1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590723 inlägg · 6217 ämnen

Tycker mig se följande av swehockey’s statistik.

« · 363556 Till forumet

Ush, höll på att skriva ett inlägg och hunnit långt utan att skicka det, får ett meddelande. Klickar för att läsa och sedan är mitt inlägg borta med vinden. Fan va tråkigt att skriva det man redan skrivit en gång. Nå ja.

TIK har väl 52-57 i +/- i spel fem mot fem totalt som lag.

Första kedjan har med lite utjämnade siffror 20-15 i +/-. De är typ 38% av +målen och bara 26 av de i baken. Och de spelar mycket mot det bästa motståndet. Kalle och Styf har väl i stort funnits bakom dessa herrar, och då de rullar även fått tid med andra kedjor. De har typ 16-15 i +/-. 31% av +målen och 26% av de mindre roliga. Med den speltiden är väl det ok.

Andra kedjan är svårare att vara rättvis mot. Gahn har spelat med Mackan där men hälften av matcherna. Chrippe hade väl en ryggsäck med minus från spel i olika andra formationer. Och detta gör att det inte blir lika lätt att tolka. Mackan har 19/19 och Gahn 8-9 och chrippe 11-17. Jag ser det som om kedjan(i befintligt utförande) verkar var inne på lika många mål framåt som line 1 men även släpper in mer. Dock håller de jämnt mot sina motståndare. Om vi kopplar Jan/Sanny mot denna bedömning så blir det kanske lättare att köpa detta resonemang. De har typ 19-19 i +/- och om vi dubblar gahn’s siffror då de andra har dubbelt med matcher och bedömer som chrippes ryggsäck med baklängesmål var typ 5-7 så kanske just 19/19 inte är helt tokigt. Det är då 36% av +målen och 33% av de bakåt. Helt subjektivt gillar jag Jan, han är en klippa.

En tredje formation är väl än mer lurig att göra rättvis. Mycket folk har ju bytt platser här och spelat i fjärde eller inte alls, centrar har varit forward och backar center(någon gång). Hagos har en fin tabell och inte varit inne på många i baken innan SSK matchen då han, Hansson/Jäger var inne på 4 bakåt på 5 byten. Sedan Manderville och Hagos spelat ihop har de producerat. Hagos har 21-17 och Kent 7-4. Hallin har 13-12 och sjögren 7-17. Sett till att killar som lee, toni, sjögren och sundin alla har –6 till –10 i sin tabell och att det dribblats en de i formationerna så verkar det som om sedan Hagos/Kent bildat stommen i denna kedja så går det åt rätt håll. Denna line känns också subjektivt hetast nu. Kopplar vi backparet Jäger/Hansson till detta så kan det blir en bättre tolkning. 15-22 i +/- på dessa och Raja som även han figurerat här har 6-13. 29% av målen framåt och 39% av de bakåt(inte med raja). Här kanske många får vatten på sin kvarn och jag håller nog med. Här ligger lagets chans att förbättra sig. En subjektiv tolkning är att Hagos och Manderville kompenserar detta backpars spel i egenzon och om de ses som en femma så går det lite bättre nu på slutet. Men skulle dessa två defensivt duktiga inte ge understöd så skulle det se värre ut. Och nu på slutet så har de målat ganska duktigt framåt också.

En fjärde line går väl inte att bedöma. Men om jag summerar procentsatserna skall de inte bli helt fel, för då är denna beskrivning ju även fel. Vi har tre backpar beskrivna. De står för 31%(Kalle/styf, osv.), 36%, och 29% av målen framåt, och detta verkar ju bli en okej bild. Samma backpar gällande målen bakåt blir då, 26%, 33% och 39%. Men tanke på att speltiden oftast minskas för tredje backparet om det i sista perioden coachas hårdare så tycker jag att det är lite för mycket mål i baken där. Sett till kedjorna framför dessa backpar så är det lite svårare att vara rättvis. Att Krykov’s line producerar och ”pussar” är klart. Gahn’s verkar hålla jämna steg. En tredje och fjärde är som ovan beskrivits svårbedömd annat det som nämnts.

Sett till lag statistik så åker vi på medel många 2 minuter men många 5minutare. Vi får spela överlägset mest av seriens lag i powerplay. Och där är vi tvåa i pp% med 30mål framåt och 4 i baken(visst klatas det en del). I box play tillbringar vi ungefär samma tid som de övriga med är inte speciellt bra, men kanske inte dåliga heller då det är jämnt skägg för de flesta lag(FBK är grymma). Vi har 22 i baken i boxplay och 1 framåt. Summering där blir 31-26 i specialteams, så vi gör altså mer mål än släpper in denna spelform. Som beskrivning där så gäller för FBK’s del 38-15(de ni!) men mer normalt är DIF’s 23-24 eller Linköping’s 21-20. Modo med 20-29 och Mif med 16-33 i denna spelform är nog mindre nöjda!

Timrå hemma vinner lika ofta som de förlorar, 7vinster ett kryss och 7(ja ni vet, obra resultat). Detta gör 22 poäng på 15 matcher och näst sämst i listan. Borta är det samma visa i stort 7 segrar 4 kryss och 7 torskar. Men där ger det 26 poäng på 18 matcher och en fjärde plats i listan(En vist mot Linköping och vi kan toppa denna lista).

Notering. Gahn och Lind i tekningar går jämnt upp. Krykov verkar lite bättre i år gällande detta och trots statistiken så vet vi att Hagos är duktig på att gröta till det(förlorar inte rent då han gör det). Joker är Manderville då han centrar och tekar, hmm karl verkar grym . Men det får tiden utvisa om det stämmer.

Kommentarer?
Kommentera

Sv: Tycker mig se följande av swehockey’s statistik.
Ulf:
Kommentar??
Det är ju överflödiga,,suttit och klurat på detta länge ?*garv*
Kommentera

matsby: haha, satt och funderar på om statistiken stämmer med de för tankarna man har när man ser matcherna live. Och det gjorde det väl hyffsat. Trodde dock Kalle/styf skulle var inne på ännu fler mål framåt än jäger/hansson. Gällande baklängesmålen stämde det väl lite för bra kanske.

Så i korthet håller tredje/fjärde linen tätt(spelar minst 0-0) borde vi vinna mer än vi förlorar. Statistiskt plussar första med Krykov och Gahn i andra jämnt upp.

Ser gärna att de prövar:
1 Krykov's line + Jan & Hansson (tror de klarar sig utan första backparet)
2 Gahn med Pelle och chrippe + Styf & Kalle
3 Hagos med Mackan och Kent + Sanny & Raja
4 Sundin och Sjögren
Extra: Jäger
Kommentera

Ulf: Tack för en mycket intressant genomgång! Skönt avbrott i det massiva flödet av tvåradersinlägg om ingenting.

Jag brukar inte gnälla så mycket på enskilda spelare men Sjögren har kostat för många poäng i vinter på olika sätt. Han är en viktigt spelare för laget på sitt sätt med sin förmåga att dra på sig negativ energi från motståndarna. Nu är +/- lite orättvist just beroende på omgivningen, han har ju kamperat ihop med Jinman lite väl mycket för att det ska vara bra för statsen till exempel, men det är ingen rolig läsning. Utöver det så har han ju suttit i utvisningsbåset vid avgörande baklängesmål också. Men han är fin i håret.

Sundin har för mig varit helt osynlig i de matcher jag sett, där kan det väl bara gå uppåt om han får vara hel.

Man kan bara drömma om fyra jämna femmor av högsta elitserieklass om vi inte börjar lira i lilagult. Vi har haft god utväxling på spelarbudgeten som alla vet. Nyckeln till framgång är väl att ytterligare någon i tredje/fjärde kliver fram på samma sätt som Hagos och i viss mån Sanny gjort. (Sanny tycker jag gjort säsongens Styf). Rajamäki och Jäger måste visa mer. Hansson är en planta på tillväxt. Det är okej att han har svackor. En åttonde back på slutet? Tveksamt, men visst lär Nubben kolla faxen då och då för att se vad som erbjuds från agenterna. Det K-A-N gå att lira ett framgångsrikt slutspel med två riktigt bra backpar och ett någorlunda.

Förhoppningsvis får vi ut mer av främst Rajamäki 2004. Framåt kan en sån som Hallin mycket väl komma loss rejält innan säsongen är över och börja producera mer poäng. Gahn och Manderville är solklara förstärkningar jämfört med Koivunen och Jinman, nu har vi ju tre, eventuellt fyra centrar av hög klass också.
Kommentera

El Maco: Tror att iochmed Manderville och Gahns intåg så besitter vi nog iaf topp 3 i centerbesättning. Manderville är en grym tekare och BP spelare, fast känns som överflöd att ha någon som Hagos/Manderville i en 4e line. Tycker annars att Manderville gott kan få teka istället för Hagos då de spelar i samma line. Hagos har för mycket oavgjorda tekningar eller förluster i viktiga lägen där.
Kommentera

El Maco: Håller med dig om Sanny. Han väljer mer rätt än fel nu när han spelar kontinuerligt(inga skador). Jag ser gärna att Jan(mycket vårdand och stabil) och Sanny splittras ett tag, för att se dels hur Sanny klarar sig och om Jan kan få samma effekt(som jag tror han haft på Sanny) på Hansson.

En grej TIK måste bättra sig på är byterna, andra lag skickar ut femmorna så de möts och det far 4-5 ut och 4-5 in och mittzon är stängd. De randiga tar aldrig och markerar detta och då måste TIK läsa sig det också. Inte som mot HV i all iver tömma banan och ge ett 4 mot två läge(blev mål).
Kommentera

Ulf: Nu blev man lite impad. Tankegångar som stämmer rätt bra med ens egna. Skulle slutligen som en extra prick över i-et vilja se att det skiljdes på pappa Kalle o Styfen. Vi vet att dom funkar suveränt ihop. Spela någon av dessa tillsammans med Jäger. Vi såg ju senast att Jäger växte när han fick stabilare partner även om han var inne på 2 bakåt.
Kommentera

El Aka Ali: Jag vet att tidigare(första elitåret) så fanns det saker med i bilden om backparen som man inte vet så mycket om då man inte står i båset med laget. Då fick jag det berättat för mig att pg att vissa backar "bara klarar" eller skall vi säga "tungt föredrag" att spela på en sida. Det hade jag aldrig funderat så mycket på innan. Att en rightare spelar till höger är väl logiskt(inte i pp alla gånger). Men då hade TIK en massa höger backar. Pasi petade ingen och tjobba, styf och Karlsson)om jag minns rätt) skulle alla promt spela på höger sida. Cassel spelade vänster tror jag och jörgen fann sig i allt tror jag. Öh var det fler med då? Jo klockare va?

Jaja poängen är att jag gärna ser att de stablia backarna prövas med någon annan för och se om vi får rätsida på alla tre av paren tillslut. Men då vet jag inte hur liknande brydderirer ser ut idag eller om det finns andra faktorer som påverkar, vem vet kanske är det bara Styf som "är" högerback hellst i dagsläget?
Kommentera

Ulf: Instämmer med Hamburgaren. Äntligen en människa med hockeyanalytiskt sinne, som gör att den här sidan blir intressant igen. Jag delar helt Din uppfattning om att byta backkombinationer och Hansson/Nemecek låter på papperet intressant. Hansson är en talang, men han behöver en skicklig och stabil back vid sin sida och dessa egenskaper har inte Jäger.
Kommentera

Ulf: Det där med höger/vänstervridning avskaffade Waltin och Nilsson elegant med torpedspel. Bara att ha fler högerbackar som liberos dårå.

Är det månne torpedhockeyn som sänkt Rögle i år? Svensk ishockeys största besvikelse utan konkurrens. Jo, konkurrens från köp-Leksand när de får kvala förstås.
Kommentera

El Maco: Du har så rätt i att det är den såkallade torpedhockeyn som definitivt sänkt oss i år. Men tack och lov så har den gode Waltin gett med sig nu och hädanefter så ska ett traditionellt spel utövas i Ängelholm. Visst sent men han ändrade sig iallafall
Kommentera

Ulf: Hade hellre sett det du säger i backparsväg att Hansson/Nemecek i samma. Nu sätter man istället Nemecek med Raja och Sanny med Hansson, känns aningen ostabilt, speciellt som Sanny verkligen förlorat sitt fina spel han hade i början. På slutet har han tagit mycket onödigt men trots det spelat rätt stabilt. Lär väl iofs märkas imorn hur väl det nya faller ut.
Kommentera

Det Timrå IK saknar är en Tommy Sjödin och en Ulf Dahlén. Så ligger det till.
Om man vill går det även bra att byta bort Dahlén mot M. Lind, om man hellre känner för det.

Med dessa två spelare i laget hade vi aldrig haft en formsvacka. Vi hade dessutom parkerat på en tredje- fjärde plats i serien och inte slarvat bort poäng i onödan.
Kommentera

Lite irro att man ska behöva strula runt med backparen så här långt in på säsongen, men det är tyvärr det enda rätta. Tycker att det är lite väl enkelt att gnälla på en/två av backarna när det egentligen är så oerhört många bitar som ska falla på plats för att en femma (och ett helt lag) ska fungera fullt ut. Visst skulle en klassback sitta som kniven i bonden, men måste jag välja tar jag en forward istället.

Potentialen i laget finns där, och det som presterats under stora delar av säsongen lovar gott. Har egentligen bara varit två svackor; den första i samband med avstängningarna, och den andra de senaste fem matcherna. Spelmässigt har det dock sett riktigt skapligt ut på slutet, undantaget målproduktion och skärpa.

LHC i morgon blir tufft, men efter det väntar en räcka matcher där poängen rimligen står som spön i backen. Slutspel blir det. Allt annat är en genomklappning, inte en dålig spelartrupp.
Kommentera

Ulf: Förvånar mig lite att Rajamäki har 6-13 i +/-. Han har ju sin styrka i defensiven. Skador och medspelare har väl spelat in, men där hoppas jag på förbättring.
Kommentera

Hallå kamrater!
LHC i morron, svårt - men inte omöjligt. Kanske har de precis inlett en svacka efter DiF MATCHEN.

Angående statistiken: Jag tycker inte att man ska spräcka förstfemman. Låt den fortsätta att producera, fan vi har ju kanske en av elitseriens tre bästa femmor! Kör vidare på den och försök i stället att lyfta de övriga femmorna. Annars blir det bara nån jävla sossestrategi att sänka toppen i stället för att höja botten... (ta inte illa upp nu...)

Tycker faktiskt att det på papperet ser kanske bättre ut än någonsin... Som jag ser det var det bara Halvard som inte alls höll måttet

Jäger var ju faktiskt bra under en period...verkar som att han tappat självförtroendet. Ser ut som Cassel eller Jindrich när dessa vinglade under vissa perioder. Han kan dock mer.

Det finns speed i Sundin. Där har vi också ett sparapital. Pelle och Gahn kan också mer.

Go TIK!!!
Kommentera

« · 363556