Brynäs IF

722759 inlägg · 7954 ämnen

Forum

« · 2093 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Nedräkning
johan20: Det är väl typiskt svenskt isåfall att man måste dricka alkohol för att "våga" heja på sitt lag.
Kommentera

Sv: Nedräkning
Varför säljer dom inte stark öl. bara i vipen. där sitter ju mest kostymnissar. sälj stark öl, för då kommer publiken igång bättre, det kan jag lova. se bara på matherna i tyskland. VM och i ligan.
så måste dom göra något åt klacken. ibland är den hyfsad ( ca 10 mathcer av 50) men dom andra 40...säger bara uuusssccchh..
det bor ju för fan 90 000 i Gävlekommun. folk måste det ju finnas, eller skämms man för Brynäs..............P.S man kanske behöver sälja öl precis brevid familjeläktan....
Kommentera

Sv: Nedräkning
Själv är jag också den som helst sitter på sittplats och är där för att se hockey, och jag skriker väl mest då det blir mål och så vidare, annars är jag väl inte den som skriker ramsor heller, även om jag kan klämma i när jag känner för det, så vem är jag att påpeka om stämningen?

Det jag eftersträvar är att man på något sätt försöker höja stämningen. Att vi iallafall försöker att bättra oss lite, både de på sitt- och ståplats, det sorgliga är ju att ståplats ändå inte hörs alltid, ibland hör man mest gälla barnsröster skandera ramsor, vilket man i och för sig uppskattar att dom också gör, men det blir inte riktigt samma effekt som om även vi myndiga Brynäs-fans skanderar för allt vi har.

Saknar lite av den show dom har i nhl-arenorna vilket för igång publiken till max. Där kör dom förutom showen i sig, en mycket mer passande musik, lite tuffare musik, hörde t.ex. Bush-Machinehead i någon nhl-match, så'n musik eftersträvar jag, liksom alla gamla klassiker i Gavlerinken, typ "Emil, in i snickerboa med dig" vid bortalagets utvisningar och "status que-whatever you want" vid Brynäs mål, och bort med diskomusiken, trots att många ungdomar gillar den musiken så är det inte enligt mig dess rätta miljö i en hockeyrink.

Om musiken bättrades så skulle iallafall jag komma igång 1000ggr lättare, och jag tror att även spelarna på isen skulle känna att det gav mer stämning.
Kommentera

Sv: Nedräkning
Tänkte på det här med stämning i hallen... Kan tänka mig att det är som så att foket i Gävle har höga krav. Det brukar ju bli bättre liv när det drar ihop sig.

Men sedan måste jag erkänna att jag är himla dålig själv på att stötta. Jag är trots allt där för att se på hockey, och har inte tid med något annat. Blir snarare irriterad när folk drar igång vågen under pågående spel. Klart att jag applåderar och hojtar 'ojojoj' ibland och så... men det är inte så att jag skriker ramsor eller på det viset håller trycket uppe. Skäms lite för detta - till synes - bristande engagemang ibland, men sanningen är trots allt den att jag älskar mitt Brynäs precis lika mycket som den västa skanderare.

Om Bisset och co kan jag bara hålla med om att det nog är dags att prova på att splittra förstakedjan.

/P.M.
Kommentera

Sv: Nedräkning
Självklart!

Dom har gjort och gör fortfarande ett jättejobb - tar ett himla ansvar, men med tanke på framtiden så är det ett alltför stort ok att bära.

Man måste blanda gammalt och ungt för att de äldre ska kunna lära ut till dom som ska ta över deras roller i framtiden. Det är just därför som t.ex. inte Bissett/Janne/Ove-Djoos/Olsson bör vara en enhet, tänk att behöva byta ut nästan en hel femma, och sedan förvänta sig att det finns några som kan ta det ansvaret direkt.

Det är därför Bissett t.ex. borde höja effektiviteten i någon formation som annars inte har lika hög effektivitet som vi har haft i våran förstaline. Sprida kunnande till alla formationer, så kommer dom lovande spelarna att lära sig att spela med högre kvalitet vilket borde vara ruskigt utvecklande.

Bissett är bra, helt klart, på det han gör, lite synd att han inte skjuter lika ofta nu som för några år sedan, å andra sidan så skapar han som sagt ytor åt medspelarna.

Så vad jag vill säga är att vi inte ska bort med någon spelare som fortfarande har sina höga kvaliteter trots sin ålder, utan uttnyttja dom, kanske inte på isen smatidigt, utan tillsammans med de som inte håller riktigt lika hög kvalitet än.

Bissett fick en himla uppmärksamhet comeback-säsongen 98-99, då han öste in mål, men jag måste hålla med om att det finns inget lag som media verkar avsky mer än Brynäs, vad vet jag om det är djupt rotat eller om dom inte uppskattar det sätt Brynäs spelar hockey, eller om dom tycker att kvaliteten varierar allt för mycket match till match för att våga visa på tv osv.

Det gäller iallafall att älska Brynäs i vått och torrt och försöka visa uppskattning för vad spelare och ledare försöker att ådstakomma, och sedan hoppas att vårat stöd och det jobb dom lägger ner ska räcka till om inte ett nytt sm-guld, så iallafall en underbar hockey och en härlig säsong, där dom visar att dom ger allt i alla lägen. Och hoppas att vi kan ge ett bättre stöd från läktarplats, vi är faktiskt riktigt, riktigt dåliga på det ibland, det går inte att säga något annat om det.
Kommentera

Nedräkning
48 dagar kvar...

Fasen vad sjukt egentligen att gå och vänta på och längta efter att sommaren ska ta slut... *funderar över sin intelligens*
Kommentera

Sv: Nedräkning
Tycker nog att vi ska vara lite rädda om våra gamlingar. Inte döma ut dom. De gör ett jättejobb. Vi ska väl även vara tacksamma att de räddat Brynäs under perioder med stor spelarflykt osv. De är/ har varit lojala och har en hel del att lära ut.
Lyck: Jag håller med dig. Jag återkommer till ett tidigare inlägg där jag ondgjorde mig över att det är svårt för bl.a. Brynäs/ Brynässpelare att få cred i riksmedia. Bisset är väl ett exempel. Han uppmärksammas bara om han gör tre-fyra mål inte annars. Så många stora målskyttar har väl inte elitserien att det behövs tre mål per match för att sticka ut?
Kommentera

Sv: Nedräkning
Bissett måste var den mest underskattade spelaren i Elitserien senaste åren - vräker in mål, vinner skytteligor, poängligor och passningsligor utan att få en enda geting eller plus i tidningarna, och knappt ens uppskattning från egna fans. Märkligt.
Kommentera

Sv: Nedräkning
Apropå Djoos&Bissett:


Bissett:

ok - jag anser att Bissett kanske uppfyllt sin funktion bredvid Janne&Ove, han skulle dock vara till större nytta i någon annan kedjeformation då han trots allt har en fruktad bössa och drar uppmärksamhet från motståndarförsvaren, jag menar, inte ger dom Bissett fritt skjutfält?

Så han skulle lätt passa in i någon annan kedja där han kan öppna upp möjligheterna för dom andra på isen, det syns väl inte minst på poängfördelningen senaste säsongen, alltmer en framspelare, skapar ytor utan att för den skull ha någon bländande teknik.



Djoos då?

Jo jag anser att han är en gudabenådad spelare, lite slarvig ibland, men gubben lever på gränsen, och han kan slå de mest underbara passningar som man någonsin skådat, ibland de värsta också :)

Alla klagar på hans skridskoåkning, ok, han kanske är dålig att jobba hem vid motståndarnas kontringar, han är ju inte så snabb.

Men skridskotekniken med puck, trots att det inte går fort så är det graciöst, och roligt i vissa fall då motståndarna inte riktigt fattar vart han ska.
Kommentera

Sv: Nedräkning
Jag hadde fel det var några som nämt Danilsson.

man kanske skall kolla alla inlägg innan man gör ett uttalande ;)
Kommentera

Sv: Nedräkning
Hoppas att Asplund blommar ut ordentligt och inte har några svackor.

Det är då det kan gå hela vägen, en grym målvakt ett par gammla rävar (som man gnäller på hela säsongen och så blixtrar dom till när det gäller sedan behöver man unga heta spelare som gräddet på moset.

Ingen har nämt Danielsson som är ny, jag som tidigare bott i Märsta (ARLANDA HC) och sett honom i alla år han spelade där,
han blev min personliga favorit i Arlanda d.v.s bättre än Mårtensson (liten spelare med ruskig fart under grillorna typ Ove)

Men Mårtensson var en junior då och han utvecklingskurva är väl lite brantare just nu ???
Kommentera

Sv: Nedräkning
Jag tror inte de har gjort sitt. Men kanske har betydelsen av dom minskat. Hoppas att få se mera av de unga lirarna i alla situationer. Inte bara när matcherna är avgjorda åt ett eller annat håll. Det är ju jätteläge att utnyttja gamlingarnas rutin.
Låt spelet börja........
Kommentera

Sv: Nedräkning
JA BRYNÄS TAR SM-GULD I ÅR OCH NÄSTA ÅR OCH NÄSTA ÅR
Kommentera

Sv: Nedräkning
Jag hoppas att Melin tar bort Djoos och Bisett. dom två har gjort sitt i Brynäs. Djoos är jävlit skickligpassare, men åkningen kan man bara glömma. det är skämit att kolla på när mottståndarlaget bara glider förbi. Bisett, han bara yrar om kring på rinken. han gör ju ingenting rätt. kan göra ett mål då och då. men inget annat. fram med dom nya och unga.....brynäs TAR SM-GULD I ÅR!!!
Kommentera

Sv: Nedräkning
...and still counting...

Längtar redan till nästa säsong...

Hoppas hela laget är tillräckligt tända för att kunna genomföra en underbar säsong med en GULD-kantad avslutning, och samtidigt bjuda på den underbara hockey som bara Brynäs kan - många, många gånger i vinter...
Kommentera

Nedräkning
49 dagar kvar...
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Det är ju lite svårt att veta om Melin & Persson kör vidare med att jobba hårt med två "förstafemmor" även i vinter. Det som talar mot är att det är lätt att störa ut Brynäs om det räcker att ta bort en femma. Det måste finnas mer än en femma som kan producera framåt om det skall bli kul i slutspelet.
När båda femmorna kan producera brukar det bli ett hårt tryck mot motståndarkassen. Frågetecken dock för lagets uthållighet om man går runt på kort med folk under en stor del av säsongen. Det är i slutspelet det gäller att vara pigg.
Det som talar för en "breddning" av speltiden är alltså att det blir piggare ben på de som bäst behöver det: Janne, Roger, Djoos, Ove m fl.
Eftersom truppen breddats med tex Soling så går det att sätta ihop en checking-line i vinter. Det saknades i vintras. Rudslätt är bra i den rollen. Han har lite svårare att vara den som det händer spel omkring.
Första och andra femman är ruggift spelskickliga, det finns inte många andra femmor i serien som är bättre när det gäller att hålla pucken inom laget.
Men det kan bli lite för mycket av det goda.
Soling-Wågström-Rudslätt kan bryta mönstret och hjälpa till att styra bort lite av markeringsjobbet på de andra femmorna.
Det gäller för övrigt att ta varje tillfälle att föra över det mogna spelet till de yngre i truppen. Passa på att besöka en träning så får ni se hur snacket går inom framför allt förstafemman. Eller observera killarna i båset under matcherna. Melin behöver inte säga mycket.
Att träna med och mot de äldre är en förmån som inte många spelare har för tillfället. Det är bra utbildning. Att halka omkring som torped nånstans är ingen höjdare. Torpedstuket är inte direkt utvecklande för spelintelligensen även om det kan vara ett effektivt vapen.
Hoppas därför att både Mårs och Andersson får så mycket istid som möjligt i Gävle. Det är två tänkande spelare.
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
INTRESSANT!!!
Håller med i stort - det SKA splittras femmor(speciellt första).
Det är bara så synd att det är någon som alltid blir över, tänker då först och främst på att jag gärna skulle vilja få se Mårtensson ihop med Danielsson. Men dom kan ju inte harva i en fjärde femma(möjligen om det körs med 4 kedjor & 3 backpar). Och skulle man sätta Janne mellan ex.Arlandaiterna så blir det svårt att veta var Ove skulle spela, osv.
Jag vet inte om en tredje line får den istid som jag tycker att Rudslätt är värd.
Det är svårt - jag menar jag skulle vilja att Danielsson och Bergqvist också skulle få mer istid, men på vems bekostnad?
Och Mårs&Andersson skulle väl spela mest med Tierp?

Men jag gillar förslaget skarpt...
Skulle dock vilja att de mest lovande skulle få mer speltid, för trots allt så närmar sig ju Janne&Bissett&Djoos osv sina karriärers slut, och borde fungera alltmer som faddrar, och hjälpa dom lovande att slussas fram till framstående elitseriespelare som skulle kunna lyfta Brynäs inom en inte allt för avlägsen framtid och utgöra en stabil stomme, och sedan får vi ju förhoppningsvis resultat, både kort- & långsiktigt av sammarbetet med Tierp.
Minst en hungrig spelare i varje kedja tycker jag är viktigt, inte minst med tanke på hur loja och ointresserade de två första femmorna har uppträtt i vissa matcher förra säsongen. Dom tänder nog även de gamla gubbarna genom att visa lite kämpa glöd.

I vilket fall som helst så hoppas jag starkt på Brynäs i år. Och hoppas verkligen att Melin sätter ihop några verkligt intressanta och roliga formationer som kan få oss se vårat Brynäs kämpa, spela ut och producera, både i serien och SLUTSPELET.
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Ja jag instämmer....
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Tycker också att det verkar vara en spännande uppställning. Dags att testa nya formationer
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Låter inte alls dumt. Framför allt att unga hungriga spelare som Petré och Mårtensson får chansen att kliva upp ett snäpp och spela med "gamlingarna".
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Vad tror du om följande lag:

Asplund - Pettersson

Kommentar: Asplund förstemålis.


Mårtensson (efter rehab) - Larsson - Molin

Petré - Djoos

Kommentar: Mårtensson lyfter speeden. Petré tar hand om de som försöker "ta bort" Janne, Ove och Djoos. Djoos-Janne-Ove splittrar man inte på!


Bissett - Kyrö - Luovi

Pekkala - Sjödin

Kommentar: Bissett kan vara lite av Kivelä, på rätt plats vid rätt tillfälle. Lyfter in puckarna efter pass från Roger, Mikko eller Sjödin.


Soling - Wågström - Rudslätt

Olsson - Johansson

Kommentar: En checking line med två intensiva fw plus en klok center. Två stabila backar med fart under rören. Kan lyfta upp spelet i anfallszon.


Bergqvist - Mårs - Danielsson

Rehnberg - Andersson

Kommentar: Ännu en checking line som skall in och avlasta vid tuffa och täta matcher. Med Bergqvist i närheten av mål kan det bli några baljor.


Klapp, klapp i Gavlerinken i vinter!

9 träningsdagar till IS.
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Japp !
Det är dags att ta revansch på Blåvitt idag måndag.
Förhoppningsvis 10 000 på läktarn och bra tifo
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
FÖRYNGRA LAGET ELLER GÅ SAMMA ÖDE SOM LEKSAND
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Slif: Det har du nog rätt i. Bor man i Gävle ser man säkert massor med matcher. Jag har då svårt att se så många som jag vill se iaf.
Har Norrköping match imorrn?
Ha de!
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Jag tycker fortfarande att det är rätt dött i många ishallar framförallt i motgång. Dessutom tycker jag att Brynäs har bra bortastöd åtminstone i rinkarna runtom i mellanSverige. Kanske är det vi distanssuppar som vaknar när vi äntligen får se Brynäs några gånger per säsong. Kanon att LHC och SSK gick upp. Då blir det mera Brynäs för mig !
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Aha, ja, det var ju bra gjort av Timrå. Men när det väl är tryck i Gavlerinken, då är det tryck. Håller med på att det är dött ofta.
Nåt vi som Brynäsare får ändra på. Allesammans mot Ståplats;-)
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Silf: Jo, det kanske stämmer men i Timrå så har jag då aldrig varit med om vi blivit överröstad... O nu har ju aldrig sett när Brynäs mött andra lag än TIK borta, men av de hemmaklackar jag sett så har Brynäs haft klart sämst.

Sedan de lag som haft bästa bortastödet i Allsvenskan är inte sk poplag utan ex: Björklöven, SSK, Mora, Rögle mfl
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Att klackarna är bättre i allsvenskan beror nog på att där finns så pass många nya lag, sk. poplag, från orter utan hockeykultur, kanske till och med utan lagsportkultur. Det blir nåt nytt och spännande på dessa orter. Tänker tillbaka på tiden då vi hade HÄSTEN som blommade upp igen kring 1990 efter 20 år på dekis, och på Linköping utan fotbollslag m.m. Typiska exempel
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Det var tyvärr ett par år sen jag hade möjlighet att besöka Gavlerinken, men när jag ser Brynäs runt om i landet ( Jönköping, Linköping, Södertälje, Västerås och Stockholm )så har jag samma känsla. Bortaklacken låter mer ( möjligtvis undantaget Globen )än hemmaklackarna. det är nog så att de mest hängivna supportrarna åker iväg i gäng, drar ett par pilsner och stöttar varandra till stordåd. Det är nog så det funkar på de flesta håll och det gör att hemmapubliken med bl.a. familjer och slipsnissar m.m. blir lätt överkörda. Sen spelar resultatet givetvis roll.
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Det är för att vi allsvenska klubbar är nöjd med det vi får. Och vi är inte direkt bortskämda med resultaten. inte i Sundsvall i varje fall :). Brynäs stöd utanför matcherna verkar vara stort nästan varannan person man möter säger ju, "ja håller på brynäs". Men på deras egna hemma matcher verkar det vara sämre.
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Summiten: Jag har varit på många bortamatcher o Gavlerinken var väldigt tyst av sig, förrutom de nästan tusen TIKfans som tryckte upp stämningen men hemmaklacken var pinsamt tyst o trots att bif vann med 5-0 så hördes bara TIKklacken genom hela matchen...

Ni är väl bortskämda kanske...

Sedan så måste jag säga att jag tyckte det var bättre klackar i Allsvenskan än i Elitserien överlag, konstigt...

Men de flesta klackar är ju tysta jämfört med TIKs...
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Nej, det är klart, men Gavlerinken är ganska lagom tycker jag.....
Det är ju ganska mysigt där ju.....
VÄRLDESN BÄSTA STÄLLE (iallafall enligt mig)
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Ja det stämmer nog.

men åker man till globen bland alla slipsnissar så är det inte så bra drag där heller för arenan är så stor så klackarna hörs inte.
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Ja, jag tycker klacken är tystare än andra lags klackar.....
När man sitter på familjeläktarn och är sugen på att skrika med så är det oftast ganska tyst.....
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Jag vet inte om jag skulle kommentera en annan arena om ens favoritlag har Scaniarinken som hemma arena.

OK publiken i Gävle har höga krav (vilket dom inte borde ha)
dom kommer bara igång om Brynäs går till minst semi.
Kommentera

gemensam sida
Jag skulle vilja att det gick att välja en gemensam sida i hockeysnack.En allmän sida..........
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Okej...ehh. Jag håller med på att det inte jämt är bra drag. För så är det. Men vad har ni att jämföra med då?
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
håller med Könjak, ni hade den sämsta hemmastödet jag nånsin sett när jag var där ifjol...
Kommentera

Sv: ELITSERIEN
Otroligt snyftande om Leksand från Brynäs-fans sida (finns det såna) !
Leksands nedflyttning till lägre divisioner där dom hör hemma gör väl att gavlerinken kommer bli ännu tystare än vad den var tidigare !
sveriges tråkigaste arena och tråkigaste publik var finns den :GÄVLE
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Håller med dig Selander,man kanske borde spela mot något annat lag,men och andra sidan är det ett bra motstånd.
Kommentera

Myrträning
På Aftonbladet skriver dom att Brynäs återupptagit den gamla hederliga myrträning, som gav laget framgångar på 70- och 80-talet. Rörbergsmyr är plats för slavträningen. Brynäs ska innan seriestarten ha averkat 176 träningspass (26 ispass, 138 barmarkspass och 12 fyspass)
Kommentera

Träningsmatcher
Enl Arbetarbladet så kommer Brynäs att ha följande matcher inför seriestarten, med reservation för Mästarcupsmatcherna.

• 6 augusti: Första ispasset.

• 9 augusti: Tierp-Brynäs.

• 15-18 augusti: Mästarcupen i Norrtälje. Matcher mot bland annat TPS Åbo och Timrå.

• 23 augusti: Färjestad-Brynäs.

• 28 augusti: Turnering i Schweiz; Freiburg-Brynäs.

• 29 augusti: Lugano-Brynäs.

• 30 augusti: Mannheim-Brynäs.

• 31 augusti: München-Brynäs.

• 2 september: Finalspel i Lugano.

• 8 september: Leksand-Brynäs.

• 13 september: Brynäs-Färjestad.

• 16 september: Brynäs-Colorado (Globen).

• 18 september: Elitseriepremiär hemma mot Färjestad.
----------------------------------------------------------------------
Verkar som Brynäs tänker sparra hårt mot Färjestad seriestarten.
Kommentera

Sv: Skada
Sitter och funderar på att det tar ett par dagar innan saker dyker upp i rikspressen om Brynäs. Med internet osv borde info färdas snabbt. Känns likadant med nyheter kring IFK Norrköping. Då undrar man ju vad det beror på. Både Brynäs och Peking har ju varit väldigt framgångsrika periodvis och samtidigt varit från " landsbygden " Det verkar inte vara mycket till RIKSpress. Samtidigt har ju Leksand alltid varit omtyckt och välbevakat. Finns det agg emot bland annat Brynäs eller är det bara journalistisk lättja, att vänta ut lokalpressen och sen skriva samma saker....
Kommentera

Sv: Skada
Hallå !

Det stod i fredagens "den lilla rosa", sportbilagan. Eventuellt har vi olika upplagor i olika landsändar. Verkar ju dock inte vara någon tidningsanka eftersom det tydligen är ute i lokalpressen.
Hursomhelst så hoppas jag att skadan läks så snabbt det går....
Kommentera

Sv: Skada
ES = elitserien... står inte det i arbetarbladet? ;)
Kommentera

Sv: Skada
Ja, det är inge vidare med Mårtenssons skada. Ryggbesvär är ett helvete. Men han är säkert fit for fight snart.
Kommentera

Sv: Skada
Läs, Arbetarbladet eller GefleDagblad (de så kallade lokal tidningarna) så hittar du samma saker. När det gäller BIF är Aftonbladet ca 2-3 dagar efter ovan nämnda tidningar.
Kommentera

Sv: Skada
3 månader tror jag inte han blir borta
Kommentera

Sv: Skada
Var har du läst det? För det går inte att hitta i Aftonbladet eller deras arkiv.
Kommentera

« · 2093 · »