Huge:Jo, visst är det så. Ja det vore ju intressant, kanske har det gjorts nån mer "vetenskaplig" koll med våra spelare, ffa intressant med de med internationell jmfrlse, är Sv domare bättre/sämre än andra ligor i Europa? Kanske är spelarna jättenöjda med våra domare överlag? Men om inte, då bör det ju göras nåt?
Inte helt oviktigt dock med vad vi fans tycker, OM man tröttnar på hockey, pga vidriga domare, det är inte bra för sporten,eller hur? Naturligtvis ett ytterst litet fåtal, men ändå.
Huge: Så ett 2 år gammalt "debattinlägg" tar du som en sanning? Om nån skriver i ett inlägg, hur oerhört kompetenta svenska SHL-domare är, så är det så?
Nu säger jag inte alls att NHL har några övermänskliga domare, även jag kollar matcher ibland, o ser inga större fel på ref-insatsen.
Din förklaring med större respekt tror jag inte alls förklarar allt. i SHL måste de ju först förtjäna respekt, nu känns det som om de "kört tig" i spelare o ledare, genom att bötfälla de som är frispråkiga. Som att hårdsminka en gammal 80-årig käring ung.
Redigerad kommentar
zigge:"jag uppfattar inte som att man i NHL har nån större debatt o kritik mot Domarna."
Testa att googla "bad referees NHL" så får du se att det klagas en del där med....
Huge: Ska inte alls ha nån åsikt i just detta fall, utan jag skulle vilja lyfta Domarfrågan till ett högre plan. i SHL har vi ju VÄLDIGT mycket tveksamma, många ggr felaktiga beslut, ibland avgörande, ibland "skitsaker" som vi överser med. Men jämfört med NHL känns det ju som AVGRUNDS-skillnad, jag uppfattar inte som att man i NHL har nån större debatt o kritik mot Domarna. VARFÖR har vi då i Sverige så "dåliga" domare? Och hur får vi bättre, i framtiden?
Det verkar ibland som vi inte ens FÅR diskutera detta, iaf inte lagledning/lag? Är det rätt? Har svenska domare hoppat upp på en piedestal o blivit oantastliga? Hur ändrar vi det?
Kan vi fans GEMENSAMT göra nån aktion/statement, i syfte att få bättre, mer VÄLUTBILDADE Domarteam? Med sikte på mer nöjda lag, spelare, fans,ledare, dvs win-win ?
Vi har ju ganska proffsig organisation på de flesta plan, utom kanske Domarna, trots att de kan vara väldigt avgörande många ggr. Hur få dem bättre?
Har tamejfan aldrig sett nån som är så bitter, gnällig och enögd som dig.
Det är bara att kolla igenom diverse matchtrådar vid både vinst och förlust för att se vart fokus ligger."
Isf verkar du läsa inläggen som fan själv läser Bibeln.
Zappaholic är väl en av våra mest sansade och nyanserade skribenter, i jämförelse med många andra.
Att han i just det här fallet går hårt på domarna är kanske inte så konstigt, då det förekom en rad minst sagt tveksamma domslut, eller snarare avsaknad av domslut och som ensidigt gynnade Färjestad.
De flesta matcher innehåller domarmisstag, det får vi leva med och det hör till jobbet sas. Brukar också normalt sett jämna ut sig över 60 minuter, men det gjorde det knappast igår.
I övrigt håller jag med dig i principfrågan: allt gnäll på domarna så fort vi förlorat är i allmänhet jävligt tröttsamt att höra.
Sheena Punkrocker: Är du helt från vettet, människa?
Då vill jag att du belägger påhoppet att jag är mest "bitter, gnällig och enögd" av alla fans här på forumet med fakta. Det är alltså jag som skriver mest gnälliga och bittra inlägg härinne?
Hahaha, nej vänta.....HAHAHAHAHAHA.
Rollen som Rickard Rättrådig klär dig ganska så illa.
Davey_22:
"Lavander slår av Johnssons kompositklubba med en lätt dutt"
"Sen tycker jag att Lavanders "Slashing" är sånt man ser 100ggr per match."
"Solklart ingen utvisning på Lavander"
"det var ju ingen slashing i den bemärkelsen. Morgan gjorde rätt, punkt!"
"domarnivån helt Ok, som jag ser det."
Davey_22: Åter från Gävle och matchen. FBK var bättre, hungrigare, vann närkamperna och stängde till mittzon i uppspelsfasen på ett frustrerande bra sätt. När ytorna kom i förlängningen var Brynäs helt överlägsna dock.
Det börjar bli dags för Brynäs att tagga upp och höja tempot nu.
Belles tackling mot Enterfeldt var inte vacker, satt bra till och han var väldigt medveten i sina rörelser. Den var helt avsiktlig och med en femma där hade nog matchen sett annorlunda ut.
Fjantigast på plan var som vanligt fröken Wallin och hans lillasyster Berglund.
Svensk hockey kan vara tacksamma över att de två är borta från SHL rinkarna nästa år.
Bäst i Brynäs, Gunde, formationen Sweatt/Nordan/Ollas och även Harju var ett hot.
Sheena Punkrocker: " så fort det går dåligt. Det är aldrig lagets fel, bara domarens, och motståndarlagen har tydligen alltid spelat "
Konstigt uttalande. Väldigt många här inne är ofta mycket kritiska till Brynäs insatser. Jag vidhåller att jag tycker domarna gör ett ganska så dåligt arbete i SHL. Men jag blundar aldrig för om Brynäs gjort en dålig match och inte förtjänat vinsten.
Carl Lejonkräk: "Hade de hjälpt Brynäs så hade jag varit"
- Tyst - antar jag att du skulle skriva?
Nu är det ju visserligen så att mr Alcoholic inte tycker att domarna gynnar Brynäs nån gång !
Forsberg78: "Med andra ord så är du nöjd med domarna idag är det rätt uppfattat?"
Nej.
Bara för att jag inte skriker mig blå och gnäller så fort nåt går mig emot så behöver det inte betyda något.
Hag tycker bara det är jävligt tråkigt att matchtråd efter matchtråd efter matchtråd få läsa samma sak
så fort det går dåligt. Det är aldrig lagets fel, bara domarens, och motståndarlagen har tydligen alltid spelat
fult å spelat ryggsäcks hockey ... you name it... spelar liksom ingen roll om det är Färjestad, HV, Skellefteå
eller något annat lag. Det ska alltid klagas å gnällas om orättvbisa sålänge det inte gynnar en själv.
Skrattretande måste jag säga.
Att de flesta här, eller ska föreställa vara, vuxna män med barn pch familj gör ju inte saken mindre skrattretande direkt.
f.ö har Carl Lejonkräk precis skrivit det mest sansade inlägget ang. detta. Kudos !
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Zappaholic: ÅTERIGEN! du tycker det är befogat så länge det gynnar Brynäs.
Har tamejfan aldrig sett nån som är så bitter, gnällig och enögd som dig.
Det är bara att kolla igenom diverse matchtrådar vid både vinst och förlust för att se vart fokus ligger.
Hörde ingen som klagade på domaren här te.x:
Redigerad kommentar