Brynäs IF

727760 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs-Frölunda 2 mars

« · 1805975 · » Till forumet

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Inget böter på Lessio efter hans Oscars-insats. Får vi se Bergenheim slanta upp för sin osmakliga diving idag?
Låst ämne

Tjurn : "vill inget hellre än att de ska gå bra för felix men han är ingen målvakt som vinner något guld de är konstaterat"

Fast det vet du inte utan du spekulerar bara och dessutom har vi Rautio också.
Fast du som vet så mycket kanske kan berätta vilken målvakt som kommer att stå där med guldhjälm till våren?
Låst ämne

Tjurn : Du kan ju som CL säger aldrig jämföra målvakter på det sättet. Jämför du målvakter likadant om skottstatistiken blir 40-5 och matchen tex slutar 1-0 till laget som skjuter 5 skott?
Låst ämne

mattiask: Jag älskar att bli kallad CL 🤗
Låst ämne

Rodrigo i all ära. Men det känns som att när vi torskar tekningsstatistiken då torskar vi också matchen 🤔
Låst ämne

Carl Lejonkräk: ja han var bra men inte mer, ganska lika svåra lägen om ja får säga vad jag tycker å bakala tog fler typisk att de var Sandström som stod inte någon vinnare i grund och botten slätstruken målvakt som gör sitt inte ett dugg mer å vad säger du om spelet runt kassen? Inte en puckjävel han hinner på de är viktigare än man kan tro att kunna
Låst ämne

Tjurn : Hur fan kan du ställa målvakterna mot varann på det där sättet?

Sanslöst dumt...
Låst ämne

Tjurn : Ja du har säkert rätt...
Låst ämne

mattiask: Hur ska man nånsin kunna jämför nån? Det är ju alltid olika förutsättningar för alla.
Låst ämne

mattiask: hur jävla svårt ska de va ganska jämn match litet övertag oss men bakala gjorde så Frölunda fick 2 pinnar alldeles för sällan felix lyckas vinna en jämn match åt oss ingen go i pojken tycker jag hans kroppsspråk visar ingen ting bara noll
Låst ämne

Tjurn : Ja du verkar ha kompetens att bedöma detta så vi får tro på dig. Mycket kompetent inlägg av dig där.
Låst ämne

Tjurn : Någon påvisade häromdagen med hjälp av statistik att Felix vunnit 13 av 15 matcher mot topplagen.
Låst ämne

Carl Lejonkräk: har själv spelat målvakt i div 1 så lite koll har jag kalla mig dum men någon vinnare är han inte
Låst ämne

Tjurn : Sandström brukar få beröm för att han är så lugn och metodisk i målet, till exempel under JVM. Vilket är en stor styrka som målvakt att kunna hålla huvudet kallt. Sedan har alla olika personlighet och styrkor och svagheter. Det som passar en spelare/målvakt är nödväntigtvis inte detsamma för en annan.

Ska vi kolla på målvakter som nått riktigt långt som till exempel NHL så kännetecknas de allra flesta av att de är väldigt lugna och metodiska i spelet. Just denna typ av personlighet brukar kunna borga för att lägsta nivån blir hög, Sandström är inte där än men han är ung och utvecklingsbar. Målvakter som hetsar upp sig brukar vara mer upp och ner generellt även i spelet.
Låst ämne

Zappaholic: så du menar att dom två torskar han haft mot topplag kom nu? hv och den här. Skulle de vart som du sagt så skulle ja inte varit arg på han finns bakgrund till de. Tror i övrigt han passar bättre på liten rink
Låst ämne

Tjurn : Nä. Innan dessa matcher.
Låst ämne

Zappaholic: Hur har det gått mot de sämre lagen då?
Låst ämne

Bratwursten : absolut men han känns som för lite vinnarskalle i mina ögon men hoppas han blir grym har dock väldigt svårt att tro de
Låst ämne

Tjurn : Med sagt är jag högst tveksam om han är en guldmålvakt för Brynäs denna säsong. Rautio känns ett snäpp bättre hittills men det finns en osäkerhet där också. Men jag blir gärna positivt överraskad av bägge. Kliv fram nuu!!
Låst ämne

Zappaholic: hoppas han står mot Linköping på söndag och blir matchvinnare så de inte blir 3 raka torsk mot topplag
Låst ämne

Powerfade: Ingen aning faktiskt. Tror inte han är en guldmålvakt men det börjar bli lite larvigt när många verkligen anstränger sig för att leta fel och blundar när han gör något bra.
Låst ämne

Tjurn : Ja du har verkligen öga för sånt där.
Låst ämne

Carl Lejonkräk: skriv nått motargument ist varför han är så jävla bra du som har öga,
Låst ämne

Zappaholic: tycker oxå han va bra i dag men att han har jävligt svårt att spika igen fullständigt
Låst ämne

Zappaholic: Ja tyvärr är det så. Men det lönar sig inte att gnälla på nån. Vi fick med oss en pinne som borde ha varit tre. Missar man så många lägen framåt så blir varje misstag bakåt mer kostsamt. Så är idrotten.
Låst ämne

Zappaholic: Du har rätt i att Sandström gör många bra räddningar som folk inte creddar honom för. Dock så är dessa räddningar inte så mycket värda när han samtidigt släpper in minst ett tveksamt skott per match.

Och om vi släpper det subjektiva och tittar på det statistiska, så ser det även där riktigt risigt ut. All heder åt dom som försvarar Felix, men när jag själv försöker se objektivt på Felix säsong så här långt så är den alldeles för svag för att man ska ge honom godkänt.
Låst ämne

Skrubben: Du har delvis rätt. Men för att nyansera det ytterligare. Lindbäck är på plats 14 i räddningsprocent i SHL, men är om inte den bästa, en av de bästa målvakterna i Serien. Rögle är ett sämre lag än Brynäs. Men tror vi alla kan vara överens om att Brynäs har haft mer strul med försvarsspelet än anfallspelet. Med försvarsspelet menar jag inte bara backarna utan som helhet.
Låst ämne

Med det sagt är statistik tolkningsbar, och definitivt inte helt objektiv.
Låst ämne

Bratwursten : De har i princip öika mycket istid fast Lindbäck har fått 130 fler skott på sig. Det säger lite pm försvaret Lindbäck har framför sig.
Ska man då även ta med att Lindbäck stått VÄLDIGT många matcher på kort tid, du vet sånt dom "sliter mycket på målvakterna" 😉 Så får man nog inse att Lindbäck är ett par klasser bättre än Felix. Vilket inte är konstigt alls. Felix är ung.
Men nu närmar vi oss ett slutspel och få är det PRESTATIONEN som räknas. Allt annat är ointressant. JAG hade känt mig mycket säkrare med Lindbäck i kassen...
Låst ämne

Powerfade: självfallet är Lindbäck en bättre målvakt.
Låst ämne

Bratwursten : Samtidigt är det en väldigt ojuste jämförelse då Lindbäck har ett av seriens sämsta lag framför sig. Du har rätt i att defensiven har fungerat sämre än offensiven, men då har ju offensiven varit kanske seriens bästa.

Det är svårt att bedöma hur försvarsspelet har fungerat, då det är väldigt beroende av målvaktsspelet. Men jag tycker man kan i alla fall bör kunna säga att försvarsspelet är på övre halvan i SHL. Om man lägger i åtanke att Sandström trots detta har så dålig statistik, och att han dessutom har stått merparten av sina matcher på hemmaplan, så landar jag i slutsatsen att hans säsong är underkänd.
Låst ämne

Skrubben: absolut attackerar inte din åsikt angående Sandström, snarare att statistiken skulle vara objektiv. Det är ett bra verktyg som kan användas tillsammans med ett tränat hockeyöga om man vet vad man håller på med. Den är dock fortfarande tolkningsbar och subjektiv i människans händer, eftersom man kan välja att lägga fokus på isolerad statistik för att ge tyngd åt sin egen ståndpunkt.
Låst ämne

Skrubben: Angående försvarsspelet i egen zon,, hmm sett över hela säsongen är vi nog utanför topp 6 Bakåt skulle jag säga. Det har dock sett bättre ut på sistone.
Låst ämne

Tjurn : "skriv nått motargument ist varför han är så jävla bra du som har öga,"

Inget motargument behövs då jag håller med. Jag tycker inte att Sandström är så jävla bra alla gånger, så i sak håller jag med även om jag inte lägger ned så mycket tid på att skriva hur dålig Sandström är varje gång han släpper in ett mål.
Låst ämne

Nu har jag sett highlights och tycker alla mål Brynäs släpper är väldigt svaga. Fick inte se hela sekvensen i OT men målen under ordinarie tid är ju värdelösa... 1-1 liksom... Vafan. Alltid nån skitpuck som slinker igenom mot Felix. Redigt trött på det.
Låst ämne

Brynäsgubbe: De hade en skottefektivitet på 12,5% och vi 6,25..... Högt på dem och lågt på oss. Har inte sett matchen själv, hur såg det ut spelmässigt?
Låst ämne

Carl Lejonkräk: då så är vi överens 😉
Låst ämne

Honken: Sett till 60 min skulle vi vunnit då jag tycker vi var snäppet vassare men när Frölunda tryckte fast oss i vår zon så blev det lite virrigt, dock en bra match av oss och med normal utdelning och en målvakt av klass (Felix var hyffsad) hade vi tagit alla poängen!
Låst ämne

Forsberg 1978: Orsaken till att vi blev fastcheckade och fick långa anfall emot oss berodde ju lika mycket på att vi spelade med för små marginaler och kladdade för mycket med för svårt spel. Jag vet inte hur många gånger Frölunda fick återerövra puck i vår zon efter ett för tamt utlägg utmed sargerna. Visst är Frölunda ett bra lag med många individuellt skickliga spelare men med rejälare utlägg så hade vi kunnat slippa flera av de långa anfallen. Sånt som gav dem energi som togs av oss. Sett över 60 minuter med normal effektivitet, så skulle vi ha vunnit komfortabelt med två tre kassar. Det som irriterar mest är deras 1-1 med väldigt kort tid kvar innan periodpaus. Där fick Frölunda massor av energi.
Låst ämne

Tjurn : Visst är vi överens om att Felix inte är toppklass (i SHL även om han visat det i Juniorsamanhang där han varit bäste målvakt i J-18, J-20 och J-VM) än.
Bedömningen att han inte är en tillräckligt stor vinnarskalle och att det är någonting negativt (visar noll) med hans kroppsspråk får du som har spelat i division 1 stå för.
Det jag däremot ser nästan match för match just nu är utveckling, Felix växer och blir bättre hela tiden och är en helt annan målvakt nu än han var i början på säsongen.
Låst ämne

Forsberg 1978: Ok, tack killar😊
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Det är ju precis det han INTE har gjort. Jag tycker inte att han har utvecklats nämnvärt. I alla fall inte i den utsträckning som man hoppats på.
Låst ämne

Sitter och kollar på reprisen från gårdagens match. Sandströms ingripande på Bergenheims mål? Han gör.... ingenting. Lägger sig platt på magen. Men vad gör Kihlström? Innebandynivå på den aktionen. Man FÅR tacklas...
Låst ämne

Powerfade: Jag tycker att Sandström är klasser bättre nu än i inledningen av säsongen, nu är han ju riktigt bra.
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Klasser bättre? Det får du gärna utveckla och visa med stats...
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Hej Jag håller med dig till fullo. Tycker det är så jävla surt med så många som tycker Felix är kass. Kan hålla med om att 1-1 målet ser lite billigt ut men han kommer upp stort i förlängningen flera gånger när Frölunda pressar på. Bergenheims 1-2 mål åker ju Bertil sämre skridskor än mig. O kilas va fasen gör han. Hur ska en mv agera när två av våra mest rutinerade gör så två otroligt dåliga insatser i samma frekvens. Sen har vi ca 5-6 nästan frilägen och då ska våra forwards försöka med tunnlar osv och när de sköt så var de i rätt höjd för Bakala. Förutom Oskars kvittering som vi fick grattis av Frölunda. Att vi skapar många lägen gör mig lugn och tycker inte någon skugga ska falla över Felix. Vi måste helt enkelt göra mer mål än 2 på vår hemmaplan för att vinna matcher. Tyckte the Twins var bäst i vårt lag denna dag. Kul med alla skador som börjar att minska...Dont worry Be happy
Låst ämne

Stefan R 63: Det är skillnad på att ha synpunkter på målvakten och beskylla förlusten på honom. Vilket jag INTE gör. Det skyller jag på vår egen ineffektivitet framåt och för småttigt spel i egen zon. Jag håller helt med dig om Berras och Kilas insats på Tvåan. Men samtidigt så tycker jag att Sandstöms agerande inte är bra alls. Han försöker inte ens stöta bort pucken med klubban utan följer med en liten bit och sedan lägger han sig platt på magen.
Men målet är Kilas all the way Han hade inte ens behövt göra som han gjorde utan det hade räckt med att han stått på skridskorna och täppt till vägen in mot kassen.
Twinsen var bättre igår men det är ett par sekvenser som jag inte gillar. De tenderar att spela för svårt i fel lägen. Flera gånger igår som de höll på och dropp passade och grejade vid offensiv blå. Sånt är "A BIG no no!" i seniorhockey. Kul att se när det lyckas, men marginalerna är på tok för små för att man ska tycka att det är värt det.
Låst ämne

Powerfade: Tycker dina synpunkter är väldigt bra och jag håller med dig...med twinsen har jag sett de tappat puck halvvägs in i motstånarens zon när alla är på väg framåt att de vänder upp för tidigt mot blå och har förut blivit av med pucken 9 ggr av 10 men så tyckte jag inte det var igår. Tycker nog att många av våra mer etablerade kludda med puck igår..Bertil Kilas Pudas blomman granis paille m.m. vilket ger Frölunda många o långa anfall på oss Tror inte du skyllr förlusten på Felix och jag tycker den insatsen är 5 stjärning av Bergenheim o minus på de andra tre
Låst ämne

Powerfade: Tvinsen var ju briljanta igår, mycket bra och klart dominanta i matchen.
Låst ämne

« · 1805975 · »