Brynäs IF

728246 inlägg · 7962 ämnen

Alderholmen

« · 79120 Till forumet

Sv: Alderholmen
westerlind: Jag är ju absolut inget orakel, så långt därifrån man kan komma faktiskt, men jag kan ju försöka svara ändå.

Jag vet inte. :)

Du kan ju alltid maila Börje Olsson och fråga, han har alltid svarat när jag undrat någonting. Personligen så tror jag inte det finns så speciellt detaljerade ritningar. Först ska det ju kommunen ge klartecken till bygget och kanske sälja marken till BIF sedan ska ju vi besluta om det. De enda kostnadsberäkningar jag sett är ju de som publicerades i tidningarna, dvs en totalkostnad på 250 miljoner SEK. Varav man ska låna 170, själv lägga upp 40 och hoppas att kommunen bidrar med resterande 40. Allt skulle bli klart till säsongen 2005 eller 2006.
Hur det än blir så kan man räkna med att BIF inom några år spelar i en ny arena. Jag är inte så säker på att Gävle kommun är så tänd på idén. Även om dom skulle vägra bidra sina 40 mille så kan dom ju vägra tillåta bygget överhuvudtaget. Vad skulle dom göra med Gavlerinken om det stod en ny arena på alderholmen? Det tidigare förslaget var ju annars att bygga om Gavlerinken till en Löfbergs Lila Arena. Risken finns ju att det blir en sån "skitlösning".
Kommentera

.... och anställ en PR-ansvarig för att ladda varumärket ytterligare, skapa ständig uppmärksamhet och vibbar om Brynäs, så att de rikstäckande sponsorerna får ännu mer valuta för pengarna. Låt denna PR-man via diverse kanaler ständigt hålla lågan levande; Döp om alla YFWs till Stövare och övertyga TV4 och Lasse Anrell att man nu spelar en helt ny Kapsylhockey. Hyr in BJ för en dag som konsult (med medföljande riksmedia), för att träna tacklingar och hur man täcker skott med ansiktet, skicka gänget på träningsläger med Navy SEALS, vägra spela med hjälm inför seriestarten, backa ner endast efter Aftonbladets nätenkät visas "Läsarna tycker Brynäs bör spela med hjälm", styr om Tierpbussen till att bussa "riksmedia" från gärdet till Alderholmen, låt Sares påskina att man har en helt ny "S-slipning" på skrillorna, se till att en gammal Brynäslegend ALLTID placeras i läktarfåtöljen närmast ingången till TV-intervjuhörnan vid varje TV-sänd hockeymatch oavsett var den spelas (flytta undan Boorken först), kräv att få spela i Finska Ligan för att få värdigt motstånd, bjud in Dave Hammer Schultz till Sverige för att träna Brynäs en vecka, börja spola isen motsols, och hävda att det ger hemmalaget och alla rightskyttar en fördel, bygg en 8 meter hög Bronsstaty av den gamla C-kedjan vid Centralstation, ge Joe Strummer en cigg och en pava Whisky för en ny Brynäslåt, inför en Brynäsdag, då alla Brynäsare i hela landet ska bära sin Brynäskepa, åk på fotbollsresa till Skottland, och påstå sen att man" inlett samarbete med Celtic", flytta minst två Brynäs-Leksand-matcher i Globen, för att visa Stockholmsmedia hur ett fullsatt Derby ser ut, köp över Rydbergs Salladers reklammakare, be Frölunda flytta några av sina matcher till Frölundaborg, med argumentet Brynäs vill spela några matcher där för att tillgodose sin OERHÖRDA supporterbas på västkusten, ge prinsessan Madeleine en egen ......... Äh, nu börjar jag spåra ur; i alla fall; Huvudsaken; skapa drag kring klubben, och se till att när Sverige tänker Hockey, tänker man Brynäs!
Kommentera

Lyck:

Härligt Lyck, jag är svarslös - än så länge. Är det möjligen fler än jag som dricker sportdryck ikväll?
Kommentera

westerlind: Nja, till hälften i alla fall allvarligt menat; Produktplacera Brynäs redan idag som det självklara Stora Hockeylaget i Sverige, med Riksintresse. Think Big, Act Big, and you'll GROW!

Brynäs måste stärka sin mediarelation, och sin profil.
Hur många märkte tex att alla publikrekord utom ett slogs när Brynäs hade bortamatcher i Allsvenskan -96, t o m mot Björklöven i Tegs Ishall? Då hade redan Leksand varit nere 2 gånger utan att göra så mycket väsen av sig. Jämför det med hur Leksand lyckats få media med på tåget i år - kommer leda till nya sponsorer, positiva vibbar för att knyta till sig spelare, en god cirkel. Marknad, PR och Vision, måste vara prioriteten när ledningen sätts samman för framtiden. Tror en del gamla uvar i marknadskommitten gjort sitt tex. Det är framförallt där det behöver förstärkas, SK gör i sammanhanget ett helt OK jobb.
Kommentera

Lyck:

Produktplacera? Du menar att stoppa in Ove Molin i full matchutrustning i bakgrunden på någon het Hollywood-film? Vad sägs om Stjärnornas krig XIII eller något liknande? Tyvärr lär det nog handla mer om Björnes Magasin eller Mitt i Naturen - men, det skulle ju vara ett fint skyltfönster ändå...

Allvarligt, jag tycker det är mycket tänkvärt det du skriver att Brynäs har Hockeysveriges starkaste varumärke: Det borde vi kunna få ut mycket mer av, utan att bli alltför pinsamt kommersiella. Ideerna om att flytta BIF-matcher till andra ställen i landet är ju mycket intressanta och tror jag fullt genomförbara. Brynäs - Leksand i Globen måste ju bara krossa allt motstånd!
Kommentera

Lyck: Har sagt det förr och säger det igen: "Jag röstar för Lyck som ordförande i BIF:s nya visions-och jävlaranammakommitté!"

Håller fullständigt med Lyck. Devisen "all reklam är bra reklam" stämmer ju fullt ut. Kommer t.ex ihåg när BIF för ett par somrar sedan hade ett par NHL-busar på besök. På slutet av träningen skulle dom visa ett par tricks på hur man slogs i NHL. I Aftonbladet var det krigsrubriker med bilder "Här tränar Brynäs IF på att slåss!. Hemliga bilder från fighting-club lägret". Det AB skrev stämde ju såklart inte men man fick stora rubriker i AB mitt i sommaren under försäsongsträningen. Mer sånt! Allt reklam är bra reklam. FBK:s sk. "schakalsystem" är ju ett annat exempel. Förhoppningsvis anställer nu BIF ngn kompetent person som kan jobba för att göra bra pr och fixa sponsorer på heltid.
Kommentera

micke: Att återanställa Tommy Sandlin kanske inte skulle vara så tokigt ändå. Han grinar ju jämt ut i tidningarna och skapar ett mediabrus. Eller anmäla hela laget till nästa säsongs Big Brother? ;)

Annars kan man göra som dom Schweiziska klubbarna. Dom får ju bara ha tre utlänningar i laget. Det gör att dom kör med 17 inhemska/juniorer/andra kassa spelare med låga löner och har tre (ibland t.om fyra, men då får en sitta på läktaren) utländska profiler som tjänar en låg NHL-lön. Vi kan mao köra med allsvenska/J-20 spelare och köpa in Fleury och Dacke. ;)
Kommentera

gordo:

Kom igen nu! Det är bara du och jag kvar nu som står upp för Brynäs! Medger att det inte hela kvällen varit så berikande diskussioner, men du brukar väl alltid ha något att säga?

Själv har jag väl överdoserat på grogg, öl och whisky - men jag kan nog klippa till med några balanserade och insiktsfulla inlägg - hoppas jag...
Kommentera

westerlind m fl:
Redig HS-fest i natt...
Jag gissar att alla sätt är bra utom de dåliga!
Kommentera

« · 79120