Brynäs IF

727963 inlägg · 7962 ämnen

Bäckström till NHL.

« · 863342 · » Till forumet

Bäckström till NHL.
Lycka till säger jag...
Kommentera

Sv: Bäckström till NHL.
arnio: Föga oväntat... Vi ser väl inte röken av den grabben på 10-12 år kan jag tänka.
Kommentera

arnio: smått underbetald bara...
Kommentera

Lycka till nu Nicklas... hoppas att vi snart får se honom i Brynäsdressen igen... eller, jag vet inte om jag ska hoppas det heller, för man vill ju att det ska gå långt för Nicklas Bäckström. Han kommer antagligen få spela med Alexander Semin... vilket radarpar! Ska se varenda match med Washington nästa säsong om Canal + har hjärna nog att sända många Capitalsmatcher när Bäckis lirar där.

HEJA BÄCKSTRÖM!!! DU SAKNAS REDAN!!!
Kommentera

Jag ska absolut ta och köpa mig en matchtröja med Washington Capitals och Nicklas Bäckströms namnskylt och nummer... någon mer som tänker göra det??
Kommentera

TT skriver att Bäckström har pratat med Crosby, fattar dom inte att det var GD sporten som intervjuade Crosby.
Kommentera

arnio: Det är bara att instämma: Lycka Till Nicklas!
Kommentera

Ska bli MYCKET intressant att se vem dom ersätter Bäckström med, för någon bättre än Hauthonen måste det till. Nej, "Hutten" är inte dålig, men inte heller en center som kan ersätta "Bäckis".
Kommentera

70 Rodrigues: Jag tippar att det är dags för en comeback av Janne Larsson!
Kommentera

Man kan ju lungt säga att Sundlöv har en det att stå i när det gäller värvningar inför kommande säsong, om det ska bli ett bättre resultat än säsongen som var, målet för nästa säsong måste väl ändå vara minst semifinal kan man tycka? Målvakt, backar, 2-3 forwards + ersättare för "Bäckis" måste till.
Kommentera

70 Rodrigues:
Målvakt? Det är väl inget fel på de vi har? Eller?
Kommentera

Jonte321: Nu är vi inne på hockeyutrustning igen. Ett kärt ämne för mig som inte vill snacka laguttagning och taktik. Köpa Washington Capitals matchtröja med BACKSTROM och just nu okänt nummer... Undrar om Martinsson köpt en Redhawkströja med CASSELSTÅHL 28? :-)
Kommentera

vhcfan: Absolut inte, men som det är just nu så har vi bara EN målvakt och det är Sperrle med kontrakt!
Kommentera

70 Rodrigues:
*pling* Just det.. det är ju inte färdigförhandlat med Kristan än näe.. Tänkte inte på det.. *ler*
Kommentera

20 Lindgren: Haha, ja, vem vet;p
Kommentera

70 Rodrigues: Bäckis ersättare heter Janne Hauthonen enligt Sundlöv
Kommentera

OLZ UB06: Om så är fallet så har vi inte mycket att komma med i center väg kommande säsong. Lind är bra när han är hel, Karlsson har inte på långa vägar det som krävs, hoppas att dom lånar ut honom så att det finns plats för en värvning av en klasscenter. Hauthonen har inte visat mycket han heller, han gjorde massor med poäng i finska ligan tillsammans med Tony Salmelainen, i Brynäs finns ingen spelare i samma kaliber. Hansen är duktig defensivt.
Kommentera

OLZ UB06: Det vi får hoppas på är att Sundlöv hittar en riktigt målskytt att placera bredvid Hauthonen :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Jo, Hauthonen i all ära men han är ingen Bäckström. Men Bäckis är i mina ögon en surkart, en grön tomat, han har inte utvecklats färdigt, det är hans svaghet oturligt nog för hans del.

jag kan tänka mig två scenarion i Washington nästa år, antingen har Bäckis tränat upp sig och fintar brallorna av Forsberg, eller så är han kvar på ruta 1 som den blyga Valbograbb han är.

Men i Brynäs intressen så hoppas jag att dom nya förvärven producerar non-stop och att dom etablerade ger sig fan på att arbeta som piskade grisar.

Bäckström har ännu bara oanvänd potential, och han måste börja få den i gungning as soon as possible, annars blir han en räka som alla skrattar åt. men han kan säkert bli en man för 3KR i såna sammanhang där han får spela hela turneringen (istället för som det vart i Riga, där han bara fick spela andra halvan)

förhoppningsvis så ser vi han i Brynäs igen om ca 12-15 år :)
och då är nog Brynäs rikare än Färjestad, right?
Kommentera

OLZ UB06: Ja, om Wille fortsätter att sälja pyttipanna för 300 spänn kanske vi har chansen att närma oss färjestad ekonomiskt. Frågan är bara vem som skall köpa pytten när alla logerna är tomma om två år?
Missnöjda sponsorer är dock inte det största problemet brynäs har för tillfället. Nästa säsongs upplaga av centrar är ett betydligt större problem. Men det är klart, Timrå kanske ringer och vill ha tillbaka Lind. Det skulle lösa en del.
Kommentera

munkas: Munter som vanligt? ;-)
Kommentera

OLZ UB06: "Bäckström har ännu bara oanvänd potential, och han måste börja få den i gungning as soon as possible, annars blir han en räka som alla skrattar åt."

Ja, isf så skrattar ju bara dessa "alla" åt sig själva.
Det är ju knappast Bäckis som isf har haussat upp sig själv och talat om sig själv i termer av "en ny Foppa".

"Bäckis är i mina ögon en surkart, en grön tomat, han har inte utvecklats färdigt, det är hans svaghet oturligt nog för hans del."

Varför skulle det vara hans svaghet, att ännu inte vara utvecklad som spelare?
Kommentera

Huge: Hans svaghet är blygheten, han måste förstå att det är bara att ta för sig.. alltså han har andan i sig, men han håller tillbaks den. men men, det blir bara till att hålla tummarna

Munkas: Jo, jag brukar också avstå "pastahinken"
(1 liter spaghetti med valfri sås) för, ja vad kostade den sist.. 80 kr eller liknande, jag kan tänka mig att överbetala en kexchoklad ca 5-6 kr mer än i kiosken, men att betala dubbla priset för mat, nae (speciellt inte om man äter ur en hink!), det är inte acceptabelt.

Jag tror jag startar en namnförsamling för att kräva fram att Frasses Hamburgare får flytta in i Läkerolen! :)
Kommentera

OLZ UB06: Okej, pastan kostar enligt besserwisserklubben 60 kr, men första hemmamatchen den gångna säsongen så kostade den 45 kr.. så 85 kr var ett uppskattat pris för slutet av nästa säsong

Och det är en pärskans hink! jag äter inte ur en hink, grisar äter ur hinkar.

Men om Wille tror att han kan sälja en omelett för 150kr, så låt han..
Kommentera

En liten film om Bäckis draft. Rätt kul. Säkert har dom flesta sett den, men någon kanske inte har det.
Kommentera

Zzzzzzz: Roliga filmer och vilken skön frilla Alex hade..
Kommentera

arnio: "Drömlönen" basunerar Expressen ut. Jojo - det krävs bara att är topp 5 i nomineringarna till Hart och Selke samt topp 5 i poängligan. Killen må ha talang, men att tro att det finns någon möjlighet att han ska lyckas med detta är bara larvigt!
Kommentera

Wayne Gresky:
Jo, men nu skriver de inte att han ska lyckas med det utan att han har chansen, för det har han ju rent teoretiskt.
Kommentera

Wayne Gresky: Om Cap's håller sin linje och spelar Bäckis tillsammans med Ovechkin så lär han få mycket istid och det lär i alla fall ramla in ett och annat assist.

Under dessa förutsättningar så kan jag tänka mig att lönen+bonusar landar på runt 10 mile.. en ganska bra lön för en 20 åring... ;)

Fast jag hävdar fortfarande att Bäckis är för långsam på rören och kommer därför att floppa i NHL..Sen får huge tro vad han vill...
Kommentera

Wayne Gresky: Instämmer. Känns väldigt avlägset att Bäckström skall lyckas med något av det där. Skrapar han ihop 50p första säsongen får han vara nöjd.

Rodrigues; Grattis på födelsedagen din gamle dysterkvist! ;-)

Angående Renberg; Tror att det blir flopp i SAIK. Ljumskarna håller inte ett år till. Dessutom kommer han inte att lira ihop med Surovy/Bartecko. Jämför gärna med Brendl som kommer att byta upp sig vad gäller omgivning.
Kommentera

GävleLasse: "Fast jag hävdar fortfarande att Bäckis är för långsam på rören och kommer därför att floppa i NHL..Sen får huge tro vad han vill..."

Hängde Bäckis med på rören i VM så lär han inte heller få några större problem i NHL, så det där med att han skulle vara så otroligt långsam tycker jag är en överdrift.
Långsamheten kompenseras med det han är bra på: att skapa tid och yta åt sig själv och sina medspelare. Första året kommer säkert att bli tufft med omställningar på alla plan, inte minst vid sidan av isen.
Man ska dessutom komma ihåg att han än så länge mest ses som en investering för framtiden, även om Caps säkert lite grann räknar med att han ska ta en ordinarie plats på direkten. Dom lär dessutom ha hyggligt med tålamod med honom skulle jag tro, om eller när det börjar gå trögt.

Min personliga uppfattning är isf att den sociala biten är mer avgörande än hans skridskoåkning, när det gäller om han ska floppa eller inte.
Kommentera

Huge: "Hängde Bäckis med på rören i VM så lär han inte heller få några större problem i NHL, så det där med att han skulle vara så otroligt långsam tycker jag är en överdrift."

Problemet var ju att Bäckis hade svårt att hänga med under VM... Om du tittar på Bäckis med öppna ögon nästa gång så kanske du ser det du med...

Just ja, du såg ju inte så många matcher... ;)
Kommentera

GävleLasse: Det är klart att du måste försöka inbilla dig själv att han hade svårt att hänga med under VM.
Du ser nog det du VILL se.
Och det oavsett om du gör det med öppna eller slutna ögon....
Kommentera

Huge: Änu en bortförklaring från dig för att vifta bort det faktum att du sitter och uttalar dig om saker du inte sett, detta baserat på hur du VILL att de skall vara.
Kommentera

GävleLasse: Jag tror helt enkelt inte att hans skridskoåkning kommer att inverka så mkt på möjligheterna att hävda sig i NHL.
Jämför med ex en spelar som Daniel Sedin. Ungefär lika snabb på rören och i övrigt ungefär samma spelartyp som Bäckis.
Tycker du att han verkar ha haft svårt att hävda sig?
De små ytorna därborta gör ju dessutom att snabbheten inte behöver betyda så väldigt mkt när det gäller spelartyper som dessa två representerar.
Överfört till en relativt sett lägre nivå så klarade sig ex Janne Larsson mkt bra både i klubblaget och landslaget.
Vilket kanske lite grann visar på att du inte behöver vara ngn vinthund för att klara dig när du istället har andra egenskaper som klart väger upp en ev långsamhet på rören.

Vad har du själv för motivering till att han kommer att floppa därborta, mer än att du bara tror det?
Även om du lyckas exemplifiera med spelare som har samma egenskaper som Sedin och Bäckis och som floppat därborta, så visar det isf bara på att man både kan lyckas och misslyckas trots ngt sämre skridskoåkning.
Kommentera

Huge: Jag bygger min tes på att spelet har en helt annan karaktär i NHL. Det tenderar att bölja en hel del. Främst på grund av att man går på avslut mycket oftare än i tre kronor eller i ES.

Att du nu gör en jämförlse med Sedin är ganska intressant men ändå inte relevant. Bäckström är en mycket sämre skridskoåkare än vad sedin var/är.

Sedan lyfter du fram Janne Larsson som visserligen inte var någon speedkula, långsam snarare men utvecklingen har knappast stått stilla under de år Janne spelade i ES.. I tre kronor var han ingen succé.

Tänk om du skulle sluta gissa dig till dina slutsatser och faktsikt titta på ishockey. Skaffa dig en grund att stå på innan du uttalar dig. JAG bygger mina teser på vad jag ser, hur jag uppfattar det hela.
Kommentera

Huge: Jag tror att Bäckis blir en stjärna i NHL, men inte första säsongen. Kanske inte heller andra, tredje, fjärde...osv. Det jag tror det handlar om är att Caps har tålamod med honom, och de verkar de ju ha med sina yngre lirare.

Det spel som Bäckström visade upp i början av förra säsongen var det mest imponerande jag såg under den säsongen. Under hösten var Bäckis elitseriens bästa spelare enligt mig (och enligt poängligan)

Lyckas bara Caps få Bäckis att hitta tillbaka till det spelet så blir det garanterat succe. Sedan får man ju inte heller glömma att Bäckis hade mediokra målskyttar runt sig, Månsson (ok.) men också Bicek som floppade och Hermansson med sin ärtbössa. Med Ovechkin bredvid sig kan det nog bli ett och annat ass.
Kommentera

Ove Myling: Frågan är hur länge fansen i Washington har tålamod. Det har varit en precis lika stor, om inte större hype kring Bäckis i Washongton. Kraven vi ställde i Sverige kommer inte att vara någonting jämfört med i NHL.

- Kommer Bäckis skriskoåkning att räcka?
- Bäckis har tenderat att vara väldigt långsam i besluten, speciellt i PP. Mindre rinkar kommer att ge Bäckis mindre tid.

Hur länge har Caps tålamod? De har enorma centerproblem idag...
Kommentera

GävleLasse: Spelar roll ifall spelet har en annan karaktär i NHL: spelare med Bäckis egenskaper och med hans skridskåkning lyckas ju ändå hävda sig.
Att Sedin skulle vara en mycket bättre skridskoåkare än Bäckis är ju rent svammel. Min uppfattning är att Bäckis i dagsläget är en bättre skridskoåkare än vad Daniel Sedin var när han drog över.
Och att Sedin efterhand förbättrat åkningen, vilket Bäckis sannolikt också kommer att göra.

Jag grundar dessa iakttagelser på det jag själv sett, om du nu undrar.
Man behöver faktiskt inte springa på samtliga träningar i B-hallen för att ha en någorlunda korrekt åsikt om det vi nu talar om.

Du tror att skridskoåkningen är det enda som kommer att fälla Bäckis.
Jag tror inte det.
Svårare är det inte och längre än så kommer vi väl inte.
Kommentera

GävleLasse: Ja det är ju den stora frågan?

Det bästa är ju om Bäckis visar sin bästa sida direkt, då behöver det ju inte bli några problem.

Men sedan har väl knappast Caps räknat med att Bäckis ska bli deras leading star redan första säsongen. Såna orimliga krav har ju ingen rookie på sig i vilket lag han än spelar i.

Ett exempel är ju bröderna Sedin som man hade väldigt stort tålamod med i Vancouver innan de blev riktigt bra.

Just det, jag tycker att Henrik Sedin och Bäckis är klart jämnförbara. Liknande spelartyper, åtminstone när Sedin var i Bäckis ålder. Och han var inte ett dugg bättre på grillorna än Bäckis då!
Kommentera

Huge: Och hur många NHL matcher spelar man i B-hallen?

Jag gör min jämförelse med vad jag sett under VM. Bronsmatchen, två mål i arslet när Bäckis var på isen. Han hann ju knappt hem till egen zon innan pucken satt. Och detta var på stor rink.

Vi får väl se vem som får rätt...
Kommentera

Ove Myling: Det som skiljer Bäckis från Sedin är just att de är två, och de funkar kanonbra tillsammans (speciellt när det gäller att snurra i hörnen)

När det gäller kraven så kommer kraven att vara större på Bäckis än vad Cans hade på bröderna Sedin. Varför? de såg de båda som en enhet. Två tvillingar i samma kedja, ett enormt bra verktyg sett ur en marknadsvinkel. Vancouver tradade och grejade en hel del innan de lyckades få sina draftval att det ens var möjligt att få båda.

En annan aspekt är att Bäckis kommer som ensam och blyg till en helt ny kultur, ett nytt språk och en hårdare miljö i mediahänseende.

Jag vill passa på att poängtera att jag gärna ser att han lyckas i NHL, men jag tror inte att han gör det.

Till sist. Kraven är stora på vissa rookies, speciellt de som valts top 10 i första rundan.
Kommentera

GävleLasse: "Vi får väl se vem som får rätt..."

Ja vi får väl alla återvända till forumet om 20 år, när Bäckis lagt skridskorna på hyllan, och summera hans karriär.

Så får vi se vem som fick rätt...
Kommentera

GävleLasse: Det är just det som verkar vara ditt stora problem många gånger.
Du drar enormt förhastade slutsatser av enstaka händelser eller aktioner på isen.
Nu jämför du med vad du sett under bronsmatchen.
Fine, och vad såg du då som skulle bevisa din tes om att Bäckis inte skulle kunna hävda sig i NHL, pga dålig skridskoåkning?
Jo, att han mot världens snabbaste kontringsspelare inte hinner hem och backchecka efter att ha försökt slå ett pass djupt i anfallszon?
Då kan jag informera dig om att inte ens Johan Davidsson hade hunnit hem i det läget efter att själv ha försökt slå samma pass i anfallszon.
Kommentera

GävleLasse: Vad anser du isf vara att lyckas eller att misslyckas? Att Bäckis ska vara i topp i poängligan kan väl ingen räkna med? Återigen menar jag att såna krav ställer man inte på en rookie?

Sen blir väl i stort sett ingen en stjärna över en natt, eller? Det faktum att Bäckis ändå platsade i tre kronor tycker jag visar att han definitivt har potentialen att bli bra.
Kommentera

Huge: Nej Davidsson valde ju att slänga sig för att styra pucken...

Nej, det jag menar är att spelet har den karaktären HELA tiden. Det var många gånger man såg Bäckis hamna på efterkälken i spelvändningarna mot HV under slutspelet med...

Du får tro vad du vill, grundat på vad nu det kan vara. Jag grundar mitt på det jag sett under säsongen...
Kommentera

Ove Myling: Att lyckas? hmm, hur långt är ett snöre?

OK, jag lägger ribban lågt. Spel i första, andra- eller tredjefemman, visst förtroende i PP och minst 10 minuters speltid per match. Kort och gott, att han har en fast plats i laget då har han "lyckats". Jag vill inte kräva mer av honom än vad man kräver av andra som testar lyckan i NHL...
Kommentera

GävleLasse: Jo precis, så tänker jag oxå om Bäckis NHL-äventyr. Och du tror alltså inte att han lyckas uppfylla de här kraven i ett av NHL:s sämsta lag?

Det tror faktiskt jag, jag tror t.o.m. att många andra i elitserien skulle göra. Och visst är väl Bäckis en av de bättre i elitserien?

Skillnaden på Bäckis och andra bra spelare i ES, är att Bäckis är väldigt ung, och om han har en någorlunda normal utveckling så kommer han att bli bättre. Det tror jag att Caps har fattat, därför kommer de nog att vara nöjda med statsen du angav tidigare, även om det inte går superbra för honom.
Kommentera

Ove Myling: Ja kanske har Caps ledning tålamod, har Bäckis det? Pallar han trycket? Nytt land, nytt spårk, ny kultur osv...

Hundratals mil från kompisar, familj och mammas köttbullar...
Kommentera

« · 863342 · »