1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446094 inlägg · 7961 ämnen

Boork in i frysboxen....?

Sv:Boork in i frysboxen....?
GävleLasse: Det finns spelare i alla lag som är mer eller mindre missnöjda med bl.a tränaren, vilket kan bero på många saker.
Att det kommit ut (om det nu som sagt finns ngn substans i det hela) betyder ju inte att det då automatiskt skulle vara ngt jätteproblem.
Att vi tittar på tränarfrågan inför nästa säsong är väl dessutom rätt naturligt, då Boorks kontrakt går ut.
Mao: man kan tolka medias uppgifter lite olika och det är trots allt dom själva som oftast styr hur dom vill att vi ska uppfatta det hela.

GävleLasse: Ang Brynäs nyhetsvärde så är den ganska stor om man tänker på att det var 2001 senast vi hade en ledning. Brynäs är förövrigt en av Sveriges pobuläraste klubbar. Luktar [url=www.foi.se/FOI/templates/Page____504.aspx]PSYOPS[/url]
Skribenten är förövrigt på samma firma som  mig :-)

Man kan skriva hur hur bra Brynäs har rest sigoch gjorde en perfekt avvöägd insats mot HV som vi inte har spöat sedan Alf Svensson predikade på "Speakers corner"

GävleLasse: Skittidningarna skriver om det som säljer och läses, uppenbarligen har de gjort ett bra val även denna gång då det diskuteras långt in på fredagskvällen.

65selander: Tja finns det någon sunstans bakom "nyheten" så lär det ju märkas vilka det kan röra sig om, för de lär ju inte bli kvar i så fall.

Sen återigen...Är Brynäs villiga att göra det "bytet" att bli av med ett antal spelare för att behålla Boork.

Att tidningarna inte skriver spaltmeter om att Brynäs är i serieledning utan väljer att dra upp en sån här grej låter ju konstigt, fast ändå inte. OM det nu är så att de fått nyheten från en "trovärdig källa" så smäller ju den här nyheten högre. Sen är det väldigt mycket surr om just tränarna numera så det kan ju vara ännu en anledning till att den drogs upp.

Vad skulle de skriva om annars? Bäckis fortsatta måltorka?

Sen är ju inte Brynäs vidare duktiga på att informera om läget direkt ;)

GävleLasse: Det jag tycker är konstigt är att artikeln ang Boorken dök upp direkt efter serieledningen. Sådana här skarpa saker brukar dunsa ur ganska snabbt i internetvärlden annars. Typ när vi loosade ett antal matcher

Jajaja ingen idé att fortsätta diskutera förrän man vet vad som är sant eller inte sant. Är det sant så vill jag veta vem/vilka spelarna som är så starkt kritiska emot att dom skall göra det som sägs ifrån arbetsledaren.

Är det inte sant så vill man veta hur han som skrev artikeln kunde fabricera detta, ge mig f-n på att Boorken släpper neggo "news" för att ta bort pressen från laget. Precis som Wikegård gjorde under sin tid i DIF.

Huge: Sportsligt sett nej, men kanske hade det varit annorlunda på andra plan t ex de ekonomiska om man gjort annorlunda.

Men det är som sagt var hypoteser och utfallet är i dagsläget bra, bättre än vad jag och de flesta här vågat hoppas på.

Det skall bli intressant att se hur det utvecklar sig.

westerlind: Och egen loge hade vi också, på den tiden... :-)

65selander: Exakt, innan man vet vem som skulle ersätta så kan man lugnt konstatera att Boork är vårt bästa alternativ.

GävleLasse: Jo, det har jag förstått. Men du förstod nog inte att jag avsiktligt lekte kortsiktighetsminister för att visa på att hans metoder trots allt kanske inte varit så felaktiga. Iaf inte hittills, som det ser ut...

GävleLasse: Ang Boorken så kan du läsa på andras hemsidor att han är i ropet nu. FBK fans tycker att han gör det bra eftersom han skiter i vad dom heter, det gäller vad dom presterar. Fler och fler börjar surra att han gör något bra. (han väcker lik till livet igen)

Bäckis prisar Boorken eftersom han har låtit han spela förra säsongen, fast det var ju Djoos som tog emot honom när han stod med mössan i hand. ;-)

Ang vem man vill ha som efterträdare om allting stämmer ang artikeln. 

Vete gudarna vem man vill ha. Dave King må ha brett nät men Brynäs har inte den kosingen ännu. Wikegård må också vara bra men han trivs nog att köra sitt mediagrejs, fast han kan ju gärna få ta TIK. Kenta tar inget annat lag i Sverige eftersom han är så rotad i TIK.

Mårts drar till utlandet likasom Bendelin. GP är en just person men det är inte det vi behöver i Brynäs. Vi har en nu som vågar bänka dom som skall bänkas eller dom som inte gillar läget. Esko var också bra men då vek sig styrelsen.

Kontentan är att det spelet Brynäs gör nu gör oss till ett mycket bättre lag.
Man måste anpassa förutsättningarna efter laget. Dacke har inte varit så här grym sedan Sundsvall brann. Hade vi haft någon sprinter på topp så hade vi kunnat avgöra fler utav våra "X" matcher.

Falken: Okej.Jag såg förra avsnittet o då var det Djurgårdsprat för det mesta.

Men det kanske handlade om att det bara var Djurgårdsgäster:

Putte Carlsson
Wille Bäckström Reporter Svenska fans
Peter Wallen Agent,gammal DIFspelare.

westerlind: 67? just ja det var då när du satt och oroade dig över Modo...;)

westerlind:
LOL den var bra den

Nu kanske någon undrar hur Huge och Lasse ser ut?

Jag letade i gömmorna och hittade ett kort där jag lyckats fånga dem på läktaren under en av finalmatcherna mot Frölunda 1967. Redan då satt de bekymrade och funderade kring Brynäs framtid.

SE LÄNK>>

Huge: "Om vi nu ligger etta i serien, så undrar jag var vi isf hade legat i tabellen?"

Ja och imorgon spelar vi SM final mot FBK...

Sedan när blev du kortsiktighetsminister?

Jag har väl aldrig förnekat att det blivit en förbättring sedan Boork kom till Brynäs...Jag har inte varit nöjd med hans metoder alla gånger men i det stora hela så har jag varit nöjd. Det trodde jag att du hade förstått...

GävleLasse: Men nu talar vi ju enbart om det har blivit en förbättring eller försämring jämfört med hur det såg ut innan Boork kom hit?
Fast det är klart, Boork hade ju kunnat gjort det ännu bättre.
Om vi nu ligger etta i serien, så undrar jag var vi isf hade legat i tabellen?

Huge: Det är ju hypotetiskt... Vi kanske hade varit ännu bättre om Brynäs gjort annorlunda...

GävleLasse: ja, och så här långt: tycker du att jag verkar ha haft fel, om man ser till resultatet hittills?

Huge: Nej, snarare att du hela tiden tenderat att alltid ta ställning FÖR det Boork har gjort...

Bissett19: Dom pratade om alla andra matcher.

GävleLasse: " Skillnaden mellan dig och mig är att jag utgår från Brynäs IF och du från Boork IF..."

Jag har hela tiden tyckt att Boorken sannolikt inte är rätt man att föra Brynäs vidare, efter det stålbad som han nu så framgångsrikt genomfört.
Det grundar jag delvis på att ex uppgifterna i media mkt väl kan stämma, då det gäller ev missnöje bland vissa spelare. Behöver som sagt inte ligga ngt i skvallret, men spåren förskräcker ju, om man säger så.
Tycker du att denna min ståndpunkt tyder på att jag skulle utgå från Boork IF och att hans namn mer eller mindre är och kommer att förbli synonymt med Brynäs som förening?

65selander: Nej absolut så gör Brynäs en dunderbra säsong och det känns jävligt positivt just nu.

Men det är intressant att diskutera lite om framtiden med. Som du kanske läst så har jag inte bestämt mig om hur jag skall tycka än men jaghar ju förklarat vart det lutar så att säga.

Nej, det som jag är lite orolig för är att man gör samma misstag som man gjorde efter SM-guldet 99...

Lutade sig tillbaka och trodde att allt var fine and dandy...

Falken: FanTv är ju DjurgårdsTV,det enda dem snackar om är ju om Skansens IF.

Falken: Nej nu verkar all fokus ligga på slutspelsstriden och kvalserien. Längtar du dit? Näe, serieledning och lugn å ro.. det är perfekt...

GävleLasse: Positiva nyheter slutade man att tro på när "HF's" polare "Nobbe" skrev att "Norrena" var klar för Brynäs för några år sedan.

En sak vi som inte går att bortförklara är att vi gör våran bästa säsong på många år än så länge. Lillove från Hede undrar om han var född när vi låg senast i ledning ;-)

OT: Ni som inte vet så för ett antal år sedan så var Vemdalen och Hede ungefär som Brynäs och Leksand :-))

Kikade på FANtv och efter första perioden där dom snackar tidigare matcher så har dom inte ett enda ord angående HV71 - Brynäs eller att vi ligger etta. Dåligt!

eltifoso: hehe, det är till och med så att Tomas Ledin får "bad media" bara genom att heta Ledin...Stackaren ;)

GävleLasse: Eller negativa om andra klubbar, säg till exempel om Färjestad *ler* då måste den ju vara sann..

lillovechkin: Nej vi ska absolut inte vara säkra på nyheten...men man kan inte ignorera den som ett försök till konspiration från media som några vill få det till.

Det som är intressant är att alla nyheter som är positiva sväljer man med hull och hår och allt negativt är konspirationer och påhittat skit...

GävleLasse: Jag tycker nog att vi ändå inte ska vara 100% säkra på den här "nyheten". Men visst, det kan väl kanske stämma att endel spelare inte gillar Boorkens nästan knepiga sätt att leda Brynäs.

None of us knows!

RavenLord: Ja idagsläget känns det som det vettigaste. I alla fall tills man vet vad Brynäs målsättningar är. Allt de har sagt är att man skall bygga långsiktigt... Är långsiktigt 3 år, 10 år eller 20år?

GävleLasse: Ja jag hoppas oxå på ditt sista alternativ där.

RavenLord: Jag tror inte att det är många som är otacksamma utan mer tänker på framtiden. Det verkar finnas en tendens att man väljer Boork för laget. Skulle det bli så kan det bli spelarflykt OM det nu ligger någon som helst substans i den "nyheten". Konspirationsteorier i stil med att Media vill skapa oro i Brynäsleden finner jag ännu mer långsökta. Brynäs går bra nu och Boork är het just nu. Därför väljer man att fokusera på nyheter om just detta.

Om man nu väljer att behålla Boork till varje pris och en hel drös spelare antingen lämnar Brynäs, slutar eller vad som helst så blir det svårt för Boork att fortsätta den långsiktiga satsningen. Det blir att börja om från ruta ett igen helt enkelt. Frågeställningen är om det är värt det för en tränares skull?

En annan frågeställning är om det inte är smartare att satsa på Boork ett år till och fortsätta det långsiktiga lagbygget och samtidigt utveckla den sportsliga organisationen inom Brynäs som håller på att byggas upp. Att skapa arbetsro helt enkelt. Bygga ett år till och göra en satsning till säsongen 08/09. Både med ny tränare och med ett antal rejäla förstärkningar.

Med osedda kort i dagsläget tycker jag att det sista alternativet låter som det vettigaste, men sen kan ju även detta ställas mot ett annat alternativ med ett annat namn.

Brynäs har lite att fundera på... ;)

GävleLasse:Med Otacksama jävlar tänkte jag på de supportrar som inte är nöjd med det han gjort för BIF
Men antar de hellre sett BIF spela mot AIK Bofors Leksand i TV4+ på fredagskvällarna ;)

Kung_Sjödin: Hur ser din plan ut för Brynäs långsiktiga bygge ut?

Eller är du för upptagen med att vara fartblind av nuet?

Fundera över detta är ni snälla:

Nån amatör skriver ett fabulerat lockbete, och helt plötsligt glömmer ni att Leffe tagit oss från stabil förankring i kvalserien till serieledare med större delen av säsongen spelad.

I denna stund av magnifik framgång saknar sågningen av Brynäs motstycke.

Lösryckta cyniska spekulationer vem av Boork och Sundlöv som har gjort, eller vill, klubben mest ont haglar som spön i backen.

Det finns INGET konstruktivt i det ni skriver.

Jag utgår från att ingen som är äkta Brynäsare kan vara så korkad. Därför blir min åtgärd att be de motståndarsupportrar som ägnar sig åt denna form av smutskastning att i stället bege sig till sina egna forum!

Tack för ordet.

RavenLord: "Boork har städat upp i något som tidigare liknade en klubb som bedrev Dagverksamhet och korphockey med polarna.

Otacksama jävlar ;)"

Men du har fortfarande företagsledningen kvar, även den som anställde dessa "otacksamma jävlar". Var det endast dessa otacksamma jävlars fel?

Vad är det som säger att Leffe endast tagit bort symptomen och inte det sjuka?

Vill än en gång understryka att jag inte har tagit ställning i frågan om Boorks vara eller inte vara. Det hänger helt på vem ersättaren skulle bli.

RavenLord: "Ett företag bestående av kompisar som håller varandra om ryggen och har jobbet kvar även om de maskar och slöar är det bättre om man ska jämföra med företag ?"

Givetvis får det ju vara reson på kompisandan, precis som jag redan har belyst så var Boorkens rensing nödvändig.

Men när man använder kreativ kompetens till mer defensiva uppgifter och värvar spelare som mer är på tillväxt och inte är fullt färdiga att axla manteln att sköta det defensiva jobbet så får de vikarierande kreativa spelarna fortsätta med det defensiva arbetet. Om man då värvar spelare som klarar av att sköta det ack så viktiga defensiva jobbet så kan man utnyttja de kreativa spelarna på att göra det de är bra på, att vara kreativa.

Huge: Skillnaden mellan dig och mig är att jag utgår från Brynäs IF och du från Boork IF...

När skall Gävlepubliken bli nöjd? Inte ens när Brynäs leder elitserien för första gången på flera år är det bra. Spelarna har nämligen ledsna ögon.....
Skulle Brynäs ta hem SM-bucklan senare i vår så är säkert inte heller det bra nog. Vad krävs egentligen?

GävleLasse: Med förlov sagt: överdriver du nu inte spelarnas reaktioner och ev minspel när du jämför desamma vid defensivt resp offensivt spel?
När offensiven flyter på och allt stämmer så är det väl rätt naturligt att man känner sig lite mer avslappnad och ser lite gladare ut när man ex gör mål, till skillnad mot när man måste jobba hårt för att trasa sönder motståndarens spel och jaga tomt utan puck? Typ....
Det ligger väl mao i sakens natur att man ser gladare ut när den offensiva kreativiteten får utlopp än när den defensiva får det.
Därmed inte sagt att man behöver tycka att det defensiva jobbet känns tråkigt på nåt sätt. Defensivslit kan ju också ha sin tjusning, för den som uppskattar skiftningarna i spelet när lagen har sina perioder av ups and downs i matcherna, inte minst vad gäller publiken. Jag tror att du underskattar publiken lite grann på den här punkten, även om jag kan hålla med om att de flesta säkert bara ser när någon gör ngt bra framåt, men tråkigt nog inte alltid uppskattar en defensivt skicklig prestation, som ofta ex indirekt avvärjer en målchans eller ett mål för moståndarna.

Sen ser jag inte vad problemet är vad gäller kreativiteten i kombination med defensiven. Att spelare lär sig hur man spelar i defensiven innebär ju att dom också måste ta till sig en kreativitet på den punkten, dvs när man inte har pucken i sin ägo. Styrspelet i sig är mao också en form av kreativitet. När vi sedan har återerövrat pucken så ser iaf jag inget större fel på den kreativitet som våra spelare hittills presterat. Vi har ju så pass många lirare i laget att det snarare vore konstigt ifall vi INTE hade agerat kreativt när vi går på offensiven.

Bissett19: Man mår bra mycket bättre nu när det går bra :-)
Nästa säsong så får han eller vem som kommer bygga på offensiven.

65selander: Vackra förluster har vi sett nog av;)

RavenLord: Föredrar hellre ett vackert defensivt spelande lag än ett som släpper in en jävla massa puckar. Matchen som dom gjorde igår var faktiskt vackert att se på.

GävleLasse: Ett företag bestående av kompisar som håller varandra om ryggen och har jobbet kvar även om de maskar och slöar är det bättre om man ska jämföra med företag ?
Boork har städat upp i något som tidigare liknade en klubb som bedrev Dagverksamhet och korphockey med polarna.

Otacksama jävlar ;)

Huge: När man sitter där jag sitter på matcherna så ser man ansiktsuttrycken på spelarna när de byter. Jag kan lova dig att det ÄR skillnad på uttrycken beroende på spelet och tidpunkten i matchen. Många gånger när Brynäs spelar offensivt och "dominerar" i offensiv zon så har spelarna roligt på plan och detta speglas ofta i deras blick när de byter.

Sedan kommer förändringen, oftast i samband med en periodpaus. Borta är "glimten i ögat" och det är ganska bistra och allvarliga blickar man ser. Detta sker uteslutande efter att Boork har beordat att nu är det färdiglekt och nu skall det backas hem och spela taktiskt.

Detta är även en väldigt trolig orsak till att publiken sviker. Att se sitt favoritlag vara nedtryckt och som slår mycket icingpuckar är inte lika attraktivt som att se dem spela ut och spela offensivt. Jag är övertygad om att Brynäs inte hade befunnit sig i samma tabelläge om de inte backat hem och spelat på reultatet. Det är absolut inget "fel" i Boorks taktik, effektiv men fan så tråkig i långa stunder.

Att det sitter supportrar från andra lag ochgnäller ut sin frustration över att ha misslyckats att dyrka upp Boorks lagmaskin är en sak. Spelet på bortaplan är mer defensivt i nästan alla elitserielags taktikupplägg. Men det är inte bra på hemmaplan.

Jag tog upp Molin som ett exempel och kanske har du rätt, kanske har jag rätt. Men försök att få dig en titt i spelarnas ögon under de olika skeden under matchen. Exempelvis i början när Brynäs ligger på och när de backat hem.

En förälder som inte låter sina barn leka är ingen bra förälder. En tränare som inte låter kreativa spelare vara kreativa får ofta dessa spelare emot sig.

GävleLasse: "Att Molin håller masken och skyller på olika faktorer som åldern och annat är en sak, men hans ögon säger en helt annan sak. Ett lag fyllt med lirare som helt plötsligt skall bli slitvargar och spela defensivt brukar skapa missnöje...även fast slutresultaten går lagets väg."

Tror säkert att ex Moln ibland kanske saknar dom gamla goda tiderna när han fick härja lite som han ville, men jag tror nog att du överdriver hans besvikelse, ifall det nu finns ngn besvikelse öht. Jag har en känsla av att Ove på gamla dar känner sig ganska tillfreds med sin nya roll som en mer defensiv och ansvartagande spelare. Nu har han utvecklats ytterligare som spelare och det tror jag tvärtom har sporrat honom att satsa lite mer än vad som kanske från början var planerat för hans del.
Sen får du det att låta som om alla våra lirare mer och mer börjat likna hinkbärare över en natt och att dom dessutom mer eller mindre skulle ha ledsnat totalt på livet som hockeyspelare, enbart pga Boorkens uppstyrning av spelet. Det tror jag öht inte alls på.
Framåt har man ju stora friheter som spelare och de lirare vi har är trots allt inte så få. Lirare som jag tror utvecklats betydligt vad gäller totalspelet över banan, och det är enbart Boorkens förtjänst. Naturligtvis i kombination med den egna viljan och förmågan till att ta åt sig kunskaperna. Vi har en mkt bra mix av de båda kategorierna och det ev missnöjet behöver som sagt inte vara av den dignitet som media vill försöka påvisa.

sylf: "FUCKING KRONWALL, NU!!"

Du presenterar dina åsikter med sedvanlig subtil finess. Helt enig. Boork säger att han saknar lite tyngre backar. Här har vi en som passar beskrivningen och som dessutom kan slå ett pass.

KRONWALL.

Huge: Ser man på hur Brynäs var uppbyggt som lag innan Boork kom så var det idel "lirare" i laget. Detta har ändrats genom den nödvändiga förändring som gjorts av Boork. Jag har full förståelse att "lirare" som t ex Molin får ett stort defensivt ansvar. När man sedan skall förstärka laget så kommer det till stor del oprövade kort och unga talanger. Inget som ger en utsikt för t ex Molin att han skall få återgå till den spelstil som gjort honom till den han är.

Att Molin håller masken och skyller på olika faktorer som åldern och annat är en sak, men hans ögon säger en helt annan sak. Ett lag fyllt med lirare som helt plötsligt skall bli slitvargar och spela defensivt brukar skapa missnöje...även fast slutresultaten går lagets väg.

Företaget går bättre om servitriserna tar hand om disken, men servitriserna blir INTE glada...typ.

sylf: Amen!

pastorn: När jag talar om kompisrelation så ska man kanske sätta ett citationstecken runt ordet.
Vilket betyder att det handlar om att kunna ha ett lite mer avspänt förhållande till spelarna, utan att fördenskull gå i deras ledband i en eller annan form.
En avspändhet som ex f.d spelare av naturliga skäl kanske har lättare för att praktisera. Det är kanske ingen slump att de flesta av våra tränare själva har en bakgrund som aktiva spelare.Dom vet hur spelarna tänker i olika situationer både på och utanför isen.
Boorken har självklart gjort ett jättejobb och får mer än gärna fortsätta med det han påbörjat, men jag pekar bara på det som jag anser vara den troliga orsaken till det ev missnöje som nu skulle finnas bland någon eller några spelare.
Om det nu öht finns ngt som är värt att kalla en schism eller vad man nu vill rubricera det som.

« · 820134 · »