Brynäs IF

730593 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs ekonomi

« · 1077683 · » Till forumet

Sv: Brynäs ekonomi
MarcusElving: Kommer aldrig i mitt liv kunna förstå hur dom kunde HÖJA budgeterat publiksnitt efter att dom missade förra året.
Vad i hela världen har dom gjort som dom tänkte skulle locka MER folk till gavlerinken?? Inget nytt runt arenan eller kring matcherna. Enda profilen som hade någolunda Davydov-effekt skickade man (bra sportsligt val).
Som sagt...vad 17 skulle locka fler folk tänkte dom, för sportliga framgångar kan dom väl ändå inte ha räknat med..
Kommentera

Horace76c: Dom har inte höjt, dom sänkte från 6500 till 6200.
Och som någon sa nedan, det är förhoppningsvis lördagsmatcherna som kommer höja snittet.
Kommentera

moreten: Ah, tog siffrorna ur jajjens länk. Jaja dom har sänkt, drar tillbaks min skepcis.
Kommentera

MarcusElving: Nä slutspel är inget som är med i budget, bara bonus.

Sedan Brendlpengarna är nog 2,5-4 miljoner i inbesparad lön +soc avg. +2-3 miljoner till ungefär, som man fick i ersättning från den ryska klubben.

Till detta ska vi lägga en kostnad för en ersättare för Brendl, och det är kanske Vas, som kanske kostar en miljon ungefär. Så en buffert på runt 6 miljoner, som inte är medtagen i budgeten, så Brynäs har råd att publiktillströmningen slår lite fel.
Kommentera

Det bästa Brynäs skulle kunna göra i nuläget är att försöka ge ledtrådar om att Markström sticker nästa år redan även fast det är en ren lögn, han är den enda profilen i årets Brynäs.
Kommentera

AD:

Tror du att han kan motstå ett fett kontrakt från Florida efter den här säsongen?
Kommentera

MickeB: Klart att pengarna från Brendl redan är spenderade de lär ju betalat lite skulder kan jag tänka mig. Att Bif budgeterade ökat publiksnitt förstod jag på förhand att det skulle bli en missräkning. Säsongskortet is killing us - snacka om att hockeyligan har huggit sig själva i låret.
Kommentera

arnio: Ang säsongskortet så får du tänka på de som inte har möjligheten att följa laget som de som bor i Gävle. Föreningen får ju ett antal miljoner från Hockeyligan med anledning utav TV-utsändningar.

Har själv säsongskortet sedan de började med det. Tycker det är för jävla bra, fast jag åker på hemma och bortaresor. Till skillnad mot många så bor jag i Sthlm där närheten till Gävle är hyfsad ändå.

Kommentera

65selander: "Till skillnad mot många så bor jag i Sthlm"

Jag läste precis att var femte svensk bor i Sthlm :)
Kommentera

Lunkan: Fast nu räknas väl Södertälje till Stor-Stockholm också eller menar du bara Stockholm som stad utan kranskommuner mm?
Kommentera

arnio: Brynäs har budgeterat ner sitt publiksnitt från 6500 till 6200, till denna säsong.

Amortering på skulder sker löpande, som skulle ha gjorts i vilket fall som helst, även utan Brendlpengarna. Så de andvänds nog inte till det, först i nödfall.
Kommentera

65selander: Jag menade inget annat än att jag ville vara lite dum :) Tat lugnt i Tyskland, ser du kungen har han säkert morgonstånd!
Kommentera

Brynäs var de enda i världen som förutsåg finanskrisen och drog i nödbromsen 12 månader före alla andra...:D

Ser fram emot bokslutet...och stor skadeglädje har man också...

"Timrås kris - kan inte betala spelarna"
Kommentera

tjugo8:

Märkligt att det plötsligt verkar vara en världsnyhet att en säsongsidrott har lite intäkter off season...

Men det är ett antal klubbar som har sträckt ut sig maximalt för att hänga med i lönekarusellen och det lär visa sig i närtid.

Och det lyfter frågan om ytterligare finansieringskällor (off-season)...
Kommentera

rackham:

Instämmer!

Och visst är det komiskt när Johansson säger...banken var sen med att fakturera oss...så vi brände de pengarna istället....:D
Kommentera

tjugo8:

Ja, vi får hoppas Hans-Göran har hållt i pengarna bättre...
Kommentera

rackham: Lär väl visa sig strax före årsmötet när handlingarna läggs ut.

Tror nog att de har lyckats snåla ihop lite kosing om inte LLA är ett stort svart hål.

Kommentera

65selander:

Nu e det ordning på torpet...de har ju en civilist till Controller...
Gäller bara att idealisterna gör som hon rekomenderar...
Kommentera

Bissett19: Riktigt roligt att läsa! När man ser siffrorna svart på vitt så måste man säga att de gjort ett förbannat bra jobb och lyckats spara otroligt mycket på bara en säsong! Kanon!
Kommentera

Bissett19:

Imponerande !

Säger det igen...enormt bra att Brynäs gjorde sin kostnadsöversyn ett år före hela övriga värden blev tvungen iom den globala finanskrisen...
Kommentera

tjugo8: Som alla skriver för jävligt bra jobbat. Blir kul att få se de andras resultat. Nu gäller det ju att öka vinsten.

Ett steg är väl den nya sargen som skall vara lättare att ta bort och återinsätta efter evenemang.

Kommentera

65selander: Onekligen mycket imponerande. HGK har gjort ett kanonjobb!
Kan tänka mig att många av åtgärderna är av engångskaraktär så frågan är bara om det är möjligt att dra ner kostnaderna mer med tanke på att sponsorintäkter etc. knappast lär öka i tider som dessa.
Kan publiksiffrorna och souvenirförsäljningen öka så kan det iofs gå vägen.
Helt klart är att Brynäs är på rätt väg!
Kommentera

Huss: sOVENIRFÖRSÄLJNINGEN HAR NOG GÅTT BRA SENASTE TIDEN. 50 % i shoppen lockade många köpare som nu är mätta. Publikökning ja tack, sponsorökning - knappast. C hall nej Jumbis nej. SM-GULD kanske. Råsunda i morron - Ja
Kommentera

arnio: Med nytt sortiment iom att NEH inte längre är leverantör så kan även den ta fart. Kan äve tänka mig att matchtröjor med "nya" stjärnor tar fart.
Kommentera

Lägger denna nyhet här. Ingen kosing för Carlsson men däremot för Karlsson Fiffigt va :-))

Kommentera

Känns extra skönt att Brynäs har ordning på kulorna när man ser sådana här nyheter
Kommentera

Hence: Hm, var det inte någon klubb med klubbfärger och namn misstänkt likt Brynäs IF som gick med nästan 10 miljoner i förlust för en dryg säsong sedan?
Kommentera

Paddan: Jo, det var det.
Men det hindrar väl inte att vi just därför tycker att det idag är extra skönt att vi idag inte är i era kläder.
Samma kläder som vi själva gick omkring i för en dryg säsong sedan.
Kommentera

Huge: Precis. Brynäs om några vet hur tungt det kan vara att genomföra sparpaket. Känns mycket skönt att inte behöva göra det igen...
Kommentera

Paddan: Precis, det misstaget trodde man kanske att andra klubbar hade dragit lärdom av. Men icke...
Fast ni är inte ensamma, LHC gjorde väl liknande resultat? DIF gick väl också flera miljoner back (igen...)
Kommentera

Huss: Känns skönt att vi hann strama åt innan finanskrisen.
Kommentera

Huss: DIF gick back 12 miljoner och LHC 4-5 miljoner (källa Aftonbladet)

Hur fan lyckas DIF hålla kvar elitlicensen med ständigt back i redovisningen?
Kommentera

HF: Det verkar som om alltfler klubbar bryter mot den gyllene regeln att inte budgetera med slutspelsintäkter. I LHC:s fall budgeterade man väl med finalspelsintäkter.

Wann wird man je verstehen?, som Selander skulle sagt.
Kommentera

HF: För att Svanberg och hans DIF polare pytsar in 10 miljoner per år via ständiga nyemissioner. Frågan är hur länge det dröjer innan de tröttnar?
Kommentera

Jompe: Genau!
Kommentera

Huss:

Brynäs prestationen imponerar ännu mer...

"AIK på obestånd - igen Har åtta miljoner kronor i underskott"
Kommentera

Artikeln visar vilket kärvt läge Brynäs är i. Nästan hälften av Brynäs budget går till att betala av på arenan. Och bara Rögle har en lägre spelarbudget.

Intäkter från matcherna utgör en tredjedel av Brynäs inkomster. Brynäsare - gå på matcherna!
Kommentera

Jajjen:Kanske ett läge för spelarna och visa lite klubbhjärta med andra ord.. Men det lär inte hända ;)
Kommentera

GävleLasse: Det kanske är dags för Röda Korset att börja skänka pengar till de verkligt behövande... alltså Brynäs.
Kommentera

Jajjen:

Hur får du ihop att halva budgeten går till arenan?

Kommentera

rackham: Sorry, när jag nu kollar siffrorna i cirkeldiagrammen ser jag att dom inte visar procentuell fördelning (som dom brukar göra) utan absoluta tal. Det innebär istället att 30% går till räntor och avskrivningar.

Enl. "tårtdiagrammen" är dessutom kostnaderna 25 milj större än intäkterna. Jag utgår från att diagrammen är felkonstruerade.
Kommentera

Jajjen:

Kostnaderna finns där och måste minskas.

Men det hänger på ökade intäkter. Publikintäkter, visst. Eventdelen måste gå att utveckla, men då måste Brynäs våga satsa på den delen och inte bara "ta det som kommer". Vem är tex avsatt att jobba med utvecklingen av event?

Men det behövs fler ben att stå på. Vem jobbar med den affärssplanen?

Utan ökade och nya intäkter kommer vi aldrig att kunna betala bort skuldberget och då får vi leva med att de bästa allsvenska klubbarna käkar upp oss...

Kommentera

För övrigt, när det ändå är ekonomisnack, väntar jag på beskedet om att anledningen till att Kudroc nu spelar i Frölunda beror på att Rekryteringruppen lägger pengarna på Jonte Carlsson som inte platsar "over there" och nu istället hyrs ut till Brynäs...

Skulle för övrigt också vara intressant att höra Hallin förklara sin scouting av Carlsson för Chicagos klubbledning...

Kommentera

rackham: Satsa på event i Gävleborg? Kan det nånsin bli mer än en tummetott? Störst potential ligger i att Brynäs blir hela traktens hockeylag och folk vallfädar för att se matcherna. Typ FBK eller HV. Men där FBK och HV är självspelande pianon och givna favoriter hos infödingarna har Brynäs ett helt annat motstånd på hemmaplan. Plus ett historiskt ok av inkompetens. Jag är otroligt skeptisk till Brynäs överlevnad på lång sikt.
Kommentera

Jajjen: "Artikeln visar vilket kärvt läge Brynäs är i. Nästan hälften av Brynäs budget går till att betala av på arenan. Och bara Rögle har en lägre spelarbudget."

Södertälje, Luleå och Rögle har lägre spelarbudget än Brynäs.
Kommentera

arnio: Luleå? Jag trodde att deras var ganska hög, med tanke på Abbotts, Hedström, Fabricius..
Kommentera

Hence: står så i artikeln.
Kommentera

arnio: Om det är samma artikel vi har läst så är det bara rögle som har lägre, ssk,luleå samma som brynäs
Kommentera

A_x_e_l: "Om det är samma artikel vi har läst så är det bara rögle som har lägre, ssk,luleå samma som brynäs"

Du har rätt jag har fel, Brynäs, SSK och Luleå ligger på samma nivå...
Kommentera

« · 1077683 · »