1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597641 inlägg · 6217 ämnen

2857322 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Kvartsfinal 2025
Zäta75: Hur är det med Erixons kontrakt? Är de något vi betalar på nu? Ha vi kommit fram till vad han kostar i månaden?

Sv: Kvartsfinal 2025
Blake Slåhan: Ja matchcoacha sämst i ligan står som en fågel holk Jokinen rullar på totalt blind Roger lekte med han

Sv: Kvartsfinal 2025
Red Bulls: dom flesta "experter" tippade oss på plats 10-12. Och tyckte att vi hade seriens sämsta backsida. Så godkänd säsong ändå, fast man hade ju hoppats på en semi!

Sv: Kvartsfinal 2025
SnabelA: jag och många håller med dig till punkt och pricka. Den här mellanmjölk-mentaliteten måste bort.

Sv: Kvartsfinal 2025
Det här är fan inte roligt längre, jag hoppas hockey kommer förbjudas på grund av skaderisken. Hädanefter får man bara spela schack då skaderisken är låg där.

Nä nu blir det en jäkla trött fotboll framöver men man är ju Kubare så heja dem.

Sv: Kvartsfinal 2025
Zäta75: Ja tack! Det kanske viktigaste föreningen kan göra just nu. Det och en bra back utöver hardegård.

Det är inte sexigt, men kan vi ligga på topp 6 placering ett par år och etablera oss som slutspelslag och damsuga talanger i regionen kommer framgångarna komma. Men just nu är vi dopade sportsligt med dom forwardsen vi har. Dock enormt amatörmässiga i klubbledningen, där behöver vi göra stora framsteg framöver.

Sv: Kvartsfinal 2025
Olli Nomadinen : Tror Olli fått sig rejäl tankeställare i år angående sitt tränarjobb.

Sv: Kvartsfinal 2025
Jag tycker väldigt många av oss skriver i affekt nu. Det är inte på något sätt Ollis fel att vi förlorar det här, utan enbart spelarna. Tycker ändå vi är det bättre laget i 4 av 6 matcher, det är ineffektiviteten som förstör det.

Som många av oss sagt så är den stora akilleshälen för Timrå 24/25 backsidan. Vi släpper in lite mål ja, men vi har ju exakt noll backar som kan slå ett bra förstapass och få igång spelet. Finnarna måste ryka direkt, dom hänger inte med någon av dom tyvärr.

Vi skulle verkligen behövt en fältherre likt Tömmernes, Pudas, Nygren, D’astous, Thomson, Söderström, Allard, etc.

Alla vi lag som saknar den där toppbacken hamnar tyvärr efter. Varken vi Växjö, Rögle, Örebro, etc har den där toppbacken. Malmö har två stycken som höll på att ta dom förbi seriesegrarna nästan i deras serie.

Nä, det här blev kuken helt klart med facit i hand. Nu är det bara ta nya tag för 25/26 istället, syns i Silly-tråden!

Sv: Kvartsfinal 2025
OlliJanne: Vi behöver få in snipers. Heikinen ska ju vara en spn. Skulle dock behöva ett par till. Men vacksidan bör prioritetas

Sv: Kvartsfinal 2025
Undra om det finns nån exorcist på denna jord som kan bryta förbannelsen som ligger över detta lag.
??

Sv: Kvartsfinal 2025
KulltorpsOlli: Nå det vågar dom inte, det enda dom ifrågasatte efter matchen var publiken, hur det var med stödet egentligen.

Sv: Kvartsfinal 2025
Sputnik1: alltså jag tror att det är precis så här långt vi kan gå med det lag vi har. Några individuella stjärnor och en totalt oerfaren finsk coach. En lill-Kenta hade tagit det här laget vidare. Tamefan en Challe Berglund hade tagit det här laget vidare. Man kan inte rulla på fyra kedjor genom ett helt slutspel och inte matchcoacha, då blir det respass.

Kolla bara vad Kollar får ut av ett otroligt blekt Malmö. Vad hade han kunnat göra med ett topplag?

Sv: Kvartsfinal 2025
Sputnik1: Jag hoppas ST törs ställa lite kritiska frågor till Olli.

Sv: Kvartsfinal 2025
Zäta75: fan jag skulle vilja ha en Chara i laget

Sv: Kvartsfinal 2025
nila: Sedan vill jag säga att laget bör anställa en idrottspsykolog till nästa säsong. Det bör alla seriösa klubbar ha. Speciellt Timrå som verkar ha problem med det mentala när de hamnar i underläge.

Sv: Kvartsfinal 2025
Jåkkinen: Jo, det måste nog lösas med att få hit familjen. Tror inte han har energin för en säsong till på detta sätt.

Sv: Kvartsfinal 2025
Puckat: Men nu kan de iaf dricka fucking red wine in fucking bath tub. Och Olli kan repa in nya floskler som det kan bli tishor och youtubeklipp av

Sv: Kvartsfinal 2025
Sputnik1: det är tydligt vad som avgör. Frölunda hittar vägar att vinna. Timrå hittar vägar att förlora. Sådan jädra loosermentalitet.

Sv: Kvartsfinal 2025
Edlundpojken: Vi behöver två liknande backar som Tömmernäs in utöver. Hardegård. Backsidan måste göras om helt. Behåll enbart Per Svensson och Nässen. Också bra att få in en brunkare som kan döda utvisningar och tackla sönder alla och skydda lagets stjärnor

Sv: Kvartsfinal 2025
Zäta75: Lander Wedin Pettersson Boyce sämre för varje säsong sen tapp på Hållander Kapanen kanske Dahlen då ser det katastrof ut där liksom backsidan inställd på svårt att undvika negativt kval 💯säker om det inte värvas bra och inte några jävla utfyllnad spelare

Sv: Kvartsfinal 2025
Olli Nomadinen : Äh Vafan, nästa sässe så är laget byggt för in your face å då jävlar skiner Ollibolli igen, om han är kvar. Tycker det ser ut som att han har hemlängtan hela slutspelet.

Sv: Kvartsfinal 2025
Sputnik1: Jo jag håller med, ganska likt serien mot Örebro. När slutspelet väl är igång så har vi inte riktigt den där sista glöden i våra ledande spelare för att vinna matcher. Vad stannar det på? Dahlén 0+3. Wedin 0+2. Lander 0+1. Hållander 0+0.

Kapanen får knappt godkänt med 2+1.

EP är -5. Hartmann -4. Wedin -5. Vi har T-R-E ordinarie spelare med plusstatistik och det är Svensson, Boyce och Eriksson. Dvs en back och två fjärdelinare. Jag tror Timrå IK måste omdefiniera vad man ska se som ledande spelare hädanefter. Vi behöver inte fler sköna handleder, vi behöver grovjobbare med ett bättre öga för krysset än Pääjärvi och Hartmann.

Sv: Kvartsfinal 2025
Joslan00: Vi saknar vinnarskallar, även på bänken, helt klart. De gav oss ju inte heller chansen att vinna.
Tveksamma matchanden. Som idag. Valde att matcha förstajedan mot Lasu, fast man kunde coacha annorlunda.

Hållander har varit iskall. Men man vägrar att göra nått för att få igång han. Ändra i kedjor etc, etc.

Sv: Kvartsfinal 2025
Vill ha en Axel Sundberg, Ty Rattie eller Karlqvist. Med någon av dem i det här slutspelet hade vi haft 3-4 mål till. Avsaknandet av en riktig skytt gör sig påmint hela tiden.

Sv: Kvartsfinal 2025
Sputnik1: Backsidan kan omöjligt vara klar. Minst 2 klassbackar förutom Hardegård måste in, det vet Kimmo Kapanen också.

Eronen och Forsmark tack och hej. Detsamma Koivisto och Näkyvä.

Vi måste få in ett par klassbackar för dessa pengar utöver Hardegård. Enda chansen för Timrå att gå långt

Stora chanser att Hållander och Kapanen blir kvar i Timrå så nästa år kan vi gå hela vägen med en bättre backsida

Ser fram emot silly

Jokinen säher nu att det blir en big silly att få tag på spelare som klarar av den in your face hockey de vill spela

Sv: Kvartsfinal 2025
Zäta75: Oerhört besviken på Olli, gör inga förändringar utan rullar på med samma uddlösa linor, fan vilket menlöst coachande

Sv: Kvartsfinal 2025
Olli Nomadinen : Olli och vinnarmentalitet hör inte ihop. Snubben har aldrig vunnit något

Sv: Kvartsfinal 2025
Degenerate: Ja. Så förbannat trött på hur komiskt och lätt många tar laget och hur viktigt det är att ta guld.

Lander är en ikon, med enormt hjärta för klubben. Men man vinner inte SM-guld honom.
Boyce också minst lika ikonisk, en evighetsmaskin för oss, han är en del av vårat DNA. Men inte en guldspelare.

Hartmann, samma som boyce. Ingen guldspelare men enormt hjärta.

Vi behöver skära av all död vikt i form av spelare 34 år och äldre, och skaka av oss den här mentaliteten att alla ska vara med och att vi ska ha med oss våra bästa vänner i laget på bekostnad av att någonsin ta ett SM guld. Det är så naivt, så barnsligt. Alla härinne efterfrågar "Vart kommer vår losermentalitet ifrån? Är den iväggarna? läcker den ut ur strimmahallen?"

Den kommer ifrån att lag som FBK, SAIK, FHC, till och med Örebro och Växjö gör ett bättre och seriösare jobb i att bygga lag med namnstarka och statistiskt effektiva spelare på säsongsbasis, och att samma spelare som älskar laget mer än sitt egna liv alltid kan sparkas ur laget med huvudet före oavsett vad man heter, om man inte presterar. Det är vårt vänskapliga tänk om att klubbhjärtan före allt, och att man hellre gör X än vinner guld, och hellre spelar i HA än att man utmanar toppen om man måste kompromissa med Y.

Jag älskar våra gamla spelare, ikoner, våra minnen och vår historia minst lika mycket som alla andra här, men jag vill mer för laget. Mer för organisationen, mer för hela kommunen, orten, länet. Att vi blir större. Ett absolut topplag i SHL med ett par SM guld och ett starkt eget varumärke, istället för att vi alltid är små, söta och charmiga, men egentligen aldrig lämnar ett genuint, seriöst, meningsfullt avtryck i svensk hockey. Vill ha mer än ett trött mittenlag. Vill vara mer än den där orten man kör igenom på väg till/från stockholm.

Vill ha mer än derbyn med modo och ett gott skratt vid korvkiosken eller vid spapshjälmen under rökpaus med familj och vänner, mer än att fira att vi fick vara med och vann några matcher, en större kravbild än att det går bra med jämna mellanrum. Vill se vårat jävla lag på förstasidan i varje jävla tidning för att vi lyfter bucklan gång på gång. Men så länge klubbhjärtan och goda vänner är viktigare - så är det vi fans som är losermentaliteten. Kravbilden är så liten, för vi är så nöjda med så lite.

Bara besviken ikväll. Följer allting samma rutin så är ingenting förändrat nästa säsong heller. Samma spelare som borde gått i pension för år sedan. Samma ledning. Man förlänger väl med jokinen också, och facebook firar. Folk sitter här i omgång 28 nästa säsong med samma kritik. Samma ord, samma namn, inget har förändrats. Det gör aldrig det, i Timrå.

Ha en fin sommar och god hälsa.

Sv: Kvartsfinal 2025
Olli Nomadinen : Det är ju fan att man ska behöva dras med det här nicket till januari -26 😏

Sv: Kvartsfinal 2025
Olli Nomadinen : Håller med. Förutom bättre backar skulle vi haft ett par forwards till med lite tyngd i spelet likt Walli, tror det hade banat väg för våra skickliga spelare som inte klarar av det fysiska spelet.

Sv: Kvartsfinal 2025
Jag är så jäkla ledsen och besviken ikväll. Jag förstod detta och som Dahlén sa så var det match tre som förlusten kom, så kände även jag. Men de spelar och ska fan inte vika ner sig av en sådan förlust, det ska vara vara revansch som gäller.

Sv: Kvartsfinal 2025
Zäta75: Ser inte bra ut på Forwards sidan med så många äldre spelare som är klart på nedgång Pettersson

Sv: Kvartsfinal 2025
Blake Slåhan: Jag tycker den här serien förloras av Olli. Han faller igenom och är en enorm besvikelse som slutspelscoach. Trodde i min enfald att det var nu han verkligen skulle bevisa vad som menas med vinnarmentalitet. Istället släpper han ut ett Timrå match efter match som tillåts briljera i uddlöshet och total avsaknad av jävlaranamma

Sv: Kvartsfinal 2025
OlliJanne: tack för i år!
Det kunde va värre. Vi kunde vara modoiter

Sv: Kvartsfinal 2025
Edlundpojken: även om allt är skit o många man har kritiska åsikter om så är det ju Ollis första säsong med urusel backuppsättning. Utslagen i kvarten är rimligt med våran backuppsättning och obefintligt PP samt bäst i ineffektiviteten.
Säger det igen. Vi saknar vinnarskallar!

Sv: Kvartsfinal 2025
Bragd-Birger: Ja Jokinens coachning lämnar en hel del att önska. Han måste förbättra sig till nästa säsong. Såg rätt trött och energilös under hela kvartsfinalserien det har fler än jag reagerat på. Efter att artikeln kom att han känner sig ensam kan man säga. Att hans familj flyttar hit till nästa säsong är ett måste.

Sv: Kvartsfinal 2025
Zäta75: kan man inte göra ett enda mål, på hemmaplan i game 6, mot deras ANDRE målis... ja då behöver man nog fundera lite till på vad som krävs för att ta nästa steg. Var det inte våran offensiv som skulle sänka Frölunda?

Sv: Kvartsfinal 2025
Ahpl:

Match 3 avgjorde serien, hade vi vunnit den å tagit 4e så hade det varit helt annat. 6 jäääävla sekunder ifrån att ta den segern efter att ha kört över dom spelmässigt. Alla kände att det var ett rån, det kan ingen förneka från Göteborg.

Sen får man vara ärlig att man är riktigt besviken på Hållander/Kapanen/Dahlén i slutspelet!!

Lundmark en rejäl positiv överraskning!

Sen har vi en pissuppställning bland backarna, Svensson å Nässén får godkänt! Finnarna totalt urusla i princip hela säsongen!

Juel - MVG Johannson - G (ändå 5 nollor)

Sv: Kvartsfinal 2025
Supercoachen Olli som har tappat all pondus och ser bara trött och less ut. Noll jävla inspiration

Hållander kommer bli skeppad till AHL ungefär 15 min efter han landar i Pittsburgh.

Kapanen kommer definitivt inte ta en plats

Koivisto och Näkyvä var lika dåliga som dom på pappret var bra innan. Snacka om att mest vilja gå på semester.

Härföraren Lander ungefär lika mycket bett som en tandlös chihuahua

Trollgubben Wedin som mest trollar upp sig själv på läktaren

Jag orkar fan inte räkna upp resten. Hur fan kan man spela så jävla oinspirerat. Vi gav bort den här matchserien. Det var inte Frölunda som tog den, det var Timrå IK som gav bort det. Det gör mig förbannad!

Sv: Kvartsfinal 2025
Blake Slåhan: Är det inte likt kvarten mot Örebro?
Vi saknar en spelide och lagbygge för slutspel.
Lasta puckar från blå och gå för styrningar, returer etc.

Något Örebro också straffade oss rejält på.

Sv: Kvartsfinal 2025
Zäta75: jag tror hållander matchades sönder inför slutspelet, istället för att komma in med lite extra energi när det verkligen gäller ska han vara inne i boxplay och allt helvete hela tiden, även Wedin hade man ju hoppats se mer av i slutspelet... Visst jokinen har gett Timrå mkt uppmärksamhet mest pga sitt namn, men hade ante varit kvar och matchat laget på detta sätt hade han varit sågad vid fotknölarna och kölhalad för länge sen. Laget har varit sämre än nånsin på att vända underlägen, hitta sätt att anpassa sig och komma tillbaka i matcher, han har mkt kvar att jobba på i sin tränarkarriär!

Sv: Kvartsfinal 2025
Sputnik1: Perfekt för Brynäs! Istället för Schroder :D Gjorde ju sitt genombrott i just Brynäs.

Sv: Kvartsfinal 2025
Edlundpojken: I dagsläget ser Timrå ut att få behålla Jonathan Dahlén, som länge blickat mot Schweiz. Det finns inget konkret att ta ställning till och det troliga är att han spelar i SHL även nästa säsong.

Ingen av spelarna med avtal som löper ut sista april väntas bli kvar. Den finska legionen med Eronen, Koivisto och Näkyvä har inte gjort tillräckligt för att få förlängt. Där vill Timrå prioritera andra spelare. Den sistnämnda, Näkyvä, har ett optionsår över 25/26 men det lär inte förlängas.
Oliver Johansson är klar för en SHL-vända i Linköping, det kunde Expressen avslöja förra veckan. 
En annan Oliver, nämligen Kapanen, kommer plockas över av Montreal nästa säsong. Han har haft en stark utveckling i Timrå och Canadiens lär vilja ge honom en hel säsong i Nordamerika 25/26.

Marcus Hardegård, back – Luleå
Emil Stadin, back – Sundsvall Hockey
Alfons Freij, back – Växjö/Björklöven
Albin Sundin, back – Frölunda
Eddie Genborg, forward – Linköping
Anton Heikkinen, forward – Skellefteå
KOMMENTAR:
Marcus Hardegård återvänder efter fyra år i Luleå, vilket Expressen kunde avslöja för ett par månader sedan. Det är något av en prestigevärvning för sportchefsduon Kimmo Kapanen och Kent Norberg då Luleå länge ville behålla honom. I sina bästa stunder är han landslagsmässig.

Timrås plan är annars att ha ett stort backstall kommande säsong, därför plockar man in Expressen har även kunnat berätta att Emil Stadin från lokalrivalen Sundsvall Hockey är klar, och fyller på med yngre förmågor. Dit kan även Alfons Freij (Enligt Hockeynews), senast på lån i Björklöven, och Albin Sundin, som haft det tufft att få ordinarie minuter i försvarsstarka Frölunda, vilket Expressen berättade för ungefär en månad sedan.
På forwardssidan gäller samma melodi. Eddie Genborg är ett stort forwardslöfte som gillar att gå i tung trafik och är duktig på att vinna puck längs sargerna. Han väntas tingas i andra- eller tredjerundan till sommaren. Timrå värvar honom på ett billigt avtal, vilket Expressen kunnat avslöja.
Dyrare blir det med Anton Heikkinen, som haft en målmässigt stark säsong i Skellefteå. Han kommer få en ännu mer framskjuten roll i Timrå nästa år. Norran rapporterade om intresset, men Expressen kan slå fast att han är klar.

Sv: Kvartsfinal 2025
Sputnik1: der skulle vara bra att få in en brunkare som kan döda utvisningar och tackla sönder alla och skydda lagets stjärnor

Sv: Kvartsfinal 2025
Sputnik1: Ingen koll på rykten ang Kellman samt Törna, källa på dom?

Sv: Kvartsfinal 2025
Blake Slåhan: De har en jävla bra struktur i sitt försvarsspel. Kolla hur de håller oss på utsidan. Sen är Tömmernes en fältherre, precis en sån back vi behöver tyvärr

Sv: Kvartsfinal 2025
The great one: fascinerande matchserie ändå. Frölunda gör nästan bara skitmål serien igenom. Jag tycker det är talande för hela slutspelet. Frölunda är ett klart mindre skickligt lag än oss men hårt jobb räcker långt! Frölunda jobbade hårdare än oss i varenda match. Vann dom skotten en enda match?

Dom vinner på mer hjärta och mer hårt jobb än oss. Vad ska man säga? Bästa lag vann.

Sv: Kvartsfinal 2025
Brynäsaren05: Ryktas om det från folkmun i Timrå. Har ju kontrakt ett år till.

Men logiskt inte omöjligt.

Spelade under Jönsson i Växjö. Men blev "borttvingad" av honom med 1 år kvar på kontraktet. Nu kommer Jönsson till Färjestad. Inte alls ologiskt att Kellman vill bryta kontrakt för att inte vilja spela för en tränare han varit oönskad av innan.

Sv: Kvartsfinal 2025
SuneMangs: Ja så jävla surt och jag såg fram emot att Timrå , Brynäs , Skellefteå gått vidare med Luleå och få bort alla stora lag och sen mycket Norrland . Men tomt

Sv: Kvartsfinal 2025
Sputnik1: Backsidan kan omöjligt vara klar. Minst 2 klassbackar förutom Hardegård måste in, det vet Kimmo Kapanen också.

Eronen och Forsmark tack och hej. Detsamma Koivisto och Näkyvä.

Vi måste få in ett par klassbackar för dessa pengar utöver Hardegård. Enda chansen för Timrå att gå långt

Stora chanser att Hållander och Kapanen blir kvar i Timrå så nästa år kan vi gå hela vägen med en bättre backsida

Ser fram emot silly

2857322 · »