vilket i mina ögen innebär att återinföra gamla talloggan som klubbsymbol, och namnändring tillbaks till Timrå IK, kort och gott.

Allt var inte bättre förr, men vissa saker var det...

Nån som är villig att ta upp bollen?
Kommentera

kennethwestberg: Är tallarna verkligen föreningens klubbmärke???
Kommentera

kennethwestberg: Om nu tallarna fortfarande är Timrås klubbmärke, varför ska det då vara så svårt att få fram några som helst supporter prylar med tallarna på? Nog tycker jag att man borde kunna göra såna med klubbmärket på...
Kommentera

kennethwestberg: Intresant att du tog upp Sundsvalls draken, och musköten och hjälmen,,,,,,,mins mycket väl vad som sas då draken gjorde sitt intåg, musköten och gafflarna har gjort sitt, draken står för förnyelse,,,,,,,

Reklam sammanhang????? därför som den existerar på varenda brevpapper och byggnad som ägs av komunen,,,,,,

Jo jag såg en hjälm och musköt, men det var i ett föråd då jag jobbade åt kommunen,,,dammig var den iaf,,,,

Tallarna är Timrå komuns vapen,,,,medans klubbens vapen är örnen,,,,,,eller kanske den är utbytt mot någon gröt fabrikant som föreningen lyckats sålt sin skäl till,,,,tacka vet jag MoDo i den frågan som lät fabrikanten minska på trycket så Loggan eller vad det nu är fick platts, för så många mille tror jag inte dom betalade som är brukligt om en förening ska flytta sitt märke,,,,
Kommentera

Jag vill ha tallarna på bröstet igen tillsammans med texten Timrå.
Kommentera

HH: Tydligast ser du skillnaden mellan logotype och märke(vapen) i Sundsvall. Draken är Sundsvalls logotype, men Sundsvalls kommunvapen är en hjälm över två muskötgafflar. Man skiljer med andra ord på dessa två begrepp. Logotyper är nå´t som man anpassar till reklamen. Märket däremot är mera tidlöst.
Kommentera

Tallarna är inte det komunvapnet,,,,,,,,,,,

ifrågarsätter herr wesstbergs kompetens starkt då man skilljer på Loggotype och vapen????? samma sak Loggotype är ett märke eller liknande som en förening företag visar upp, och ett klubb märke är en loggotype
Kommentera

Vad jag vet så använder sig TIK inte utav tallarna längre i några sammanhang. Men jag har för mig att ungdomsssektionen har tillåtelse att använda dem.
Kommentera

kennethwestberg: Vad menar du med att tallarna är föreningens klubbmärke????
Kommentera

dr Dängroth: Timrå Red Eagles är föreningens logotype och har fastställts av föreningens styrelse.
Tallarna är föreningen klubbmärke.
Kommentera

kennethwestberg: Finns tallarna kvar som TIKs klubbmärke?
Kommentera

Granloboy: Det finns en spännande historia om märket med Tallarna. Första gången tallarna dyker upp är på ett sigill från ca 1520! Då var tallarna sju till antalet och gröna. De tallar som finns i Timrå IK:s klubbmärke (med silverbakgrund)är tagna från Timrå köpings vapen. När Timrå och Hässjö slogs samman i början av 70-talet ändrades grundfärgen till guld. Säkert därför att grundfärgen i Hässjös vapen var just guld med ett skepp i rött.
F ö är det endast ett elitserielag som kan få 150 points
Kommentera

dr-nix: kvar :P
Kommentera

Bear: nja det är sant att jag inte har några speciella känslor för namnet "Red Eagles" men pengar har satsats på det så jag bryr mig inte så mycket.. den nuvarande loggan är däremot en mindre skam...om TIK har bestämt sig för att ha kvarn örnkräket kan dom väl iaf snygga upp loggan..
Kommentera

dr-nix: Trevligt att höra, så vad göra?
Vad sägs om att försöka samla ett gäng tall-vänner någonstans i en nära framtid och diskutera förslag på vad man skulle kunna göra?
Kommentera

jag har inga speciella känslor för örnen direkt...
Kommentera

Granloboy: jag är böjd att hålla med..
Kommentera

För övrigt anser jag det vara på tiden med en seriös och organiserad lobbying för att klubben ska skippa den fåniga örnen med det pinsamma tillägget "Red Eagles" och gå i bräschen för en återgång till en grafisk profil med självaktning. Vilket i mina ögen innebär att återinföra gamla talloggan som klubbsymbol, och namnändring tillbaks till Timrå IK, kort och gott.

Allt var inte bättre förr, men vissa saker var det...

Nån som är villig att ta upp bollen?
Kommentera

Bear: Svar ja! Under stort sett samma premisser som de du redogör för...
Kommentera

Diskussionen om tallarna dyker ju upp lite då och då men tyvärr verkar den aldrig leda till någonting mer än en kort, snabbt döende tråd.
Nu tycker jag att det är dags att skrida från ord till handling, dags att verkligen också göra något. Granloboy skrev tidigare idag att han tyckte det var dags för en seriös och organiserad lobbying för att klubben ska skippa örnen. Och jag håller med, ska vi någonsin lyckas få bort örnen tror jag inte det räcker med att skriva det här, vi måste GÖRA någonting också.
Kanske är det dags att tex. bilda en förening för tallarnas återinförande som aktivt kan försöka påverka klubben att ändra sig.
Jag är beredd att engagera mig i detta, men kommer givetvis att behöva mängder av hjälp från alla er andra tall-vänner för att kunna lyckas. Så vad säger ni, är ni beredda att anta utmaningen och verkligen försöka åstadkomma något?
Kommentera

Farbror Hasse: Bra rutet Hasse. Har själv länge funderat över örnen, fördelar o nackdelar. Örnen kom till under en period då det var mycket inne med amerikanska fantasisymboler i klubbnamnet. Inte bara Tik annammade dessa fantasisymboler. Var o varannan främst hockeyklubbar var med i "trenden". Men jag säger som du, vad har egentligen örnen med Tik att skaffa?
Tallarna är en mycket mer logisk symbol för Tik. Hela namnet Timrå kan förknippas med tallarna. Så även undertecknad är för ett byte av det mer realistiska "Tallarna", som tilläggssymbol.
En viss f.d. kommunordf. kan ha haft inverkan på tillägget "Örnar" när bostadsområdet byggdes.
Kommentera

Timrå och Tallar
Jag har egentligen beslutat mig för att sluta engagera mig i detta tröstlösa debatterande som aldrig leder till någonting, men nåväl : Timrå IK är ett lag från Timrå. Så är det och så borde det förbli. Det hindrar knappast att supportrar kan bo i Sundsvall eller andra orter runt omkring i landet, men Timrås särart ligger ju just i namnet och att dess verksamhet inte skulle utgå från Timrå skulle enligt min mening vara förödande för "varumärket" Timrå. Samma sak med tallar kontra örnar. Det finns inget med Timrå eller TIK som har med örnar att göra. Ingen fullvuxen människa kan känna att örnen symboliserar något viktigt eller markerar Timrås särart som förening.
Snarare är det så att om föreningen utvecklar sin kulturimage och står fast vid ett antal grundläggande värderingar så kommer det tror jag att skapa respekt i övriga hockeysverige. Detta ser jag inte som något motsatsförhållande till att föreningen skulle kunna utveckla sin ekonomi och bli ett storlag i hockeysverige. Jag tror inte att Sundsvallsföretagen är negativa till att satsa på Timrå Ik i sponsorsammanhang exempelvis. Det handlar ju i grunden om TIK:s lednings frömåga att attrahera dessa sponsorer och vilket företag vill inte synas med en vinnare ?

Slutligen : I dessa genomkomersialiserade tider tror jag att det är viktigt att vårda föreningarnas själ. Timrå IK är framförallt Timrås men också hela Medelpads angelägenhet och kanske på sikt hela mellannorrlands. Jag ser inget problem med "både och".
Kommentera

« · 130842