GreenManalishi: "Hussens" tröja hissades under hans sista match i ES 98/99. Det fanns då också uttalade intentioner från hans sida att det var hans sista match i karriären.
Et tu Brute: Det bästa kanske vore att frystorka och vaakumförpacka spelaren, företrädesvis efter dennes död, och sedan hissa upp honom i taket. På det sättet ser ju alla allvaret med upphängningen och man slipper internationella glåpor.
mike66: Om man vill titta lite historiskt på seden med tröjhissningar så hittar vi ursprunget i Montreal 1937. Lagets stora stjärna, Howie Morenz, skadas under match med flera komplicerade benfrakturer som följd. Efter några veckor på lasarett så avlider han. Frakturerna anses ha givit honom blodproppar som skulle vara den egentliga dödsorsaken. De mest inbitna Habs-fan påstår att han dog av sorg, då det stod klart för honom att han knappast skulle komma tillbaka till rinken igen. Hur som helst så var den första tröjhissningen en postum hedersutmärkelse.
Man kan givetvis diskutera vad som är rätt och riktigt när det gäller kriterier för tröjhissning. Men det hänger ett otal tröjor i taket runt om i världen. Det mest givna och klarast lysande kriteriet är den för "lång och trogen tjänst". På andra plats att spelaren utanför sin modersklubb (som är den som hedrar) har gjort en beundransvärd "ambassadörs-insats" som hockeyspelare.
Här i Jkpg har vi nu äntligen fått några ikoner i taket. Men det satt långt inne. För att överhuvudtaget bli nominerad måste man vara egen produkt. Fått spelarmärket i guld (300 matcher), samt uppfylla diverse internationella meriter. Kriterierna är hårt satta för att undanröja tröjhissningar i inflationstakt. Och det rimmar ganska väl med hur det generellt ser ut i resten av världen. Man hedrar någon för dennes totala karriär.
Att Foppas tröja redan hänger i Kempehallen, väcker en del internationell munterhet. Inget snack om att Foppa kommer att gå till historien som en av de stora. Kanske inte skall jämnföra honom med Gretzky ännu. Men även "the great one" fick vänta tills avslutad karriär innan det var dags att hissa tröjan. Att ha en aktiv spelares tröja hängande i taket drar ett löjets skimmer över det hela, i ett internationellt perspektiv. Storhetsvansinne är en av de kommentarer jag hört utanför Sveriges gränser. Och då är det inte Foppa som berörs, utan den mer pubertala gesten att hänga upp tröjor under aktiv karriär.
Förrutom hissade tröjor, så finns det runt om i världen en hel del reserverade nummer. Och det var väl det som Bärra Littmar var inne på. Bl a så är Teemu Selännes no 8, reserverad för honom i Jokerit. Denna reserveringen lär i förlängningen leda till att hans tröja kommer att vaja i taket på Hartvall Arena. Men då har nog Selänne lagt både puck och klubba på hyllan.
freddanp:Även jag tycker som Berra. Det vore fel att hänga Z:s tröja i taket redan nu. Vänta tills att killen har lagt av med sporten. Hur skulle det se ut i taket om man hängde tröjor där hur mycket som hellst. "Strimmas" hänger där nu i ensamt majestät. Det finns säkert folk som tycker att både Eje, Bert-Olas, Inges o Mats tröjor borde kunna hänga där också. Kanske också "Peckas". Nej avvakta med att hänga tröjor i taket. F.ö. tror jag att vi fått en tränare för laget som har sunt förnuft som ledstjärna i sitt handlande. (Det tycker jag inte alltid varit lagets tränares ledmotiv, Molla undantagen) Med de resurser som finns tillgängliga kommer han att få till en slagkraftig konstellation som förhoppningsvis klarar laget kvar i ES. Jag är ganska säker på att han har kunnat påverka vissa av de sista värvningarna. Bl. a. att det kommit mer spelbackar till laget. Det var nämligen en av orsakerna till att det gick så tungt innevarande säsong. Dessutom har han lång erfarenhet från ES, dels genom att spela själv o dels som tränare
Det måste som sagt finnas en massa olika bud på varför en tröja ska hänga i taket eftersom MoDo gjort på sitt sätt?!
Om det är som du skriver så har ju MoDo helt klart gjort bort sig och det rejält. Men om det finns andra orsaker och regler som man kan använda sig av för att hissa tröja #20 i taket så bör man göra det, precis som MoDo gjort med Foppas tröja!
Bara för dom gör på ett vis i NHL så behöver ju inte det betyda att vi har samma regler i Sverige, vi skiter i NHL och hissar upp tröja #20 i taket tycker jag iaf!
Som sagt Z:a är lite speciell och har gjort väldigt mycket för klubben trots sina unga år, och borde helt klart vara värd en tröja i taket redan nu!
När man hänger upp en tröja i ett ishallstak pensionerar man det numret. Vilket betyder att Honkens #1 i AIK felaktigt har använts vilket Honken reagerat på men AIK-ledningens nonchalans i frågan har gjort att spelaren fortsatt i det tröjnumret.Om AIK har något lag kvar nästa år bör det numret undvikas.Om inte annat av respekt från spelarens sida om inte ledningen fattat innebörden. Zätas tröja må hamna i taket så småningom men inte så länge han är aktiv.Där tycker jag MoDo har gjort fel med Foppas #21. Man kan låta numret vila under tiden för det bästa vore väl att Foppa åter få ta på sig tröja #21 när han kommer hem o spelar för det har han lovat göra. Därför borde Zätas tröjnummer också få "vila" i fall han återvänder om x antal år.Med hans klubbkänsla så skulle det nämligen inte förvåna mig om det blir så.Och den dag han slutat ,och först då,hissar man hans tröja med #20.