Tre Kronor

17483 inlägg · 806 ämnen

Os Truppen

« · 642102 · » Till forumet

Sv: Os Truppen
General_Moisio: Jag har varit inne på exakt samma två förstakedjor som du har där. Vår hetaste målskytt ihop med foppa och z vore inte dumt nånstans :)

Sen får Sudden och Macke lira mellan varandra medan Modin köttar. Frågan är dock om Sudden i nuvarande slag räcker för att mata macke. Iof höjjer han sig alltid i tre kronor så man får väl hoppas på att fallet blir så även den här gången.

Tror dock bengt åke kommer köra kedjorna från world cup.
Kommentera

Deas: Vi får se men dessa femmor kan nog producera, kan bli rikgtigt bra med första och andra femman, dom kan nog skapa en hel del.
Kommentera

Jag börjar med Näslund diskussionen.

Han har varit kass i...
JEM 90
VM 93
Pittsburgh 93-95
OS 02
VM 02
WC 04
SM 05

Han har varit suverän i...
TV-Pucken
JEM 91
MoDo 90-93
JVM 92
JVM 93
Vancouver 98- idag
VM 99

Han är med i OS-truppen för att han är en av världens 3-4 bästa spelare då han är på sin högsta nivå. Det får man se till att locka fram helt enkelt.

*Michael Nylander blev petad av Henrik Sedin. Helt rätt då Henrik är bättre defensivt. De är likbördiga offensivt. Det handlar alltså om lagets tredje center.

*Tomas Holmström blev petad av Fredrik Modin. Stor tuff forward som trivs framför mål i PP, Modin förmodligen mer komplett än Homer.

*Jonathan Hedström, Nils Ekman, Marcus Nilson och övriga grovjobbande yttrar blev alla petade av Mika Hannula och Per-Johan Axelsson. Pebben är alltid bra i landslaget och Hannula... ja du... Han är snabb och högerfattad?

*Niklas Sundström, Johan Franzén och Andreas Karlsson blev petade av Jörgen Jönsson och Samuel Påhlsson. 4:e centern som ska spela boxplay och ta ut motståndarcentrar. Jörgen och Samme har en historia av goda landslagsinsatser på senare år blev nog därför valda här.

*På backsidan fick nog Niklas Kronwall Niclas Hävelids plats, Christian Bäckman tog Dick Tärnströms och Kenny Jönsson valdes före Daniel Tjärnqvist.

*Målvaktssidan var stenklar förutom lagets oviktigaste plats, den fick Stefan Liv. Kul för honom.

Att ta ut våra bästa spelare eller att ta ut det bästa laget, det är frågan.

Jag litar Bengan!
Kommentera

JimmyH: lita på Bengan du men jag tycker det är skandal att man enbart går på lirarnas sida in men Homer !!
Kommentera

MRMILAN: Förstår att många gillar Tomas Holmström men har i mina ögon aldrig preserat en hockey på stor is som skulle göra honom given i en OS-trupp. Det är liksom inte skandal vare sig han är med eller ej, Han var på gränsen och denna gång togs han inte ut.
Kommentera

General_Moisio: Är det inte bättre att du gör upp femmorna med spelare som är uttagna i truppen,du har både Holmström o Hedström med!!

O var är sedinarna?
Kommentera

Själv tror jag kedjekonstellationerna kommer se ut enligt föjande:

1:a Modin-Sundin-Alfredsson

2:a Foppa-Zäta-Näslund

3:e Samuelsson-Sedin-Sedin

4;e Jörgen.J-Påhlsson-Pebben

Reserv:Hanulla
Kommentera

General_Moisio: Exakt,var är bröderna banjo? har dom redan dragit iväg ner till sarghörnet och står som två muppar och lirar till varann?
Kommentera

sylf: Är det dom där Timråborna som brukar spela i EON-arenan när MoDo är på besök? Brukar dom även spela för er Brynäsare?
Kommentera

en massa fin lirare med ingen stark me spelare som står fram för mål i pp

fiasko blir det av detta os kung holma saknas plus en spelare som ger att när det går mot .typ ledin hedström bla
Kommentera

Bissett19: Jag tog ut femmorna efter som jag vill ha, de skrev jag också
Kommentera

Lumber Jack: Varför skulle något annat lag än Modo välkomnas med banjomusik?
Kommentera

Jag tror att brotherhood har haft en viss betydelse.
Att B-Å Gustavsson vill ha en trupp med bra kamratskap. Som t.ex. bröderna Jönsson och Sedinarna.

Även att Hannula(förutom att han är riktigt bra spelare) fick en plats för att visa att man kan komma med även om man inte spelar i NHL, det ger positiva signaler till hockeyn här hemma.

Tycker inte man ska gnälla för mycket över att inte vissa selare kom med, eller att döma ut laget redan nu.
Det räcker att kolla på Kanadas Roster, så hajjar man att det kommer bli tufft att vinna OS-guld, oavsett vilket lag tre kronor har.

Bara att hoppas att de håller sig skadefria tills dess.
Heja Sverige! =)
Kommentera

Bragd-Birger: Vill man höra banjomusik så åker man till Timrå, det är svårt att komma ifrån detta fakum. Sen kan ni ju försöka skylla ifrån er så mycket ni vill.

Förövrigt är jag mycket tveksam till att ha för puckkära spelare i samma line. Foppa bör definitivt ha mycket puck.
Kommentera

Jag kommer att sakna Nylander.

Kommentera

El Maco:

Har han gått bort?

Kommentera

Jag kan faktiskt inte begripa varför inte Homer är uttagen till OS.
Kommentera

Överlag hyfsad trupp. Några viktiga rollspelande kuggar fattas dock som Sundström, Holmström och Renberg. Vilka jag personligen skulle ha bytt in utan tvekan mot Jönsson, som för övrigt skulle ha varit given i mina ögon med tidigare säsongers form, Hannula och Modin.
Kommentera

Hawerchuk: Fredrik Modin var bedrövlig under fjolårets elitserie, vilket givetvis ska sättas i parietet med vad han kan när han är som bäst. Hans spel kanske passar just på liten rink och inte så mycket annat? Är han en Markus Näslund-typ? Dock blev han ju uttagen till All Star-laget i World Cup, med i stort sett samma konkurrens som i kommande OS. Fast det var ju "bara" det där med liten kontra stor rink då...
Kommentera

Bengt-Åke gillar inte Holmström

Krönikan

Jag vet att man ska vara försiktig med att skriva i affekt. Men efter att ha väntat hela dagen är jag fortfarande lika förbannad när kvällen närmar sig på dan före dan. Så jag får skriva lik förbannad och anledningen till ilskan är att Tomas Holmström i-n-t-e får spela i OS.
”Det är ett hån mot Holmström efter den säsong han gjort och den spelare han är”, konstaterade Asplövens tränare Kjell Stenudd frankt när Kuriren i går ringde runt till hockeykännare i, och utanför, länet för kommentarer till Bengt-Åke Gustafssons val av OS-spelare.
Stenudd uttalade precis det jag tycker. Och det här handlar inte om att Holmström är genuin norrbottning eller den oömmaste spelare som någonsin åkt in framför en motståndarkasse.
Underskattad
Det handlar inte heller om att Holmström lirat snart åtta säsonger i NHL och vunnit Stanley Cup tre gånger.
Nej, min ilska bottnar i att Gustafsson väljer bort en spelare som totalt sett har bättre kvalité än flera av dem som nu får prova ut OS-kostymen. För Holmström är en grymt underskattad spelare ute på isen. Inte i målgården – där han är kung. Utan på hela isytan.
Det räcker att spänta upp ögonen med tändstickor och sitta uppe en endaste NHL-natt när Detroit är i rutan för att se att Holmström inte bara är spelaren som tar plats framför kassen. Han gör så mycket mer.
Han ligger stadigt på 20-talet assistpoäng per säsong karriären igenom. Inte så pjåkigt för en kille som bara sägs stå och böka nära målvakterna.
Tjänstefel – helt enkelt
Hittills den här säsongen har Holmström samlat ihop 25 poäng (11 mål och 14 passningar) vilket är hans bästa snitt någonsin i världens bästa hockeyliga. Inte så pjåkigt det heller. Men till spel i OS räcker det inte.
Det är inte ett hån. Det är ingenting annat än tjänstefel och ett bevis på att Bengt-Åke Gustafsson av någon outgrundlig anledning inte gillar Holmström.
Jag kan inte se det på något annat sätt. Att han inte passar in.
Att komma med tama undanglidningar som att ”vi har spelare som Samuel Påhlsson som kan lira fysiskt” är ingenting annat än löjligt och fattigt. D-e-t känns mer som ett hån. Det är inte ens äpplen och päron. Det är som att jämföra jultomten med fan själv.
Att Holmström, dessutom, var en av Tre Kronors absolut bästa spelare i World Cup senast verkade inte heller spela någon roll för Gustafsson och kompani. Också det helt obegripligt.
Täta och tuffa matcher väntar
Att matcherna i OS kommer att bli stentuffa, täta holmgångar råder det ingen tvekan om precis som att många av matcherna, hela turneringen..?, kommer att avgöras i spelet i numerära över- och underlägen.
Vem är mästaren i det spelet?
Det vet vi alla.
Men Gustafsson väljer att vända den andra kinden till och jag hoppas verkligen att hans lag inte upprepar misstagen från förra OS och försvinner ut ur turneringen som skrämda råttor.
Jag är arg. Tomas Holmström måste vara rasande besviken.
  Markus Näslund får en chans till. Och en till. Och en till.
  MIkael Renberg kom inte heller med. Det gillar Luleå Hockey nog mest av alla. Det var, dock, inte speciellt oväntat med tanke på Renbergs slitna ljumske. Kompetensmässigt borde han ha varit där.
  Daniel Henriksson fick stå tillbaka för Stefan Liv. Här valdes nog ”en go gubbe” för gruppens skull.
  Mika Hannula hade kunnats stavas Andreas Karlsson.
Det lag som Gustafsson satt på pränt är ett lag där ”spelarna” är många.
Stjärnorna likaså. Vem som ska in i skiten och ta smällarna har jag svårare att se. Det är svårt att lära gamla hundar sitta och spelare som vant sig vid vissa mönster är lika svåra att ändra på.
Att välja bort en lojal, stenhård killer som skapade epitetet vinnarskalle, som har gjort spelet framför motståndarkassen till en egen konstart och som aldrig någonsin skulle svika någon av sina lagkompisar oavsett vilket, namnkunnigt eller vad-tusan-det är för motstånd är därför tämligen svårt att förstå. För att inte säga omöjligt.
Jag hoppas, självklart, att Tre Kronor gör en gyllene OS-turnering i Turin och namnen på spelarna i truppen är en imponerande samling.
Men ett namn saknas.
Till sist: Jag lider med Anna Vikman.

LUDDE WÄSTFELT
ur dagens norrbottens kuriren
Kommentera

Dream Team: Både Modin och Holmström var grymma i World Cup, men när gjorde de senast en bra turnering på stor is? Får Modin rätt roll kan han bli ovärdelig, men det brukar han sällan få på stor rink.

Vidare borde Jörgen Jönsson fått stanna hemma, då han denna säsong inte alls varit lika bra som man är van att se honom. Hade gärna sett Nylander där. Det räcker med en defensiv center i Påhlsson, då vi har Zäta och Sedins som kan göra det defensiva jobbet lika bra som Jönsson.

Hannula är ett skämt, presterar i HV71, men komplett oduglig i landslaget. Förhoppningsvis kan väl hans rappa skridskoåkning ge resultat iom nolltoleransen. Om han nu får spela...Men det känns som att vi har för många centrar för att han inte ska vara med. Rimligtvis borde Påhlsson eller Jönsson vila varje match, för ingen av dem är väl speciellt vassa som yttrar. Eller har BÅG tänkt sig Påhlsson som center i någon av de två första linorna, för att komplettera upp de offensiva spelarna?

En intressant trupp trots allt, men jag saknar någon som kan ta en fight, nu har vi mest spelare som med nedsänkta huvuden åker ifrån sånna situationer.
Kommentera

Problemet med Holmström är ju att hans stora styrka är just framför mål, i hetluften för att ta stryk. Inte för att han är dålig ute på rinken i övrigt, men är han så bra där att han skulle ta någon annans plats i truppen? Inte enligt mig i alla fall.

Holma har blivit refuserad förr, då hans spetskompetens egentligen borde ha varit mycket mer efterfrågad än vad som kommer att vara fallet till den här OS-turneringen. Varför skulle han vara mer önskvärd nu när nolltolerans kommer att vara ledstjärnan? Det kommer inte att innebära stryk att ta sig in framför kassen på samma sätt som förut. Nästan vem som helst kan ställa sig där mer eller mindre riskfritt. Tyvärr så är den nya toleransnivån en negativ sak för Holmström.

Därmed inte sagt att han inte är en bra hockeyspelare.
Kommentera

jofer: Visst ska vårt kära landslag hålla sig skadefria, förutom en viss jörgen jönsson!
VARFÖR ska han alltid vara med?
Han är inget vidare i elitserien och gör sig sällan bra i VM/OS, nä, jag misstänker nåt skumt mellan B-Å G & Jönsson...
"Oss fbk:are emellan..." typ...
Nä, det finns MÅNGA spelare som tjänat ihop till en OS-biljett förutom herr Jörgen Jönsson...
Jag nämner inte en enda, för du kommer säkerligen på minst en själv...
Eller hur!?
Kommentera

Klurade lite på kedjeformationer utefter det jag sa tidigare, kom fram till att detta skulle vara ett intressant lag på många vis.

Foppa-Påhlsson-Alfredsson
Zäta-Sundin-Näslund
Sedin-Sedin-Samuelsson/Modin
Pebben-Jönsson-Samuelsson/Modin

Extra: Hannula

Backparen känns lite som skitsamma så länge man har en defensiv och en offensiv i varje par. Samt att Lidas och Kronwall är första val i PP.
Kommentera

Frella: vem ska stå fram för målet i pp ?
Kommentera

tk75: Modin, Påhlsson, Pebben, Samuelsson, någon av dem borde klara av det.
Kommentera

Frella: nja...dom är ljusår ifrån Holma
Kommentera

Db_04: Men Holmström är inte uttagen...dessutom har han väl aldrig gjort en bra turnering på stor is.
Kommentera

Frella: kanske inte.... men att ta ut hannula före holma är riktigt kasst
Kommentera

Db_04: Truppen suger. Rödtotten hör inte hemma där, och inte heller Hannula. Däremot vore Holma ett självklart val för alla utom Warulfvar, som älskar rödtotten. Jönsson är usel i de sammanhang det nu gäller. Han kan inget annat än att låta käften gå i ett för att grina till sig vad han vill ha.
Kommentera

Kickan: God Jul på dig så här på julaftonens morgon. Hoppas du får de paket du verkligen vill ha och sedan hoppas jag att du äter pepparkakor så du blir snäll, men du får inte inte äta för många för då kan du bli velig... Fast det oddset det finns nog inte ens på Richterskalan....;-)

Stå på dig och God Jul..........
Kommentera

Kickan: Jag håller med dig trots att jag är Warulfv, Holmström är i mina ögon given i truppen istället för Hannula.
Kommentera

Friman SR: God Jul på dig själv i efterskott, och gott nytt år i förskott.

Jag är en giftig jävel (skorpioner ska väl vara giftiga?) men dvävulskt lojal mot mina vänner.

Jag har ätit pepparkakor så det räcker och blir över. Jag är ingen kakälskare annars men pepparkakor kan jag inte motstå. Tror dock inte att ens en överdos av pepparkakor kan tygla mitt temperament.

Jag fick väldans fina julklappar. Jantagligen ansåg tomten att jag har varit en snäll kicka i år.
Kommentera

eltifoso: Holmström är inte ens bland dom 5 reserverna

*Andreas Johansson
*Michael Nylander
*Jonte Hedström
*Daniel Tjärnqvist
*Niklas Hävelid
Kommentera

Db_04:

Det är ju dock tre till som ska namnges, samt att dessa fem är de fem som Aftonbladet har tagit reda på. Med tanke på deras tillitlighet så kan det mycket väl vara fem andra namn på Bengt-Åkes lista.

Kommentera

Poffa: visst men bengt - åke ha lite skum smak så ja skulle inte bli förvånad om Andreas Johansson får spela i ställe för Holma
Kommentera

Db_04:

nej det är ju skandal att holma inte är med det är ju som att bänka George Umunna!!
Kommentera

Satt och klurade på en trolig OS-trupp.
Här kommer Bissettnittons:

Mv:Henrik Lundqvist
Jonas Gustavsson
Jakob Markström

Backar:Nicklas Lidström
Niklas Kronwall
Jonathan Ericsson
Johnny Oduya
Mattias Öhlund
Tobias Enström
Douglas Murray

Forwards: Henrik Zetterberg
Tomas Holmström
Daniel Alfredsson
Peter Forsberg
Daniel Sedin
Henrik Sedin
Nicklas Bäckström
Samuel Påhlsson
Linus Omark
Loui Eriksson
Johan Davidsson
Mikael Samuelsson
Mattias Weinhandl
Kommentera

Tjeckien-Ryssland 3-3 förlängning. Konstigt att Ryssland ofta har såna problem mot Tjeckien.
Kommentera

Random: Heja Håkki!
Kommentera

Bissett19: Pebben? Bäckman?
Kommentera

lu93rowa:

För dåliga.
Kommentera

Bissett19: Timander i egen zon?? Åkerman i offensiv dito??
Kommentera

Bissett19: för dåliga? Bäckman är mycket bättre back än oduya
Kommentera

lu93rowa: Och Robert Prytz är/var snygg.
Kommentera

Ambroo: ja fast de kanske inte är nödvändigt för dig att svara om du är FHC hatare som alla omogna timrå fans är
Kommentera

Bissett19:

Bergfors då? frågab är väl vem han skall peta.

Kommentera

mattias - 74:

Av de som Bissett har plockat ut så är Omark det första namnet som ska bort ifall Bergfors ska in.

Kommentera

87bth01:

Efter att ha sett Omark denna helg med 3kr kanske jag är beredd att hålla med,måste erkänna att Bergfors föll bort ur hjärnkontoret;)
Men att Oduya går före Bäckman tycker jag är självklart.
Kommentera

Bissett19:

Alla kan vi drabbas av tillfällig sinnesförrviring :)

Kommentera

« · 642102 · »