Brynäs IF

730617 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF-AIK i Sandviken

« · 1055630 Till forumet

Sv: Brynäs IF-AIK i Sandviken
mattiaskarlgren: Fan vad du hakar upp dig på den första träningsmatchen för säsongen, det verkar inte gått upp för dig att MoDo förlorade alla sina träningsmatcher förutom en för två år sedan.
Försäsongsträningsmatcherna är en tid att testa formationer, taktik och målvakter, inte att vinna.
Kommentera

70 Rodrigues: "Nu stod iofs lite mer saker än att AIK skulle vara bättre än Brynäs"

Jaså?
Måste ha missat nåt isf.
Eller menar du detta:

"Brynäs-AIK 1-2.
Ingen risk att kansliet i Läkerol Arena blir nerringt från folk som vill ha seriebiljetter."

Precis som om resultatet mot AIK i årets första träningsmatch skulle vara det som avgör ifall den generelle supportern väljer en seriebiljett eller avstår.

Ditt fåniga tonårssnack om kaxighet, IRL, stake osv får stå för sig själv i all sin glans, utan kommentar.
Kommentera

AD: Om jag inte minns fel var väl åsikterna från mattiaskarlgren att Brynäs skulle vinna alla försäsongsmatcher och speciellt mot allsvenskt motstånd där man helst skulle vinna med tvåsiffrigt. För annars hade man inget i elitserien att göra utan då kunde man sparka hela tränarkåren och alla spelarna för att de inte ger minst 150% i betydelselösa träningsmatcher när säsongsstarten är en månad bort.
Kommentera

Paddan: "åsikterna förra säsongen" menade jag.
Kommentera

Att Bif har kört 3 pass (2 is 1 gym) om dagen veckan innans kan ju ha viss betydelse.
Eller att Aik har tränat 3v på is kan ju kanske ha viss betydelse men vad vet jag..

Känns som att vi kanske vill se 55 ELITSERIE omgångar som är bra istället..
Kommentera

Hong Kong skrev: "Hur vanligt är det att man värvar utländska spelare till sitt J-20 lag, är det en ny trend vi börjar se?"

Knappast. Frölunda har väl i stort haft hela danska junioreliten hos sig under 2000-talet.

Innan dess var dom i Malmö som exempelvis Kim Staal och Franz Nielsen. Legenden Heinz Ehlers började spela juniorhockey i Leksand under första hälften av 80-talet. Efter honom kom väl Jens Nielsen.

HV hade den danske junioren Kristian Just Petersen hos sig under två säsonger i början av 90-talet. I början av 2000-talet hade man tjecken Martin Krayzel spelandes i J18 och J20. Förra säsongen var det den norske backen Patrick Bovim.

Ett otal norska juniorer har prövat lyckan i FBK sedan 70-talet. Har för mig att de även haft både tyskar och österrikare i sina j-uppställningar också.

Så även om det kanske inte är vanligt med stort V, så kan det ändå inte anses som speciellt ovanligt.
Kommentera

mattiaskarlgren: "Klart AIK är bättre för stunden, dom slog ju Brynäs. Eller har du problem med att räkna till 2-1?"

Ja, AIK var nog det bättre laget, och vann säkert helt rättvist.
Har jag påstått nåt annat?

Det är du som har problem med trovärdigheten vad gäller hockey öht, när du påstår att resultatet är det absolut viktigaste i första träningsmatchen och att en förlust till råga på allt är en katastrof.
Kommentera

Et tu Brute: MODO har också ett par spelare som kommit till klubben för att utvecklas i J20. I årets trupp har vi Stefan Espeland (Norge) och Tim Weber (Österrike).

Duktiga utländska juniorer, som inte kommer från de framstående hockeynationerna ser sig gärna om och spelar juniorhockey i Sverige. De vet att de får en fin hockeyutbildning.
Kommentera

Poffa: Fast oftast har det väl varit spelare som har gått hockeygymnasiet hos klubben, inte spelare som har kommit som sistaårsjuniorer.
Kommentera

Poffa:

Fast först och främst har väl detta varit geografiskt betingat. Norrmän i FBK och danskar i Skåne och på västusten. Så därför kanske det inte är så konstigt att en balt hamnar i Gävle.

HV hade faktiskt också en finsk junior i början av 80-talet. Sonen till någon gammal storspelare som Timo Lahtinen tog hit under sin sejour här.

Visst är det hockeyutbildningen som drar. Den är väl också något av ett måste om man vill utvecklas till Europaelit, om man nu kommer från de här mindre hockeynationerna.

Hittade ett 32 år gammalt exempel på Legends of Hockey:

[URL=www.legendsofhockey.net:8080/LegendsOfHockey/jsp/SearchPlayer.jsp?player=14335]Från FBK J20 till DRW[/URL]
Kommentera

Peja: Det är både och. Espeland är född 89 och Weber är född 90. Båda anslöt till MODO det år då de fyllde 17. Något som innebär att de ansluter mitt i gymnasietiden.

Etb: Jo, det är klart att det är vanligast att närheten hem avgör vilken klubb de väljer. Men som sagt, även där finns det undantag. Helt klart är i alla fall att det inte är något nytt fenomen och vi kan räkna med att få se det även i framtiden.

För oavsett hur det går i Junior-VM osv så kan man inte sticka under stolen med att vi i Sverige är bland de bästa på att utbilda juniorer.
Kommentera

mattiaskarlgren: Om Brynäs hade vunnit så hade du ansett att en vinst mot AIK i en försäsongsmatch säger ingenting. Du älskar att gnälla, that's it.

Kan du nämna EN ny tränare som hittat rätt i sitt lagbygge vid första matchen han coachar? På det så befinner sig samtliga speare i oila skeden av sin personliga uppladdning inför säsongen?

Om du har problem med att inlägg raderas så tar du kontakt med mig via mail och lägger fram dina klagomål och sitter inte och beskyller andra öppet i gb'n... se det om en varning...
Kommentera

mattiaskarlgren: Det kommer att bli en lååång vinter för dig, grabben...

Frågan är om du pallar att hänga med hela vägen? Då krävs det nämligen nerver av stål!

Nyströms snack om KS ger jag inte ett ruttet lingon för. För ett år sedan yrade han om att Brynäs skulle ta SM-guld......
Kommentera

JanT: haha sant om Nyström. Dock så läser jag aldrig något från honom om inte länk skrivs här.

Vem f-n hoppas inte att Brynäs tar sig till slutspel osv, men samtidigt måste man vara realistisk och med dagens trupp är slutspel som jag ser det en omöjlighet. Men jag lovar att jag ska hålla i hela säsongen!
Kommentera

JanT: "Frågan är om du pallar att hänga med hela vägen?"

Det är ju gnället som många lever av och för.
Ser därför inga större utsikter till att man skulle tröttna på vägen...
Kommentera

Huge:
Ja och du gnäller inte heller?
Tycker man får säga vad man vill HUGE inte vara någon jävla politiker som säger vad andra vill höra
Kommentera

« · 1055630