Tre Kronor

17487 inlägg · 806 ämnen

Vm kollen

« · 85529 Till forumet

Sv: Vm kollen
Nu har båda Per-Johan Axelsson och Mattias Norström åkt ut i NHL och själv tycker jag att det är självklart att båda dom ska vara med.Det verkar tyvärr inte som att Marcus Näslund eller Mattias Öhlund blir med och det är synd,om dom skulle vara med skulle jag vara nöjd med truppen.Om Toronto vinner nästa match mot NY Islanders så kanske Mats Lindgren kan vara med är dock tveksam till han,Synd bara att Kenny Jönsson är skadad.Fast å andra sidan så kan ju Toronto åka ut och där finns ju Jonas Höglund,Mikael Renberg och Mats Sundin.Tycker också att det var bra att Kim Jonsson ville vara med i VM han kommer nog bli en viktig spelare för Sverige.
Kommentera

Nike89: hoppas åxxå att "Foppa" komer a!
Kommentera

Kan väl också nämna att även New Jersey åkte ur slutspelet inatt.
I New Jersey finns ju tre svenskar (Cristian Berglund Tommy Albelin och Andreas Salomonsson)Fast jag tror nog inte att nån av dom blir tillfrågade en plats i VM truppen.
Kommentera

Nu är både Marcus Näslund Mattias Öhlund Daniel Sedin och Henrik Sedin tillgängliga för VM-spel.Dagens fråga på aftonbladet var om man tyckte att Sedinarna ska vara med i VM jag svarade iaf att båda borde vara med.
Kommentera

Marcus:Och snacka om kallt mål när Lettland gjorde 1-1!
Kommentera

Snacka om underbar stämning av de 8000 letterna i Karlstad.
Kommentera

Mikael Nylander själv säger att han är sugen på VM det vore en kanon värvning de ni!

Kim Jonsson åkte ju ur NHL i natt.Hanär given att fråga iaf!
Kommentera

Och det ser också just nu ut som att Kim Johnsson kan bli spelklar efter nattens match mot Ottawa som spelas just nu!
Kommentera

mike66: Sant sant...

Den kedjan kommer också att bli skoj att se i framtiden..
Kommentera

KentaK:

Själv så tycker jag nog att det var hugget som stucket vilka som var den bästa formationen ikväll!

Huselius visar knappast framfötterna och har mycket mer att bevisa om han ska vara med i ett Svenskt landslag!

Tycker av någon konstig anledning att femman med Weinis,Z:a och Mattias också gör en bra match och får nog anses ligga väl i nivå med de andra femmorna!
Kommentera

Någon annan som tycker att Österrike inte har något att göra i ett sånt här mästerskap, ta bara när Andreas Johansson trampade in från hörnet, och på vägen in framför mål dribblar han bort 4-5 man och sen nästan också målvakten.. Backarna stod bara still och vispade med klubborna på värsta björnligan-manér!!

Att Sverige inte gjorde nån kanonmatch är vi väl medvetna om, för ett Österrike med det försvarsspelet ska minsann inte vara något större besvär..
Kommentera

rådbjer:
Enligt vad Hardy har sagt till pressen är samtliga Vancouver-spelare aktuella, och med tanke på framförallt Henriks framfart den senaste tiden så är jag inte förvånad..
Glöm inte att det är ett VM inte ett OS vi snackar om nu...

Förresten vem sa att frölundafemman skulle vara fiasko? Ikväll visste dom iaf vad dom ville, och var klart bästa formationen, tillsammans med Uffe, Jörgen och Johansson förstås..
Kommentera

jokeri:
Roligt att se thomas johansson spela(hehe)
Kommentera

anders:
Tycker att du har fel!!
Förstår vissa saker som du är inne på,men personligen tycker jag att det är skit roligt med vm ,varge år!!
Det är ju nhl som har smygit sig in i vm.
Det var väl inte så länge sen, som det var få nhl spelare med.
Så varför låta det ske vart 4:e år,när det är som det alltid varit.
Nhl har väl redan gått in och sabbat vm tillräckligt!!!!
min åsikt om vm.====SKITKUL!!!!
Kommentera

Lycka till nu alla swe!!!!!
Kommentera

Ikväll börjar VM och jag har nog aldrig någonsin varit mer ointresserad av hockey-VM än vad jag är nu. Tur att vi har Ryssland i vår grupp så det känns meningsfullt att titta. Men för fan, vad gör Österrike o SLOVENIEN i A-VM. Det håller på att gå utför med VM-hockeyn. Lägg ner detta med VM varje år och kör VM och OS i en och samma turnering vart fjärde år istället. Då blir det mer värt och alla ger allt. Vi får slagkraftiga lag då även NHL inser hur stort det blir när t ex Canada kan bli både Olympiska Mästare och Världsmästare i samma turnering. Först då kan Hockey-VM börja konkurrera med Fotbolls-VM!!!!!!!!!!

Kvällens tips: 6-0 till Tre Kronor, det ska det bli utan att spelarna ska behöva ta i nämnvärt!!!
Kommentera

KentaK: Sedinarna är nog knappast aktuella, men dom övriga skulle smaka mumma.
Kommentera

Vilket lag vi kommer få om vi får; Sedinarna, Öhlund, Näslund och Nylander.. Hoppas att hemma-VM lockar så mycket som jag tror!!

Och det behöver ju inte sluta där, Kim Johnsson och Mattias Norström kommer möjligtvis också bli tillgängliga.. UNDERBART!!
Kommentera

samjo:
Finland går till final
Kommentera

KeiBee:

Finland har ett starkt lag på papperet i år. Men om de stöter på lag som Tjeckien eller Kanada i slutspelet så blir det nog förlust. Historien talar sitt tydliga språk. Vet inte hur många gånger jag sett Finland förlora mot Kanada i sudden death t.ex.

Mot Sverige och Ryssland har ni finländare sällan problem. Därför är jag glad för att vi svenskar slipper möta Finland i kvartsfinal denna gång. Med lite tur så är ni bortspelade när Tre kronor är framme i semi och final.

Okej, jag kanske inte tippar med hjärnan när jag skriver detta, men jag tror det är Sveriges tur i år och jag vill vara optimist av naturen. Medaljerna fördelas så här:

Guld: Sverige
Silver: Tjeckien
Brons: Kanada

Ser man enbart på spelarmaterial så går guldet klart till Tjeckien eftersom de helt enkelt har bäst spelare. Åker dessutom Devils ut mot Carolina (Carolina leder med 3-2 i matcher) och Sykora, Elias, Holik ansluter...ja då är dom hur stora favoriter som helst. Just detta talar för att lag som Sverige och Finland kan skaka dem. Men då krävs 100%-ig utdelning framåt och en vägg i det egna målet.
Kommentera

Chicagos Michael Nylander är utslagen och tillgänglig för VM.Och Vancouvers svenskar är bara en match från planet hem till Sverige.
Kommentera

KeiBee:
Tror att det blir ett kanon roligt vm(hehe)
Kommentera

Jag tror inte att Sverige kommer att lyckas speciellt bra i VM om dom spelar som dom gjorde mot Kanada i onsdags. Och Tommy Salo såg ju inte alls säker ut. Det var bara Ulf Dahlén som var bra. Om Sverige inte får förstärkningar kommer dom inte att gå långt.

Tur att det ser bättre ut med mitt kära Finland. Med Jussi Markkanen i mål och flera bra backar. Inga dåliga forwards heller.
Och så har vi ju Raimo "Maestro" Helminen som är fortfarande en bra spelfördelare och nyttig i powerplay, en bra ledargestalt också.

Det blir väl Finland - Tjeckien i final som vanligt. I år ska f*n Finland ta guldet före dom där irriterande tjeckerna.

Medaljerna kommer att fördelas så här

Guld: Finland
Silver: Tjeckien
Brons: Kanada
Kommentera

difzi:Det är självklart att Salo ska vara första målvakt i VM!Jag tvivlar på att Stefan Liv skulle kunna hålla ett helt VM..Men varför ens tänka på det då vi har en Stjärn-målvakt!
Kommentera

difzi:
Nej det är nog rätt vi ska nog inte sätta in NHLs formstarkaste målvakt bara för att han klantade sig med lite jetlag i en träningsmatch mot kanada, du borde ju bli förbundskapten!?

Hur inspirerande kan det vara att komma till Jönköping från NHL och inför VM för att spela en träningsmatch..

Vi vet alla att Salo har det som krävs, även Hardy.. Sen var det ju Hedin som petade in den med skridskon, förresten? Hur går det till när en målvakt gör självmål?
Trodde inte det var möjligt...
Kommentera

Jätte duktig av Salo att göra själv mål igår (sverige-kanada) tur att det var tränings match, ok helt själv mål blev det inte.
men ett tips sätt honom inte som första keeper.
Kommentera

Nike89: Havet ligger långt, långt bort, om man befinner sig i Jönköping, dom badade troligtvis i Vättern :-)
Chips? Var inte du en av de roliga typerna som klankade på mig igår, när jag skulle öla och äta just chips till matchen?
Sedan är det ju inte fel med TV, man kan ju alltid leta upp en sportbar som visar storbild, sitta ett stort gäng och leva rövare!!!
Det är en god ersättning för att vara på plats, och man kan hinka mycket, mycket öl för de tusentals kronor som några matchbiljetter kostar!!!
Kommentera

Nike89:

Såvitt jag vet finns det inget hav i Jönköping :)
Däremot Vättern och andra mindre sjöar. Det lär nog varit kallt där med.
Kommentera

samjo:Bada i havet i April?Självklart skulle jag också vilja se VM på plats,Men tyvärr får man nöja sig med Chips och TV 3....Suck
Kommentera

liepins:

Det är inte utan att man är lite avis. Vore fint om man befann sig i vårsolen i trakterna kring Göteborg nu. Inte heller Jönköping eller Karlstad hade suttit fel. Syrran som bor i Jönköping hälsade igår att det var 20 grader varmt och vissa hade t.o.m. badat. Men Göteborg är helt klart mest intressant eftersom Sveriges grupp spelas där (och även kommande final där Sverige såklart deltar!)

/Den evige optimisten, som får nöja sig med att följa VM på TV3, 100 mil från all "action".
Kommentera

Då var det bara en dag kvar till man kan inta Scandinavium och öltälten!:) Mumma..
Kommentera

KentaK:

Du har rätt att vår backuppsättning inte är den starkaste. Men jag anser att Pierre Hedin, M Johansson, Ronnie Sundin och Mattias Tjärnqvist är givna. Resten kan (och kommer?) bytas ut. Jag tror inte att varken Tomas Johansson eller Per Gustavsson kommer spela i slutet av turneringen.

Som det ser ut nu har massor av backar möjlighet att ansluta så jag tror vår backbesättning inför det fortsatta gruppspelet kommer vara mycket stark. Philly ligger under mot Ottawa (Kim Johnsson tillgänglig). Kings kommer med största säkerhet åka ut redan nästa match mot Colorado (Mattias Norström tillgänglig). Även Kenny Jönsson riskerar åka ut. Dock har jag hört att han spelade småskadad senaste matchen och hans ja tack till VM är inte säkert. Om jag får rätt i mina gissningar kommer backarna Öhlund, Johnsson och Norström kunna ansluta.

Bland forwards kommer Näslund, Sedinarna och PJ Axelsson vara tillgängliga. Men Hardy får bara plocka 5 spelare eller hur är det? I så fall väljer han Näslund, Axelsson plus de tre backarna. Men som sagt, detta under förutsättningen att mina gissningar slår rätt. Vem vet, Toronto kan tappa greppet? Boston borde kunna vända, men jag tror det kommer bli fruktansvärt svårt mot ett inspirerat Montreal. Just ja...kom ju på att jag har glömt Micke Nylander. Hans Chicago ligger väldigt risigt till. Jag tror Micke skulle tacka ja till VM om han fick frågan. Nylander - Näslund funkade ju hyffsat ihop.
Kommentera

Någon Som Ska på hockey VM???
Maila Mig...
Kommentera

KentaK: Jag kan bara hålla med, det är på backsidan som det ser tunt ut nu inför VM. Hade gärna sett ett par tuffa NHL backar som kan det hät med att verkligen stå upp vid blå!
Kommentera

samjo:
Sedinarna ska komma med, Hardy sa att han helst av allt ville ha "Vancouver-spelarna" och det förstår jag, sedinarna framförallt, men också Vancouver som lag har ju varit grymma på slutet..

Och det där med att det inte gick bra i OS, det har inget med målskyttet att göra, vi gjorde tre mål mot vitryssland, man ska inte kunna släppa in fyra mot ett sånt lag..

Håller fast vid att backarna är viktigare än målskyttar, nu när man redan har klart med Andreas Johansson, Dahlén och Huselius tex
Kommentera

soffe: Ja, tråkigt att inte Wallin fick chansen. Han är ju en rolig och
bra lirare... Finns det förresten inte fler NHL-proffs att förstärka
med?
Kommentera

Vm kollen

Ja e jävligt besviken på Hardy inte ta me sveriges bäste forward!!!! Alltså RICKARD WALLIN tur för honom att han tog me Mattias Weinhandl iallafall
Kommentera

KentaK:

Apropå chans till stark backbesättning. Visst är det bra att vi kan få tillgång till alla dessa backar men för mig är det inte första prioritet, och det tror jag inte heller Hardy tycker. I OS hade vi kanske världens bästa backuppsättning. Det hjälpte ändå inte i slutändan. Målskyttar som Alfredsson, Sundin, Näslund är mer värda än världsbackar som Kim Jonsson, Kenny Jönsson, Lidström. För tillfället ser det ut som att vi kommer få tillgång till de tre sistnämnda eftersom både Philadelphia, Islanders och Detroit ligger under. Jag hoppas att åtminstone Detroit vänder sin serie och vinner. Det skulle innebära minst två backar plus en målskytt av rang i Näslund. Jag tvivlar på att Sedinarna kommer med. Om spelare som Alfredsson, Sundin, Renberg, Forsberg, Sundström alla går vidare till nästa omgång då kanske dom kommer med. Sedan är det bara att slänga in Weinhandl med dem och se om magi uppstår igen :)
Kommentera

Vad skönt att Huselius tackade ja till VM. Sverige behöver en spelare som honom, speciellt efter hur det gick under OS utan honom...
Kommentera

Nike89:
Tror personligen inte att Mats Lindgren och Dick Tärnström ens blir tillfrågade..

Men vi har ju chans till en otroligt stark backuppsättning; Öhlund/Lidström, antagligen Jönsson och Norström, och kanske Ragnarsson.. Med tanke på att det är något lockande med VM på hemmaplan, så kan man ju tro att de flesta spelare som blir tillfrågade kommer hem..
Kommentera

Vm kollen
Mellan Philadelphia-Ottawa står det 1-1 i matcher,Och i Philadelphia finns Kim Jonsson och i Ottawa finns Daniel Alfredsson.Helst vill man ju ha Daniel Alfredsson.

Mellan Toronto-NY Islanders står det 2-0 i matcher till Toronto.

I Toronto finns ju Jonas Höglund Mats Sundin och Mikael Renberg
Och i NY Islanders finns Mats Lindgren Kenny Jönsson och Dick Tärnström.

Helst vill man ju ha Jonas Höglund Mats Sundin och Mikael Renberg.

Mellan San Jose-Phoenix står det 1-1 i matcher.

I San Jose finns ju Marcus Rangnarsson och Niklas Sundström.
Kommentera

« · 85529