Brynäs IF

730577 inlägg · 7961 ämnen

4.228

« · 1227447 · » Till forumet

4.228
4.228? Seriöst? Nu har vi hela säsongen snackat om att Czarnecki, Sundlöv och vissa spelare inte gör det dom ska. Börjar bli dags att prata om föreningens verkliga problem, dvs. supportrarnas stöd till Brynäs IF.

Efter säsongens bästa insats dyker det upp 4.228 stackare för att se Brynäs hemma. En siffra som bara går att jämföra med SSK:s hemmamatcher. I Läkerolen igår sprang jag på grannar, jobbarpolare och gamla klasskompisar från stockholmstrakten. Nån påstod att han hade hört nån med gävledialekt på läktaren men vi drog slutsatsen att han tagit fel och att det var en brynäsare från Närke.

Att flytta föreningen från Gävle kan bli svårt men vi måste i alla fall börja lobba för att alla Brynäs hemmamatcher spelas i Globen. Där kan Brynäs få det stöd dom förtjänar.
Kommentera

Sv: 4.228
Jajjen: Flytta till Globen?
Jag är på...    :-)
Kommentera

Huge: Jag med!

För ett par år sen var det snack om en match där. BIF-LIF, synd att den inte blev av!
Kommentera

Jajjen: Det känns som att mycket i LA är en ond spiral. De är dåligt med folk på matcherna, då stannar fler hemma eftersom de inte tycker att det är lika roligt att gå på hockey om det är lite folk. Samma sak med stämningen. I klacken står det en hel del folk som bara står där och "barn". Därför drar sig andra från att ställa sig där osv. Lika med sittplats, ingen vågar ju säga ett ljud eftersom alla andra är tysta som möss. Trenden måste brytas.
Kommentera

Helt sjukt, bor i sthlm men åker ändå på iaf 5-7 matcher/säsong. Ytterst olyckligt att det är så här i Gävle. I flera säsonger har jag läst på div forum argument som "som man spelar får man publik" "fortsätter vi såhär går jag inte på en match till" fyfan säger jag. Vad är ursäkterna nu? Samla ihop jobbarkompisar och familj för fan, flera GÖR skillnaden.

Släpp gamla meriter och gilla det lag vi har! BIF ÄR INTE EN SM-GULD KANDIDAT FRÅN START LÄNGRE! Men för att på sikt återta tronen krävs det publik.

ÄLSKA BIF - IGÅR-IDAG & IMORGON
Kommentera

Venom: Man kan börja med att ha en välvillig inställning till sitt lag. När folk som kallar sej brynäsare hånar spelare och ledare och tycker att det mesta som görs i föreningen är skit, då är det svårt att skapa hajp kring matcherna och laget.
Kommentera

Jaa.. Kom till småland.. vi behöver ett riktigt lag..
Kommentera

Slänger mig in i debatten om publiken i Gävle.. Kan nån tala om för mig som är dalmas varför publiken i Gävle stannar hemma? Har fått för mig att Brynäs inte är så populära i sin hemstad! Frågar mig varför?
Att komma med argument som , för dyrt och sånt kan ja köpa till viss del men det är ju lika dyrt i Jönköping, Karlstad mm
Vore tacksam för att få höra från Gävlebor som hör ett å annat på orten vad det beror på
Kommentera

Tom-2: Bristen på marknadsföring i Gävle. Man tar Gävlepubliken för given helt enkelt...
Kommentera

GävleLasse: Är det verkligen hela sanningen? Har en morbror som bor i Gävle och om man läser lite mellan raderna när han tycker så verkar det nästan som att dom "gottar" sig när det går dåligt för laget...för mig är det helt obegripligt att det är så här år efter år
Kommentera

Tom-2:
Och sen har faktiskt brynäs byggt för det här i flera år (att intresset sjunkit), i och med att man inte levererat varken resultat eller underhållning..
Jag har själv tappat sugen dom sista åren pga det helt enkelt varit tråkigt hockey 8 gånger av 10...
Kommentera

Tom-2: Har nog mkt med gamla traditioner att göra, sen Brynäs glansdagar. Då behövde man inte geista på laget eftersom dom var överlägsna i Sverige. Sånt där tror jag är svårare än många tror att bli av med, även om man tycker att den yngre generationen inte borde påverkas av gamla synder, sas.
Men traditionens makt är stor och det har alltid känts som att det inte är fint utan lite töntigt att heja på sitt lag i Gävle.
Gävlelasse tror att orsaken ligger i att Brynäs tar publiken för givna.
Jag tror precis tvärtom: det är Gävlepubliken som tar Brynäs för givna.
Och sånt kan kosta om man inte ser upp.
En vacker dag står man där utan ES-lag och då är det så dags att sakna kon när båset är tomt...
Kommentera

Horace76c: Jo jag själv har också varit ganska less att köra över Hoforsskogen efter otaliga bottennapp
Men vi kan ju alla se att föreningen är på väg upp efter mängder av oår, nu när kidsen stormar fram tycker man att interesset borde ha stigit, det har det gjort hos mig iaf
En stad av Gävles storlek borde ju man åtmistone ha ett snitt på 6-7k särskillt när man läser vissa artiklar att många kommer utifrån från olika orter.
Tycker det är ganska märkligt, är ju som att folk skiter totalt i Brynäs i Gävle
Kommentera

GävleLasse: "Man tar Gävlepubliken för given helt enkelt..."

Det där vore jävligt intressant att höra dej utveckla. Jämför gärna med andra elitserielag.
Kommentera

Horace76c: Hur många gånger måste dom vinna för att du och gävleborna ska gå på matcherna?
Kommentera

Jajjen: Ang Esks artikel i DN om DIFs publiktillströmning antar jag.
Kommentera

Jajjen: På just Södertäljematchen kan den skrala publiksiffran till viss del bero på att många inte har så mycket pengar till övers den 14:e januari, efter jul osv. Dessutom mötte vi ett lag som inte direkt är kända för att dra folk.

Men jag håller med om att 4228 är alledeles för lite ändå! Sedan är det ju alla andra matcher med dålig publiksiffra. Något är ju helt klart tokigt, tror det handlar mycket om den onda cirkeln det har blivit, folk tycker inte det är roligt att gå när det är lite folk så att säga och stannar hemma. Sedan är ju biljetterna väldigt dyra också..

Ett snitt på 6000 borde ändå en stad som Gävle lyckas mäkta med tycker man..
Kommentera

Huge: Kloka ord... men dom här glans dagarna du pratar om var för 30-40 år sen, har runnit en del vatten i Gavleån sen dess. Min son t.e.x han är helt bedrövad av att det kan va så jävla dåligt med publik när vi åker dit, han har inte vart med om några glansdagar och varje gång vi åker hem svär han över den kassa lilla publiken :)
man kan nog ha många olka svar på det här men vete fan va de beror på igentligen
Kommentera

MarcusElving: Vi kan börja med att ge fan i att räkna upp alla skäl som finns till att stanna hemma. Är man brynäsare prioriterar man att se laget. Prioritera bort mat, sprit, brudar.

Snittar Modo 6.246 förtjänar Brynäs ett snitt på 7.500. Snittar SSK 3.450 ska Brynäs ha minst 10.000 i snitt.
Kommentera

Jajjen:

varför inte gå på hockey tillsammans med brudar, dricka sprit och sedan gå och käka ;)
Kommentera

Huge: Tror också som du säger, att det är Gävleborna som tar Brynäs för givet.Man är "van" och uppvuxen med att Brynäs VAR maktfaktorn i svensk hockey. Allt under 2 siffrigt var uselt osv. Den yngre generationen lyssnar på mamma och pappa, och stöps i samma form. Det finns Brynäsare i stan som skulle kunna fylla LA x3 varje omgång men de har ett underligt tänk, typ att ähh, dom spelar tråkig hockey, dom är ju så dåliga, tacka vet jag förr! Sen har Brynäs givetvis ett jävligt stort ansvar i den här frågan. Man HAR tagit publiken för given i åratal och det får man betala för nu. Det är inte så jävla lätt som man tror att vinna tillbaka en publik man en gång skämt bort och tagit för given. Lägg där till alla de muppar som fortfarande tror att Strömsbro och GGIK kommer att slåss om SM-guldet inom ett par år, samtidigt som Brynäs åker ur. Jag har jobbat med och känner folk som jublar lika mycket över en förlust som jag gör över en vinst. Hur tänker deras barn osv? Historien spelar Brynäs ett spratt och är inte enbart till fördel. Historien är nåt man ska vara stolt över och minnas tillbaka på, framtiden är nåt man får jobba för och inte slå sig till ro för en sekund över, då blir man ifrånsprungen av konkurrenterna, precis så som blivit fallet för Brynäs!
Kommentera

Jajjen: Ja, men hardcorefansen som prioriterar Brynäs före precis allt är inte så många skulle jag tro..

Det är den vanliga svenssontypen/familjen som kanske inte är fullt lika intresserade man behöver få besök av oftare. Hur når man ut till dessa? Det enda de hör på stan och av arbetskamrater är hur dåligt med folk och hur dålig stämning det är i arenan. Klart som fan att de skiter i att gå... Man måste vända trenden och skapa en positiv anda kring Brynäs på stan och i fikarummen.
Kommentera

MarcusElving: Jag tycker inte det är konstigt att publiksnittet är som det är. Det finns ju ställen där det är värre. Det krävs mycket av både tid och pengar för att gå på många hemmamatcher. Det är mycket lättare, bekvämare och billigare att kolla på tv, oavsett om man bor i Gävle eller Visby.

Att Czarnecki är en av seriens mest defensivt lagda coacher underlättar inte men är knappast huvudorsaken.

Det är många Gävlebor som pratar om Brynäsmatcherna som de flesta har sett på tv. Det är naturligtvis väldigt lätt att sitta, som många på diverse internet-forum gör, långt ifrån Gävle och klaga på att Gävleborna inte lägger ner stora pengar och mycket tid på att gå på hockey, vilket man minsann hade gjort själv.

Personligen går jag på alla hemmamatcher, men säg att jag hade haft två kids som också ville följa med. Då hade varje hemmamatch kostat vadå, 500 sek? Och det hade krävts mycket tid. Jag förstår helt och hållet de som inte tycker att det är värt pengarna och mödan som det krävs att stressa dit efter jobbet.

GävleLasse har även en poäng i det han säger om att Brynäs marknadsföring i Gävle har varit usel, vilket klubben ju har erkänt själva.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Får tacka för diverse synpunkter i publikfrågan! Nånting står iaf inte riktigt rätt till ..den saken är klar
Mer publik gynnar ju precis alla förutom ens egen plånbok då :)
Fick dom den publik dom förtjänar så skulle vi på sikt börja kunna konkurera med toplagen innom några år.
Kommentera

Peja: Kan bara tala för mig själv.
Tidigare så åkte man upp så fort man kunde, har gratis boende hos HF och hans sambo.
Nu är man lat eftersom man kan se alla matcher på TV. Jag tror att åtkomsten till matcherna sabbar siffrorna.
Kommentera

Peja: Ja det är ju knepigt det där med publiken, jag vet inte alls vad man ska göra. Jag gör så gott jag kan och är också på de flesta hemmamatcher och försöker få med mig andra och peppa andra till att gå.

Klubben behöver nog komma på något nytt sätt att locka gäster på men i slutändan är det upp till var och en så...
Kommentera

65selander: Alla supportrar kan ju se sina lags matcher på tv, så det borde i såna fall vara lika för alla....
Kommentera

65selander: Ja, tv-sändningarna förstör mycket. Jag vet inte hur många miljoner Brynäs får per år för det, men det måste vara många.

Egentligen är ju publikligan logisk. Brynäs sticker inte ut negativt på något sätt.

1. Frölunda 11.557
2. Djurgården 6997
3. HV71 6952
4. Linköping 6811
5. Färjestad 6588
6. Modo 6246
7. Brynäs 5616
8. Luleå 5301
9. Skellefteå 4921
10. Timrå 4888
11. Rögle 4363
12. Södertälje 3450

Brynäs ligger ju som bekant på samma placering i ES-tabellen... De som ligger ovanför Brynäs i publikligan har ju antingen ett betydligt större publikunderlag (fler invånare) och/eller kan erbjuda en betydligt bättre produkt. Ingen kan väl ifrågasätta att Linköping spelar roligare hockey i CC än vad Brynäs gör i LA. Modos produkt stiger (och publiksnittet) förbättras oerhört mycket av att Forsberg och till viss mån Näslund är med.
Kommentera

Peja: Dessutom är ju snittet fortfarande ca 1000 mer än de sista åren i Gavlerinken. Jag har svårt att se varför fler folk skulle gå på hockey nu än då...

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: FBK?

Likvärdig produkt, betydligt färre gjorda mål, om man nu ska ha det som en faktor. 20000 miljoner mer på banken...
Kommentera

Jajjen:
Bra formulerat.

" Man kan börja med att ha en välvillig inställning till sitt lag. När folk som kallar sig Brynäsare hånar spelare och ledare och tycker det mesta som görs i föreningen är skit, då är det svårt att skapa hajp kring matcherna och laget "

Läs och begrunda, hur skall man locka en ny publik om det sprids så`n här negativ dynga hur som helst.

Den som kallar sig Brynäsare måste naturligtvis gå på matcherna, framhålla för vänner att föreningen är på rätt väg med en positiv framtid i sikte.

Konstruktiv kritik får ju naturligtvis framföras till den det berör, stämmer inte dessa grundläggande förhållningssätt in på vad DU förväntar dig kanske det är så att du håller på fel lag.
Kommentera

sylf: Tror nog att Brynäs hade haft fler på matcherna om man hade tagit SM-guld förra säsongen. Framförallt mer hype i början av säsongen.
Kommentera

Tväst: "Den som kallar sig Brynäsare måste naturligtvis gå på matcherna, framhålla för vänner att föreningen är på rätt väg med en positiv framtid i sikte."

ok, så det faktum att man håller på Brynäs innebär att man ska ljuga för folk? Hur många de senaste åren skulle kunna säga så till sina vänner utan att ljuga?

"stämmer inte dessa grundläggande förhållningssätt in på vad DU förväntar dig kanske det är så att du håller på fel lag."

Om man föds till Brynäsare så ska man alltså byta lag för att det grundläggande förhållningssättet inte stämmer med ens egna förväntningar??

Herregud, EXAKT så talar en medgångssupporter!
Kommentera

sylf: Håller med till 100%!
Kommentera

Peja: En intressant siffra, men än intressantare är beläggningskapaciteten.
Hur många tomma stolar finns det i arenan vid varje match? Där ligger tyvärr Brynäs högt i listan är jag rädd.
Varje tom stol = mindre spelarbudget
Kommentera

Huss: Kanske är så enkelt att man var lite överambitiösa när man byggde arenan. En arena med plats för runt 6500-7000 personer kanske hade varit bättre.
Kommentera

sylf: ...alla kan se men vilka betalar för det ;-)
Kommentera

Huss:

Nuvarande snitt innebär 69 % beläggning.

Det budgeterade snittet  (6000 enligt kvällsmedia på nätet) betyder 74% beläggning räknat på maxkapacitet på 8100 åskådare (vet inte om nån vet rätt siffra där vilket är skandal i sig).

Slutspel får budgeten att gå ihop?

Är det där ambitionsnivån skall ligga...

Kommentera

" STÄNGD SERIE ? "

Skulle det bli attraktivare spel för att större delen av säsongen blir en transportsträcka till ett slutspel de flesta lagen kvalificerar sig till? ( annars går ju inte ekonomin ihop) Ja det blir ju ivf ingen prestationspress.

Det är inte kul med kvalspel, tycker ES lagen.
Men alla andra lag drivs ju av den förhoppningen att kunna avancera till högsta serien. Den nerv som detta förfarande genererar tycker jag är grundläggande för vad det rent sportsligt handlar om.
Hur skall detta regleras i serierna under ES?

Vill man försöka med nå`n sorts förändring så tycker jag att en begränsning av antalet importspelare kan vara en möjlighet, ger mer plats för juniorer tillomed i LHC o andra " rika " klubbar.
Kommentera

Jajjen:
Ja, med tanke på att dom förstört sitt rykte i närmare 10 år nu så behöver iaf JAG ett mer kontiueligt bra och roligt spel för att jag ska bli som jag var för 4-5 år sen och längta till varje hemmamatch.

Matchen i går till exempel..ja, jättekul att dom vann..poängen är ju trots allt vad som räknas när allt ska summeras, men underhållningsmässigt var det precis som det varit de senaste 10 åren....katastrof mao (mer eller mindre)

JAG vill även känna ett lugn kring föreningen utan en massa drama i tid och otid som det även varit de senaste åren... (vilket vi peppar-peppar varit förskonade från sen sundlöv/jämtin historien tack och lov)
Kommentera

Tväst: Ett av de största spelförstörande momenten, anledningarna idag är domarna. Dessa idioter förstör hockeyn och sånt som folk, och även spelare, förknippar med hockey. Där måste nånting hända annars kommer ES att bli en egen liten samhall-liga. Läste en intervju med Douglas Murray häromdan. Han drog till USA och spelade collegehockey efter grundskolan, för här i Sverige får man ju inte tacklas. Säger jävligt mycket tycker jag.
Kommentera

MarcusElving:
Ja, nya gavlerinken blev för stor...jag förstod aldrig varför dom byggde ut arenan till 8200 när gavlerinken fylldes med sina 6500?? platser 1-2 gånger per säsong (slutspel inräknat)
Kommentera

sylf:
" Herregud EXAKT så talar en medgångssupporter "

Ja, vad jag skall kallas det vet jag inte så precis. Att man skall ljuga för sina vänner, ja det får väl bli nå`n avvägning när det gäller ren ärlig sanning över hur laget presterar o nå`n sorts önskan om hur det skulle kunna va.

En sak är jag dock väldigt säker på : den som ägnar sig åt smutskastning, hån av spelare och ledare i den förening han sägs hålla på, är ingen supporter jag önskar i Brynäs.

Jag skrev även att KONSTRUKTIV kritik kan framföras till den det berör, här på HS gapar vissa helt onyanserat ut vad som helst när det inte riktigt passar.
Kommentera

Horace76c: Kan inte vara annat än överambition..
Kommentera

Tväst: Jag tycker ma n ska testa stängd liga med delmål,pengar till top 3 vid jul,likaså när slutspel är klart,oxå mindre rink tror det är dax måste till nått nytt för att dra folk!!!
Kommentera

sylf:
Förresten, jag glömde en sak.
Jag har haft Brynäs som favoritlag sen 1966 ca. Det har väl inte varit lika framgångsrikt varje säsong så att kalla mig medgångssupporter tycker jag nog är lite magstarkt.
Jag har troget sett rätt många matcher i Göteborg när Brynäs har varit på besök.
Se`n 1998 har jag varit till Gävle varje vinter och oftast sett två matcher där.
Det är 60 mil en väg, typisk medgångssupporter? tror inte det va.
Kommentera

Tväst: Å min pappa är starkare än din.........
Kommentera

Tväst: Varje enskild supporter måste få tycka som man vill vi ser hockey väldikt olika,för mig tex så är ett bra förarbete snyggare än ett mål,en spelare som levererar puck på bladet hela tiden,tänker rätt men ändå blir fel ex.vid ett pass finns hur mycket som helst att se,inte bara mål,kan ta en förlust om man spelat bra o försökt man är inte bättre än motståndet gör heter det så vackert!
Kommentera

faceoff:
" stängd liga med delmål "

Jovisst det skulle säkert kunna ha sina fördelar, men vad skall alla andra lag sikta på och ha förväntningar om.
Jag tycker det är kul när lag som Bofors, Växjö, o andra doldislag kan överaska o skaka om storlagen ibland.
Och så finns det storlagen som har varit nere o vänt, Timrå, Skellefteå, Mora m.fl. o sedan kommit tillbaka och etablerat sig pånytt.
Jag tycker att det skall vara samma grund som nu, eller utöka med ett par lag.
Innom dessa ramar måste det ju dessutom gå att hitta intressanta varianter att pröva.
Kommentera

sylf: Få se här nu: spelarna själva har varit med om att utforma direktiven som domarna har att förhålla sig till, vad gäller reglerna.
Sen gnäller spelarna när domarna utför det bla spelarna själva beslutat om. Låter ju djävligt logiskt att som spelare gnälla över domarna i det läget....
Murray yrar ju bara om han tror att man inte får tacklas i Sverige.
Det är bara att tacklas enligt reglerna så får han inga problem med domarna, jag lovar.
Kommentera

« · 1227447 · »