Dragan 2k: Japp! Herr Bergqvist agerar likt sin backlinje i Leksand. D.v.s som den svaga punkten i en redan kritiserad "laguppställning".. =) Han tillför inget som man inte klarar sig utan. Detta jobb måste kunna göras bättre av någon annan.
lizzard: Det här var en riktigt härlig match. Underbar arbetsinsats från det svenska laget. Framförallt kul för Nicke och herr Davidsson som haft det lite kämpigt under VM.
Wikegård är för skön. Låter nästan som han coachar när han sitter och bisitter. Hoppas man fortsätter och anlitar honom i framtiden.
Studerade även Jonas Bergqvist efter Skarins inlägg. Och visst har käre Skarin rätt. Bergqvist borde man kunna ersätta.
Dragan 2k: Niklas har varit väldigt bra.Tycker även att Henke sett stabil ut. Har iofs inte haft så mycket att göra, men det han har gjort har varit bra.
Portello: Nästan så man fick sig en Nisse Ekman flashback i dagens match... Stark första period av svenskarna. Framförallt Niklas Andersson har varit strålande idag.
Skarin: Kul att det är Wikegård som är expertkomentator ikväll. Tror det blir en tuff match ikväll. Starkt av USA att vända mot Ryssarna igår. Tror matchen slutar med knapp svensk seger, säg 3-2.
Mycket snack om kommentatorerna fortfarande ser jag.........=)
TV3 sparkar hårdingen "Boorken" och ersätter med hårdingen Wikegård. Det de kanske missat är varför Jonas Bergqvist år efter år får förtroende. Vad grundas det på? Varför? Jag menar, Jonas har under de år han varit "expertkommentator" hävt ur sig exakt likadana kommentarer och analyser. Det mest klassiska är när Jonas står vid spelarnas bås och tar ton: "Alla spelarna står nu upp och det går verkligen att känna den enorma atmosfär som nu råder. Det här vinner vi."
Slutsats. Boork kvar, Wikegård in istället för Jonas. Snacket om att Boork och Wikegård är för lika håller inte.
Och efter lite funderingar när det gäller Åke Unger får han nu godkänt.
Jag tycker Grankvists röst låter för illa i högtalaren, inte lika dåligt som Chris Härenstam, men jag undviker att lyssna på Grankvist så mycket som möjligt.
danoj: Hans radioreferat när Sverige vann över Finland med 6-5 efter att ha legat under med 5-1 är snudd på radioextas. Ren och skär njutning - som en Frölundamatch
Åke Ungers gester på läktaren må kanske vara regisserade, men det är det som gör honom så skön. Men framförallt, även om han kanske inte är den klokaste, så har han Sveriges bästa kommentatorsröst, jävligt mäktig, tar över hela TV-rutan! Tänker man på en sån som Chris Härenstam, herregud när han skriker när det blir mål, man tror att det är en struts eller något som skriker.
Robert P: Tycker Åkesson och Jihde är de bästa studioankarna vi har att tillgå i de stora sporterna. Sen finns några B-ankare också såsom Nyström, Segerborn. Samt stolpskottet Johan Edlund...
250kg kärlek: Wikegård är nog det bästa som hänt Hockey-VM på TV3 iår, Åke Unger, ja vad ska man säga...han pladdrar för mycket helt enkelt.
För att göra det hela perfekt så ska Åkesson in i studion(vilket han troligen kommer in i snart) och Jonas Bergqvist skickas hem. Vem han ska ersättas med vet jag inte.
Paddan: Egentligen har jag inget emot Wikegård. Det är en jäkla bra kommentator. Ibland kan det dock bli lite väl mycket av det goda, därav mina funderingar. Unger är påläst vad gäller spelare, drivkraftig, och tar verkligen sitt jobb på allvar. Det jag däremot inte gillar är att han snor andras tankar och åsikter, översätter dem i något som han själv inte tror på. Ibland återger han saker som hänt för 4-5 år sedan, om ens det, typ.
Men hans fasoner i kommentatorhytten (eller vad man ska kalla det) är fortfarande i världsklass.
250kg kärlek: För egen del så känns det mer som att det är Åke Unger som är teaterapan av han och Wikegård. Verkar som att han ibland slänger iväg några kommentarer för att se om det blir någon effekt hos bisittaren. Hans upp-och-hoppande och hålla-tummen gester mm framför kameran känns som att de är väldigt regisserade.
Dessutom retar jag mig väldigt på hans uttal av exempelvis de ryska spelarna. Fast det är väl säkert rätt enligt rysk uttalsstandard eller något sånt. För egen del känns det bara fel. Sådär, då har jag fått klaga på Unger jag också ;)
Salle: Okej. Jag tycker att Wikegård är en bra kille som har rätt mycket kunskaper. Min skeptism ligger "nog" mer i hans sätt att göra sig lustig. Jag tycker inte alls det är roligt. Jag har följt en hel del matcher i NHL och C+ utan att råka på Wikegård, så jag ber om ursäkt att jag inte visste att han är anställd av kanalen.
250kg kärlek: Vikegård jobbar redan för C+. Han har varit bisittare på NHL-matcher veid ett flertal gånger och han är utmärkt i sina analyser (även där). Dessutom var han kommentator med Calle Johansson som sidekick och det var UNDERBART. Snabba korrekta kommentarer om spelet och händelserdessutom mycket anekdoter och kuriosa om spelare och allt runt matcher när det inte var spel.
Viegård i sin tränarroll kan "se" hockey och snappa de små grejerna och detaljerna i spelet. Det är detta som gör honom till en bra bisittare.
250kg kärlek: Haha. Du syftar på de där småsekvenserna där han poserar fritt från läktaren som filmas då och då. Mycket har man sett men inte sådant tidigare. Och antagligen kommer man inte att se det igen.
Dragan 2k: Märkligt nog fick herr Unger inte den minsta respons från varken bisittare Södergren, rinkräven Bergkvist eller Wikegård - trots upprepade försök. Jaja... Däremot är Åkes alla kroppsrörelser imponerande. Aerobicsinstruktör kanske skulle passa?
slashpuppie: Wikegård i all ära, men jag tycker han är alltför överskattad. Han jämförde en situation i Rysslandsmatchen där en spelare flög väl högt i en närkamp som att han hade helium i skridskorna. Han har sagt fler otroligt roliga saker (NOT!) som får mig att känna en viss skemptism. Däremot kan han en hel del och tillför också en massa.
Frågan är om han inte försöker kandidera, likt Challe Berglund, till en anställning hos C+ eller nåt när tränartiden är över. I så fall har han en del att lära, precis som Challe "struten" Berglund. Dessvärre fick Challe anställning för tidigt - hoppas att C+ lär sig av misstagen (C+ som för övrigt är en kanonkanal!!).
250kg kärlek: "Som helhet tycker jag att det är rätt bra sändningar från Tjeckien och att den kommersiella kanal som sänt detta under ett antal år gör det bättre och bättre för varje år som går."
Du kanske likt oss andra blivit härdad:-)
Skämt åsido har man gjort det bättre i år än tidigare år. Niklas Wikegårds intåg är friskt och han är i mitt tycke behållningen i sändningarna, bortsett från matcherna då givetvis.
Unger gillar jag inte. Tycker det är alldeles för dålig kvalité på hans kommertatorarbete. Som någon sade känns det som om det enda han gör är rabblar upp en massa namn och inte mycket mer. Fast å andra sidan kunde det varit Åsa Jönsson som kommenterade. Man får vara glad för det lilla man får.
Ungers grejor med Lunkan är intressanta. Som när han blev irriterad och skyllde målet på att Lunkan inte blockerat pucken typ 5 byten tidigare. Hmm. Det är väl ingen målvakt som vill blockera om chansen finns att slippa det. Det skapar ju direkt en målsitutation speciellt med tanke på att svenskarna normalt inte är världens tekningssäkraste.
250kg kärlek: Jag kan väl inte säga annat äan att du sammanfattat det mycket bra.
Åke är ändå bättre än Lasse iaf. Men att det inte går att skaffa bra kommentatorer till TV är för mig en gåta. Wikegård som bisittare har varit klart bäst. Lite kul är det ändå med hans inlevelseförmåga, även om han inte är min favorit för övrigt :)
After Ice är helt OK. Några år har de ju haft spelarintervjuer på deras "fritid" som jag tycker har varit kul att se, det har de skippat i år tyvärr.
Sen vill jag bara säga att Pebbens dialekt är bäst, "vi måste hålla i pÖcken mycket", go göbbe det där ;)
Kommentatorer, sändningar, eftersnack. Vad tycker ni andra om TV 3 och deras sätt att återge turneringen?
Jag måste säga att jag, hittils, tycker att TV 3 sköter det rätt bra. Visst det kan bli bättre, men det är okej. Intentionerna finns där att göra ett bra jobb och jag tycker de lyckas rätt okej. Det jag kan störa mig på emellanåt är att kommentatorerna ibland kan leva sig in i en match lite för mycket och prata för mycket "sitta hemma i soffan och skrika på ett språk som kanske inte hör hemma i TV- rutan", typ. Åke Unger är ett annat exempel. Kan hända att han är en bra kille men hans slutsatser kan många gånger bli väl tilltagna, ibland influrerad av sina expertkommentatorer. Det talades i Rysslandsmatchen om att Henrik Lundqvist släppte många returer och att han borde knyta igen säcken mer än han gjorde, visst, jag kan hålla med. Men många gånger under den matchen, och matchen i dag mot finnarna, förstår jag inte hur han kan häva ur sig att: - Lundqvist räddar...., men vad gör karln? Han släpper retur... Alltså skjuter någon ett hårt skott där målvakten inte hinner reagera utan bara står i vägen och räddar, vad mer kan man begära? Sedan vad Mr Unger går på, där han står och sänder... någon som har en clue?
Vad gäller sändningarna är det irriterande att komma tillbaka efter ett reklamavbrott och se att matchen satt igång igen. Vem bär ansvaret för det? Om jag ska se en match vill jag se hela matchen och inte missa något av det. Skitsamma om det inte händer något, jag vill se hela matchen. Mer "synkade" än så ska väl världens TV- stationer vara med det sändande landet? Oproffsigt.
After Ice som TV 3 så vackert kallar det tycker jag är riktigt bra. Det må vara att någon går framför kameran och att det hela ser oproffsigt ut men på det stora hela är det väl tilltagen tid för tränar/spelar- intervjuer och annat snack kring matchen.
Som helhet tycker jag att det är rätt bra sändningar från Tjeckien och att den kommersiella kanal som sänt detta under ett antal år gör det bättre och bättre för varje år som går.