Brynäs IF

730634 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Färjestads BK 4/3-16

« · 1732127 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK 4/3-16
munkas: Jag är lite orolig för dina hockeykunskaper, munken. Sitter du verkligen och raljerar kring betydelsen av att vi tappat Rödin och Salmela, shl:s två bästa spelare på sina positioner?

Ska det verkligen vara så ogripbart svårt att ta till sig hur viktiga de är/var?
Kommentera

Rodrigo: Urbas skulle kunna bli en spelare som spelar i klubben många år. Visst kanske bredd men ändå en spelare jag tror på och som inte skulle värvas av Luleå eller KHL så fort han mäktat med 30 poäng hos oss, sen om han är bra nog för att stärka upp vårt lag vet jag ej men jag tror så. En spelare för tredje, fjärde linan kanske med tyngd, skridskoåkning men även visst mål och spelsinne.
Vi kan inte värva så mycket spets vilket gör bredden viktig och denna säsong är problemet att bredden inte är bra nog ( förutom att spetsen gått sönder).
Kommentera

Rodrigo: Förutom Alcen som är en utpräglat defensiv fw så saknar vi en jobbig och tung dito som dessutom har en offensiv uppsida. Han är nog inte speciellt dyr och känns som ett realistiskt och bra val när Olden och Broadhurst sannolikt försvinner och pengar i första hand behövs för att ersätta Rödin och ev Scott.
Hälsa munkas och ge honom min inte speciellt svårhittade förklaring. Den borde man ha förstått från början om man är en supporter som inser att vi inte kan ha spelare av Rödins klass på varje forwardsposition.
Kommentera

Huge: På vilket sätt saknar vi den spelartypen?
Kommentera

munkas: Skulle hon få lika mycket "smisk" som Brynäs får här inne skulle farbror blå knacka på dygnet runt.
Kommentera

Huge: Saknar vi hårt jobbande breddspelare?
Kommentera

Vi är klara för playin va? Tre matcher kvar, 9p vilket kan ge oss 83p. Men vi faller på målskillnad, om nu poängen blir lika vilket är osannolikt.
Kommentera

5915: Mja, om frugan inte tar med sig sitt bästa spel in i sängkammaren så kanske hon förtjänar lite smisk... Eller?
Kommentera

Scerban: Två saker talar för att Urbas redan är klar:

Hans spelartyp är nåt vi saknar och han passar in i Bulans spelsätt.

BZ har dementerat ryktet.

Iofs tre saker, men ändå.....😀
Kommentera

munkas: Känns ganska udda att dissa laget man gillar. Som att spöa sin fru.
Kommentera

5915: Ja, jag har haft säsongskort i 20 år mellan 1993-2013 så du har helt rätt. Man kan faktiskt hålla på Brynäs utan att för den skull placera dem på en piedestal.
Kommentera

Jag ser gärna Jan Urbas i Brynäs. Vet inte om jag har haft tur och sett rätt matcher, men när jag har sett VIK den här säsongen har han varit dominant. Han har absolut varit ineffektiv delar av säsongen men också haft perioder med bra produktion. En kille med grym fysik som jobbar hårt och har en offensiv uppsida. En smart värvning tror jag - om det lyckas. Kanske snor hans gamla klubb Malmö honom.
Kommentera

munkas: Av det du skriver förstår jag att du tillhör dem som satsar rejält på sånt som Fansens värvning, säsongskort osv. Heders!
Kommentera

Huge: Punkt 1-4 känns rimliga. Punkt 5 känns däremot åt helvete för orimlig. Du om någon vet väl att vi inte kan visa upp bländande spel eftersom vi saknar två världsstjärnor. Dessa två är ju det enda du tjatat om sedan laget började sitt ras för 25 omgångar sedan. Just ja, glömde den tredje stöttepelaren, Bertilsson, också. My bad...
Kommentera

Pettisbif: Det spelar ingen roll, vi kommer inte knipa 6:e eller 7:e platsen. Skulle vi mot förmodan klara play in så väntar Saik i kvarten och då blir det köttfärs på isen och ut i fyra raka. Jag orkar inte se Saik ta 16:e, 17:e, 18:e och 19:e raka segern mot oss. Det är för knäckande och pinsamt. Vi får satsa på nästa säsong istället och hoppas att våra två nyckelspelare kan medverka alla 52 omgångarna. Då har vi kanske chans på semi.
Kommentera

Pettisbif: Inga skrällar på det här heller:

1. Brynäs slår ett felpass efter 10 sek, gnällspikarna går i taket, kräver BZ:s avgång.

2. Vi ligger under med 1-0 efter första, gnällspikarna kräver även Bulans avgång.

3. FBK gör 2-0 i slutet av andra, gnällspikarna kräver hela styrelsens avgång.

4. Salmela får ett skott på den skadade foten i tredje och tvingas bryta. Gnällspikarna kräver massörens och läkarens avgång.

5. Vi vänder på steken och avgör i öppen kasse efter bländande spel och en uppvisning i stark moral. Gnällspikarna loggar ut och tystnar tvärt.

Odds på det?
Inga alls, man får tillbaka satsade pengar....
Kommentera

ellis: "dAVydov: Är nog inte så skrattretande va om Brynäs skulle åka ur SHL? OK, jag vet inte hur gammal du är, ordet "ättestupet" kanske du är för ung att förstå? SHL´s brantstup då, är det också för antikt?"

Om du ska läxa upp andra och svänga dig med antika ord så borde du kanske först ta reda på vad det heter. Det heter "ättestupa" och inte "ättestup"
Dessutom blir din liknelse med Brynäs obegriplig, då ättestupan var ett stup där man avsiktligt knuffade gamla och orkeslösa personer i döden, därför att dom ansågs ligga samhället till last och inte gjorde nån nytta.
Sen är det dessutom tveksamt om ordet "brantstup" är korrekt.
Det låter som en tautologi, dvs en sammansättning av två ord som betyder samma sak (tårta på tårta i vardagligt tal)

Med vänlig hälsning
Magister Huge
Kommentera

munkas: Inga skrällar imorgon om det blir såhär,

1.Brynäs släpper in ett snabbt mål och även ett mål i slutet av 1a perioden alt. Vi tar ledningen med 2-0 men det lyckas ändå bli oavgjort, då Fbk gör 2-2 i sista minuten efter att Porse slagit en Puck-out.

2.Salmela går sönder efter bara några byten.

3.Olden får börja som 13e forward alt. Börjar matchen, får spela två byten för att sedan bli förbipassad till bänken.

Odds på det..
Kommentera

Pettisbif: Och Sunkens livstidskontrakt kostar nog en slant det med. 👍
Kommentera

Skrubben: Sen sitter säkert Vrana och kanske även Olden på rätt saftiga löner.
Kommentera

6984: kan väl göra bet utan att anta dem? ;)
Kommentera

Chris11: Alltså ska du inte göra några bet
Kommentera

7225: inte taget, du blir sä sur när man inte betalar ;)
Kommentera

Zappaholic: Nej, att vi ska åka ut är bara ett löjligt uttalande. Rödin och Scott kanske försvinner men å andra sidan frigör vi två riktigt stora löner. Detsamma när Porse och Starkbaum försvinner. Det finns rejält med utrymme för förstärking där. Att vi dessutom har ett snitt på över 100 personer mer än budgeterat lär ju inte göra saken sämre.
Kommentera

3 matcher kvar av grundserien alltså. Terry 0 (!) Poäng på 7 matcher.
Är det någon här inne som bettar emot att Brödrosten blir poänglös i Brynäströjan?
Kommentera

7225: AJ är patetisk.. Han svarar på påstående som han ens inte får 😂😂😂
Inte lätt att vara Modoit inte...
Kommentera

Zappaholic: Nu är AJ pressad, herregud, han ska ge reportern 10 000 om de åker ur..... helt knallröd, ser inte hälsosamt ut, stackarn.
Kommentera

ellis: Varför skulle vi åka ut?
Kommentera

By the way så går nog HV förbi oss ikväll nu.
Kommentera

dAVydov: Är nog inte så skrattretande va om Brynäs skulle åka ur SHL? OK, jag vet inte hur gammal du är, ordet "ättestupet" kanske du är för ung att förstå? SHL´s brantstup då, är det också för antikt?
Kommentera

ellis: Lindblom har ju visat att han är kapabel att vara ett väldigt bra komplement till klasspelare (Scott, Rödin) men är ännu inte redo att leda en kedja. Jag tycker att Lindblom är klart bättre än förra säsongen, om man ser till helheten. Däremot har Brodecki tyvärr gått ner sig.
Kommentera

Forsberg 1978: Jag tycker nog ändå att Felix håller SHL-klass men då inte som förstamålvakt. Problemet är att Brynäs inte har en riktigt vass förstamålvakt, men det skyller jag mest på Starkbaum, han är den som borde vara det sett till rutinen och lönen.
Kommentera

ellis: såna profetior läste man här redan för 10 år sedan ;)
Kommentera

ellis: Vad menas med "ättestupet" i detta fallet? Att vi lägger ner? Skrattretande tankegångar isf...

Vad gäller värvningar så lär det lösgöras en hel del cash OM nu Rödin och Salmela lämnar. Låg vi inte en bra bit över budgeterat publikantal? Det borde väl förbättra möjligheterna för bra värvningar också.

Jag vet att det är en riktigt tung period nu och jag mår själv dåligt när jag tänker på det. Men liite nyanserad tycker jag man kan vara i sina resonemang ändå.
Kommentera

munkas: Joråsatt... ;-)
Kommentera

Det värsta i rådande mörker är att Bengtzén knappast kommer ha resurser bygga ett bättre lag till nästa säsong heller. Och så försvinner säkerligen de få "kryddor" i degen vi har nu, typ Rödin och Salmela.
Ingen (möjligen i nån mån Lucas Carlsson då) av uppkommande j-spelare verkar heller ha det där extra att kunna lyfta Brynäs utan ser ut att stagnera i sin utveckling. Sandström, Lindblom, Brodecki...
Nä, hemska tanke men jag befarar ättestupet kan ligga bara nån eller några säsonger bort för klubben i SHL.
Kommentera

70 Rodrigues: 2-5 Zanetti westerholm
Kommentera

munkas: Seriöst?

Eller ja det är väl ironi.
Kommentera

Broadhurst, Mannberg och Urbas i första nästa säsong?
Kommentera

Forsberg 1978: Om Brynäs anser att Jan Urbas skall värvas till första eller andrafemman så är det givetvis ett korrekt beslut. Du har absolut inte kunnandet eller erfarenheten att ifrågasätta detta. Punkt.
Kommentera

7044: Felix håller inte på SHL nivå än så där behöver det in en toppmålvakt istället för Starkbaum sen går jag i taket om Urbas skulle vara tänkt som en spelare i toppformationerna!
Kommentera

Skrubben: Vi får väl se, men jag gillar Alcén. Där har vi en kille med hjärta för BRYNÄS! Skulle gärna förlänga med honom.
Kommentera

Har blivit riktigt less på Vrana, med så mycket istid han haft den här säsongen så måste han väl ändå kunna leverera mer poäng i 5 mot 5 än TVÅ (!) andraassister.
-12 och 1 mål på 25 matcher talar sitt tydliga språk, han är alldeles för dålig.
En katastrof att vi har en tilltänkt toppcenter som levererat så dåligt med poäng. På försäsongen och i de första matcherna såg det lovande ut för Vrana med sina fina handleder, teknik och skridskoåkning. Sedan efter skadan så hände något med honom, eller ja ingenting händer för Vrana.
Nästa säsong måste han ersättas med en kreativ center som verkligen kan leverera poäng, inga mer floppar nu tack!
Kommentera

Det viktiga till nästa säsong måste väl ändå vara att ha två målvakter av högsta SHL-klass. Felix har mycket kvar att bevisa...
Kommentera

Chris11: Det är klart Urbas inte är tänkt som en lirare för de två första kedjorna. Men i en tredje/fjärdekedja kan han nog göra det bra. Han kanske är tänkt som en ersättare för Alcén? Alcén har gjort det bra defensivt, men kanske för trubbig enligt Bengtzén (han har ju inte förlängt med Alcén än). Då kanske Urbas kan göra samma grovjobb, men ändå vara mer vass framåt?
Kommentera

Brynäslegenden: ja vi har ju redan många spelare för tredje- och fjärdekedjan. Så om Urbas är tänkt som utfyllnadsspelare så förstår jag inte tanken med den värvningen... Brynäs behöver fortfarande SPETS som kan leverera på hög nivå. Inte någon stackare från allsvenskan som gjort 7 poäng på 52 matcher senast han lirade i SHL.
Kommentera

Chris11:
Jan urbas, en hyfsad poängplockare i allsvenskan som har en skadehistorik bakom sig ska alltså gå in i en av de två första kedjorna hos oss?
Kommentera

7225: Kan tänka mig att Bengtzén ser honom som en spelare för de två första kedjorna. Kanske ersätter han Ollas?
Kommentera

Chris11: Det beror kanske på vem han skall ersätta men Urbas är ju vad jag kan minas en helt ok spelare.
Kommentera

« · 1732127 · »