Är det några allsvenska klubbar som kommer att få några NHL förstärkningar vid en eventuell NHL Lockout (t.ex. VIK Ungdom?).
Såg precis den mycket glada nyheten att Kenny Jönsson kommer att spela i Rögle vid en eventuell lockout och att Mathias Tjärnqvist antagligen följer efter.
Mygel: Det vet vi väl inte ännu. Saken är ju den att den här gången behöver inte spelarna gå till den klubben man lämnade i sverige utan dom är fria att själva välja vem man skall spela för.
Stigsson: Jo jag vet, det var därför jag undrade om det var några andra allsvenska klubbar där det snackades om hemvändare t.ex. Lidström o Salo i Västerås istället för i elitserien. Har inte speciellt stor koll på vilka klubbar som e moderklubbar till alla våra NHL lirare, det enda säkra är väl att varken Hämmes eller Växjö kommer att få några ;).
Det skulle väl vara regeln att spelare utan NHL-kontrakt måste spela ut hela säsongen, om de skriver på för ett elitserielag. Har jag fattat det hela rätt så gäller denna regel endast elitserien, och då skulle eventuellt en dörr kunna öppnas till allsvenskan.
Mygel: Här är de allsvenska lagens spelare i NHL enligt artikel i Aftonbladet 7/11:
AIK Mattias Norström, b, Los Angeles. Michael Nylander, f, Washington. Henrik Tallinder, b, Buffalo. Dick Tärnström, b, Pittsburgh. Jonas Andersson, f, Nashville.
Västerås Nicklas Lidström, b, Detroit. Tommy Salo, mv, Edmonton.
Stigsson: Såg den oxå, men den stämmer inte helt, iallafall inte när det gäller Rögle. Den bygger på den regel som gällde förra lockouten, nämligen att man knyter spelarna till den klubb som de lämnade när de gick till NHL, senaste klubben i Sverige alltså. Nu får de gå till vilken klubb som helst och varför då inte moderklubben? För i så fall kan Rögle teoretiskt sett även locka till sig Daniel och Mathias Tjärnqvist. Låter kanske lite virrigt, men du hänger nog med. T.ex. är inte Mora moderklubb till något proffs??
Mygel: Nej, jag tror inte att vi har någon för tillfället. Vi fostrade ju Marcus Kristoffersson, även om han från barnsben kom längre norrifrån (Östersund??), men han fick väl bara spela farmar-hockey och är nu tillbaka i Djurgården. Både Andreas Lilja och Mattias Norström har spelat för oss tidigt i sina karriärer, men vi är inte deras moderklubb.
Nej, den senaste egna riktiga NHL spelaren är nog Pär Djoos och därtill ett stort antal som genom åren har draftats men inte tagit steget fullt ut.
Såg precis den mycket glada nyheten att Kenny Jönsson kommer att spela i Rögle vid en eventuell lockout och att Mathias Tjärnqvist antagligen följer efter.