Brynäs IF

730584 inlägg · 7961 ämnen

Action delux

« · 2195753 · » Till forumet

Sv: Action delux
Lemp: Reideborn till Brynäs är ett rykte som Mrmadhawk inte trode skulle ske när de snackade i podden idag. han brukar ha koll

Kellman tror jag man kan glömma verkar inte ha fått något Brynäshjärta efter förra sessionen, Djoos och Carlsson, hade varit fint att få in en, inte omöjligt men tveksam båda kan vi nog glömma

Sen Palve på kant njae, Boqvist borde dra hem för att starta om, tycker Devils har varit extremt dåliga för Bokens utveckling, höll han på läktaren bara för att han inte skulle åka tillbaka till Sverige. Börjar ogilla den organisationen

Blir Bom-bom sportchef så hoppas jag han har någon spelare i åtanke redan från andra sidan pölen. får vibbar att han har bra fingertoppskänsla
Kommentera

Lemp: Ledsen att vara lite dyster och utan att egentligen veta, så är jag rädd att tystnaden från Brynäs ytterligare kan indikera att Brynäs också ekonomiskt ligger sämre till än vi här inne kan föreställa oss. Detta skulle då inte förvåna mig det minsta lilla så illa som föreningen leds idag. Jag blir glad om jag har ett lag i SHL att hålla på till hösten.
Kommentera

8783: Ordföranden i valberedningen sa att dem skulle kommunicera ut info denna vecka, och spelare lär ju inte värvas innan vi har en sportchef. det har gått en vecka sedan vi klarade kvalet, så vi har inte direkt väntat länge än
Kommentera

Behöver inte vara dyrare lag än det vi hade i år..

Ersson billig - Reiderborn dyr
Andersén mycket billigare kontrakt.
Ingman billig - Nörstebö billig
Billins dyr - Djoos något dyrare
Nyberg dyr - Carlsson något dyrare
Berglund dyr - Kellman dyr + - 0
Descheneau dyr - Boqvist dyr + - 0
Sallinen dyr - Palve dyr + - 0
Harper dyr - Olesen billig
Alcén dyr - Eklind billig

Summa summarum PLUS MINUS NOLL ... just sayin
Kommentera

Pettisbif: Djoos, Carlsson, Nörstebö... Jag är skeptisk. Risken är att Brynäs kommer gödsla pengar på feta kontrakt bara för att de är gamla Brynäsare. Klubbens kontaktnät verkar förresten sträcka sig till utkanten av Valbo ungefär.
Djoos har jag iofs inte sett så mycket sen han lämnade Brynäs men då tyckte jag han var rätt kass.
Gundes ersättare, jo tjena... Seg som en deg,
Nä, det skulle vara jäkligt skönt med en sportchef som har en riktig tanke med lagbygget, värvar spelare efter det och inte sitter med stora Brynäsboken och letar telefonnummer.
Kommentera

Pettisbif: Tror inte Nyberg kommer lämna oavsett men om resonerar lite kring dina gissningar så lägger du inte in pengarna som det faktiskt skulle kosta att köpa ut/bryta kontrakt med Nyberg, Berglund och Alcen. Och glöm då inte alla dyra kontrakt man på rollspelare. Mannberg och K.Berglund exempelvis. Gäller att ha en hållbar kostnadsfördelningen. Ekonomiskt vill man nog inte ligga så högt man har gjort detta år heller.
Kommentera

Pettisbif: De spelare som vi har under kontrakt som inte är med på din uppställning då?
Sen Billins och Harper hade vi ju bara några månader så att de ersätts av billigare spelare blir ju ingen besparing.
Sen Doos och Carlsson de lär vara rejält dyrare än Billins och Nyberg var månad.
Kommentera

Pettisbif: vi friar lite sigalet pengar också
Kommentera

lapad: ”När det gäller övriga namn i truppen så finns ingen plats för Hedberg, en spelare för HA men SHL väger han för lite för.”

Hedberg, som är en av få utvecklingsbara och spelskickliga backar, bör man behålla och para ihop med en bättre backpartner än K.Berglund. Gillade verkligen vad jag såg av Tom i kvalserien och han visade att han kan spela sitt spel under press. I övrigt håller jag med ditt inlägg.
Kommentera

nyb: Jag håller med, Hedberg skall vi vara rädda om.
Kommentera

8399: Man kan jämföra Hedbergs utveckling hos Brynäs med Norlinders i Frölunda, och då ser man hur långt efter vi ligger i den individuella spelarutvecklingen. Båda två kom från bra säsonger i HA, många ansåg t.om att Hedberg var hela ligans bästa back, men det är ju snarare Norlinder som ser ut som den klart bättre spelaren. Där har vi en väldigt lång väg att gå tyvärr
Kommentera

Kan kanske Tomi Karhunen vara ett namn för oss om Ersson väljer NHL?
Kommentera

Vad är det för sport som visas på TV4 nu? Något med skridskor och klubba, tror jag.
Kommentera

Pettisbif: Vore inte omöjligt, prislappen avgör. Hoppas annars på att sportchefen(förhoppningvis Bombom kan fynda något mer oväntat på målvaktssidan.
Kommentera

Ett annat intressant namn på forwardssidan är Jesper Olofsson. En renodlad målskytt.
Tänk er forwardssidan såhär:
Rödin - Scott - Molin
Boqvist - Palve - Olofsson
Danielsson - Ölund - Olesen
Eklind - Pettersson - Mannberg
(Gunler, Kvist)

Många klagar på Adam P och Stoffe Berglund. Tycker ni klagar på helt fel spelare. Adam är nog vår bästa BP spelare. Grym på att täcka skott och dessutom gör han ofta viktiga mål. Kanske inte så många men viktiga.
Sen Berglund. Lyfte upp sig rejält när Berra gick sönder och han fick chansen högre upp i hierarkin. En stabil och rutinerad back som jag tror kommer vara bättre nästa säsong oavsett vilken tränare vi har. Tror inte Peter/Viktors spelsätt var bra för Stoffe.
Däremot Bulan var katastrof hela säsongen. Är det något jag är riktigt allergisk emot så är det lata, nonchalanta spelare som visar upp diva fasoner. Nej tack till en fortsättning där. Och visar det sej dessutom att han gjort det jag vet och mår som han gör så är det högst troligt att han inte blir kvar hos oss.
Alcén blir nog lätt att bli av med. Antingen slutar han helt o hållet eller så går han kanske till hårdsatsande Mora?
Nyberg är en annan som var katastrof egentligen hela säsongen. Hade mycket stora förväntningar på John. Men han var bara vass dom första 10 matcherna. Sen gick det käpprätt neråt. En väldigt omodern back. Dåliga uppspel som väldigt sällan sitter på bladet, slog nog flest icingar i laget, väldigt klantig och ovårdat spel som leder till dumma 2 minutare, rätt stapplig skridskoåkare, inget vidare skott.. en väldigt tråkig back som inte tillför nånting egentligen.
Nyberg och Bulan är dom som jag hoppas Boom-Boom bryter med helst av alla. Resten gör nytta för LAGET på sitt sätt iaf.
Kommentera

nyb: Vänta nu, Norlinder har då klart högre anseende än Hedberg bland mina Modo-kompisar.
Kommentera

8399: Har för mig att Hedberg var av många experter HAs bästa back 19/20 men jag kan ha fel. Dock har väl Norlinder en större potential absolut
Kommentera

Pettisbif: Olofsson är nog en orealistisk värvning tyvärr. Intresse finns från Schweiz och i våras var tror jag alla SHL lag ute efter honom, hur attraktivt är Brynäs?
Kommentera

Pettisbif: Personligen tror jag man måste se utanför boxen med nyförvärven, iaf om man vill göra smarta ekonomiska val. Olofsson är väldigt intressant, dock är det många lag som är efter honom och är det värt att överbetala honom?

Håller med om Bulan, gillar inte hans uppträdande på isen och tror inte han faktiskt passar den hockey som spelas i Sverige.

Mitt problem med Kristofer är att jag tror det finns bättre spelare därute som kan utvecklas till en mindre peng. Men han är inte prio att försöka bli av med.

Gällande Alcen är vi långt ifrån överens, tror det är en omöjlighet att bli av med honom. Vilka styrkor har han idag som kan hjälpa något annat lag? Vara en skön kille? Med hans lön finns det inget lag som inte tänker tanken. Vad ska ett hårdsatsande Mora med han till? Dom satsar ungt och på spelare som vill utvecklas, kolla senast värvningen av Bergqvist. Har lite insyn från en Mora-supporter som rör sig i kretsarna där, hört att han inte var särskilt populär i föreningen.
Kommentera

Pettisbif:
Att vi behöver spets råder det ingen tvivel om.
Finns det klassur att bryta med bulan om han fälls för något?, annars kommer det att vara dyrt att bryta med honom och pengar i sjön.
Bryta med Nyberg är lika så pengar i sjön - han är dessutom i den där utvecklingsbara åldern som så många önskar så varför har han nått sin potential när andra i samma ålder inte gjort det?
Niclas Andersén även om han har meriter och kan blixtra till har nog bara nedförsbacke kvar. Finns det en tillräckligt billig peng som kompenserar det?
Molin ska inte räknas in i topp 2 5orna då laget byggs - han drar ner lagbygget rejält då. Börjar tvivla om ens Danielsson ska in där.
Eklind - har noll förståelse för den värvningen (om den stämmer) men hoppas jag har fel.
Olesen kan man förstå ett tänk med iaf. Han är rätt spelare till fel säsong utifrån chansningar.
Sen kellman Carlsson boken och djoos väldigt intressanta och välkomna, men boken och Carlsson borde vara för unga och för bra för att lämna Ahl/nhl. Kellman och djoos skulle kunna ha nått ålders där det tappas intresse för dem. Men de är ju och pillar på plats där borta ännu. Finns ju ryktet dock om djoos till zug så allt kan väl hända. Svårt att tro någon av dem återfinns i Bif till hösten tyvärr.
Reiderborn, jag ser inte honom kunna ersätta Erson, men det handlar nog lika mycket om att jag mentalt vägrar släppa Erson från Bif. Brynäs behöver honom (lika mycket som han behöver åka över och fortsätta utvecklas.)

Men jag håller med om
Rödin - scott - ny
Berra - motsvarade Carlsson

Motsvarade boken - motsvarade kellman - bulan (för dyr att bryta)
Björk - motsvarande djoos

Är vad som behövs.

Dock tror jag inte vi får se vissa delar av din uppställning, andra delar hoppas jag kompletteras med bättre.
Kommentera

xxx BIF xxx: vill ha in lätta och extremt snabba amerikaner på resterande platser
Kommentera

8399:
Tror Hedberg kan bli riktigt, dock ingen koll på hur han klarade sig föregåenden säsong men tror det är den typen som kan växa in i det.
Kommentera

Tarasov: Han var inte en av Peter Anderssons favoritspelare men i kvalet var han riktigt bra.
Peter Andersson gillade inte spelskicklighet.
Kommentera

8399: Det verkar som om ingen kom till sin rätt eller utvecklades under Peter Andersson. Vet inte om det var ”spelsystemet” eller om Peter Andersson var en dålig tränare och människokännare men jag tror att vårt lag hade kunnat spela bra mycket bättre under en annan coach. Många av spelarna har kvaliteter som inte kom fram med Andersson i båset.
Kommentera

8399:
Det där är lite intressant. Man tycker att om det är nåt Brynäs står för, eller borde stå för, så är det spelskicklighet.
Men de tränare vi har rekryterat, och avpolleterat i rask takt de senaste åren, inkl de spelare vi värvar matchar inte den profilen fullt ut. Då sladdar man i serien. Ser vi ljuset?
Kommentera

Auchinleck: Ja det är jätteintressant, ingen (nästan) trodde väl att brynäs skulle komma speciellt högt i serien denna säsong men får trodde att vi skulle vara ännu sämre än förra säsongen.
Peter är en duktig coach men det handlar nog väldigt mycket om att truppen skall köpa systemet till 100% men jag tror inte att det blev så.
Det kan bero på att några som är starka i gruppen motarbetar tränaren och då blir det på detta sätt. Detta är gissningar men jag tror att vi kan tänkas ha några små rebeller i vår spelartrupp.
Kanske det är dags för en tränare som faktiskt står för spelskicklighet och den berömda dackehockeyn och som har kompetens att införa den.
Kommentera

8399:
Jag har ingen som helst acceptans för konspiratörer i truppen. Oavsett namn. Oavsett skicklighet. Brynäs bestämmer. Betalar lönen. Det om något behöver göras väldigt klart för truppen 21/22.
Man är i Gävle för att uträtta det en Brynäsare förväntas göra. Leverera på en nivå andra lag inte klarar av att matcha. Fixar man inte det, då är det tack och adjö.
Fråga vem som helst som varit med när Brynäs var som mest högpresterande. Tuffa tag.
Där är vi inte nu.
Vi är för softa.
Vi har en trupp som är obalanserad när det gäller kompetens. Vi har en trupp som inte klarar av att driva sig själv eller de runt omkring sig.

Expedition "Städa Brynäs" börjar nu.

Parallellt behövs en sportchef som innan rekrytering testas för antikroppar mot "huvudlösa rekryteringar" och en head coach som till många procent matchar förmågan hos den trupp vi ställer på benen 21/22.

Städa.
Kommentera

Auchinleck: Ordförande, Direktör, Sportchef, tränare.....vikriga rekryteringar på gång
Kommentera

8399: att gruppen inte köpte PA VS spelsätt är nog grundat i att spelsättet inte matchade truppen. Det stod i GDs sammanfattning att i de december når de har en sittning och grupparbeten är det en del spelare som påpekar att spelsättet inte matchar truppen men tränarna ignorerade det och fortsatt.
Och ingen av spelarna i årets trupp tog något steg framåt snarare att alla tog ett steg bakåt i utvecklingen. Det är dåligt ledarskap att inte kunna ändra på något när man ser att det inte funkar.
Kommentera

7981: Ja PA är envåldshärskare. Inte säker på att han insett någonting med facit i hand dock. Han är säkert helt övertygad om att laget hade löst det även om de fick fortsätta. Vilket jag ser som helt uteslutet.
Kommentera

#33: Frågan är väldigt relevant om utveckling och PA, men med hela denna stab med spelarutvecklare och ass., ja tom inhyrd mental rådgivare osv osv.
Frågan är var gränsen går för vilkens ansvar - men spelares uteblivna utveckling borde ju inte enbart vara PAs fel.

Att initialt få resultat emot sig match efter match då serien drar igång, känna avsaknad av spelare som lyfter linorna (som rödin o scott) till förmån för spelare med potential som behöver medgång för att lyfta ordentligt osv osv följt av uttalade krav på att mentalt ladda om och ligga på konstant 100 % (i stället för att gå ut och ha kul) och ändå uppleva uteblivna resultat och uppförsbacke - den spiralen kan knäcka laget och spelare både mer och fortare än vad mentala coacher, tränare och utvecklare tillsammans kan lyfta enskilda spelare. Lägg sedan på press utifrån.
Brynäs behöver bygga självförtroende genom framgång på isen och ”inte igen”-känslor, som kan infinna sig så fort det går emot, måste byggas bort och då över en längre tid.
Kommentera

7981: Vi har ju testat en del olika spelsystem de senaste åren men utan att hitta ett som passar våra spelare.
Det kanske är så att det är spelarna som skall lyssna på tränaren för att resultaten skall komma? Bara en tanke men jag är ju bara en soffcoach så vad vet jag.
Kommentera

Bifbiffen: Det är omöjligt för utomstående att veta vad som hände. Men som det verkar så surrade sig Peter lite väl hårt runt masten och kunde inte backa från sina idéer trots att det borde vara uppenbart för alla att det inte fungerande. Men för att förstå det måste man också väga in det mandat han fick samt att han skulle handskas med en trupp som haft lite väl stor påverkan under tidigare säsonger.
Sen verkar Peter vara en person som vill vara den starke ledaren inför gruppen, lite old school ledarskap. Det bekräftade Martin Filander i SHL-podden. Kanske uppfattade Peter det som att hans ledarskap skulle skadas om han bakade från sina idéer vilket ledde till att han körde in i kaklet.
Kommentera

8399: Enligt mig är det huvudlöst att spela Dacke hockey innan man kan sätta ett ordentligt grundspel.
Tycker man måste börja i den änden och det är bedrövligt om det finns individer i truppen som inte köper den tanken.
Att man med de spelare som finns i truppen inte har lyckats att sätta ett ordentligt grundspel är mycket märkligt, tycker det finns kvalitet och rutin på många spelare.Det borde sitta i ryggmärgen på dessa spelare.
Kommentera

Zzz: Jag kan väl till viss del bli irriterad då klubben anställt en tränare för att leda laget. Samtliga spelare har lön, ganska mycket dessutom, och ska då göra som deras ledare säger. Annars kan de ju ta en "tränare" som jobbar idellt som bara öppnar och låser dörren inför träningar och matcher om spelarna ändå själva ska bestämma, där vill man inte hamna. Men däremot så är det ju en oförmåga från PA att inte se vad han förfogar över och att det inte funkat.
Kommentera

Makita: Ja det är sjukt måste jag hålla med om, vi har de senaste säsongerna presterat sämre än vad de flesta "experter" trott och vad lönebudgeten signalerar.
Min analys är att backsidan inte alls håller, varken defensivt eller offensivt och att anfallssidan faktiskt håller slutspelsklass.
Även målvaktsspelet har svajat de senaste säsongerna.

Sen är faktiskt serien väldigt jämn också och det är väl egentligen bara Leksand och Oskarshamn som vi solklart borde ha hamnat före i serien sett till vad de flesta trodde innan säsongen. Dessa två lag överraskade men samtidigt kom vi ju överraskande före HV istället och hade inte de floppat så hade vi ju kommit sist.
Nästa säsong lär bli en strid på kniven den också tyvärr.
Kommentera

Pettisbif: Tror du verkligen att vi kan och har råd att bryta kontrakt i dessa tider. Väldigt väldigt skeptiskt till det. Ska vara om spelaren själv vill bort.
Kommentera

8399: vi har inte haft någon bra trupp sista åren. Vi har haft en 1a kedja som levererat. Sjödda och gänget fick sparken när man låg 8 (kommer ej ihåg exakt) och troligtvis presterade truppen enligt vad man egentligen kunde förvänta sig.
Men i år så underpresterade truppen otroligt. Säger dock inte att de skulle legat på övre halvan. Men spelet såg skit ut från första början till att se lite mindre skit mot slutet. Och alla underpresterade. Men i kvalet när det blev nya ledare och ett lite annat spelsätt lyfte sig nästan alla. Och då vara det under en otroligt pressad situation.
Jag var positiv till PA värvningen innan säsongen men deras sätt att stenhårt hålla fast vid ett spelsätt och inte ändra samt matchcoachningen som var obefintlig har fått mig att ändra uppfattning om deras kunskap. Man kan inte vara så envis och tro att något kommer att fix sig om man inte ändra något. Visst det tar tid att ändra spelsätt men inte en hel säsong. Det är inte ett pojklag som skall lära sig ett sätt att spela
Kommentera

Bifbiffen: Ja verkligen, det är ju inte valfritt att köpa in på tränarens idéer. Sen blir det ju mer komplext om man har ett erfaret lag som inte riktigt är anpassat för det spel tränaren vill spela. Då kanske tränaren gör klokt att lyssna och känna in. Jag tror inte man kan hantera alla grupper lika. Hade vi haft en yngre och mindre erfaret lag hade dom troligen köpt in på Peters idéer till 100%. Men inget säger att det laget hade klarat grundserien bättre och troligen hade dom klarat kvalet sämre.

Jag lyssnade på Sanny & Svensson podden för någon vecka sedan. Sanny var då inne på att pendeln gällande vilket stryrspel som används håller på att gå tillbaka. Enligt Sanny spelar alla fyra semifinal lagen med en större variation mellan att checka och väga av när motståndarna har pucken. Just säsongen när pendeln svänger går Brynäs åt helt andra hållet och försöker spela ett otroligt aggressivt spel med en trupp som inte är anpassad för det spelet. Timing is everything.
Kommentera

Zzz:
"Enligt Sanny spelar alla fyra semifinal lagen med en större variation mellan att checka och väga av när motståndarna har pucken."

Ja, de lag som har den taktiska variationsförmågan är med och spelar om det över tid.
Det borde inte komma som någon överraskning för någon på den nivån.
Utmaningen är att bygga laget (budget vs befintlig trupp vs värvningars utfall mm) så att det går att växla taktiskt i matcher.
Den svåra frågan att lösa är hur man hittar "Den perfekta mixen" av spelare jämfört med vad konkurrenterna hittar på.
En Lasch till laget, eller inte, kan vara skillnad för ett lag som Frölunda.
För Brynäs, ja se skillnaden mot Rögles trupp.
Och betydelsen av en Seider, tex. Det är små marginaler...
Kommentera

7981: "Men i kvalet när det blev nya ledare och ett lite annat spelsätt lyfte sig nästan alla. Och då vara det under en otroligt pressad situation."

Jag är inte så säker faktiskt, HV vann väl 2 av de sista 20 matcherna och att vi verkligen höjde oss vete sjutton, väldigt marginellt i så fall.
Kommentera

nyb: Kanske men han gjorde en hel del enkla misstag och det brukar straffa sig på en så hög nivå. Vi har haft väldigt ojämna backar under året, en del av dessa har växt in i kostymen under kvalet men frågan är om det räcker när man möter lagen som ligger i topp. Det återstår att se.
Kommentera

xxxx BIF xxxx: Ja, det ligger något i det du skriver. Kan vara så att det var för många kockar inblandade och alla vet hur det brukar sluta.
Kommentera

lapad: Det är lite så att backar som har mycket puck, som går med i offensiven, som söker öppnande passningar osv komer att göra misstag.
Det var ju samma sak med Gundeson i börja och med Djoos, det gnälldes massor om misstagen trots att vinsterna var så mycket högra. Jag tror på Hedberg och vi måste låta honom misslyckas för att lyckas.
Kommentera

8399: Fast med de sista matcherna i minnet, från att ha det i egna händer till att hamna i kval, ett stort psykologiskt underläge mot HV som kom förberedda. Nu fick killarna en energiboost vågade tro på det, och jo, jag skulle säga att iallafall de flesta höjde sig. Molins mål hade ju inte hänt med PA t ex som förmodligen fått sitta vid sidan och titta på. Ersson hade nog inte heller fått samma uppoffrande spel framför sig.
Kommentera

Bifbiffen: Svårt att säga, vi vann ju mot HV inte långt innan kvalet
och det såg väl ungefär likadant ut då.
Kommentera

8399: jag håller inte med, tycker många spelare höjda sig i kvalspelet.
K Berglund, ersson, Bertilsson, salinen bla.
Tycker vi hade ett bättre BP än förut.
Samt att tränarna var mer aktiva i båset.
Kommentera

8399: Jo precis, men under helt andra förutsättningar. Hv kom bättre förberedda, vi kom med fullständigt kaos. Men lyckades knyta nävarna, samla energi, prestera bättre än tidigare.
Kommentera

8399: Tror också mycket på Hedberg. Ung kille som tog stora kliv i kvalet när han fick förtroendet. Kan med rätt tränare ta stora kliv nästa år.
Kommentera

« · 2195753 · »