Brynäs IF

730462 inlägg · 7961 ämnen

Alla Helvetes Kval

« · 2515773 · » Till forumet

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja:
Nånstans känner jag mig hyggligt trygg (full pott i bullshitbingot så långt) med att det finns en plan för framtiden när det gäller de olika delarna i verksamheten. Med tanke på kraven från de stora sociala sponsorerna (Gävle kommun, Coromant och Länsförsäkringar) så har jag ohyggligt svårt att tro att det skärs ner nåt där.
Låst ämne

Peja: Ja, men i Svedmans ögon tror jag dom gör det, tyvärr. Som jag nämnt många gånger tidigare, Alcén skulle ha varit lärling och inte haft ansvar direkt. Resultatet är inte något som förvånar mig i alla fall.
Låst ämne

mk:
Jag har hört (nånstans, Alcéns favoritord) att det här med ryktesspridning kan förebyggas genom frekvent och tydlig kommunikation.
Låst ämne

mk: Mycket "svartvitt" tänkande.
Låst ämne

xxx BIF xxx: Hansson förstår säkert vad statistiken säger, frågan är snarare om någon lyssnar på honom.

Med all respekt för damverksamhetens hockeygym, men det är nog bland det sista som klubben borde prioritera nu. Dessutom finns en nyanställd ungdomsansvarig som rimligtvis också borde kunna ta lead där om/när Grahm får sparken.
Låst ämne

xxx BIF xxx:

Ja, det är lite att pyssla med. Fel saker. Så går det när kontinuitet är målet.
Låst ämne

Auchinleck: Jag vill absolut inte bli Huge nu.

Men det är mycket "jag har hört"

Vi får se till nästa vecka vad som kommer.
Är man inte nöjd så måste medlemmarna välja nya personer i styrelsen.

Jag råder människor att lyssna på Jonas Bergqvist i podden med Adam.
Där förklarar han att hans första jobb var att rädda leksand från KK.
Inte få upp klubben.
Låst ämne

Peja:
Ove kan behövas som spelarutvecklare, men problemet är att han troligen har lön för SHL.
Detta gäller JA också.
Sundlöv hade väl årslön på 800k+ senaste svängen.
Så jag hoppas verkligen att man kan sänka lönerna på stora poster, inkl Svedman.

Grahm har väl en tillsvidareanställning och där är det nog lättare att påverka lönesituationen. Men hon kan inte vara både tränare o SC. Hon bygger ju upp damverkamheten med hockeygym o samarbeten med andra klubbar nu också.

Jag tror Hanson skulle behöva en sidekick som också tittar på vad statistiken verkligen säger.
Sen måste det finnas scouting som ser över spelare på marknaden och kan analysera spelares +&~ så rätt spelare kommer in i laget.
Låst ämne

Retse: ...Och var är Modos damlag när Brynäs och Luleå spelar final år efter år? Det måste väl vara viktigare att ha ett starkt lag på isen än att till varje pris ha en heltidsanställd sportchef?

Dessutom verkar ju Modos sportchef vara Danmarks förbundskapten vid sidan om sportchefsuppdraget.
Låst ämne

Molla:
Ja, det är lätt att fängslas av Sporten och bli en i hejaklacken när man jobbar i en elitförening. Det gäller inte bara på VD-posten.
Låst ämne

Peja: Håller med i mycket av det du skriver men ser det inte som en självklarhet att damsidan måste organiseras så. Modo har t ex en separat sportchef på damsidan som inte är tränare. Dessutom kan säkerligen en del avtal med sponsorer kräva en fortsatt stark satsning på damsidan. Så mitt grundtips är att Erika blir kvar på damsidan oavsett hur de väljer att organisera om det på herrsidan.
Låst ämne

Nisse34: Förstärkningarna som Manner lovades att få, de gällde väl inför nästa säsong?
Låst ämne

Jugge: Fast de har ju ingen som kan sköta hemsidan, en massa icke fungerande länkar och det tog 40 matcher innan de lyckades publicera rätt tröjnummer på hemsidan. Trots alla de där människorna på marknad så har de 0 kompetens sammanräknat.
De vill bara sitta vid en dator o prata strategier och persona men ingen vill göra arbetet.
Låst ämne

Auchinleck: Ja, och det förklarar också varför vår KD så gärna vill ha kontinuitet. Han vill helt enkla kunna fortsätta var nära sporten.
Låst ämne

Retse: Letandet efter en ny sportchef borde ha börjat för längesen. Det har ju stått klart länge att Alcéns och Grahms sammanlagda kompetens är otillräcklig för att bygga ett bra herrlag.

- Alcén. Måste antagligen börja bygga nästa säsongs lag eftersom ingen ersättare är på plats. Det är oundvikligt, men man borde också uppmuntra honom att leta andra jobb parallellt.

- Grahm. Tränar- och sportchefsposten på damsidan måste slås ihop. Så antingen går hon eller så blir hon tränare. Ingen aning om hon vill bli tränare eller inte, men det är irrelevant.

- Ove Molin. Måste in i herrlagets ledarstab eller gå. En spelarutvecklare har man inte råd med i Hockeyallsvenskan.
Låst ämne

Molla:
Det skulle kunna förklara ett och annat.
Låst ämne

J-S:
... och så vaknar vi upp i HA. Annars är allt bra.
Låst ämne

Peja: Vad jag har hört så hade Kangas och styrelsen en muntlig överenskommelse med en GM men Svedman ville inte och ställde det på sin spets att antingen så stannar jag eller om ni tar in en GM så drar jag.
Låst ämne

BIF Kungen: “ eftersom han underpresterade grovt denna säsong tillsammans med ett antal nyckelspelare.”
Tillsammans med ett antal nyckelspelare borde han ha sett till att laget hade blivit kvar i Shl. Det kallar jag för ett grovt misslyckande.
Låst ämne

Peja: Jag förstår att många vill kicka Alcén och jag hävdar inte heller att han är rätt person att ansvara för herrlaget framåt. MEN jag tror alla är överens att det är extremt viktigt att nästa sportchefsrekrytering blir helt rätt och jag ser ingen given kandidat som kan hoppa in direkt, likt Thomas Johansson i Leksand. Därför ser jag framför mig att den rekryteringen kommer ta tid, inte minst med tanke på att Brynäs är en stukad organisation som gjort mestadels felrekryteringar under en lång tid. Så då blir frågan, vem ska ta över på kort sikt och bygga nästa säsongs lag om Alcén och Grahm kickas? Svedman? Styrelsen? Ove? Jag tycker det inte är helt enkelt att bara kicka dem här och nu.
Låst ämne

lapad: JAEG startar ju inte sina karriärer på golvet. Tvärtom har de blivit chefer med stort ansvar direkt.

Hade varit intressant att höra Kangas ocensurerade version om varför en GM inte rekryterades…
Låst ämne

Nisse34: Jag håller med dig i det du skriver. Både JA och EG blir ju säkerligen kvar på sina poster med Svedmans argument "Jag har också startat min yrkeskarriär på golvet, jag har också varit grön, bla, bla, bla,..."
Det är ganska dålig argument då man redan efter första anställnings året lyckats åstadkomma skada som blir svår att reparera. JA är en latmask som gillar att snacka, dvs mycket snack och lite verkstad.
Låst ämne

En kompis har sätt Alcen och swingers Roger uppe på gävle golfen och käkade lunch i slutet på förra veckan. Tror absolut inte han är aktuell i båset men eventuellt som rådgivare eller GM ? Dom har ju garanterat nått att diskutera, ingen kompislunch direkt
Låst ämne

xxx BIF xxx:

Brynäsare stirrar blåögt sig blinda på att Svedman varit hög Ikea-chef.
Men han gick ju själv från Ikea - ställer sig någon frågan varför?
Och till vad han gick han sen?
Vilken utbildningsbakgrund har han om hans Ikea-resa började som försäljare i varuhuset? Med munläder kommer man långt!

”– Det är så klart stor skillnad på Brynäs och Ikea men det finns också likheter. Två starka varumärken som berör väldigt många människor. Det i sig innebär många olika uppfattningar kring på vilket sätt verksamheten bäst ska utvecklas. Jag tar med mig erfarenheten av hur det är att leda och uppnå resultat i en sån miljö vilket jag är säker på kommer vara till fördel både för mig och Brynäs, säger han själv.”
Tjena - uppnå resultat, eller hur?

Kanske dags att kolla hur fokuserad han varit på Brynäs gångs året.
Styrelsemedlem i Sirius - när droppade han den rollen?
Hur mycket tid la han på sitt aktiebolag?
Låst ämne

Nisse34:
”Jag tolkar det som att vi kommer ha både Alcén och Grahm”

Genom analysuppdraget att titta decennier bakåt o leta gemensamma nämnare till felet att vi är i HA i är kan ingen idag klandras - för felet fanns ju där tidigare o är inte specifikt för i år. Skitsmart drag - o flertalet köper det ju tom.
Svedman står ju även o säger att det viktigaste är kontinuitet framåt. Även det ett argument som gynnar honom.
Båda dessa argument är ju till för att inte själv få spotlighten på hans eget ansvar och resultat.

Hur ska Svedman lyckas kicka JA/EG o samtidigt åla sig ur dessa argument utan att själv riskera låta motsägelsefull o ff få ögonen på sig själv?
Han kan ju inte riskera att låta som en ny Campese även om resultatet pekar på det.

Dessutom sitter nog JA på ett långt fett kontrakt där vi behöver varje krona.
Låst ämne

Jugge: håller med.

En del är snabba på rören, andra i huvudet. Rosen och Bäckman är två bra exempel på ”snabb i huvudet”. En annan Linkan. För övrigt kanske ”bästa händerna” genom tiderna av svenska spelare tillsammans med Mr Magic.

Mitt bästa exempel på snabb i huvudet är Bengt-Åke Gustafsson, såg ut som killen hade glömt ta av skydden men var oftast bäst ändå. Den som inte håller med kan ju alltid fråga soff-coachen Fetisov💪😂
Låst ämne

Jugge: Det jag tror smärtar allra mest hos Mikko var att han KRÄVDE att en satsning måste genomföras för att han skulle förlänga, efter förlängningen kom ingen förstärkning till laget, inget satsades. Något våran SC Johan Alcén (och en osynlig Grahm) har ansvar över. "Vi har det vi har" kommunicerades..

Blir allvarligt oroad när Svedman säger att "hälften" av supportrarna kommer bli besvikna när han samtidigt pratar om att föreningen saknar kontinuitet.

Jag tolkar det som att vi kommer ha både Alcén och Grahm kvar inför nästa säsong, två stora poster där båda FORTFARANDE är gröna! Ingen av dem har heller erfarenhet av allsvenskan, ingen av dem har heller erfarenhet att kunna scouta, ingen av dem har heller ett kontaktnät. Det är en jävla lekstuga alltihopa!!!!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval Låst ämne

Svensson_62: Djoos kallades för övrigt för kirurgen :). Inte för att det har något med saken att göra men kul.
Låst ämne

Auchinleck: "Tillsatt en General Manager som styrt upp Sporten så att vi inte hamnat i HA?"

"Så utan en jävla spåkula vad skulle klubbdirektör Håkan Svedman gjort annorlunda när han klev in på posten som klubbdirektör?"

"Tillsatt en General Manager som styrt upp Sporten så att vi inte hamnat i HA?"

Så det är Svedmans fel för han inte tillsatte en GM när han tillträdde som klubbdirektör att vi hamnat i HA,

OK det är dags att vakna nu,
Tror du verkligen att en lönepost till som GM skulle vara bättre en ett par poäng spelare,

Vad vet du vilka ekonomiska resurser Svedman sköt till för värvningar som aldrig hände.

Poäng spelare var vad vi behövde och det var Johan och Erikas ansvar att hitta!!!

Finns mycket blame att dela ut men att skylla på Svedman är i bland det mest infantila jag läst.....
Låst ämne

Svensson_62: Robert Rosén är väl långsammast i SHL idag? Där går det inte fort, men ett jäkla spelsinne. Så att säga att spelare med sämre skridskoåkning inte klarar sig i SHL som är en skridskostark liga stämmer ju så där.. Tycker man ofta ser det argumentet. Man kan väga upp med andra egenskaper

Bäckis har ju aldrig varit snabb på rören, och han har ju haft en ”hyfsad” karriär..
Låst ämne

Sitter och kollar på NHL . Det diskuterades om vilka som är världens bästa långsamma spelare. Bäckis och Krejcic nämndes.
Här hemma har jag underbara minnen av Per Djoos. Långsam som få men en av de mest sevärda spelarna jag sett i Elitserien/SHL.
Låst ämne

J-S:
"Så utan än en jävla spåkula vad skulle klubbdirektör Håkan Svedman gjort annorlunda när han klev in på posten som klubbdirektör?"

Tillsatt en General Manager som styrt upp Sporten så att vi inte hamnat i HA?
Låst ämne

Jag kollade på Brynäs organisation på deras hemsida. Känns som man har tagit bort en massa folk som fanns med där tidigare. Men det är alltså 5 pers som håller på med en bra start och 8 pers som håller på med ”Marknad”. Undrar hur många som har jobbet kvar när nästa säsong börjar?
Låst ämne

Bukefalos2: Och varför spelar man då inte förra säsongens styrspel??
Är Manner hockeyblind och inte ser det vi ser? Trots att ”hans” spel fungerade bättre förra säsongen?
Självklart inte!!
Som jag sagt tidigare så har han blivit TVINGAD av spelarna att kompromissa i spelet för att spelarna tyckte att styrspelet var ”tråkigt”!
När Manner blir tvingad att ändra spel borde han lämnat själv i protest för att rädda sig själv, nu blir han ju själv förloraren som får kicken!

Ok vad har detta med Svedman att göra?
Vad som hänt i omklädningsrummet är något varken du eller jag vet,
Vad jag sagt är pga över betalda divor så är det skönt att vi ramlade ur SHL och nu kan vi rensa leden och börja om på nytt.
Låst ämne

xxx BIF xxx: ”Så en seriös fråga tror du verkligen Svedman varit med om debaclet att bygga detta undermåliga SHL lag?”
"Självklart!!!
Extremt självklart har han det då han har ett ansvar i detta!!!
Han sa ju att han tom var med och tog beslutet om att kicka Manner & co..
Han ska se till att JA/EG har de resurser de behöver. Och han ska identifiera om JA/EG saknar kompetensen att lyckas och isf ersätta dem/den som inte fungerar.
Självklart har Svedman stor del i ”debaclet”."

Så verkligen du tror Svedman har varit med och byggt laget i SHL dom föregående två säsongerna?
Sen vad vet du vilka ekonomiska resurser Svedman sköt till för värvningar som aldrig hände.
Tydligen har du ingen aning om hierarkin i en SHL förening,

"När Svedman kom in fanns det inte mycket att räta ut då sportchefer redan var signade av föregående styrelse,
Sen tog SHL laget steg under Johans ledning och klarade slutspel vilket var fan så mycket bättre än kval som föregående säsong och final med SDHL laget,
Så vad Svedman saknade var en spåkula och att förstå att han blev lurad av allt BS som Erika och Johan kräkte 🤮 ur sig."
Låst ämne

Bukefalos2: med anledningen av det önskar jag inte att Rödin fortsätter.
Låst ämne

J-S: Och varför spelar man då inte förra säsongens styrspel??
Är Manner hockeyblind och inte ser det vi ser? Trots att ”hans” spel fungerade bättre förra säsongen?
Självklart inte!!
Som jag sagt tidigare så har han blivit TVINGAD av spelarna att kompromissa i spelet för att spelarna tyckte att styrspelet var ”tråkigt”!
När Manner blir tvingad att ändra spel borde han lämnat själv i protest för att rädda sig själv, nu blir han ju själv förloraren som får kicken!
Låst ämne

J-S:
”Så en seriös fråga tror du verkligen Svedman varit med om debaclet att bygga detta undermåliga SHL lag?”

Självklart!!!
Extremt självklart har han det då han har ett ansvar i detta!!!
Han sa ju att han tom var med och tog beslutet om att kicka Manner & co..
Han ska se till att JA/EG har de resurser de behöver. Och han ska identifiera om JA/EG saknar kompetensen att lyckas och isf ersätta dem/den som inte fungerar.
Självklart har Svedman stor del i ”debaclet”.
Låst ämne

Auchinleck: "Ja, har jag missförstått det hela? Är det inte Svedman som tagit GM-rollen?"

Förstår inte vad du pratar vilken GM roll?

När Svedman kom in fanns det inte mycket att räta ut då sportchefer redan var signade av föregående styrelse,
Sen tog SHL laget steg under Johans ledning och klarade slutspel vilket var fan så mycket bättre än kval som föregående säsong och final med SDHL laget,
Så vad Svedman saknade var en spåkula och att förstå att han blev lurad av allt BS som Erika och Johan kräkte 🤮 ur sig.

Så utan än en jävla spåkula vad skulle klubbdirektör Håkan Svedman gjort annorlunda när han klev in på posten som klubbdirektör?
Låst ämne

Jugge"Manner har gjort sitt bästa att ”sminka grisen” hela säsongen men även han och övriga tränare bär ett stort ansvar för degraderingen. Har man ett oskickligt lag, som Brynäs haft, så måste man ju anpassa spelsättet. Man såg ju tidigt vartåt det barkade och redan då borde man gått tillbaka till förra säsongens styrspel. Nu försökte man in i kaklet att spela en hockey som truppen bara behärskade var 10:e match ungefär. Det är väl ungefär så ofta som Brynäs gjorde riktigt bra matcher säsongen 22/23….: "

Håller med fullständigt...
Mikko med resten av tränarna har ju redan fått foten så nu väntar jag bara på att den ledande makeup artisten(artisterna) blir entledigad.
Låst ämne

Forsberg 1978: "Hat och hat, han lär ha gott om pengar efter alla år i NHL och är på väg neråt i sin karriär,"

Så läs igen!!! jag argumenterar inte i mot dig.
Vad jag säger är om du har någon som helst stolthet som Brynäs spelare och varit med och spelat ner laget till HA det minsta du kan göra är att hjälpa till spela upp Brynäs till SHL igen...
Och om du nu vill byta klubb det du kan göra är gå till en klubb utomlands om du nu inte vill hjälpa till att spela upp Brynäs till SHL igen....
Låst ämne

J-S:
Ja, har jag missförstått det hela? Är det inte Svedman som tagit GM-rollen?
Låst ämne

Jugge: Har absolut 0 förtroende för ledning . Denna ledning med Alcén i spetsen har ingen djävla aning hur lag ska byggas å hur denna sesång ska undvikas från ras till div1 .
ALCÉN MÅSTE BORT FÖR NÅGOT HOPP SKA INFINNA SIG .
Låst ämne

J-S: Alcén är ytterst ansvarig för det lag som ställts på isen. Det har som vi alla sett hela säsongen varit undermåligt och så lövtunnt att det inte funnits någon som helst konkurrens i truppen. En spelare som Palve har underpresterat grovt hela säsongen men ändå haft en gjuten plats som 2:a center och i PP.

Manner har gjort sitt bästa att ”sminka grisen” hela säsongen men även han och övriga tränare bär ett stort ansvar för degraderingen. Har man ett oskickligt lag, som Brynäs haft, så måste man ju anpassa spelsättet. Man såg ju tidigt vartåt det barkade och redan då borde man gått tillbaka till förra säsongens styrspel. Nu försökte man in i kaklet att spela en hockey som truppen bara behärskade var 10:e match ungefär. Det är väl ungefär så ofta som Brynäs gjorde riktigt bra matcher säsongen 22/23….
Låst ämne

Auchinleck:" Rensa ut ogräset?
Det är väl Svedman och Manner som drivit BIF-butiken?"

Kära nån vilken vilka har byggt SHL laget?
Du glömmer sportcheferna vilka har det övergripande ansvaret att bygga ett lag,
Det är den butiken du måste analysera Mikko gjorde sitt bästa med ett undermåligt lag,
Vad har Svedman haft med det att göra?
Så en seriös fråga tror du verkligen Svedman varit med om debaclet att bygga detta undermåliga SHL lag?
Låst ämne

J-S: Hat och hat, han lär ha gott om pengar efter alla år i NHL och är på väg neråt i sin karriär, han har hjälpt till att dra ner klubben som fick honom att nå nhl samt att han fick ett sm guld till klubbens första degradering samt klubbens största fiasko genom tiderna, väljer han att lämna klubben i sticket så är det inget annat än stort jävla svek!
Låst ämne

J-S:
Rensa ut ogräset?
Det är väl Svedman och Manner som drivit BIF-butiken?
Låst ämne

Treklövern1912: tycker inte Larsson ”underpresterade grovt”. Ni som tycker det hade/har nog fel bild av honom.

Han var och har aldrig varit en poängspelare. I NHL spelade han väl mest i 3:e eller 4:e linan där poäng inte är den primära måttstocken eller förväntningen.

Enligt mig är Larssons styrka i de små detaljerna i spelet vilket alla inte ser.

Jag säger inte att du gör det men jag tycker många tittar bara på poäng. Poäng är självklart viktigt men inte speciellt rättvisande för vissa spelare i allmänhet och Larsson i synnerhet.

Har har gjort misstag under denna säsong, absolut. Men jag tycker att han var en av de bästa framförallt efter nyår.

Vill bara understryka att jag respekterar din åsikt givetvis, inga problem med det.

Vi tycker olika bara …
Låst ämne

Lemp: nej jag är inte heller helt säker att han är rätt man att leda brynäs, vem skulle du vilja se som ny tränare
Låst ämne

« · 2515773 · »