Brynäs IF

728074 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF-HV 71 tisdagen den 29/11-11

« · 1444054 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF-HV 71 tisdagen den 29/11-11

arnio: För att jag älskar att håna honom nu när han äntligen är borta.. Ännu bättre att han gjort ett av elitseriens bästa lag till ett mittengäng.

Både du och huge hyllade honom till vansinne, men vart är alla hyllningar nu? När det äntligen bjuds på rolig hockey samt riktigt bra resultat..

Kommentera

Gurra88: Helt riktigt!

NC kan vara bra på ledarskap och gruppdynamik men hans destruktiva hockeyfilosifi var direkt farlig för föreningen. Fem man på rätt sida puck, peta pucken framför kollektivet och styr bort motståndarna till hörnen. Attraktivt för publiken? För spelare/nyförvärv? För sponsorer?

Det är anmärkningsvärt att klubben gått från elitsveriges tråkigaste hockey till den mest attraktiva. På en säsong! Huge eller någon annan kan ju försöka men kom inte och säg att det är en slump. Hockeyn som NC förespråkar hör inte hemma i någon elitklubb då den hämmar utvecklingen. Tack o lov får Brynäs nu släppa loss och ge publik och sponsorer det vi vill ha. Tack Tommy Jonsson!
Kommentera

Gurra88:"Hylla Tommy och skit i polacken .. Eller dra härifrån"

hm...och 53% av dina inlägg handlar om NC. Varför skiter inte du i honom?

Kommentera

Gurra88: Hell yea!
Kommentera

Huge: Alla ser det utom du.. Hur är det möjligt? Brynäs spelar sin roligaste hockey på 10år. Och du ska ge cred till en tränare som tränar färjestad, med dessutom tveksamt resultat.. Lovar, att det inte funnits samma spelglädje om cz varit kvar.. Och det defensiva tänktet hade inte gjort oss till serieledare.. Hylla Tommy och skit i polacken .. Eller dra härifrån

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Måste du skriva 5000 rader varenda jävla gång du ska skriva något?
Kommentera

Zzz: Vill inte måla fan på väggen och tror definitivt att nån eller några av alla som vi riskerar att förlora till NHL nästa år, kommer att stanna minst en säsong till.
Gott så, men det känns ändå halvjobbigt måste jag säga.

I dagsläget är väl det jobbigaste skadorna på Dackell, Nordan och Basse.
Kan inte cykelreparatören lägga ventilgummit åt sidan och kläcka ur sig en lite prognos?   ;-)
Kommentera

Gurra88: Klart att jag hoppade över det som inte hade nåt med hans ologiska slutsats kring Färjestads spel för tillfället att göra.
Fakta är att dom spelar en offensiv och fartfylld hockey, som man varit van att se dom göra.

Men jag visste förstås att du skulle svälja betet, så därför ska jag förklara för dig hur det ligger till:

Jörgen Jönsson bidrog självfallet med det HAN kunde göra och framförallt med det laget behövde i just det läget: en mental kick som man valde i form av en gammal storspelare som kunde ge spelarna den lilla extra hjälp som behövdes i det läget för att det skulle tippa över, framförallt resultatmässigt.
Innan JJ klev ner i båset hade man förlorat ett par mkt jämna matcher med uddamålet och där spelet sett exakt likadant ut som i den match där man nu istället lyckades vinna med uddamålet och där JJ deltog som hjälpreda.
Utan JJ i båset hade man förmodligen vunnit ändå, om inte den matchen så säkerligen matchen därefter.
Att JJ bidragit till vändningen är en självklarhet, bara så patetiskt att ge honom all cred när CZ stått för det tunga jobbet som till sist ledde fram till vändningen.

Dösnacket om tvångströja är exakt lika korkat och okunnigt.
Vi spelade en helt Ok offensiv hockey förra säsongen, bara det att TJ den här säsongen har bättre förutsättningar för att lyckas och det kan han till stor del tacka just CZ för.
Han släppte fram våra yngre spelare under sin sista säsong som tränare och dom kändes inte riktigt mogna i det läget för att ex spela samma offensiva och fartfyllda hockey som dom nu gör under TJ.
Junisarna var dessutom inte uppbackade av samma omgivning som TJ nu har gett dom, i form av spelare som Lavander, MJ, Ollas och Gunderson.
Hade CZ haft dessa spelare i laget förra säsongen och dessutom haft junisar med samma erfarenhet och tuffhet som TJ nu har förmånen att coacha, så är jag övertygad om att CZ hade coachat mer offensivt ifjol.
Svårare är det inte.

Det betyder inte att jag tokhyllar CZ:s hockey i Brynäs som nåt jätteoffensivt fenomen, det skiljer absolut en del i tänket när man jämför TJ:s och CZ:s resp filosofier.
Bara det att det inte skiljer så enormt mkt som du och dumstruten tycks tro.
Kommentera

Sverre: Låter ju kanon om det stämmer? Dom har ett jävla jobb framför sig att ersätta dom som förmodlingen drar nästa säsong!
Kommentera

Huge: ""Brynäs ser faktiskt befriade ut i år. Befriade från Niklas Czarneckis defensiva tvångströja – som han flyttat med sig till Färjestad i år.""  

En tvångströja som Jörgen Jönsson just nu dessbättre håller på att ta av Färjestad, sakta men säkert.

men det hoppade du såklart över..

Kommentera

Zzz: Man måste iaf beundra hur oraklet tänkt när han motiverade varför han inte trodde på Brynäs:

"Jag grundade mitt tips på att jag tyckte att Brynäs trupp såg tunn ut. Det saknades bra backar och framåt trodde jag att de unga stjärnorna skulle få en del problem med motivation."

Helt Ok att baissa oss pga en på papperet tunn backsida, det kan man till viss del förstå.
Men hur tänkte karln sen, när han trodde att våra yngre stjärnor skulle få problem med motivationen?
Det är väl isf mer logiskt att just yngre spelare är de som borde den bästa motivationen, då dom är på väg uppåt i karriären och vill visa upp sig?
Och när det dessutom handlar om riktigt bra yngre spelare som står på gränsen till NHL, så är väl moroten att få spela därborta nåt som än mer talar för en hög motivation?

Lite längre ner kommer det en annan logiskt kullerbytta.
Först hyllar han både Brynäs och Färjestad:

"Jag såg matchen mot Färjestad i lördags och det var en fantastisk offensiv hockeyupplevelse. Hockey när den är som bäst. Det var miltals från alla urtråkiga matcher jag sett i år. Matcher där fega tränare knappt låtit spelarna anfalla."

För att i nästa sekund såga Färjestad och deras spel:

"Brynäs ser faktiskt befriade ut i år. Befriade från Niklas Czarneckis defensiva tvångströja – som han flyttat med sig till Färjestad i år."

Sicken tomte....

Redigerad kommentar

Kommentera

Sverre: Det låter riktigt bra och kommer i helt rätt tid. HGK har verkligen skapat ordning och reda i finanserna.
Kommentera

Zzz: har hört lite info från brynäs styrelsen, att dom redan nu kan se över laget till nästa säsong. Enligt styrelsen så är det första gången på flera år. Ekonomin börjar ta fart!

Det var en härlig nyhet som jag fick igår, under matchen mot HV71 :)
Kommentera

bradberry: Håller med till 100%, har man någon mille över är det bättre att lägga den på nästa års spelbudget eftersom det kommer att kosta med ersättare till Silfverberg, Larsson, Ekholm mfl.
Kommentera

Clarence: En forward?

Ställt till vad det skulle kosta känns det ju för jävla onödigt. Laget gör mest mål, spelar offensivaste hockeyn och har överlägset bäst PP. Har dessutom några hungriga juniorer som frustande står å väntar... Att ropa på forwardsförstärkning i det läget kommer ganska tydligt från någon som antingen har noll koll alternativt ger blanka fan i klubbens ekonomi.
Kommentera

70 Rodrigues: Ja klart han hade potential, han var ju supertalang i yngre år. Men som sagt tog det 3-4 år i SM-liga innan han blommande ut så det kanske inte var ett dåligt beslut att låta honom gå vidare. Man kan inte behålla spelare som är 24-25år enbart för vad dom eventuellt kan bli på sikt, men måste också kolla på vad dom bidrar med för tillfället. Speciellt i den åldern.
Kommentera

70 Rodrigues: Trots serieledning vidhåller jag att Brynäs behöver en bra back och forward till för att ha förutsättningar att hänga kvar i topp serien ut och lyckas i slutspelet.

Kommentera

70 Rodrigues: Ja det var väll inte så otippat, dom hade alltså första chansen på honom eftersom han hade kontrakt med dem.

Kommentera

Zzz: Sjögren är klar för Czarneckis lallargäng!!
Kommentera

Sjögren är klar för Färjestad nu. De vill uppåt!

Brynäs däremot kan ju inte komma högre upp! =) Men, givetvis borde man se om sitt hus och plocka in en back och en forward i laget. Det kommer att behövas.

Kommentera

Zzz: Någon stjärna var han inte, men man såg att han hade potential och gjorde det bra på dom 4 matcher han lirade i Brynäs, passade in bra i laget o spelet. Varför det inte blev någon fortsättning tvistar de lärde ;-) Vill mer än gärna se honom i Brynäs igen, han är omöjligt ännu snabbare än Johansson på rören :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Ja men var ju inte direkt någon stjärna på den tiden. Brynäs värvade honom från Södertälje där han gjort 4 poäng på 34 matcher. Sen var det väl inte direkt harmoni i Brynäs den säsongen. Det var först 4 år senare som han slog igenom ordentligt i Kärpät. Men jag skulle inte tacka nej till honom nu, men jag tror fortfarande att det var rätt att skicka iväg honom den säsongen med det man då visste.
Kommentera

Burken: Oavsett så var det konstigt att dom inte behöll honom!
Kommentera

70 Rodrigues: Ja det är möjligt. Det stämmer nog. Men frågan är om Brynäs försökte behålla honom eller om de inte ville behålla honom. Jag har för mig att det var nåt try out kontrakt som skrevs.
Kommentera

Burken: Jonas stack väl till Finland efter den korta sejouren i Brynäs om jag inte minns helt galet?
Kommentera

70 Rodrigues: Nej det gjorde han inte. Det fanns ju många lallare i laget på den tiden. Spelare som var medpå gamla meriter. Fast visst kändes Jonas som ett blekt nyförvärv under den galna säsongen. Jag menar FBK värvade Marian Gaborik och vi värvade Jonas Andresson från SSK.

Men ändå så tyckte jag att Jonas hade bra fart på den tiden med.

Kommentera

Burken: Vet faktiskt inte varför dom gick skilda vägar, han gjorde ju inte bort sig på något sätt, tvärtom?
Kommentera

70 Rodrigues: Det var verkligen synd att man inte lyckades behålla Jonas när han spelade i Brynäs. Han gjorde ju 7 matcher under lock-out säsongen. Kommer inte ihåg vad som hände riktigt om det var han eller om det var Brynäs som ville gå skilda vägar. Men om man ser på hans utvecklingskurva så missade man verkligen en toppspelare där.

Redigerad kommentar

Kommentera

Burken: Ja Jonas hade passat klockrent!
Kommentera

Bissett_19: Hur funkar det egentligen med spelare som lämnar elitserien med kontrakt som sen återvänder. Det står att han är Skellefteås spelare vilket vore logiskt, men det känns ju inte som att det fungerat så tidigare?
Kommentera

Zzz:Jag har en drömspelare som jag tror skulle passa perfekt i Brynäs speediga hockey.

Jonas Andersson

Kommentera

Mattias Sjögren verkar vara på väg hem. Han vora inte helt fel, framför allt för nästa år. Sundlöv får lägga upp en riktigt bra lön för det lär inte bli billigt!
Kommentera

Brynäslegenden: Ja man får hoppas på det.
Kommentera

Burken: Förhoppningsvis växer Bertil & Andersén ut till det.
Kommentera

70 Rodrigues: Jag såg att cykelreparatörens första prognos för  Fasths skada är två veckor ;)
Kommentera

70 Rodrigues: För dig kanske men erfarenheten säger annat. Det är en sak att säga saker i intervjuer och en annan att göra som man säger som ett lag.

Fast det finns en vinnarkultur i våra unga spelare som viinte haft i ett A-lag på ett decennium. De är ana att ligga i toppen av serien så jag hoppas att de kan smitta av sig på hela föreningen.

Jag tycker fortfarande att vi saknar en stabil defensiv back. En duktig sådan är guld värd i ett slutspel.

Kommentera

Burken: Att fortsätta vara SERIELEDARE borde var nog så motiverande;-)
Kommentera

arnio: Ja det finns en stor risk för det. Brynäs har ju gjort det till en vana att följa upp en bra match mot ett topplag med att göra en plattmach mot något bottengäng. Sedan får man läsa saker som "Vi kom inte upp i nivå, men det är sånt som händer ibland", ibland händer lite väl ofta tycker jag. Fast man får ha i åtanke att Brynäs aldrig har vunnit i Växjö och att Timrå har fått lite luft under vingarna de senaste matcherna. Så det är ju inte bara att åka och ställa in skridskorna och hämta hem poängen.

Motivation slår klass brukar man säga och det gäller verkligen.

För spelet i offensiv zon är jag inte ett dugg orolig. Men spelet i egen zon ger mig magsår emellanåt. Man tillåter sig bli fastcheckade. slår passningar till spelare som är halvmarkerade. Det som föregick HV's första mål igår är ett typexempel på en sån passning.  Bertilsson har pucken bakom egen kasse och har full kontroll och slår en passning till Gunderson som hamnar under press på en gång och tvingas slå en dålig passning tilllbaka till Bertilsson som inte är i närheten att kunna ta emot den.

Såna lägen blir det massor av och Brynäs backar måste bli snabbare i besluten och få ut pucken ur zonen.

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio: Silver gjorde 1+3
Kommentera

Växjö och Timrå borta i de två kommande matcherna, det borde innebära två bottennapp för Brynäs del.
Kommentera

andreasknox: Och hur många poäng gjorde Silver egentligen? Han kommer bannemig att vinna poängligan
Kommentera

Oerhört skön seger.. Tommy har verkligen fört glädje till det här laget.. Larsson kan man bara älska, fy fan vilken klippa
Kommentera

Underbart med serieledning!!! =) Bara hoppas att grabbarna har kvar båda fötterna på jorden o fortsätter att kriga på i varje match framöver me! Man svor en del ikväll me då man tappade en 2-0 ledning på 15 sek..
Meen det är förlåtet nu iaf! =D Goo Brrryyyynääs!!!

Kommentera

MarcusElving:

ja men lavander fattar jag inte varför vi har...

Kommentera

Puuuuuhhh, det var nervöst på läktaren idag. Det var längesen en slutsignal gav en sån enorm lättnad.

Publiken var med på noterna ikväll, inte så konstigt eftersom det var en händelserik och het match. Klacken funkade rätt bra idag också, kul! Jag började fundera på om de hade räknat rätt när publiksiffran 5600 kom upp på mediakuben, det kändes som att det var mer. Kändes ganska välfyllt.

Honken var kung ikväll, vilken hjälte. Silfverberg öste in poäng och Johan Larsson jobbade som en häst. Han verkar ha hur mycket krafter som helst. Backcheckar, tacklar och kör som en galning i varje byte.

Serieledning, jo jag tackar jag!
Kommentera

sylf:Helt rätt. Inte för mycket fokus på landslagen. Se bara hur Ekholm gick in i väggen i slutspelet.
Kommentera

Burken: Nej, i första hand ska han fokusera på BRYNÄS!!!
Kommentera

sylf: Ja faktiskt. Men han skalll väl fokusera på JVM i första hand. Men jag tror att han har en god chans att spela in sig i Tre kronor med.
Kommentera

« · 1444054 · »