FAN vad jag lider med NHL-spelarna alltså. Dom har det inte lätt. Tänk att tjäna en jäkla massa miljoner, ha tre månaders semester, och ha VM som en tråkig sak i tillvaron.
Det ÄR inte lätt att vara bortskämt NHL-proffs i dagens samhälle. Det märker jag det.
Poffa: Ja. Två veckor är ju att offra nåt enormt av sitt liv och sitt personliga välmående. Särskilt när de har som robert säger. TRE MÅNADER ledighet.
När man uppger familjeskäl är det bara ett patetiskt svepskäl istället för att säga "jag är proffs nu, so long suckers, jag är inte "motiverad" ".
Trångsynt var ordet, som sagt. Hoppas du alltid ställer upp så fort någon ber dig om någonting. Annars kan du ju tacka nej till de roligaste sakerna också.
Frella: Nu får du förklara vem du väljer för jag förstår inte vem du vill ha.
Sen tror jag inte att Hålla är 1:a valet om Lidas inte spelar WC. Jag tror att Kim Johnson, Marcus Ragnarson, Kenny Jönsson, Calle Johansson, Mattias Timander och tom Anders Eriksson (orankat) står före på Hardy´s önskelista.
Och dessutom: Hade Lidström varit den gulligullpappa han låtsas att vara så hade han väl flyttat hem när barnen skulle börja i skola och det var så viktigt att flytta hem?
Då hade han ju dessutom fått mer tid för familjen.
Men oj... miljonerna var visst viktigast i slutändan.
Frella: Hållberg bästa back? Är du allvarlig?! I matchen mot Slovakien höjde han sig en nivå som får betecknas som fullt godkänd, men i matcherna innan så har han ju varit en säkerhetsrisk!
Min personliga åsikt är att familjen nog klarar sig två veckor utan pappa. Speciellt då familjen klarar sig en hel säsong utan pappa. Två veckor extra är inte speciellt mkt.
Och som sagt. Tre månaders semester är det ytterst få som har. Då kan man gott och väl bjuda tillbaka lite till det land som hjälpt en att nå dit man är.
Herregud, vad trångsynt man kan vara. Det handlar om att ha ett eget, fritt val. Oavsett om folk ser upp till mig och jag har någon form av ansvar för hur jag beter mig så betyder inte det att jag huvudstupa skall tacka ja till allt som har med landslaget att göra.
Mitt personliga välmående och min familj värderar jag faan så mycket högre än vad andra personer tycker och tänker om mig inom mitt arbete. Oavsett om det handlar om sport, vägbyggare eller att sitta och rita elscheman.
Poffa: Om det jobbet innebär att representera sitt land där massvis med människor inklusive unga spelare som ska ha något att se upp till, så visst fan hade jag gjort det. Det handlar väl om att ge tillbaka något där man kommer ifrån.
Mångmiljonärer som har flera månaders semester med familjen. Ja, usch vad synd det är om dem....
Skulle de gått vidare hade de varit TVINGADE att spela. Nu har de valet. Valet är väl ändå deras, eller hur?!?! Vill de spela så fine, vill de inte så skall de inte behöva.
Det är som om det skulle vara något tvång att spela i landslaget. Den tankegången är så dum så det är störande.
Vill vi inte ha det bästa laget i WC så skall diverse nejtackare inte tas ut, men när det väl kommer till kritan så ser jag hellre att vi har ett slagkraftigt lag än någon LO-korrekt Första majanda där de som jobbat mest skall få vara med på det roligaste.
Och varför ska Nicklas Lidström ursäktas när det finns flera andra spelare i landslaget som har familjer men ändå åker och spelar VM?
Ska vi sitta och acceptera att Johan Davidsson tackar nej till VM-spel för att han och Linda Lampenius inte träffats så mkt på ett par månader och att han vill mysa och gosa med henne nu när säsongen är över?
Skulle folk vara med i VM, och ta två veckor till utan familj (vilket dom som sagt GLADELIGEN skulle gjort om dom gått vidare i Stanley Cup) så har dom HELTID med sina familjer från slutet av maj till slutet slutet av augusti.
Hur många familjefäder, som tjänar flera miljoner per år, har TRE LÅNGA JÄKLA MÅNADER att spendera HELTID med sina familjer?!
Och om Lidas, eller andra nejtackare, skulle gått vidare en eller två rundor till i Stanley Cup? Då hade dom utan att blinka hållit sig borta från familj i ett par veckor till. Så varför då inte kunna åka iväg och spela VM i en vecka, kan man undra?
Och som sagt. Är familjen så viktig att det inte går att vara borta i nån vecka extra hit eller dit, så kan man med fördel slippa World Cup också och ta ett par veckor extra med familjen. Eller hur?
Förstår inte varför det är sånt gnäll på spelare som inte ställer upp i VM osv. Spelarna i NHL är borta från familjen extremt mycket och att man i t ex Lidas situation då hellre väljer att umgås med familjen än att åka till Europa för att spela några få matcher i VM, är enligt mig fullt förståeligt.
Om valet är mellan familjen och karriären (en karriär som går bra ändå utan VM) så skulle jag välja familjen 101 gånger av 100. Om spelarna då någon gång tackar ja, så är det bara att jubla.
Livet kretsar inte bara kring den sport spelarna utför, de har ett liv utanför banan också. Eller om ni nu skulle ställas inför samma situation på jobbet själva... Ni har varit borta på jobb länge och får förfrågning på ytterligare ett, skulle ni välja att åka iväg två veckor på jobb (som är frivilligt och varken ger från eller till ekonomiskt) eller skulle ni stanna hemma med familjen och ta det lugnt?
Robert P: Håller med om Henke. Det är ju så jäkla pinsamt alltihopa. "Pappa, spela VM".... *Snyft* hela svenska folket gråter av lycka. BUUUUUUUUUU FÖR HENKE!!!
Tjänstefel att peta folk som inte visar lojalitet nog för landslaget? Åfan. Det är ungefär som att göra tjänstefel för att man petar folk som vägrar komma till träningarna i ett klubblag.
Lidas har varit tillgänglig för VM tillräckligt många ggr för att hans antal nej ska vara irriterande många.
När var Lidas bra i landslaget senast?
Han var inget märkvärdig i OS, varken 2002 eller 1998. Inte speciellt överjävlig i World Cup 1996 och definitivt inte i VM 1994.
Så det är över 10 år sedan han var lika bra i landslaget som han är i Detroit.
Robert P: Sicken tur att du inte är Coach till World Cup. Lidström är en av världens bästa backar och det vore tjänstefel att inte ta med honom. Sen är det ju knappast hans "fel" att Detroit gått så långt att han inte varit tillgänlig till en hel del VM genom åren.
RochnRolf: Lidas inte imponerande... När då? I Nagano när HELA Tre Kronor floppade eller pratar du om Vit-Ryssland debaclet. Du måste dock ha missat några år av dominans i NHL där han dessutom varit grymt lojal med sin klubb. Inte jämförbart med Henke?!?!? Den enda skillnaden är väl sport.
Salle: De få gånger han har ställt upp så har han ju inte varit särskilt imponerande. Inte alls att jämföra med Henke Larssons EM och VM insatser. Nej det hela är en fråga om lojalitet.
Robert P: Slovakerna är ju ett "nytt" land så dom är ganska patriotiska så det är nog det som gör att de "mangrannt" ställer upp för sitt land.
Lidström har ställt upp när han kunnat och velat. Och om han tackar nej av olika orsaker några gånger så låt han. Men kom inte och säg att du INTE vill ha honom i ett landslag den dag då han vill komma (om han platsar naturligtvis)för då skall vi inte ta in Henke till Fotbolls-EM.
Bara för att pressen, som vill sälja lösnummer, klankar en person som tackar nej för att sedan haussa honom när han ställer upp så behöver inte vi göra detsamma.
Ibland undrar jag om ens förbundskaptenen bryr sig om att ringa NHL-slovakerna inför ett VM eller när dom slås ut. Det känns som att spelarna själva sätter sig på planet och åker hem och ansluter.
Härliga killar! Går inte annat än att beundra dom.
Finns inga slovaker som har problem att dyka upp när dom blir utslagna. Är dom inte lika brydda om Stanley Cup som Lidström då? Eller kan det vara så att dom är mer måna om sitt landslag än Lidas?
Fan, sitta här och måla upp Lidas som nån som bryr sig om landslaget. Herregud.
Hade Lidas varit slovak hade folk därnere undrat vad som är fel i hjärnan på karln som han beter sig.
JimmyH: Powerplayspelet är nåt som måste släppa om vi ska ha nån chans att nå final.. Boxplay spelar Tre Kronor utmärkt! Alfie och Nyllet måste producera mer
Robert P: Jag tycker det är av intresse. Att tacka nej efter att ha åkt ut tungt i Stanley Cup för att flyga till Europa och spela 2 matcher på större rink med pressen på sig att bli någon sorts frälsare har jag förståelse för.
Mats Sundin kom ju 2001 på ett liknande sätt, tyvärr hjälpte han inte utan vi fick nöja oss med brons. Från semifinalen gjorde han en assist och brände en straff.
Får se hur det blir dett VM:et. Först måste vi gå till semifinal.
heart:Jasså du...?Då borde du ju ha måttligt stor respekt för Sundsvall Hockey efter deras rafflande första perioder i dom två senaste SCA cuperna...eller?
Nike89: Efter OS så ha man stor respekt för Vitryssland! Hade Tre kronor verkligen Vitryssland i sin grupp ifjol? De minns jag inte.. Hur slutade matchen då?
heart:Du kan väl allvarligt talat inte vara rädd för Vitryssland bara för en händelse vintern 2002..Känns ju inte direkt som att Vitryssland är bland dom största kandidatrna till VM-guldet 2005 direkt:P
heart: Kanske tur detta år, men nästa år blir det Vitryssland i A-VM. Vitryssland och Slovenien flyttas upp till A-VM och Japan och Frankrike flyttas ned till B-VM.
Tycker att Lidström borde få tillbringa World Cup-veckorna med sin familj också. Vore inte mer än rätt så ofta som han struntat i att dyka upp till VM.
När vi ändå håller på och diskuterar VM förstärkningar så kan vi väl säga att på Aftonbladets nätsida så är det omröstning på vem man helst vill se i VM av dom tre Detroit lirarna...Zetterberg leder.
Ska erkänna att jag själv röstade på honom...Iofs så behöver man ju knappast vara einstein för att förstå att dom lär avakta och se hur det går för Mats Sundin och Peter Forsberg.
Och får Zetterberg förfrågan så är jag övertygad om ett Ja.Han är en sådan person.
Det lär väll komma fram att åtminstonde foppa spelar skadad och inte kanr spela VM, kan tänka mig att det är någon mer som faller bort av samma anledning, så blir det alltid.. Z.a kommer att ställa upp, bara han får frågan, det är jag övertygad om..
Du menar att ett hockey-VM är en tråkig sak?
FAN vad jag lider med NHL-spelarna alltså. Dom har det inte lätt. Tänk att tjäna en jäkla massa miljoner, ha tre månaders semester, och ha VM som en tråkig sak i tillvaron.
Det ÄR inte lätt att vara bortskämt NHL-proffs i dagens samhälle. Det märker jag det.