Brynäs IF

730057 inlägg · 7961 ämnen

Alla Helvetes Kval

« · 2490059 · » Till forumet

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: ja, och det är väl den kortsiktiga effekten vi vill åt? Skicka Manner och gänget på semester då under kvalserien och be dem komma tillbaka vid eventuellt räddat kontrakt. Ny röst, någon som helst spelidé, matchcoachning som idag är helt obefintlig. Någon som sätter press på domarna.

Vi går in i den tuffaste kampen i Brynäs historia. Detta med en nallebjörn vid rodret, det är dömt att misslyckas.
Låst ämne

Huge:
""Tror dock inte att de uttalar specifika krav men är tydliga med att de vill se handling."

Klart att dom vill se handling på samma sätt som vi frustrerade och oinsatta sofftyckar också vill det.
Men det är ju inte alls samma sak som att sponsorerna ska eller bör ställa krav på konkreta åtgärder när det gäller både det sportsliga och det organisatoriska arbetet."

Men, det var väl det jag skrev?
Låst ämne

Bulten: Alcen, Loch ness odjuret och Tandfen syns ungefär lika ofta.
Oklart dock vem som är mest kvalificerad som sportchef.
Låst ämne

Bulten: ja såklart vi vill åt den kortsiktiga effekten. Men tror att ledningen just nu balanserar den kortsiktiga effekten (som inte garanterar klarat kval) med den ekonomiska samt eventuellt långsiktigt dåliga effekten av ytterligare ett tränarbyte. Sedan vet man ju inte riktigt vilka tränare som är tillgängliga eller ens vill ta över Brynäs i ett kval...

Det var lättare med PA, för då var spelet faktiskt skit. Mellan matchen mot IKO och Timrå så har ju spelet på det stora hela varit bra och ganska vinnande. Svårt beslut att ta.
Låst ämne

munkas: japp högst oklart. Yrkeskunnig blir man så fort man skriver på enligt Huge. Så hade de bara fått chansen hade de varit minst lika bra
Låst ämne

munkas: Vad skulle det göra för skillnad om han syndes i media mer? Skulle vi ha klarat oss ifrån kval då?
Låst ämne

Bulten: enligt AB så är HV oroliga. Växjö vilar 6 spelare mot oss, ”vi kan ta in 16 mål”😂😂😂😂
Låst ämne

KulaShaker: Jo, det skrev du. Var bara ytterligare ett påpekande till den/de som verkar önska att sponsorerna ska få makt och inte specifikt riktat mot dig.
Låst ämne

Huge: när föreningen sköts av inkompetent folk så får man vara tacksam över starka sponsorer. Hoppas både Monitor och Gevalia mfl sätter press på Svedman som inte verkar vara speciellt bra på obekväma beslut trots att allt går åt helvetet rent ut sagt.
Låst ämne

Bulten: Snarare så att man har ett gott tålamod och förmågan att hålla huvudet kallt.
Låst ämne

Bulten: Jag beundrar dig att du orkar hålla på med Huge.

Att de som är anställda av Brynäs är bättre på jobbet än oss. Det är självklart.
Men att de inte är bra nog, det förstår han inte..

Jag har helt slutat läsa hans inlägg.

Det borde du oxå göra. För din egen skull..
Låst ämne

JawKee: Det får man säga, rakt ned i HA
Låst ämne

Med tanke på att Skellefteå inte valde att göra jobbet i tisdags så är det inte mer än rätt att ge Växjö en enkel resa till seriesegern ikväll!
Låst ämne

mk: Fast det stämmer ju inte. Bara för att man fått ett jobb i cornflakespaketet så innebär ju inte det att man är lämplig eller bra på det och att alla andra som inte har jobbet automatiskt är mycket sämre lämpade för jobbet.
Låst ämne

JawKee: Lite same same...som med att Rödin får stå i media och ta smällen vecka efter vecka..men vår SC är osynlig
Klart det inte hade gjort ngn skillnad kval eller inte...
Tycker det säger en del om Brynäs som förening...Många vill stå i solen o glassa när det går bra men inte när det är moln...
Som SC har man ju ett ansvar som också oftast är riktat mot att möta media...o även om det bara skulle vara floskler så är det ändå att man lättar bördan från vissa andra...
Tycker Timrå gjorde det snyggt...Låt Brynäs slippa PK.....det är nog jobbigt som det är att veta att det blir kval...snyggt...
Låst ämne

mk: spot on
Låst ämne

Stefan R 63: Kanske är så, men jag håller ändå inte riktigt med. Ser hellre att en sportchef får göra det han är tänkt att göra. Klart en SC ska synas i media ibland också, men annars så kan andra ta det. Men tycker inte att det gör någon skillnad för laget om någon inom Brynäs uttalar sig i media eller inte. Det är annat som spelar större roll.
Låst ämne

Stefan R 63: minns speciellt någon hemmamatch och vinst under säsongen som Alcén och Honken log ikapp i omklädningsrummet. Sen dess har jag nog faktiskt inte sett röken av dom. Eller jo Alcén ville såklart visa upp sig under Sannys dag hos Brynäs med Cmore.

Ledarnas ledare, chefernas chef.
Låst ämne

Stefan R 63: Vi vet hur det är att vara i er situation. :(
Låst ämne

Tigerhjärta: Jag är inte bitter på Skellefteå. Brynäs har ju kastat bort så otroligt många poäng den här säsongen att man får skylla sig själva att det blir kvar. Målvaktstavlor, försvarsspel på amatörnivå, onödiga utvisningar, galna byten som lett till baklängesmål, galna felpassningar som lett till baklängesmål, rullat på 8 backar när flera inte hållt måttet, en sportchef som i stort sett bara har koll på gamla lagkamrater och så vidare. Brynäs får verkligen skylla sig själva att det blir kval.

Min känsla är att laget som vinner match#1 förmodligen kommer att gå segrande över 7 matcher. Det skulle ge en mental fördel och mycket energi. Det som man måste ha i åtanke här är att Brynäs ställs mot ett, åtminstone över hela säsongen, ett lika dåligt lagbygge och lika dåligt fungerande lag.

Det som Brynäs måste göra är att ta kommandot. Det har man haft förtvivlat svårt att göra under säsongen, men det har lyckats i vissa matcher mot just Malmö. Det som absolut inte får hända är att Manner beordrar spelarna sitt zombie-styrspel och därmed ger Malmö kommandot utan en riktig fight. Brynäs bemästrar inte styrspelet, trots alla träningstimmar som Manner och hans kollegor förmodligen har lagt ner på att försöka implementera det, och det skulle ge Malmö en rejäl boost om de fick taktpinnen utan att ens behöva kämpa för det.

Det känns väldigt svårt att förutspå om Manner kommer att tillämpa zombiehockeyn eller om man kommer att försöka flytta fram positionerna, men jag gissar på att man trots allt kommer att försöka ta tag i taktpinnen i och med att man trots allt möter ligans sämsta lag sett till hela säsongen.
Låst ämne

Peja: Kommer vara jäkligt viktigt att vi lyfter fram positionerna som du säger. Att spela som vi gjorde mot HV första perioden.
Att spela styrspel mot lag med "dålig självförtroende" ger bara motståndarna känslan av att de är dem som äger spelet.
Annat är det när man lyckas stänga ner topplagen, där tillkommer en typ av frustration istället.
Låst ämne

JawKee: Detta är vad klubbdirektörer (en undersökning) tycker om SC roll gentemot media... Klubbdirektörerna var raka med att detta var oerhört viktigt och att det
är självklart att sportchefen ska representera klubben utåt. “Medieansvar är också en del
arbetsbeskrivningen. Detta ansvar ska vara i enlighet med föreningen då sportchefen är
klubbens ansikte utåt.”1
Låst ämne

Stefan R 63: Ja så kan det vara, men det är väl knappast en regel. Det beror väl på klubbdirektör också? Och kan väl vara olika från klubb till klubb. Jag personligen tycker inte att det är särskilt viktigt. Kanske på en organisatorisk nivå, det kan jag inte svara på. Som jag ser det så har det ingen påverkan på sporten, och därför anser jag inte att det är viktigt.
Låst ämne

JawKee: Fast det är ju främst sättet han gör det på. Solar sig i glansen när det går bra och gömmer sig när det går dåligt. Vad är det för chef som gör så.
Låst ämne

Bulten: Är det det han gör? Eller är det din tolkning av hans beteende? Du är biased. Det vet du nog själv också.
Låst ämne

JawKee: Det kan ju vara bra med en SC som visar sig både i vått och torrt...som står upp för sina spelare och tränare i vått och torrt...Jag kan tänka mig att agenter spelare också har koll på sportchefer och hur de sköter sitt jobb....
Så JA jag tror det har en påverkan även på sporten....
Jag tycker t ex att Evertsson i Växjö verkar väldigt mer seriös i sin framtoning än vad vissa andra sportchefer och det kan nog ha en stor dragningskraft på agenter och spelare...
Låst ämne

Stefan R 63: Du kan vara seriös i ditt jobb oavsett om du visar dig i media eller inte. Det är ju även individer vi pratar om, med personligheter. Man kan stå upp för sina spelare utan att springa till media. Vi vet inte hur Alcéns relation ser ut till spelartruppen och ledarstaben. Nu säger inte jag att Alcén är en bra sportchef, för det tycker jag inte, och jag skulle inte gråta om någon annan tog hans plats. Jag tycker bara att det är en överdriven tanke att en sportchef måste synas i media för att vara en bra sportchef, eller att man måste stå upp för sina spelare och tränare i media. Finns andra sätt att göra det på.
Låst ämne

JawKee: vid flera tillfällen har han hållt sig framme vid kameran vid vinst. Aldrig sett liknande vid förlust. För mig hade jag uppskattat raka motsatsen. Men det är vad jag förväntar mig av en chef. Du verkar hellre vilja ha en chef inlåst på ett rum
Låst ämne

JawKee: Jag tycker du har poänger i ditt resonemang MEN om det ingår i hans roll att vara ansiktet utåt...att ha en roll gentemot media så rimmar det ju dåligt att inte vara det...
Det handlar mycket om att avlasta...att ta smällarna för spelare och tränare...när det är tungt...att ge dem lugn och ro...Jag tycker nog nästan att det är hans plikt att göra det.
Kommer ihåg när Granström fick klä skott för Brynäs debacle och de andra gick o gömde sig...Bedrövligt!
När du säger att synas i media att det är en överdriven tanke... så är det ju så att SPORTEN lever på media...Vi lever på tv pengar...reklam...överallt...så nog behöver Brynäs synas...
Låst ämne

Bulten: Nej. Jag vill ha en sportchef som gör sitt jobb. Inte leker pressansvarig.
Låst ämne

JawKee: Om det ingår i ditt jobb att vara tillgänglig för medier så gör du inte ditt jobb om du inte är det. Svårare än så är det inte.

I synnerhet i motgång blir pressen enorm på huvudtränaren och då måste sportchef(erna) avlasta denne. Journalister hävdar att Alcén är ligans mest otillgängliga sportchef. Nämn en bra anledning till varför han ska vara det?
Låst ämne

JawKee: Men det tycker du huvudtränaren och klubbdirektören ska göra istället?
Låst ämne

Stefan R 63: Om det ingår i hans roll så håller jag så klart med. Men nu vet vi inte hur hans avtal ser ut. Ja, sporten lever på media. Och Brynäs är med på plan varje match. Manner är med på varje presskonferens, och är med i intervjuer bl.a. Brynäs jobb är inte att agera kommentator eller hockeyexperter. Så ja, men nej. Synas i media kan man göra som sportchef ett par gånger per säsong, tycker inte mer än så krävs.
Låst ämne

JawKee: ja men du....om det nu ingår i hans arbetsbeskrivning så handlar det väl för tusan inte om han leker pressansvarig..???
Man kan ha flera uppgifter i samma roll....eller hur?
Låst ämne

Stefan R 63: Absolut kan man ha det. Men jag anser inte att det är den viktigaste arbetsuppgiften för en sportchef.
Låst ämne

Stefan R 63: En pressansvarig i en hockeyklubb ska väl inte synas i medierna heller? Det är väl personen som jobbar med att hantera mediekontakter, inte en person som ska synas i medier?

Frågan blir vilka som ska vara Brynäs ansikten utåt. Jag har svårt att se en vettig anledning till varför Alcén har gjort sig till ligans mest otillgängliga sportchet (enligt journalister). I mina ögon verkar det snarare som att hans mer erfarna sportchefskollegor har begripit att mediebiten är viktig, medan han inte har det.
Låst ämne

JawKee: Kan ju vara så att han bara arbetar halvtid kanske. Scoutar gör han väl inte själv, tillgänglig för medier verkar han inte heller vara och att vänta på att Boumedienne ska ringa borde inte vara ett heltidsjobb.
Låst ämne

Peja: Ja, OM det ingår i ditt avtal att göra det. Vilket jag inte ser som en nödvändighet. Och ja, om huvudtränaren inte klarar av pressen så är det bra om sportchefen går in och avlastar. Men nu tvivlar jag på att Manner varit i en position där han inte klarat av det. Jag säger inte att det är bra att han inte är tillgänglig. Jag säger att jag inte tycker att det är så jävla nödvändigt som många här inne försöker få det att vara.
Låst ämne

JawKee: Åter igen, nämn EN bra anledning till varför Alcén bör vara ligans mest otillgängliga sportchef för medier? På vilket sätt gynnar det Brynäs? Har Alcén knäckt en kod som alla andra sportchefer inte har gjort när det gäller mediebiten?

Märkligt resonemang kring avtalet. Oavsett hur specat det är i avtalet, så är det ju uppenbart att det ingår i sportchefsrollen och i tränarrollen att vara tillgänglig för medier. Spelarna ska också kunna intervjuas i samband med matcher utan att det är specat i ett avtal, skulle jag tippa.
Låst ämne

JawKee: Har du sett manner på PK...ibland...Han har ju mer eller mindre sett ut som ett vrak,....förstörd...De enda som verkar ha förstått detta är Timrå som av barmhärtighetsskäl inte tvingande Brynäs att komma på den...DÄR skulle vår SC stått...
Låst ämne

Peja: Jag har aldrig sagt att han bör vara ligans mest otillgängliga sportchef för medier. Läs det jag skriver istället.
Du får gärna hänvisa en källa på exakt hur ett sportchefsavtal ska se ut, för du får det låta som att det är lag på hur arbetet ska vara utformat.
Sen kan du lägga av med att kalla det "Märkligt resonemang" bara för att du inte håller med mig.
Och ja, spelarna deltar i matchen på samma sätt som tränarna gör. Deras arbete är MATCHER. En sportchefs jobb är inte matcherna, utan det ligger på ett annat område. Inte så konstigt, faktiskt.
Låst ämne

Stefan R 63: Ja det har jag. Men att han är bedrövad och ser förstörd ut betyder inte att han inte klarar av pressen som det medför att vara tillgänglig för media.
Låst ämne

JawKee: Tycker nog det är du som för ett konstigt resonemang...
En sportchef ska se till det sportsliga...När det sportsliga inte ser så bra ut så kunde man väl hoppas på att vår sportchef tog det ansvaret och att han SER att nu är det nog läge att jag kliver in...att tar intervjuer..osv....
Låst ämne

JawKee: SC är högst ansvarig för sporten och det ingår att representera föreningen mot medier och sponsorer osv. Som Peja är inne på så är Alcén svårtillgänglig och osynlig, speciellt när det blåser snålt som nu.

Manner har i stort sett tagit allt under hela säsongen och där hade han behövt avlastning. Men både Alcén och Grahm har varit osynliga till skillnad mot innan säsongen.
Låst ämne

JawKee: Ja nu är det väl inte att kommentera matcherna man förväntar sig. Utan någon form av förklaring varför det gått käpprätt åt skogen. Varför värvade man inte spets under hela säsongen? varför släppte man Roy utan att ta in något annat? Hur är hans förtroende för Manner? Tycker han att Honken-upplägget varit succé, varför i så fall? Eller för den delen stå upp för spelarna, ledarna. Lite chefsmannaskap. Väldigt väldigt fegt att inte våga möta medier, förmodligen för att han inte har något att säga, men det skulle han kanske tänkt på innan han tackade ja till ett jobb som var överkvalificerat för honom.
Låst ämne

Stefan R 63: Svårt att acceptera att någon annan inte delar din åsikt? Jobbigt läge. Då fungerar det ju alltid att försöka trycka ner den andres åsikter :)
Låst ämne

JawKee: Tycker nog att det har varit aningen plågsamt att se eller hur? Nästan gråt......att han vill ge upp...osv...Mänskliga drag hos Manner absolut men...DÄR skulle Alcen ha varit....ett flertal ggr och sagt JAG tar detta...OM han nu känner sin tränare sin kapten i laget...han var ju bra på att prata på isen Alcen med allt o alla...
Låst ämne

Stefan R 63: exakt, handlar väl inte om avtal. Handlar om ansvar och beslutsfattande.

Att alcen bevisligen inte visar detta, avtal eller inte, bevisar väl tydligt att han inte är rätt person på rätt plats.
Låst ämne

JawKee: Det är du som säger kan vi inte diskutera BRYNÄS....
Nu gör vi det...Vi har olika tankar om sportchef...Du svara mig och jag svara dig...
Hur har jag försökt trycka ner dig och din åsikt???
Vem har svårt---du eller jag?
Låst ämne

Stefan R 63: "Tycker nog det är du som för ett konstigt resonemang..."

Ett typiskt exempel på ett försök att trycka ner någon och deras åsikt. Precis som när Peja kallar mina argument för "Märkliga".
Istället för att faktiskt diskutera och acceptera varandras åsikter. Totalt onödiga tillägg i en diskussion.
Låst ämne

« · 2490059 · »