Brynäs IF

727351 inlägg · 7960 ämnen

Brynäs IF - Färjestads BK 16/1 - 2014

1607714 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK 16/1 - 2014
Huge: Don't push it!!! :-)
Kommentera

zigge: "Kanske är spelarna jättenöjda med våra domare överlag? Men om inte, då bör det ju göras nåt?"

Om INTE, ja då hade vi nog haft en betydligt livligare domardebatt för länge sen, skulle jag tro.
En debatt där i första hand spelarnas kritik isf ska ligga till grund och inte läktarcoachernas/fansens åsikter.

Klart att fansens åsikt i frågan är viktig, men som du själv säger: naturligtvis ett ytterst litet fåtal som verkligen tycker att domarna är värdelösa, och den kategorin kan man isf i stort sett bara bortse ifrån.
Gnällspikar som gnäller på allt och alla finns det ju många exempel på, inte minst från vårt eget forum....   :-) 
Kommentera

Huge:Jo, visst är det så. Ja det vore ju intressant, kanske har det gjorts nån mer "vetenskaplig" koll med våra spelare, ffa intressant med de med internationell jmfrlse, är Sv domare bättre/sämre än andra ligor i Europa? Kanske är spelarna jättenöjda med våra domare överlag? Men om inte, då bör det ju göras nåt?

Inte helt oviktigt dock med vad vi fans tycker, OM man tröttnar på hockey, pga vidriga domare, det är inte bra för sporten,eller hur? Naturligtvis ett ytterst litet fåtal, men ändå.

Kommentera

zigge: "Så ett 2 år gammalt "debattinlägg" tar du som en sanning? Om nån skriver i ett inlägg, hur oerhört kompetenta svenska SHL-domare är, så är det så?"

Inte alls, snacka om att övertolka ett inlägg och ta det bokstavligt.
Även om krönikörens artikel haft 12 år på nacken så hade det visat på min, och säkert även Pejas poäng: gräset är inte alltid grönare på andra sidan och mkt handlar om kulturella saker, vilken hockey man vill spela, vilka ekonomiska förutsättningar man har osv osv.
Och det där med respekten förklarar självfallet inte allt, men har nog en rätt så stor del i hur man ser på domarna och deras jobb därborta.
Dessutom anser jag att domarna härhemma i allmänhet kritiseras alltför hårt, vi har i grunden en hög nivå på domarna om man ser till deras förutsättningar.
Dessutom blir debatten tyvärr lite snedvriden när man ofta utgår ifrån vad besvikna läktarcoacher tycker, ex när en hemmaspelare fått en tackling mot huvudet och domarna råkat missa nåt i hastigheten.
Är rätt säker på att spelarna i SHL ändå är rätt så nöjda med våra domare, om du frågar dom lite mer ingående och inte bara sticker upp en mikrofon i näsan på dom direkt efter en tuff match, typ....
Kommentera

70 Rodrigues:
Vi har inte gjort en hel bra match 2014, punkt.

Jag är orolig

Vem utvecklar våra backar? Ove? Dacke? JL? TJ?
Kommentera

Peja: Som sagt, för vissa i den här gb:n så är all kritik helt åt helvete.
Kommentera

Yoda: Brynäs har spelat bra massor med ggr :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Brynäs spelar ju aldrig bra. Det spelar ju ingen roll hur nån berömmer laget utan att vara ja-sägare, rövslickare eller enögd :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Det handlar väl om att kunna framföra balanserad och konstruktiv kritik. Ibland förlorar Brynäs ytterst jämna matcher med uddamålet men på fans kritik låter det som att laget har blivit fullständigt förnedrat. Och ibland gör ju Brynäs faktiskt bra matcher, men förlorar ändå eftersom motståndarna gör ännu bättre matcher. Man kan göra en bra match och förlora, precis som man kan göra en halvdan match och vinna. Det finns ju alltid en motståndare på andra sidan som också står för en prestation.
Kommentera

Peja: Brynäs spelar ju aldrig dåligt, spelar ingen roll på vilket sätt man kritiserar det egna lagets insats i den här gb:n, då jävla tar det hus i helvete. Gör det bättre själv, du har ingen insyn, du är en läktarcoach bla bla bla :-)
Kommentera

zigge: Domarkritiken är nog delvis en självständig fråga som är fristående  från själva domarnivån. I Sverige skyller vi alltid på domarna när landslagen (juniorer, seniorer, whatever) förlorar mot Kanada, men kanadesarna sågar alltid söndar sina egna spelare när Kanada förlorar. Det är nog delvis kulturellt betingat. Personligen är jag ingen större 'fan' av att framhäva domarna som huvudorsaken till förluster i och med att det blir en ganska primitiv analys som förenklar sanningen och ofta gör att man inte granskar den egna prestationen särskilt kritiskt.
Kommentera

Huge: Så ett 2 år gammalt "debattinlägg" tar du som en sanning? Om nån skriver i ett inlägg, hur oerhört kompetenta svenska SHL-domare är, så är det så?

Nu säger jag inte alls att NHL har några övermänskliga domare, även jag kollar matcher ibland, o ser inga större fel på ref-insatsen.

Din förklaring med större respekt tror jag inte alls förklarar allt. i SHL måste de ju först förtjäna respekt, nu känns det som om de "kört tig" i spelare o ledare, genom att bötfälla de som är frispråkiga. Som att hårdsminka en gammal 80-årig käring ung.

Kommentera

Rumpelstiltskin: "More refs could be hired from European leagues, more resources could be spent on training and professional development at all levels"

Utdrag ur samma artikel.
Intressant förslag, med tanke på hur usla våra egna domare nu enligt uppgift är, i jämförelse..   :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Rumpelstiltskin: Är väl först när våra egna domare i SHL fått samma förutsättningar, status och möjlighet att utveckla sig som man har i NHL, som vi kan göra en någorlunda vettig jämförelse. Så din jämförelse mellan NHL-spelar och Allsvenska spelare säger ju inte ett skit.
Här har du dessutom ett litet exempel i mängden när det gäller myten om NHL-domarna och deras förträfflighet.....
Kommentera

Rumpelstiltskin: I Sverige så får vi ju ta de domare som finns för att överhuvudtaget hitta nån som vill döma. Tyvärr så lockar det inte att bli domare på grund av pissig lön.
Kommentera

Huge: Nämn inte SHL domare och NHL domare i samma mening... Det går inte ens att jämföra nivån, det är som att jämföra med en allsvensk seplare mot en från NHL. Jag är en gedigen New York Rangers fan, så ser så många matcher jag kan. Har aldrig kännt något agg mot domarna efter en match, som jag har gjort efter en Brynäs match. 
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja, myten om dom i stort sett perfekta och felfria domarna i NHL nog bara just en myt....
Kommentera

zigge: Klart att domarna i ex NHL har en helt annan status och därmed också får en helt annan respekt med sig hos spelarna. Tror egentligen inte att deras domare i grunden är så mkt bättre eller sämre på att se saker och ting än vad våra är.
Dom är väl dessutom betydligt mer vana vid ett snabbare och tuffare/intensivare spel pga den lilla rinken, vilket gör att dom har mer rutin när det gäller att bedöma såna här situationer.
En anledning till att vi nästan aldrig hör nån kritik utan mest hyllningar när det gäller NHL-domarna är också det jag talar om: respekten för deras yrke därborta.
Spelarna väljer helt enkelt att avstå från kritik, dels pga den respekt jag talar om men också pga risk för att bli avstängd från spel.
Kommentera

zigge:"jag uppfattar inte som att man i NHL har nån större debatt o kritik mot Domarna."

Testa att googla "bad referees NHL" så får du se att det klagas en del där med....

Kommentera

Huge: Ska inte alls ha nån åsikt i just detta fall, utan jag skulle vilja lyfta Domarfrågan till ett högre plan. i SHL har vi ju VÄLDIGT mycket tveksamma, många ggr felaktiga beslut, ibland avgörande, ibland "skitsaker" som vi överser med. Men jämfört med NHL känns det ju som AVGRUNDS-skillnad, jag uppfattar inte som att man i NHL har nån större debatt o kritik mot Domarna. VARFÖR har vi då i Sverige så "dåliga" domare? Och hur får vi bättre, i framtiden?

Det verkar ibland som vi inte ens FÅR diskutera detta, iaf inte lagledning/lag? Är det rätt? Har svenska domare hoppat upp på en piedestal o blivit oantastliga? Hur ändrar vi det?

Kan vi fans GEMENSAMT göra nån aktion/statement, i syfte att få bättre, mer VÄLUTBILDADE Domarteam? Med sikte på mer nöjda lag, spelare, fans,ledare, dvs  win-win ?

Vi har ju ganska proffsig organisation på de flesta plan, utom kanske Domarna, trots att de kan vara väldigt avgörande många ggr. Hur få dem bättre?

Kommentera

Rodrigo: Men för fan luktar stordäng imorn när jag är på plats!:-(
Kommentera

Forsberg78: Ollas borta nästa match också. Det slutar aldrig.
Kommentera

Huge: Precis, satt perfekt till. Hans avsikt var oerhört tydlig.
Kommentera

Huss: Initialt såg Belles tackling inte så ful ut, inte ens på CMores repriser. Där ser det ut som att tacklingen först tar mot Enterfeldts axel och att huvudet sen får sig en oturlig kyss av bara farten sas.
SHL:s matchbilder visar dock nåt helt annat: Belle ser inte ut att vara det minsta intresserad av att försöka tackla på ett ärligt sätt, dvs axel mot axel.
Syns att han har gott om tid att sikta in sig, fanns heller ingen som helst anledning att satsa som han gör i det läget då han har kontroll på Enterfeldts åkväg och bara hade kunnat screena bort E genom att blockera dennes åkväg genom att ställa sig i vägen sas.
Nä, det ser ut att vara en ful och medveten tackling mot huvudet som bör beivras i efterhand.
Kommentera

Sheena Punkrocker:

"Zappaholic: ÅTERIGEN! du tycker det är befogat så länge det gynnar Brynäs. 

Har tamejfan aldrig sett nån som är så bitter, gnällig och enögd som dig.

Det är bara att kolla igenom diverse matchtrådar vid både vinst och förlust för att se vart fokus ligger."

Isf verkar du läsa inläggen som fan själv läser Bibeln.
Zappaholic är väl en av våra mest sansade och nyanserade skribenter, i jämförelse med många andra.
Att han i just det här fallet går hårt på domarna är kanske inte så konstigt, då det förekom en rad minst sagt tveksamma domslut, eller snarare avsaknad av domslut och som ensidigt gynnade Färjestad.
De flesta matcher innehåller domarmisstag, det får vi leva med och det hör till jobbet sas. Brukar också normalt sett jämna ut sig över 60 minuter, men det gjorde det knappast igår.
I övrigt håller jag med dig i principfrågan: allt gnäll på domarna så fort vi förlorat är i allmänhet jävligt tröttsamt att höra.

Kommentera

Jaha hjärnskakning på Enter borta i en vecka! :-(
Kommentera

Zappaholic: ok färdiggnällt för den här gången då. Nu får vi hoppas att vi tvålar dit FBK ordentligt nästa gång så att rättvisa skipas.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Sssschhh...inte gnälla. :-)
Kommentera

Forsberg78: sen när de flyttade målburen plus två-tre situationer till på slutet...och det där med Enterfeldt....
Kommentera

Carl Lejonkräk: Innan deras 5 mot 3 så skulle vi haft 5 min PP när Bell huvudtackla Enter att dom kunde missa två så solklara utv är katastrof!
Kommentera

Zappaholic:Endast ett PP för Brynäs i matchen är horribelt, vi borde ha haft tre eller kanske fyra stycken. Avgjorde domarna matchen? Inte säkert men ytterst troligt och fantastiskt frustrerande. Man frågar sig varför.....
Kommentera

Sheena Punkrocker: Är du helt från vettet, människa? 

Då vill jag att du belägger påhoppet att jag är mest "bitter, gnällig och enögd" av alla fans här på forumet med fakta. Det är alltså jag som skriver mest gnälliga och bittra inlägg härinne? 

Hahaha, nej vänta.....HAHAHAHAHAHA. 

Rollen som Rickard Rättrådig klär dig ganska så illa. 

Kommentera

Carl Lejonkräk: deprimerande när iPhonen fullständigt sabbar inläggen och gör dom oförståeliga, snyft.
Kommentera

Sheena Punkrocker: Du snackar ju sömnen!
Kommentera

Var det Loob som dömde?
Kommentera

Davey_22:

"Lavander slår av Johnssons kompositklubba med en lätt dutt"

"Sen tycker jag att Lavanders "Slashing" är sånt man ser 100ggr per match."

"Solklart ingen utvisning på Lavander"

"det var ju ingen slashing i den bemärkelsen. Morgan gjorde rätt, punkt!"

"domarnivån helt Ok, som jag ser det."

Kommentera

Davey_22: Åter från Gävle och matchen. FBK var bättre, hungrigare, vann närkamperna och stängde till mittzon i uppspelsfasen på ett frustrerande bra sätt. När ytorna kom i förlängningen var Brynäs helt överlägsna dock.
Det börjar bli dags för Brynäs att tagga upp och höja tempot nu.
Belles tackling mot Enterfeldt var inte vacker, satt bra till och han var väldigt medveten i sina rörelser. Den var helt avsiktlig och med en femma där hade nog matchen sett annorlunda ut.
Fjantigast på plan var som vanligt fröken Wallin och hans lillasyster Berglund.
Svensk hockey kan vara tacksamma över att de två är borta från SHL rinkarna nästa år.
Bäst i Brynäs, Gunde, formationen Sweatt/Nordan/Ollas och även Harju var ett hot.

Kommentera

Sheena Punkrocker: " så fort det går dåligt. Det är aldrig lagets fel, bara domarens, och motståndarlagen har tydligen alltid spelat "

Konstigt uttalande. Väldigt många här inne är ofta mycket kritiska till Brynäs insatser. Jag vidhåller att jag tycker domarna gör ett ganska så dåligt arbete i SHL. Men jag blundar aldrig för om Brynäs gjort en dålig match och inte förtjänat vinsten.

Kommentera

Hur gick det med Enterfeldt?
Kommentera

Carl Lejonkräk: "Hade de hjälpt Brynäs så hade jag varit"

- Tyst - antar jag att du skulle skriva?

Nu är det ju visserligen så att mr Alcoholic inte tycker att domarna gynnar Brynäs nån gång !

Kommentera

Forsberg78: "Med andra ord så är du nöjd med domarna idag är det rätt uppfattat?"

Nej.

Bara för att jag inte skriker mig blå och gnäller så fort nåt går mig emot så behöver det inte betyda något.

Hag tycker bara det är jävligt tråkigt att matchtråd efter matchtråd efter matchtråd få läsa samma sak

så fort det går dåligt. Det är aldrig lagets fel, bara domarens, och motståndarlagen har tydligen alltid spelat

fult å spelat ryggsäcks hockey ... you name it... spelar liksom ingen roll om det är Färjestad, HV, Skellefteå

eller något annat lag. Det ska alltid klagas å gnällas om orättvbisa sålänge det inte gynnar en själv.

Skrattretande måste jag säga.

Att de flesta här, eller ska föreställa vara, vuxna män med barn pch familj gör ju inte saken mindre skrattretande direkt.

f.ö har Carl Lejonkräk precis skrivit det mest sansade inlägget ang. detta. Kudos !

Redigerad kommentar

Kommentera

Sheena Punkrocker: fast det är ju naturligt att det som missgynnas gnäller, när ingen gnäller på domarna så har de gjort en bra insats. Jag gnäller sällan på domarna men denna gång kändes det som att de gjorde allt de kunde för att gynna Färjestad tyvärr. Hade de hjälpt Brynäs så hade jag varit men då hade gnäller kommit från färjestadsfans istället.
Kommentera

Davey_22: "Felet" är att Enterfeldt inte ligger kvar i 30-60 sekunder och håller sig för ansiktet/huvudet. Spelare som Wallin och Kapstad hade garanterat gjort det. Och då hade domarna garanterat tagit ett matchstraff på FBK-spelaren.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sheena Punkrocker: Med andra ord så är du nöjd med domarna idag är det rätt uppfattat?
Kommentera

bifhjärta: Domarna och övriga inblandade vid regeltolkningar måste tuffa till sig. Första 10 omgångarna dömde de efter helt andra regeltolkningar vad gäller slashings och så vidare. De verkar inte ha stake nog att vara konsekventa över en hel säsong, vilket är synd. Det missgynnar farten i spelet och förvirrar spelarna & publiken.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic: ÅTERIGEN! du tycker det är befogat så länge det gynnar Brynäs.

Har tamejfan aldrig sett nån som är så bitter, gnällig och enögd som dig.

Det är bara att kolla igenom diverse matchtrådar vid både vinst och förlust för att se vart fokus ligger.

Hörde ingen som klagade på domaren här te.x: 

Redigerad kommentar

Kommentera

Forsberg78: spelskandal?
Kommentera

ja nu vet man varför fbk o loob i spetsen gnetat sig kvar i shl eller elitserien. häng så mycket på det andra laget o köp domarna .... nästa så är det med detta tråkiga lag o så spelar dom när dom gör mål. o det blåser i träa i dag ungefär. o det gillar morgan o vinnerborg.fy fan vilket tråkigt lag färjestad är.
Kommentera

atilla: Tro mig, Sheena kan neka till det.
Kommentera

1607714 · »