Ford Prefect: Ska dom vinna i em så måste dom ligga mycket tätare på finnarna än vad dom gjorde mot ryssarna igår och sedan utnyttja mittzonen på ett mycket bättre sätt, att dom inte gjorde det igår är för mig en gåta då ryssarna uppträde som ett junislag i mittzon. Sen måste dom lägga lätta puckar ut ur zon och inte fippla så förbannat. SKJUT SKJUT SKJUT!!!!!
Trevligt att det finns någon mer än jag som föredrar att skåda en anfallsinriktad ishockey som bygger på lagspel kombinerat med hög individuell skicklighet och högt tempo på skridskoåkningen.
Nu vann ju faktiskt ryssland tillsist lika mycket som tre kronor vann i torsdags. Men visst borde de vunnit vid full tid sett tilll hur matchen gestalades, men ett bra boxplay och en grym målvakt i det svenska laget räckte denna gång för att gneta ihop en pinne.
Huge: Att "vi" sällan spelade fem mot fem beror på att "vi" inte hänger med i tempot. Att jämföra med Vitrysslandsmatchen är ganska fånigt: Ryssland och Sverige är ganska jämnbördiga hockeynationer. Jag vägrar hålla med om att Sveriges spel skulle vara offensivt. Snarare spelar man enligt principen att anfall är bästa försvar. Tar man full fart och kör fast pucken i sarghörnet i offensiv zon så släpper man inga mål bakåt. Skottstatistiken du hänvisar till i ett senare inlägg vittnar om hur "offensivt" tre kronor spelar. Ryssarna spelade konstruktivt och fantasifullt, vågade utmana, fullföljde och kom till mängder av bra avslut. De spelade hockey så som den ska spelas. Tyvärr för hockeyn så vann de inte.
Huge: Då återstår det att se vem utav oss som har den rätta känslan.Men jag hoppas att du har rätt. Eller, jag lär inte få se matchen eftersom jag måste jobba.
Portello: Nej, tyvärr har jag ingen aning. Hardy får väl singla slant, som det ser ut.... :-) Eller hoppas på att nå´n av dom blir magsjuk eller nå´t. Angenäm sits, men samtidigt djävligt svår...
Undrar ändå om inte den ryska maffian har ett finger med i spelet runt BC. I intervjun på TV-sporten uppgav Thomas Johansson att linjemännen hela tiden försökte påverka huvuddomaren i dennes beslut och kom tydligen med ideliga påpekanden så fort dom sett ngt misstänkt.
Plus detta med Matchens lirare.....
Undrar vem som dömer Sverige-Finland i morgon? Ett gott råd till denne stackare: Titta i sängen innan du lägger dig. Där ligger förmodligen ett avhugget hästhuvud.....
Huge: Har du koll om det är bestämt före matcherna vilken av målvakterna som ska stå den sista matchen mot finnarna? Man kan ivarjefall säga att Hardy har angenäma problem på målvaktssidan.
Eltifoso: Ojdå jag missade visst det, vad duktigt av dej.
Klart de ska göra det, men så har det inte sett ut i de senasste tuneringarna så det var helt klart en förbättring... Näe inte de, men jag hyllar de prostituerade för deras insatser!
70 Rodrigues: "Visst kämpade och slet Tre Kronor på ett mycket bra sätt idag och försvarsspelet i boxplay var bra men i spel 5-5 så var det inte så lysande"
Fick vi spela 5 mot 5 ngn gång? Kändes inte som det direkt... ;-)
Tycker också att domaren var helt Ok, fast ett par filmningar gick han dock på, tyvärr. Här såg man än en gång exemplet på att ett lag som kämpar och sliter med stort hjärta, faktiskt kan slå en på papperet bättre motståndare. Nästan så man kunde lägga ett karbonpapper på OS-matchen mot Vitryssland. Skillnaden var dock att Vitryssland från start spelade medvetet defensivt, ngt vi dock inte gjorde idag. Vinst mot finnarna i morgon samtidigt som tjeckerna inte får vinna under ordinarie tid, och vi tar hem hela skiten. Inte alls omöjligt, kul iaf att chansen finns. Snacket innan turneringen från många håll var ju att allt utom 0 poäng skulle vara en jättesensation.
70 Rodrigues: Vi får se hur det går. Men 3 kr är nog lite sugna på att vinna men inte på starffar. Om det är LIv som står så går det nog vägen. Mycket slagsmål.....
Ford Prefect: En bra kämpainsats av Sverige idag må jag säga. Trots så många utvisningar så gör inte Ryssarna mål. I andra blir matchen så hackig på grund av alla utvisningar för Sveriges del men ändå håller man undan. Hento otroligt bra i målet ett stort! Förlust på straffar Synd för Gunno som fick förtroendet men han hade ju den "halvt inne" men en klubba kom i vägen bra av målvakten dock. Men 1 poäng är alltid en poäng. Man får vara näjd ändå med tanke på vilket landslag vi ställer upp med, tänk Ryssarna som ställde upp sitt kanske bästa.. Bra domare, bra fart och insetncitet i matchen. Kämpa insats Finland imorrn Då ni!
jenza: Domaren gjorde en mycket stark insats, utv Sverige fick skulle dom ha haft, dom hängde inte med vid ett flertal tillfällen och var då tvungna att ta till utvisningar!
Visst kämpade och slet Tre Kronor på ett mycket bra sätt idag och försvarsspelet i boxplay var bra men i spel 5-5 så var det inte så lysande, vi kan tacka Henriksson och Ryssarna otroliga ineffektivitet för att det överhuvudtaget blev någon poäng.
Jag har ju berömt det som var bra redan Målvakten Hento..
att kämap och offra sig ska inte behöva berömmas det ska spelare i alla landslag alltid göra! Det hör liksom till om man är med i landslaget, berömmer du när en kassörska räknar rätt i snabbkassan också eller om en busschafför stannar vid rätt hållplats!?
Carina: Åfan! Då är det många kommentatorer och expertbisittare som behöver läsa på, för de har då präntat in i mig att målvakten är tacklingsbar utanför målområdet. Å andra sidan; med tanke på det kunnande Curre uppvisade idag så undrar man ju varför jag trott på dem alls...
Ford Prefect: Målvakten är inte tacklingsbar någonstans.
Ur regelboken:
[k]En målvakt är inte tacklingsbar bara för att han befinner sig utanför sitt målområde. Ett straff för interference eller charging skall utdömas varje gång en motståndare tar onödig kontakt med målvakten.[/k]