Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Hej!
Finns det någon som har inspelat hockey vm 1992 finalen sverige - finland från tv3 vhs ???
Monno: Kolla bara detta uttalandet:
http://bloggar.expressen.se/ek/2013/10/karalahti-med-i-karjala/
Mårts säger om eventuella ersättare:
– De som vi spekulerar om innan är båda grabbarna i Modo (Anton Forsberg och Linus Ullmark) och David Rautio exempelvis.
Fastän Rautio har haft en väldigt stabil höst i Luleå där han startat tolv av 17 matcher så är det inget självklart målvaktsval för Mårts.
– David börjar bli en förstemålvakt, men är det inte riktigt än. Jag tycker man ska ta det klivet först.
Så han menar att Ullmark och Sockan är mer förstemålisar än Rautio då?...
Lite undrar man ju vad Mårts pysslar med?
Han tar alltså ut Henrik Karlsson och Johan Backlund till Tre Kronor. Detta när både Tellan och Lundström har bättre statistik än Backlund (som dessutom är skadad). Samt att han verkar hata Rautio som verkligen är en av SHLs hetaste målvakter men han tar hellre en Karlsson som jag inte tycker imponerat speciellt jätte mkt. Han har ju inte vare dålig, men långt ifrån bästa målvakt i SHL...
Trodde att Mårts inte skulle köra endast på gamla meriter? Han kommer kosta oss OS tror jag.
Wnnerholm Jinxar ... är det kört nu ? vi vet ju va den karln kan om att tippa
Blizzard: Tur å tur, tycker inte schweis tillåts skapa direkta farligheter, DOCK gör ju dom sverige så ofantligt osynliga så jag tror inte jag sett ett vm lag bli så utmanövrerade i sista halvan av matchen någonsin.
Sverige spelade inte som ett lag utan körde gång på gång taktik dribbla på egen hand medans schweisarna spelade säkert och kontrade finfint.
Förstår inte hur rehnberg kan sitta å klaga på backarna (som visserligen inte gör en kanonmatch) och hylla många forwards när dom inte skapar ett dugg framåt. Ajja nu är "skitmatchen" över, nu kan det bara bli bättrre ;)
Sverige vinner iaf på straffar, niklas lundström kommer in och spikar igen!
Dock ska väl erkännas att schweis förtjänade extrapoängen.
Usch vilken blek insats av sveriges småkronor.
2-2 men schweiz är klart hetare, förlängning väntar
Wayne Gresky:
Redan på sjuttiotalet var Sovjet så brutalt bra att Kanada med spelare som Orr, Esposito, Hull, Lafleur, Mikita, Savard, Park, Clarke Mahovlich med flera i princip fick slå ihjäl de Sovjetiska spelarna för att kunna vinna. I Summit Series 72 så är många av överfallen så brutala att dom skulle ge fängelsestraff om dom gjordes på en hockeyplan idag. Kharlamov var dessutom mer dominant på planen då än vad Malkin varit under VM i år
Till och med i Canada Cup finalen 1987 så var det fortfarande rena överfall som tilläts. Kanada skulle aldrig vunnit den finalserien om det varit domare som pallat trycket.
Sverige mötte Sovjet åtskilliga gånger med det bästa Sverige kunde uppbringa utan att ens vara nära att nå samma spelkvalitet även om resultaten ibland var ganska jämna. Från 1976 tilläts NHL proffs dessutom delta i IIHF turneringar så att Sverige inte fick använda sina 20 bästa spelare var en hyfsad överdrift.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Dream Team: Du får inte glömma bort att en stor anledning till att Sverige var helt chanslösa mot Sovjet på 80-talet var att i stort sett hela det som skulle utgjort det svenska A-landslaget redan då spelade i NHL, medan Sovjet och Tjeckoslovakien hade alla spelare tillgängliga. Om inte Sovjet heller fått använda sina 20 bästa spelare VM så skulle de gissningsvis inte varit alls lika överlägsna.
I det ryska vinnarlaget i år så har de med i stort sett alla sina bästa spelare. Det är Kovaltjuk som saknas, men han är den ende. Kanada och USA skulle kunna ställa upp med lag som lätt skulle slå de som nu representerat länderna bara genom att plocka spelare som inte är med. Sverige skulle kunna plocka ihop ett till lag håller samma klass som det som nu deltog.
Segersviten talar dels om ryssarnas fina insats, men även om vilken oerhört dålig klass motståndet höll i det här VM:et.
Redigerad kommentar
Wayne Gresky:
Vad tror vi om finalen? Nåt annat än en stabil rysslandsseger är väl inte att vänta?
Dream Team: Ja det blir en lugn söndag.
Du skrev: "Frågan är om Lasse Granqvist tänker över vad han säger när det låter såhär i TV: "Ryssland kommer att vara monumental megafavorit i finalen. Jag undrar om det någonsin funnits en större favorit i ett finalsammanhang i VM".
Glömmer han inte bort fenomenet CCCP som mellan åren 1963 till 1990 vann 20 världsmästerskap av 24 möjliga?"
Granqvists uttalande är helt korrekt. Sedan är det inget fel på ditt resonemang efter det, men din kritik av Lasse var direkt felaktig. Förstår du verkligen inte det?
Silly:
Om man kollar backsidan, så av det jag sett anser jag nog de nedan givna utifrån dagens form.
Hedman
Lindholm
Strålman
E. Karlsson
Som ganska givna, tycker att till dessa ska lägga något äldre backar med erfarenhet exv N. Kronwall J.Ericsson Hjalmarsson. Men det finns som sagt några till och välja på OEL, Edler, Brodin, Oduya,Klingberg, Gunnarsson, A. Larsson, Ekholm.