Brynäs IF

728052 inlägg · 7962 ämnen

A propósito de nada

« · 633238 · » Till forumet

Sv: A propósito de nada
GävleLasse: Har du något konkret att gå på angående Boorken? Är det en tillfällighet att Sandlin sagt upp sig i Norge, eller ligger det en hund begraven här?

Underverk för en vändning? Det räcker med några skitmål och en gnutta tur....;-)
Kommentera

JanT: Att Sandlin skulle komma till Brynäs? *skratt* nej du den killen kommer inte att stå i vårat bås nåt mer...

Något konkret om Boork, nej... förutom en del information i från vissa håll att det kan vara förändringar på gång. Frågan är vilka. Personligen så tror jag att mycket hänger på hur det går i de två kommande matcherna. Efter det så kommer det att hänga mycket på vilka nyförvärv som mormor presenterar.
Kommentera

GävleLasse: ja men sundlöv lär väl bara köpa dåliga spelare ifrån allsvenskan
Kommentera

bif 90: Nja...att det kommer EN från Arboga vet vi. Men jag tror att det kommer nån från utlandet. Troligen blir det nån mindre namnkunnig spelare från nåt av "blåbärslagen" i VM's A-grupp...Typ en Lett eller nåt i den stilen.

De som går runt och hoppas på A.J hoppas nog förgäves tror jag...
Kommentera

GävleLasse: Sandlin kanske gör comeback i LIF? ;-)))

För att kunna fira en någorlunda fröjdefull jul krävs det minst 3 poäng på de 2 kommande matcherna. Då kommer vi fortfarande att vara med i racet. Tror det blir svårt med 2 raka segrar!

Under julvilan måste laget återsamlas och några riktigt bra nyförvärv till om vi vill till slutspel/undvika KS.
Kommentera

GävleLasse: ja jag hoppas att det kommer en målskytt men jag hoppas väl förgäves
Kommentera

bif 90: Frågan är om det är en målskytt vi behöver? Jag tror att en eller två BRA centrar skulle göra mer nytta. Brynäs har enorma problem med att komma in i motståndarnas zon under ordnade former. Kommer vi in så är det oftast dålig fart och vi hamnar stillastående nere i hörnen. Vi behöver centrar som kan ge mer kreativitet i anfallen.
Kommentera

GävleLasse: Almtorp tycker jag skulle kunna passa lika bra som ytterforward efter vad jag sett så här långt (7 matcher). Han är väl inte direkt en spelfördelare av rang....
Kommentera

GävleLasse: japp det skulle inte heller vara fel
Kommentera

JanT: Precis vad jag har gått och funderat på. Almtorp är fortfarande ung och formbar. Han har ett bra skott även fast han skulle behöva träna mer på direktskott (som de flesta i Brynäs). Men han skulle nog komma mer till sin rätt som ytterforward tror jag. Han har ju inte fått teka så mycket heller den senaste tiden å det är ju ett tecken det med.
Kommentera

JanT: Förresten du som är statistikfreak...

Kan du kolla upp hur det ser ut med powerplay effektiviteten sedan Wahlberg och Miettinen fick foten... Det känns som att den har sjunkit rejält sedan dess...
Kommentera

GävleLasse: Jag har inga exakta noteringar. men den låg runt 20% när W&M försvann. Nu är den nere på 15%.
Kommentera

JanT: som jag trodde då.. men nu är ju dessa 15% över samtliga matcher och då räknas ju även den tiden med M och W in i den.
Kommentera

GävleLasse: Om inspirationen infinner sig skall jag göra en detaljerad genomgång av PP-spelet från omgång 20 och framåt.

Men man behöver inte vara raketforskare för att inse att sparkningarna fått spelet att rasa ihop fullständigt. Den intressanta frågan som man aldrig får svar på är om spelet hade rasat även om M&W varit kvar.
Kommentera

JanT: Det är så sant, det är endast hypotetiskt som man kan se det. En sak är dock säker. Det hade ju inte kunnat gå mycket sämre i alla fall.

Jag är övertygad om att det hade gått bättre.
Kommentera

GävleLasse: Nej sämre hade det nog inte kunnat gå....

På sikt tror jag fortfarande på utrensningen om laget förstärks i nästa fönster! Med rätt förstärkningar kommer vi att kunna vara med och slåss om en slutspelsplats. (luckan är inte stor och TIK/DIF har inte imponerat så här långt). Annars återstår en stenhård kamp för att undvika KS.
Kommentera

JanT: Slutspel har jag slagit ur hågen... Nu är det överlevnad som gäller.
Kommentera

Jag tycker det verkar som om Boork har lite svårt att bestämma sig för vilka backar han skall spela med.
I matchen mot Mora kändes det som om Niklas A spelades flitigt i både powerplay och boxplay, med blandat resultat. I gårdagens match spelade han väl nästan ingenting?

En sak som oroar mig inför kommande fönster är Boorkens envishet och Sundlövs oduglighet.
Om Leif Boork har fått för sig att det är kollektivet som måste fungera för att vinna matcher så kommer nog inte några förstärkningar att prioriteras, möjligtvis nån spelare för att bredda truppen.
Om det mot förmodan skulle vara så att leffe önskar sig hårda paket i julklapp, typ en duktig center + back, kan det nog bli problem för nissen som ska slå in klapparna. Saknas presentpapper, snöre, tejp och sax blir det troligtvis ett paket direkt från träslöjden.
Förra årets julklapp från sportchefen var, om jag inte minns fel, ett 4-pack Hejkostrumpor till tränaren och en spottloska till fansen. Det var vid den tidpunkten vår bästa back (någonsin?) tackade för sig och for hem till Finland, samtidigt som en annan finsk back i brynäströja ådrog sig den mest komplicerade handledsskada som någonsin skådats.
På julaftonskvällen satt alla barnen inne på forumet och grät. Det var tomt under granen!
Kommentera

JanT: ni som drömmer om smarta värvningar är värkligen optimister blir förmodlig junisar å alsvenska spelare isof boorken gilla ju dom mera
Kommentera

Kollar just nu på Timrå-Färjestad. Timrå leder med 1-0 efter 8 min. Dom spelar bländande ishockey och leder skotten just nu med 9-1. Fbk har inte varit inne i anfallszonen ännu.
Kommentera

munkas: Jo jag ser oxå matchen o FBK har kommit undan med blotta förskräckelsen........13-4 i skott!!

Heino i buren spelar bra för FBK,vi får hoppas att dem rycker upp sej i andra o hjälper oss litegrann!!!
Kommentera

Bissett19: 11-6 i skott, allt enligt swehockey. Eller har du rapportör på plats? ;-)

Heino har varit bra, skottet var han chanslös på, då han inte alls såg skottet från Sanny komma. Allt eftersom har väl FBK kunnat styra ut Timråspelarna mer mot sargen, och har också kunnat ta bort samma klara lägen som uppstod i matchens början. Timrå nog värda en par mål till. Men målskyttet är ju som bekant inte världens bäst väloljade moment som det sett ut.
Kommentera

Dream Team: tyckte dem sa 13-4 på Canal plus..........men kan ha hört fel!!
Kommentera

Bissett19: Jag hörde inte vad man sa där, så du kan givetvis ha rätt. Min dåliga uppmärksamhet tarvade alltså ett besök hos swehockey där man då anger en annan siffra än hos C+.
Kommentera

GävleLasse: "Jag såg även N.Andersson i bankomatkön, även han hängde med huvudet."

Pengarna var väl slut på kontot......
Kommentera

Huge:

Saxat från Hockeymagasinet

Växjö - Malmö 6-2
Kvällens skräll. Växjö, utan tre av sina bästa backar, vann mycket rättvist mot ett blekt Malmö som saknade sin avstängde poängspruta Carl Söderberg. Man var inte ofarliga framåt, men Växjömålvakten Pär Åkerström var betydligt mer alert än gästernas Corey Hirsch. Poängbäst i Växjö var Torsten Yngvesson med ett mål och två assist. Bland dem som utmäkte sig fanns också doldisarna Johan Andersson (1+1) och Jonathan Persson (0+1)

Custemo skadad......Ändå så vinner Lakers i Lakerdome...
Kommentera

JanT: "Motivation slår klass" ??
Kommentera

Huge: Från dagens AB;

"Förre Brynässpelaren Tyler Arnason blev matchhjälte hemma i United Center efter att ha satt pucken mellan benen på Henrik Lundqvist i örlängningen."

Det går även bra med ett gäng Big Mac och ett sexpack bärs. :-)))
Kommentera

JanT: Jeppe är tydligen ute på hal is....
Kommentera

JanT: Aha! Mysteriet har fått sin lösning.
Kommentera

Jaha, nu stundar några dagars olidlig väntan. Hur ska man få sitt lystmäte av hockey? Det blir att åka ner å titta på träningarna den här veckan. Brynäs kommer att träna en hel del har jag sett. De är uppsatta på 12 timmar den här veckan men jag tror inte att de kommer att använda hela tiden. och nästa vecka tränar de bara ett pass på is. På Juldagen.

Annars får man vänta till tisdag nästa vecka när Brynäs J20 spelar första matchen i Top 8 mot AIK.

Tycker ni inte att det är väldigt tyst på ryktesmarknaden, inte bara när det gäller Brynäs men även när det gäller andra lag.
Kommentera

GävleLasse:
Är det inte "bara" en träningsmatch mot AIK J 20...?
Kommentera

GävleLasse: Det hetaste är väl att TIK tycks fortsätta med sin "recycling" strategi och plocka in ännu en flyktad spelare (Kapanen). Tveksamt om du frågar mig, har inte Kapanen sett sina bästa dagar?
Kommentera

rackham: Jo nu när jag ser efter lite noggrannare så är det nog bara en träningsmatch.. Men det är hockey det med.

Det är ju inte bara idrottsligt man går i väntans tider. De skall ju börja hissa upp takstolarna nästa vecka, det vill man ju inte missa...
Kommentera

GävleLasse: Förövrigt sitter jag med knäppta händer och ber;

Fader Sundlöv som är på kansliet
Förlåt oss våra synder
Fräls oss med Nikolishin......
Kommentera

JanT: Nja, målvakter är lynniga, hur många var det inte som sågade Hadelöv när han skrev på för SAIK? Folk menade på att han var slut etc...

Jag har sett ett par matcher och han är mycket bra nu måste jag säga.
Kommentera

GävleLasse:
 Hände inte så mycket förra fönstret heller tyckte jag när det gällde rykten mm. Looben gick ut förra vecka  och sa att det såg mörkt ut för FBK's del när det gällde nyförvärv.

Hockey kan du se i kväll på Sportexpressen samt Viasat 1 Skellefteå-Björklöven.

Kommentera

65selander: Ahh, vad härligt..Jag var inställd på pajad dygnsrytm och NHL under uppehållet. Jag har iofs sysselsättning så det räcker, jag håller på att ge BT's hemsida en ansiktslyftning. Men inspirationen vacklar emellanåt.. ;)
Kommentera

GävleLasse: Håller på med min statistik; "risk att hamna i KS baserat på tabellplacering efter 30 omg". Kan preliminärt säga att det ser bra ut för BIF. Ser betydligt mörkare ut för SSK & LIF........
Kommentera

65selander:

Matchen går endast på Via Sat sport 1!!
Kommentera

JanT: Njae... Jag har kollat på resterande matcher och jag tror att vi får vara ruskigt nöjda om vi tar 25 poäng till... Sen återstår ju frågan om att ta dessa pinnar mot rätt lag.

Matcher som måste vinnas är ju..

Leksand borta.
Resterande matcher mot Timrå
SSK borta
DIF hemma
Mora borta
Sen har vi ju ett par matcher kvar mot Modo och Luleå som gott kan inbringa nån pinne...

Men skall vi klara oss undan så måste Brynäs börja vinna på bortaplan
Kommentera

mattias - 74: Inte enligt denna sida...

De har varit bra på att lägga ut korrekt information förr så..
Kommentera

GävleLasse:

Nej men enligt denna :-)

expressen.se/index.jsp?a=473811
Kommentera

mattias - 74: Kanske att Expressen har RÄTT för EN gångs skull ;)
Kommentera

JanT: Tabellen efter 30 omgångar förra säsongen...

1 Frölunda HC 30 20 4 6 106 : 62 65 1 2 0 0
2 Timrå IK 30 18 5 7 100 : 68 61 2 1 0 0
3 Linköpings HC 30 18 2 10 87 : 66 57 1 0 0 0
4 Färjestads BK 30 14 6 10 73 : 67 49 1 0 0 0
5 MODO Hockey 30 12 8 10 86 : 77 46 2 2 0 0
6 Mora IK 30 12 7 11 96 : 95 45 2 2 0 0
7 Djurgårdens IF 30 12 4 14 76 : 83 42 2 0 0 0
8 Södertälje SK 30 11 3 16 73 : 82 38 2 0 0 0
9 Brynäs IF 30 9 6 15 78 : 99 35 2 1 0 0
10 HV 71 30 10 5 15 75 : 98 35 0 4 0 0
11 Luleå HF 30 10 3 17 88 : 98 33 0 1 0 0
12 IF Malmö Redhawks 30 6 3 21 62 : 105 21 0 2 0 0
Kommentera

GävleLasse:

Dessutom får väl inte 2 kanaler sända samma match ??
Kommentera

GävleLasse: 25 poäng till innebär 58 poäng i slutändan! Detta kommer med stor sannolikhet att räcka till för att undvika KS, kan till och med räcka till slutspel i år.
Fjolårets serie är ett exempel på när ett bättre placerat lag (BIF) torskar i seriens avslutning. Men vi var ju exemplariskt dåliga efter jul i fjol.....;-)))
Kommentera

GävleLasse: Njae!?? Tror att du övervärderar våra motståndare... De har ett mycket tufft utgångsläge och snaran dras åt allt hårdare för varje omgång som går.

Varför inte ta och applicera lite positivt tänkande på BIF; Vi har förhoppningsvis lagt W&M bakom oss och nya friska krafter skall in i laget. SSK och LIF har redan förändrat, men det ser lika illa ut ändå. Jag tror på att vi vänder på detta efter jul eftersom vi fortfarande med i leken i allra högsta grad.

Varför skulle BIF inte kunna spela in 30-35 poäng efter jul? Du tycks ju vara övertygad om att LIF & SSK i sitt prekära tabelläge skall göra detta och på så sätt undvika kval.
Kommentera

JanT: VAd som talar FÖR oss i år är att vi är jämnare. Fast det är fortfarande genomgående från föregående år att våra "stjärnor" "underpresterar. Hittills är det bara Molin och Dackell som lever upp till sin "stjärnstatus" tycker jag. Hoppas att Malmström kommer igång för han ligger långt under sitt målsnitt från förra säsongen. Betänka att han tillbringade förra säsongen i tredje linan och var inte inne på PP. Jag hade högra förhoppningar på Malmen än vad har producerat. Men de verkar hittat rätt med honom och Molin nu.

Sen är det backarna, det släpps in på tok för mycket skitmål i år. Leksands 1-2 i lördags var det P12 varning på när man ser på den defensiva insatsen.
Kommentera

GävleLasse: Jag tycker du glömmer Lind, han blir bara bättre och bättre för varje match som går och vi kan nog förvänta oss mycket poäng efter juluppehållet.
Förresten när är träningen på Onsdag?
Kommentera

« · 633238 · »