Tre Kronor

Nationellt · 17813 inlägg · 807 ämnen

World Cup

« · 396130 · » Till forumet

Sv: World Cup
Tydligen räcker det inte med ett enda kanadensiskt lag. Nu har några journalister tänkt till och skapat ett andra kanadensiskt lag (om man nu hade fått delta med två lag från samma land). Resultatet kan beskådas i länken.
Kommentera

knaskamilla: Äh lyssna inte på Bodensarna!

har inte orkat att gå igenom allt men Nylander spelade nog bort sin chans i finalen som gick i VM, det är då vad jag tror!
Kommentera

Bragd-Birger:

Näslund gjorde ett helt ok VM i Oslo, men det är väl också det enda av värde han levererat i landslaget.
Kommentera

Några som jag är spänd på att se i övrigt är Näslund, Lidström och Alfredsson. Vad dom kan prestera och anses ha för status i NHL råder det inget tvivel om. Däremot var det väldigt länge sedan jag såg någon av dem prestera i landslaget. Näslund kan jag faktiskt icke påminna mig ha varit bra i en enda match.
Nu spelar man ju på NHL-maner, med allt vad det innebär i rinkstorlek, regler mm. Kan man förvänta sig spel i paritet med 'världens bästa spelare' då?
Kommentera

Robert P:
hehe väl medveten om Lüdemann's kapacitet, och att han skulle platsa i NHL är nog inte otänkbart. Det är dock en stor skillnad att ta sig förbi 180cm-Lüdemann längs sargen än +190cm Pronger/Blake etc.
Kommentera

Predatore: Håller faktiskt med. Om man skulle satsa på fyra renodlade offensiva kedjor skulle jag haft med Sedinarna i fjärde kedjan. Men det finns inget utrymme för det. Måste ha en duktig checkingline anfört av Påhlsson i fjärde för att smälla på. Sedinarnas tid kommer dock. De är faktiskt bara född 80 och har ju börjat leverera mycket bra med tanke på så lite istid de har fått den gångna säsongen.
Kommentera

Predatore:

Mirko Lüdemann är en av de bästa backarna utanför NHL. Skulle lätt platsa i NHL.
Kommentera

Ang Sedinarna,

Ser dem personligen inte som ordinarie i laguppställningen utan förväntar mig att de får sitta på läktaren.
Jag tror nog deras spel kan funka bra mot lag som Finland, Tyskland och Slovakien exempelvis, där det kommer ges utrymme i hörnen och runt mål. De kan säkert snurra upp Lüdemann och grabbarna ordentligt, men när man sedan möter ett lag som Kanada så tycker jag ärligt talat inte de har i en startuppställning att göra.

Våra två förstakedjor matchar Kanadas topp 2.. mer än väl. Däremot har vi inte en lika stark tredjekedja och att tro att bröderna Sedin ska kunna leka med Jovanovski, Foote, Blake, Pronger och grabbarna tror jag är att ta i för mycket. Två offensiva lines, en shut-down line och några grabbar i en fjärdekedja som kan användas i nyckellägen (exempelvis Holmström i PP).. det tror jag på :)

Däremot har jag alltid varit väldigt förtjust i Sedinarna och även om många kanske stör sig på deras "lek" längs sargen så har jag alltid uppskattat deras finurliga lösningar. Men jag tror vi får vänta minst till 2006 innan Sedinarna får en större roll i svenska landslaget.
Kommentera

knaskamilla: undrade oxå över ordet "frozare"...

har nu varit borta i 2h och diskussionen har inte kommit nån vart...som en dålig såpa...

man kan sitta och gagga hit och dit över vilka spelare som ska vara med och inte. Alltid nån som inte är nöjd. Hardy satte nog inte ihop detta laget på en kafferast. Nu är det detta laget som gäller och det är ju inte direkt några dåliga spelare som är med. Det kommer förmodligen gå super för dem :)
Kommentera

Lumber Jack: Håller med om att Davidsson misslyckades i VM. Det berodde dels på att han var totalt slutkörd efter sin fantastiska säsong i HV-tröjan, och dels för att han aldrig riktigt fick chansen. Hardy valde en skadad Johansson istället.
Kommentera

Robert P: Precis... Andra hörnsnurrare passar pucken efter ett tag. Därför platsar inte Nylander...
Kommentera

Robert P: Han snurrar inte i hörnen utan mest innanför blå. Däremot gillar jag spelare som snurrar i hörnen OCH dessutom gör bra med poäng därifrån.
Kommentera

Lumber Jack:

Ja, Nyllet snurrar bara runt i hörnet och såna vill vi inte ha med i truppen. Väl?
Kommentera

Skarin: Davidssons VM-instas har definitivt legat honom till last. Om han bara var fullständigt ur form eller om han helt enkelt väger för lätt ska jag låta vara osagt. Men i valet av dessa känns det OK med Johansson för min del. Kan förövrigt inte annat än hålla med om truppen ser riktigt bra ut på pappret, nu gäller det bara att forma ett lag också.

Skönt att vi slapp Nyllet.
Kommentera

Hawerchuk:

fast jag sätter gärna in Nilsson i grind-linen
Kommentera

Robert P: det var bara något jag sa... se det om en liknelse. förlåt! men hur många inlägg måste man skriva om samma sak? :)
Kommentera

Robert P: Roligt med olika uppfattningar eller hur? Ännu roligare när det ligger argument bakom.

Håller med båda om backuppsättningen och förstakedjan.

Lidström - Norström
Nilson - Forsberg - Näslund

Johnsson - Öhlund
Modin - Sundin - Alfredsson

Tärnström - Ragnarsson
Zetterberg - Sedin - Sedin

PJ - Påhlsson - Holmström

Jönsson är en suverän komplementspelare. Kan sättas in lite överallt där det inte funkar. Ekman och Johansson kan sprätta dit den när målskyttet klickar.
Kommentera

zoof:

Jag menar, några spelare måste ju hamna på läktaren. Några måste vara sämst i en trupp.
Och det måste inte nödvändigtvis vara så att dom snott tjejer av folk för att vara sämst.
Kommentera

Robert P: kanske uttryckte mig lite klantigt. jag tycker inte att sedinarna ska finnas med i startuppställningen.
men varför tjata?
Kommentera

zoof:
Du kan väl inte på allvar anse att Zetterberg och Modin är sämre än tvillingarna? Eller jo, din hjärntvättade del av hjärnan kan väl säkert påstå det. Men om du testade att försöka se hockey lite mer objektivt?
Kommentera

Hawerchuk:
Yes, tre producerande kedjor får vi. Är bara att se JimmyH:s förträffliga sammansättning av laget. Klipper ut hans tre första femmor:

Lidström-Norström
Nilson-Forsberg-Näslund

Johnsson-Öhlund
Axelsson-Sundin-Alfredsson

Tärnström-Ragnarsson
Zetterberg-Jönsson-Modin

Glasklart och Henrik och Daniel på läktaren. Fint så.
Kommentera

Salle:

Haha, det var det dummaste jag hört. Du kan inte sitta och hitta på saker och hänvisa till en tidning.
"Fått klara indikationer på att få spela i AHL", herregud. Skärpning nu. Det är brottsligt att göra sådär.

Tror du Foppa uppskattrar det fysiska spelet i NHL förresten?
Kommentera

Robert P:

Det här handlar inte om enskilda spelare, det har vi(?) sett igenom redan från början. Att snacka jante går bra, så länge det är rättvist och man tittar på sakpunkterna. Det är det inte många som göra just nu.

Sverige behöver tre producerande kedjor i WC, det har vi fått nu.
Kommentera

Efter några timmars funderingar kring laguttagningen till World Cup kan jag inte vara annat än nöjd över hur truppen ser ut.

Om vi börjar med målvakterna är det helt i sin ordning, d.v.s helt rätta val.

När det gäller backarna är jag ännu mera tvärsäker och nöjd. Är dock lite tveksam till varför inte Kenny Jönsson kom med. Hade lika gärna haft med honom istället för Christian Bäckman, som i och för sig svarade för ett mycket bra VM och dessutom är ung och lovande.

Då kommer vi till forwardsen. Utanför laget hamnade spelare som M. Tjärnqvist, Peter Nordström, "Nyllet", Johan Davidsson, Jonathan Hedström, Salomonsson, Jonas Höglund.

Den forward jag helst velat slippa är utan tvekan Andreas Johansson. Tror att Hardy haft sömnlösa nätter över valet mellan Johansson och framförallt Johan Davidsson.

Bröderna Sedin är värda sin chans efter deras fina NHL-säsong. Dessutom jobbar de stenhårt. Men jag har trots det varit skeptisk till att se dem i WC.

Vad jag förstått över diskussionen kring Jönsson vs Svartvadet har den inte handlat om att det var rätt eller fel att Jönsson kommer finnas med i World Cup. Det utgår jag ifrån att de flesta tycker. Jörgen Jönsson hör givetvis hemma i världens bästa ishockeyturnering.

Svartvadet har aldrig varit i mina tankar kring en plats i WC. Däremot håller jag inte med om att det är en jättestor skillnad mellan JJ och PS. Svartvadet är även han en högklassig center, främst i det defensiva spelet precis som Jönsson.

Är helt säker på att Svartvadet hade varit med i både VM och WC om han inte åkte på den där svåra skadan.
Kommentera

Robert P: Jag bodde i Karlstad när JJ kom hem. Han sa i en intervju i NWT att han inte tyckte om det fysiska spelet som blev på de små isarna. Sen hade han klara indikationer på att han INTE skulle få fortsätta i NHL utan troligen skulle få spela i AHL. Då bestämde han sig (och detta beundrade jag han för) att komma hem istället för att harva på där borta.
Dessutom var han 1:a året "hemma igen" lite tafatt och inte alls så dominerande (ungefär som Svarten iår) som "alla" väntat sig.
Kommentera

Robert P:

Jag har inte påstått att han var bäst i serien. Jag tycker inte att jag kan uttala mig om det, då jag inte följt några andra lag än MoDo. Däremot är han en riktigt, riktigt, riktigt bra spelare. En spelare som ser ut att spela i en serie högre upp än vad de han möter gör, en spelare som ensam kan döda ett BP.

(I övrigt förstår jag mig inte på varför man använder barnspråk i debatter.)
Kommentera

Salle:

Jönsson hade nog, skulle jag tro, klarat sig fler år där borta om han hade känt för det. Vad tror du?
Var väl knappast för att "han inte klarade sig" som han åkte hem?
Kommentera

Salle: JJ valde att åka hem.. det är ju en viss skillnad oxå..
Kommentera

Robert P: Du säger att JJ är en bättre spelare än Svarten...
Hur kommer det sig då att Svarten var ordinarie spelare i NHL under 4(?) år och JJ bara klarade sig 1 år därborta.

Sen att dom inte är jämförbara i spelstil trots sina centerroller har ingen tagit upp. Svarten är i grund en defensiv center som matchar Påhlsson, som blivit utnåmnd till en av NHL´s bästa defensiva centrar, i klass. JJ är en mer offensiv center och såna har vi några som är bättre än just JJ i NHL (ex Foppa, Zäta). Så jag tycker detär lite synd att JJ kommer att få en defensiv roll i WC där han inte passar in & dessutom på liten rink som han sagt att han INTE trivs på (stor orsak till JJ återkomst till ES) när vi har Påhlsson & Svarten som klarar det spelet galant.
Kommentera

Hawerchuk:

Detta är ju som när man "kritiserar" Renberg bland LHF-frozare och säger att han kanske inte riktigt är en spelare av högsta världsklass. Då är man avundsjuk på honom, men bara just på honom av nån anledning.
Kommentera

Hawerchuk:

Avundsjuka på vad? På Henrik och Daniel? För vad?
Varför skulle jag vara avundsjuk på just dom men inga andra svenska NHL-spelare?
Kommentera

Hawerchuk: om sedinarna har höjt sig ett par snäpp jämfört med tex förra säsongen så skulle dom inte vara givna i min värld ändå
Kommentera

knaskamilla:

Jag såg säkert färre matcher än du, så om du anser att han var bästigast i serien så stämmer säkert det. Jag såg nog inte mkt mer än 5-6 matcher.

Men att en frozare sitter och gapar över folks spel ger inte mig speciellt mkt i grunden. Det finns ju trots allt frozare som anser att Per Ledin är en fantastisk hockeyspelare också.

Så det där med perspektiv och frozande går jäkligt sällan ihop.
Kommentera

Robert P:

Ni fiskar verkligen efter ingenting. Jönsson är självklar enligt mig. Inget snack. Vad det handlar om är att Sedins verkligen är självklara efter deras säsong i NHL. ALLA som har sett och följt NHL vet att dom har höjt sig ett par snäpp. Både i tuffhet och all övrig anpassning till spelet. Att påstå något annat är bara löjligt och handlar om gamla grudges. Som jag sa, avundsjuka och allmänt patetiskt.

Vad Svarten har med det hela att göra vet jag inte. Han var i dom matcherna jag sett en dominant i elitserien. Hur det hade gått i WC till sommaren har jag ingen åsikt om.
Kommentera

Robert P:

Jag må vara MoDoit, men hade jag inte varit det och sett så många MoDomatcher som jag sett i vintras hade jag ändå tyckt att Svarten var väldigt bra. Faktum är att det hände mer än en gång att man nästan satt och gapade på läktaren över hans spel. Som du uttryckte det: "Wow, what a guy!". Hur många matcher med Svarten såg du i vintras?

(I övrigt tycker jag att någon moderator borde rensa en hel del i den här gäsboken.)
Kommentera

Robert P: tycker ändå att han var grymt bra i vm. överlag. hela den kedjan var ju klockren.
Kommentera

zoof:

Är ju typiskt den typen av spelare att sticka ut i det som betyder minst.
Kommentera

Robert P: "Svartvadet har aldrig - någonsin - varit så där bra att man tänker "Wow, what a guy!".
jo faktiskt, förra sca cupen, då stack han ut rejält..
Kommentera

Bragd-Birger:

Väl skrivet!

Svartvadet har aldrig - någonsin - varit så där bra att man tänker "Wow, what a guy!".
Mökligen att man tänkt att han inte gjort en dålig match och att han är en hygglig spelare, men aldrig att han kommit upp i den nivå som Jönsson (och även många andra elitseriespelare) att man häpnar.

För att vara den där riktiga storspelare krävs det ju faktiskt att man kan sticka ut ur mängden annat än att "han är jämn och gör inte en dålig match". För faktumet är att han heller inte speciellt ofta gör en speciellt överjävlig match. Och ofta är det dom som vinner matcher åt folk.

Se bara på Stefan Liv i finalserien. Fyra överjävliga matcher, tre inte speciellt imoponerande matcher.
Specellt jämn var han knappast.
Kommentera

Bragd-Birger: Nä, du är inte dum i huvudet eller något annat. Du har bara inte läst tillräckligt långt ner i denna tråd. Ingen har ifrågasatt Jönsson, utan det hela började med att nån inte ansåg att Sedinarna skulle få chansen, utan att några ES-spelare istället skulle få chansen. En seriös diskussion hade det kunnat utmynnat i, men RobertP hade andra ambitioner. Tror han var lite intresserad av lite kinkystuff istället.
Kommentera

Lumber Jack:

Så lär det inte låta när Samme går till Timrå under lockouten.
Kommentera

Spud: De enda som kräver belägg är modosupporters som sett något de flesta andra hockeysupportrar missat. För mig - och säkert många andra - dök aldrig tanken 'men varför fick inte Svartvadet spela för!?' upp när truppen presenterades. Varför gjorde den inte det? Är jag dum i huvudet, en modohatare eller trög i största allmänhet? Möjligt.

Jag vill, verkligen, ha det bästa möjliga laget i World Cup. Om sedan spelarna kommer från Modo, Timrå eller t o m LHC skiter jag i. Fuck it, jag ogillar Jörgen Jönsson som fan i elitserien. Jag avskydde hans flin när FBK sparkat Timrå ur semin. Men, när det vankas landslag vill jag ha med honom i truppen.

Svartvadet, däremot är ingen spelare jag tänkt särskilt mycket på. Var bra i de (få ska erkännas) matcher jag såg honom lira. Bra, möjligen bäst i ett i övrigt halvkasst Modo, men ingen som fick mitt hockeyhjärta att gå i spinn. Bättre än så kan jag inte förklara det.
Kommentera

JimmyH: Onödigt värre att nöta på Forsberg i BP. In med Påhlsson istället, en defensivspecialit.
Kommentera

Tellqvist

Lidström-Norström
Nilson-Forsberg-Näslund

Johnsson-Öhlund
Axelsson-Sundin-Alfredsson

Tärnström-Ragnarsson
Zetterberg-Jönsson-Modin

Ekman-Påhlsson-Homström

PP-Femmor

Sundin-Lidström
Holmström-Forsberg-Näslund

Johnsson-Tärnström
Alfredsson-Zetterberg-Modin

BP-Femmor

Lidström-Norström
Zetterberg-Forsberg

Johnsson-Öhlund
Modin-Jönsson

Ombytta reserver: Salo-Bäckman-Johansson

Reserver på läktaren: Lundqvist-Tjärnqvist-H.Sedin-D.Sedin
Kommentera

Hawerchuk: Från vems sida lyser det igenom?
Kommentera

Hawerchuk:

Avundsjuka på vad?
Kommentera

Spud:

"men svarten är fortfarande bättre"... Ja, för han toppade Expressens getingliga - hockeysveriges ultimata facit för vem som är bäst.
Kommentera

Hah vilken pissdebatt! Och sicken avundsjuka, det lyser igenom så det grövsta. Patetiskt.
Kommentera

Spud:

Vad ska vi ge för belägg? Vi har ingen getingliga att komma med och det verkar inte duga att säga att Jönsson har en toppnivå som pissar på Svartvadet.

Att påstå att Jönsson måste ha en måklskytt med sig för att göra poäng känns märkligt, speciellt som bevis för att Svarten ska vara bättre.

Jönsson har tydligen alltid haft en målskytt bredvid sig under de åren han varit i FBK och även under sina VM-turneringar.
Varifrån får du att han inte gör poäng utan målskyttar när han alltid gjort bra med poäng?
Kommentera

Bragd-Birger: Men varför lämnar ni inget belägg för att JJ är bättre än svarten? Ni bara konstaterar. Så fort han inte har en vass målskytt med sig så gör han ju inte ett poäng. Men han var bra i VM, men svarten är fortfarande bättre.
Kommentera

« · 396130 · »