HappyX3:
Ett bra resultat vs plan
Trots publiktappet (som ganska säkert ej var med i plan/budget) så når man nästan sin plan.
Kan dock störa mig på att resultatet kommenteras svepande i Verks.berättelsen men den tar upp att 820 kaffekoppar såldes
arbetarbladet.se/sport/brynas/1.7148485-brynas-gor-miljonforlust
Brynäs gör förlust på 4MSEK. Är detta utöver de budgeterade 4MSEK?
Sägs att det kommer krävas ett eget kapital på minst 4 mkr från säs 15/16 för att få elitlicens i SHL. Vettigt med skärpta krav. #twittpuck
HappyX3 & micke:
Google is your friend
"- Vi har bra ställt ekonomiskt och har resurser att satsa på vissa saker. Det finns fyra stora anledningar till att vi budgeterar med ett minus nästa säsong, säger Karlsson till Arbetarbladet och fortsätter:
- Dels får vi inte några pengar från NHL nästa säsong. Vi har också en hemmamatch mindre än i fjol (27 mot 28). Vi har dessutom anställt en vice klubbdirektör (Johan Cahling) och vi har ökat spelarbudgeten.
FÖ
Koncernen hade per april 2013 ett eget kapital på 26 miljoner, inget annat
Peja:
Vad är det som gäller egentligen?
Är det enbart tröjorna som ska vara utan reklam?
Eller är det hela matchstället/dräkterna som det stått ibland?
Det är ju två helt skilda saker.
Är det bara tröjorna som ska vara utan reklam.
Då kommer det ju fortfarande att finnas platser på hjälmen,
byxorna och underbenen för övriga sponsorer.
I så fall gäller det ju att vara tydlig med det, i alla fall från
Brynäs sida, att det enbart är tröjorna som ska vara "reklamfria".
Så att allmänheten inte får uppfattningen att hela matchstället
ska vara reklamfritt. För i så fall kommer ju folk att börja gnälla
på det, när de ser att det är reklam på hjälm, byxor och underben.
Från början uppfattade jag det som att det gällde enbart tröjorna.
Men sen har man ibland sett formuleringar som matchställ och dräkter,
både från Brynäs sida och journalister. Så då blir det lite förvirrande.
tjugo8: Nja, jag har nog som dom flesta andra anat att 150.000 åskådare och 10.000 medlemmar bidrar en hel del till Brynäs intäkter.
Att Brynäs ger ett stort bidrag till Gävles välfärd är självklart. Bortsett från alla ungar som har en vettig fritidssyssla så är vi några besökare utifrån som varje matchdag spenderar några tusenlappar i Gävle.
Hälften av alla besökare på Brynäs matcher kommer utifrån, det blir 75.000 turister på en säsong. Det handlar om 50-60 miljoner i turistintäkter under en säsong. Och då räknas inte entrébiljetten eller gävlebornas bidrag in.
Läser man insändarna i Gävles lokalblaskor tycks det här vara fullständigt okänt.
Jajjen:
Jo, jag har själv som ledare i en förening som ligger oss bägge väldigt varmt om hjärtat, fyllt i åtskillaga aktivitetsstödskort, så de känner jag också till bra.
Men jag fick intrycket att du menade att merparten av intäkterna för idrottsföreningar liknande Brynäs kommer från skattemedel, "All föreningsverksamhet lever på skattemedel"?
Men det var kanske inte så du menade...?
Och totalt samhällsekonomiskt är föreningar liknande Brynäs betydelse till total ekonomisk vinning när man betänker skatteintäkter, arbetstillfällen, marknadsför kommunen, socialt ansvar/ungdomsverksamhet etc etc
tjugo8: ”Kan du utveckla?”
Som gammal ledare i en av Sveriges största ungdomsföreningar kan jag skriva en avhandling i ämnet:
-Statligt stöd (lokalt aktivitetsstöd är en klassiker).
- Kommunalt stöd (kommunalt aktivitetsstöd, bidrag till ledarskapsutbildningar, bidrag till arrangemang/tävlingar, bidrag till lokalkostnader, driftsbidrag till anläggningar och investeringar, stipendier, stöd till olika projekt (integration, jämställdhet, inkludering, you name it)).
Jag minns fan inte allt.
Men även ren elitverksamhet får alltså skattepengar. Senast exemplifierat av Gävles, alldeles för lilla men ändock, bidrag till Brynäs IF.
Din fråga om Brynäs intäkter förstår jag inte. Den får du utveckla.
tjugo8: För 25 mille får Gävle kommun allstå. Tröjorna, Arena namnet samt stora åtaganden från Brynäs sida som inte riktigt specificerats i media.
Jag tycker det här är kanon. Men om man ser på det rent ekonmisk, är inte tröjorna och arenanamnet värt mer än 25 mille på fem år?
Vad säger resten av sponsorerna? BNT och Bauer får alltså ingen exponering på tröjorna. Kommer byxorna och hjälmarna att vara proppade med reklam i stället?
Redigerad kommentar
Skrubben: "Brynäs klubbmärke och Unicefloggan blir det enda som syns på de svarta matchtröjorna."
Ska man tolka det som att det kommer att vara reklam på bortaställen?
Huss:
Tror/hoppas också "tröjsponsorer" får rejäl kompensation o att det på sista raden är ett bra beslut
Men att kommunen skulle täcka upp tröjorna låter skevt...
"3,5 miljon till Unicefs och Brynäs satsning på ungdomar med "En bra start", en halv miljon till elitlaget Brynäs och en miljon för att få tillbaka namnet Gavlerinken"
"Knappt en halv miljon kronor går sedan tidigare till Gävles två elitlag, GIF och Brynäs. Nu bakas Brynäs andel in i det nya avtalet."
MR Bif:
Jo...när det liksom är nystart överallt annars...meeenn...kanske kommer fler nyheter...? ;)
Huss:
Undrar dock vad alternativintäkten varit m Reklam?
Skillnaden mellan röda/svarta siffror?
Synd bara att samma gamla TJ är kvar o i värsta fall samma gamla dåliga försvarsspel...
bifhjärta: Oj, nu blir det att beställa matchtröja direkt när de nya är klara!
Fasen viken nytändning, imponerad faktiskt!
Jajjen:
"All föreningsverksamhet lever på skattemedel"
Kan du utveckla?
Gäller det Brynäs också? Hur mkt av Bifs intäkter är isf en ren, oavkortad gåva utan krav på motprestationer?
Fjärdeplatsen kostade alltså 5 miljoner av de 25 på banken. Återstår 4 år med likvärdig spelarbudget innan pengarna är slut. Brynäs har 4 år på sej att antingen hitta nya, större sponsorer eller gå långt i slutspelet några gånger. Annars väntar lågbudgetsatsningar för att möta nya köpstarka konkurrenter från Växjö, Örebro, Malmö m.fl.
Redigerad kommentar