Brynäs IF

727650 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs-Frölunda 10/10

« · 593899 · » Till forumet

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Är inte du en stor auktoritet inom Brynäs organisation? Kan inte du se till att vi spelar resten av matcherna med juniorerna. Man skall ha klart för sig att det inte är många juniorer som klarar att ta sig upp i ES. Personligen så är jag beredd att ge Spets mera tid innan jag dömer ut honom, Vi skall komma ihåg att han var med och spelade med Norska landslaget som 20 åring och tycker inte att han gjorde bort sig där.
Kommentera

Busen:
Nej, naturligtvis inte.
Hela den här diskussionen anser jag handlar om att vi har (junior-) spelare själva som bedöms inte hålla måttet, medan vi gladeligen tar hit spelare utifrån med mer eller midnre samma kapacitet.
Spets namn har varit uppe till diskussion.
Jag skulle här vilja passa på att nämna en jämngammal svensk spelare som i en träningmatch mot Leksand gjorde två mål, men nu spelar i div 1 uppe i lapphelvetet.
Vad är skillnaden på Wackfelt och Spets...?

NA vs Skoog är ett annat exempel.

Östlund kan för övrigt göra lika lite eller mycket som Spets om han får spela alla matcher, det är inte så svårt hittills i alla fall :-)
Kommentera

rackham: Det verkar som om det skulle vara lätt att lösa Brynäs problem. Ta in Östlund så löser det sig. Är det rätt uppfattat?
Kommentera

Zzz:
Simon Östlund har spelat både i pojklandslaget och J20-landslaget. Hans axelskada i samband med TEAM 20-turnering i Ryssland (om jag kommer ihåg rätt) satte stopp för vidare spel större del av säsongen.

Håller inte med om att Jobs och Floberg kategoriskt skulle ha varit större talanger, de var skridskostarka visst, men inte spelskickligare och målfarligare.
En skillnad mellan Östlund och tex jämnåriga som Jobs/Floberg är att han inträdde i faderskapets ansvar som TV-puckare och han tog därför bla en annan utbildningsväg via fortsatt spel i moderklubben några år innan han återkom till Brynäs juniorer och stänkte in mål...

Osv, osv...
Kommentera

rackham:
Jo jag håller med dig i det mesta du skriver men fler än bara Brynäs måste ha insett att Östlund var en beränsad spelare då han aldrig var aktuell för J20 landslaget eller draftad, trots 36 matcher 33 mål och 17 ass.. Både Jobs och Floberg ansågs vara större talanger av både Brynäs, J20 landslagsledningen samt att dom både spelade allsvenskt när Brynäs bröt kontraktet med dem något som Östlund inte gjorde...

Clubsport:
Bisset får väl räknas som en naturlig målskytt.. Lundqvist är en naturligmålskytt men inte i elitserien eftersom han gjort 6 mål på 88 matcher... Bisset var heller aldrig någon snabbskrinare men han hade egenskaper som kompenserade det bl.a. bra placeringsförmåga..

Trevlig Helg!
Kommentera

Bissett19: Hur många av dessa var mål? Betänk att han spelade ihop med två killar som producerade ruggigt med poäng.

98-99
1. Jan Larsson 50 16 43 59
2. Tom Bissett 50 40 12 52
3. Ove Molin 50 21 31 52

99-00
1. Tom Bissett 50 15 37 52
2. Jan Larsson 50 26 25 51
4. Ove Molin 48 22 21 43

00-01
1. Jan Larsson 50 17 29 46
2. Tom Bissett 50 21 17 38
4. Ove Molin 40 16 21 37

Som jag sa innan det krävs att spela med folk som kan skapa tryck och leverera passningar för att göra mål.. för det var väl inte bara solomål han gjorde.
Kommentera

GävleLasse: En bra säsong?Kamma dej Lasse!!

91/92-40 Poäng
98/99-52 Poäng
99/00-52 Poäng
00/01-38 poäng
Kommentera

Bissett19: Nu pratar vi ribba in i parti och minut...;)

Nej skämt åsido så tycker jag att Bisset som du nämner gjorde EN bra säsong, de andra var inte lika imponerande. Betänk även att då var Brynäs ett bättre lag. För "face the facts" Vi kan ha hr många målskyttar som helst i laget. klarar vi inte av att bygga upp ett anfall så blir det inte heller några avslut
Kommentera

GävleLasse:Javisst,Custemo den gamla snipern:-)
Kommentera

Bissett19: Jag vet vart du vill komma...

Custemo ;)
Kommentera

Clubsport: Har du inte glömt nån däremellan??
Kommentera

Stigsson: asgarv. Du kan få låna av mig på lördag eftersom det är Korhonen som står och då behöver jag inte tejpa fast Honken i upprättläge ;-)
Kommentera

65selander: Och Tuokko har inte ens spelat fult för att ta sig till toppen. 10+20 snackade han sig till mot Modo i omg. 7. Lite silvertejp om munnen så håller han sig på banan i fortsättningen.
Kommentera

Zzz:
Han var inte snabb på skridskorna, men han var en naturlig målskytt.
När hade Brynäs en sådan sist? Davydov är väl den senaste...
Anger möjligen men klädstilen förmörknar minnet...
Kommentera

Huge: Framför allt så måste man ju vara där motståndarna är och inte hoppa huvudet före in i första bästa sarghörn.
Kommentera

Poffa: Nä kupan har fått ett sådan chip installerat som Cartman* fick när han svor för mycket. Almtorp besökte båset ofta på försäsongen men verkar också fått ett chip installerat.

*/SouthPark
Kommentera

Poffa: Tyvärr så tror jag att Kupan får det jobbigt.
Det duger inte att bara dra på sig en massa tvåor för holding om man vill avancera snabbt...
Kommentera

65selander:

Ta det lugnt, Selander. Snart så är Kupan i topp. Ett matchstraff så är han där bland de bästa.

Kommentera

65selander: Va fan håller Kupan på med?
Nu får han skärpa sig. Han börjar ju sladda i tabellen....
Kommentera

Utvisningsligan skulle det ha stått om man hade vett att korrekturläsa

Kommentera

Ang utvisingsligan så kanske vår vän Sanny siktade sig in på att komma ikapp Moras gubbe. (källa:swehockey)

Rk    No   Name                            Team                  Pos. GP PIM  2    10 20  Avg
1 13 Tuokko, Marco Mora IKRD8 426 0 1 1 5,25
2 8 Lindström, Sanny Timrå IKLD8 413 1 1 1 5,13
3 28 Srdinko, Jan Leksands IFLD6 371 1 1 1 6,17
4 4 Neckar, Stanislav Södertälje SKLD7 334 1 0 1 4,71
5 38 Petriläinen, Pasi Södertälje SKLD8 334 1 0 1 4,13
6 24 Nilsson, Magnus Timrå IKLW8 3010 0 1 0 3,75
7 22 Bemström, Stefan Leksands IFLD6 271 1 0 1 4,50
8 4 Granat, Elias Leksands IFLD8 271 1 0 1 3,38
  41 Lindmark, Örjan Leksands IFRD8 271 1 0 1 3,38
10 5 Fransson, Johan Luleå HFLD8 268 0 1 0 3,25
  27 Torkki, Sami Linköpings HCLW8 268 0 1 0 3,25
12 5 Kuparinen, Mikko Brynäs IFLD8 247 0 1 0 3,00
  15 Salomonsson, Andreas MODO HockeyRW8 247 0 1 0 3,00
  36 Styf, Pär Timrå IKRD8 247 0 1 0 3,00
15 16 Ullman, Petter Leksands IFRD7 226 0 1 0 3,14
16 19 Ölvestad, Jimmie Djurgårdens IFRW8 226 0 1 0 2,75
17 22 Eriksson, Fredrik Färjestads BKLW8 205 0 1 0 2,50
18 36 Kristoffersson, Marcus Djurgårdens IFLW7 184 0 1 0 2,57
19 77 Jansson, Martin Mora IKLW8 163 0 1 0 2,00
  5 Luoma, Mikko Linköpings HCRD8 163 0 1 0 2,00
  89 Pardavy, Jan MODO HockeyRW8 163 0 1 0 2,00
  12 Söderström, Ulf Linköpings HCCE8 163 0 1 0 2,00
23 10 Thörnberg, Martin HV 71LW8 168 0 0 0 2,00
  15 Wallin, Rickard Färjestads BKCE8 168 0 0 0 2,00
25 11 Almtorp, Jonas Brynäs IFCE8 142 0 1 0 1,75

Kommentera

Zzz:
Du tar inte med i beräkning att axelskador och annat jox kan komma i vägen för prestationen heller...? Jag tänker på Östlund.
En annan inte helt ointressant historisk faktor är Brynäs ovilja att spela in juniorer från egna leden.

Dessa två faktorer kombinerat gör att såna som Östlund nu "harvar" i tex Div 1 medan andra spelare värvas hit för att "harva" i Brynäs istället.

Sedan håller jag med dig, skall man spela dum-på-chans, då är varken Spets, Östlund eller på sin tid Lunkan aktuella, de hinner/hann inte fram till kortplanket i tid...
Kommentera

Clubsport:
Stefan Lundqvist har producerat 14 poäng (6mål och 8 ass) på 88 elitserie matcher. Han har både före och efter Brynäs tiden producerat på allsvensk och division 1 nivå, höll ryggen i två sesonger i Skellefteå så skulle den nog hålla i elitserien också. Säga vad man vill men han hade inte talang nog att lyckas på högsta nivå. Hans skridskoåkning var ju inte direkt av högsta kvalitet och det lyckades han inte kompensera med andra egenskaper för att klara av spel på elitserienivå.

Men diskussionen handlade ju inte om Stefan Lundqvist utan om Simon Östlund... 01-02 gjorde Östlund 33 på 36 matcher i superelit så borde chansen kommit inte flera år senare när han i några omgångar producerar i valbo...
Kommentera

Jompe:
Fan, Jompe, jag läste "desperate housewives call for desperate measures", det måste ha att göra med att det är för många med handväska i Brynäs spel :-)
Kommentera

Jompe: Håller med, det lustiga var att i matchen BIF-Modo satt webbradiokommentatorerna och pratade om Östlund.
Kommentera

Huss: Desperate times call for desperate measures. Upp med Östlund, hämta Niklas A, bänka Skoog som enligt rapporterna (jag såg inte eländet igår) inte fungerar.
Kommentera

Zzz: Upp med Östlund så vi för en målskytt i laget. Kunde HV med Remstam så...
Speciellt nu med Aarnio borta. Vad hyser "Soliga" Lindström för agg mot BIF spelare?
Kommentera

Zzz:
det var inte långt senare som ryggproblemen kom.
Han gjorde en kanonsäsong i VIK och mot slutet av säsongen kom ryggproblemen, han ville ju inte flytta från Avesta pga flickvännen och jobbade som brandman i Sandviken..
Mer det som gjorde det än att han saknade talang eller förmågan att lyckas i eliten.
Kommentera

Clubsport:
Nej han gjorde inte bort sig, men han blev aldrig den målskytt som han förväntades bli.. Att han blev ryggskaddad och lade av hade väl knappast med det jag skrev att göra eftersom det var långt senare.. Men nu var han bara ett exempel på en spelare som får anses begränsad till lägre divisioner..
Kommentera

Zzz:

Kan ju bero på att Stefan Lundqvist är ryggskadad och har lagt av...
Han gjorde för övrigt inte bort sig i Brynäs, inte i VIK heller...
Kommentera

Zzz:
Bra skrivet, förutom mot slutet- vad är poäng kung?
Kommentera

Huss:
Simon Östlund visade redan under de sesonger han gjorde i Brynäs A-lag att han inte håller för spel på elitserienivå. Under de tre sesonger som Östlund ingick i a-truppen var han aldrig ens nära en plats i de fyra första kedjorna. Det kommer alltid finns "talanger" som presterar i junioråldern och i lägre divisioner men ändå alldrig lyckas prestera på högsta nivå.
Exempelvis Brynäs bekantingen Stefan Lundqvist som öst in mål i divisionerna under elitserien utan att etablera sig på högsta nivå(se länk www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=9796). Att Simon Östlund skulle bli aktuell för elitseriespel bara för att han gör mål i valbo i div 1 känns befängt med tanke på att det är en spelare som för ett halvår sedan spelade i Osby utan att prestera något speciellt. Tilläggas bör även att div 1C åtminstånne under de senaste åren knappast hört till någon av de bättre division ett serierna. För övrigt spelade e viss Christan Sjögren förra året innan han kom till Brynäs i Enköping som nu spelar i samma serie som Valbo och gjorde på sju matcher 18 poäng... Tycker det säger en hel del om skillnaderna mellan Elitserien och de lägre divisionerna utan att för den delen säga något ont om Sjögren, men han har ju knappast utmärkt sig som en poäng kung i elitserien.. Over and out..
Kommentera

GävleLasse:
Jo.
Kommentera

rackham: Så sant. Det är långt dit. Utveckling är ett nyckelord i det hela. Men jag tycker att Brynäs organisation även de har utvecklats åt rätt håll. Numera närvarar alltid målvaktstränaren Per Erik Alcén på träningarna och det är en av orsakerna till att Korhonen har blivit bättre. De har jobbat mycket med att få Korhonen att styra ut returena ut i sarghörnen istället för rakt ut som vad Korhonens svaghet. Detta är ett gott tecken på att det sker förändringar till det bättre även i organisationen. En förutsättning för att Brynäs skall kunna ta tillvara på sina talanger i framtiden.

Vi är långt ifrån där vi vill vara i framtiden vad gäller Juniorers utveckling men vi har tagit ett steg i rätt riktning.
Kommentera

GävleLasse:
När det gäller juniorspelare i Brynäs är det många som utmålats till kanontalanger. Av någon konstig anledning faller de ifrån en efter en.

Jag tänker att det beror på tre saker:
1. Värderingen av talang är inte kalibrerad i Brynäs IF vs omvärlden.
2. Brynäs avvecklar talanger istället för utveckla.
3. Ej konsekvent inmatchning av spelare i A-laget.

När det gäller Lindbäck är det bara att hålla med om att han har potential. Om han och Brynäs lyckas kan det finnas en duktig målvakt om några år. Just nu spelar han bra i J18-laget. Han skall vara som bäst när han är 30...

It´s a long way to Tiperary.
Kommentera

rackham: Spets är en besvikelse så här långt. Jag vet inte hur ledningen ser på det hela. Är det tanken "så länge han inte gör bort sig defensivt så är det OK" eller "Vi har tålamod med honom så blir han giftig nästa säsong"

Fundera kan man ju alltid göra...
Kommentera

rackham: Do tell..
Kommentera

GävleLasse:
Har man råd att ha Spets i laget kan man ha Östlund också. Jag vet vilken jag tycker är största måltjyven av de två herrarna...
Kommentera

GävleLasse: Sades det inte samma sak om Christer Lundqvist, Johan Asplund, Jocke Lundström, Patrik Eriksson och Fredrik Gräsvik också?
Ber om ursäkt för min skeptisism men Brynäs har både haft förmågan att få fram J-landslagsmålvakter på löpande band och samtidigt inte förmått få dem att utvecklas i rätt riktning när de är runt 19-20.
Kommentera

Huss: Jag är yttersttveksam på att Lundström är vårt nästa hopp. Efter att ha sett Anders Lindbäck från Brynäs J18 så tror jag att det är där vi har framtiden. Han var grym på den träningen och har verkligen övertygat på J 18 matcherna med. Stor och rörlig, believe me.. den killen kommer att bli en stabil keeper i Brynäskassen en dag. Thelins lyriska lilla presentation av Lindbäck på min fråga är även det ett skäl till att inte tro nåt annat.
Kommentera

GävleLasse: Visst är det så, men det är också en stor skillnad med att vara målvakt i Div 1 samt ES och likförbannat har vi "vårt nästa hopp" där.
Kommentera

JanT: Nja, han lämnade väl Osby ganska tidigt också. Se hellre på hans meriter från Brynäs J-20 för något år sedan. Alltid över 20 mål.
Han vräker väl in mål i Valbo också vad jag förstått.
I jämförelse med Blomqvist och Alcén (som inte är mogen ännu) tar jag Östlund alla dagar. Jämförelsen gjordes knappast med Kallio...
Sen har Rackham helt rätt i att det finns en poäng i att få duktiga och motiverade Brynäsjuniorer att spela upp Valbo ett pinnhål.
Kommentera

Huss: Nej det är så sant, måltjuvar är de inte. Och det kan jag lova dig att det skulle inte Östlund vara heller. Han spelar i Div 1 nu, det är en enorm skillnad mellan att vara måltjuv där och i ES.
Kommentera

Huss: Jo, 8 mål för Osby IK förra säsongen imponerar ju verkligen..... Har inte han redan floppat i BIF en gång? Nej, du får allt skramla fram någon annan!
Kommentera

GävleLasse: Ok, såg att Dackell är tillbaka men faktum är att inga av de du nämner är några måltjuvar i klass med Östlund. För det är väl det som saknas eller hur?
Kommentera

Huss:
De är nöjd med både Östlund och Lundström i Valbo. Brynäs borde indirekt eller direkt stärka upp Valbo ytterligare med unga och duktiga spelare (smartness) för att med gemensamma krafter lyfta upp Valbo i Allsvenskan.
Kommentera

GävleLasse: Strålande.
Kommentera

Jompe: Dackell körde fullt på träningen igår och i förrgår så han lär göra comeback redan ikväll
Kommentera

GävleLasse: Bara en forward på skadlistan? Vem är tillbaka, Danielsson eller Dackell?
Kommentera

Huss: Nu med alla skador? Vi har EN forward på skadelistan inför kvällens match. Jag tycker inte att det skulle tillföra laget vidare mycket att ta in Östlund, han gör mer nytta med att hjälpa till i Valbo. Skall man bredda så tycker jag att man främst skall titta på Brynäs J20.Där har du några intressanta namn. Strid, Alcén och Blomqvist t ex.
Kommentera

« · 593899 · »