Växjö VINNER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bifhjärta: Bra intervju av Bulan, men vi måste bli mer effektiva vi bränner ju lägen som är mål i pojklagshockey!
Låt Örebro få sota för detta nu men risk för under 4000 på läktaren på tisdag!
LEKSAND
Skellefteå [H]
Djurgården [B]
Frölunda [H]
HV71 [H]
Linköping [B]
Kommentar: LIF har inte det enklaste spelschemat kvar – tre hemmamatcher till trots. Tror att de kammar ihop 3 poäng – två poäng mot DIF och en pinne i mot HV. Och då är jag snäll. Det räcker alltså inte ens till att täppa nuvarande glapp i tabellen.
BRYNÄS
Örebro [H]
HV71 [B]
Växjö [H]
Djurgården [B]
Modo [H]
Kommentar: Något lättare spelschema – även här tre hemmamatcher. Örebros fantastiska säsong till trots så har vi bra chans att knipa någon poäng hemma. HV och Växjö blir tufft, innan vi avslutar med två matcher där vi definitivt kan slå spiken i kistan. Modo hemma i sista ska bara vara tre poäng.
Vi tar detta. Enkelt.
KulaShaker: Håller med men vi har alldeles för mycket lägen för att förlora vi skulle minst tagit detta till sudden!
Positivt ikväll var alla lägen vi skapar och Nörstebö
Negativt vet ju alla!
Hedman spelar offer i pressen efter att fått sin 2+10. Herregud...hur länge ska han få hålla på att spela på detta sättet?
Han har all möjlighet i världen att fullfölja den tacklingen mot Nörstebö på ett mycket snyggare sätt. Men Hedman är inte intresserad av respekt.
Han verkar vara ute efter att skada.
Steenm:
Jag tror ni fixar det nu, hade vi tagit en 3a igår hade jag trott att vi kanske ordnar det men nu är det 4 p istället för 2 med 5 matcher kvar, vi har kvar att möta SAIK , Frölunda och HV hemma, dessa 3 lag slåss om Sm guldet tror jag, vinner vi 1 av dom är jag nöjd. DIF borta kan det bli 3 poäng men det är dock den enda matchen som jag tror vi kan ordna en 3:a , kanske HV hemma men jag är skeptisk. I kvalet skall vi dock vara starkare över 7 matcher oavsett motstånd.
Redigerad kommentar
Zappaholic:Nja. Man får inte glömma bort det mentala. Ett lag som jagar uppflyttning kommer från en segerrik säsong där de har full tilltro till sig själva och vad de kan uträtta. Ett lag som spelar fö sin "överlevnad" är i ett helt annat mentalt läge.
Jag har sett några allsvenska matcher nu på slutet och jag tror inte att skillnaden är så stor mellan ligorna.
Powerfade:t Det som talar för SHL lagen är ju att de tre lag som ryckt i toppen inte kommer att möta SHL-lagen.
Redigerad kommentar
Zappaholic: Det har man sagt inför varje kvalserie. Facit: 57% AS-lag och 43% SHL/ES-lag har tagit de två första platserna i serien de senaste 15 åren.
De är rimlig att anta att skillnaden krymper för varje år i takt med att SHL tappar sina bästa spelare. Det är givetvis svårare att ersätta spetsspelarna i högtaserien än i AS. Och i år, när AS-lagen satsat mer än nånsin, är förmodligens skillnaden mindre än nånsin.
Huge: Bäst av sju är avgörande om ett lag är betydligt bättre. Jag påstår att skillnaden är så liten i år att tur, skador, målvakter som står på huvet, form mm kommer att avgöra. Inte SHL-lagens överlägsenhet.
Dessutom är det som vanligt, de AS-lag som går till kval är de med bäst form, bäst självförtroende osv. Allt det som SHL-lagen saknar. AS-spelarna kommer att njuta av varje sekund när SHL-spelarna genomgår ett helvete, dvs. samma fenomen som skickat SHL/ES-lagen ner i allsvenskan genom åren.
Det som talar till SHL-lagens fördel är att de slipper de tre bästa AS-lagen. Karlskrona hade skickat Brynäs rakt ner i Allsvenskan.
Redigerad kommentar
Zappaholic: Grundat på vad jag skrev - AS-lagens historik i Kvalserien, SHL:s fortgående utarmning, AS-lagens medvetna satsning mot SHL i år, KHK:s placering i AS.
Huge: Jag säger som Västerås sportchef efter att ha sett SHL:s bottenlag spela - det är stor chans/risk att det blir fyra nya lag i SHL nästa år.
Jajjen:Hade kvalet skett mot de två bästa allsvenska lagen kanske men nu blir det ju mot fjärde och femte bästa lag, dessutom med en extre hemmamatch till SHL lagen.
Allt annat än att SHL lagen är favoriter är ju trams.
Va fan gubbar vi ska inte till något jävla kval vi ligger 4 poäng före Lyxfällan och 2 poäng bakom Skansen, jag tror vi löser detta och jag tror att Sweatt kommer ut totalt vansinnig mot Örebro efter sin missade lägen!
Sluta prata kval nu för jag dras in i en än mer depressionbubbla!
Redigerad kommentar
Carl Lejonkräk: De är favoriter. På samma sätt som Elitserielagen alltid varit favoriter i Kvalserien.
(Vem fn har pratat favoritskap?)