(eller 1–20); ett, två, tre, osv. och med siffror fr.o.m. 13 (eller 21).(Finns inte någon exakt gräns enligt
Svenska skrivregler.)OBS! Var konsekvent. Sifferuppgifter för likartade begrepp bör
skrivas på samma sätt. Exempel:
Tio, elva eller tolv reaktorer.
INTE:
Tio, elva eller 12 reaktorer.När tal är väsentliga skrivs de med siffror. Exempel:
Bråktal
Vid förkortningar för måttenhet, t.ex. 10 m (meter)
OBS! När måttenhet skrivs ut kan siffran skrivas med bokstäver:
tio meter
Efter klockslag
Vid tecken som
% (men skriv hellre ut "procent" i löpande text)
§ (paragraf)Vid numrering används ALLTID siffror:
Klass 2
Kungsgatan 19
-. (Se även rubrikerna "tankstreck" och "bindestreck".
Exempel:
4–6-årsåldern
21–40 poäng
Jag skulle gissa på att ditt svar föll på den princip som gäller vid numrering.
Godkänt
Ditt svar | Edson Arantes do Nascimento |
Rätt svar | Pele |
Ditt svar | Edison Arantes do Nascimento |
Rätt svar | Pele |
Vad svarar allmogen på denna fråga:
Icke-nationsflaggor
Detta land utgjorde tillsammans med Serbien en stat, men är numera världens yngsta, av FN erkända, självständiga stat (per jan. 2008)
(bild på intetsägande flagga med mycket grejs på, som ni aldrig sett förut.)
Angående laggningarna på vetgirig, svarar Conth (systemadministratör) så här i Waynes laggningstråd, som jag bumpat på sistone:
"Vi har problem med prestandan (ibland) i den iLike banner som finns på toppen av sidan. Därför visas inte denna i själva tävlingsmomentet. När vi gjorde en ändring på sidan häromdagen missade vi så att den åter dök upp i matchmomentet, detta är nu åtgärdat så att matcherna skall löpa normalt igen. Ber om ursäkt för detta."
Tyckte ni borde få veta.
Ogiltig länk
Min favoritfråga att svara fel på, är då det displayas en stor svensk flagga framför en, och man har en ruta att skriva i.
Då skriver man glad i hågen 'Sverige', och trycker [ OK ] - samtidigt som man ser att det frågas om 'vad huvudstaden heter till detta land'.
Det brukar inte generera ett rätt och riktigt svar, så att säga.