1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF - HV71 26/2-07

« · 840960 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - HV71 26/2-07
GävleLasse: Det är väl bara AB som är ute och cyklar i fallet Dackell? Enligt GD ska han lira iaf.

"Andreas Dackell har varit litet sliten ett tag och fick stå över Moramatchen. Är tillbaka mot HV. Saknas gör Tommy Sjödin (knä), Andreas Salmonsson (axel), Robert Kristan (knät) och även Ove Molin (se separat artikel). "
Kommentera

GävleLasse:

Endast Brynäs slitna spelare har...
Det var bättre förr...

Ankan
Kommentera

Huge: Jag trodde i min enfald att du förstod att jag och Rodrigues hade någon slags indikation på hur det står till med fallet Hutten

Jag var på träningen igår och då var han utanför laget. Det var därför jag hade en "känsla" av att han eventuellt blir bänkad idag. I regel brukar de som tränar i vitt (igår var det Hutten och sjödda som tränade i vitt) inte ingå i laget efterkommande match.

Det som jag blev lite fundersam över idag är varför Boork körde Dacke tillsammans med Bäckis och Månsson på träningen igår om han skall vila för att han är "sliten".
Kommentera

rackham: Vill inget av lagen bli 4:a?!
Kommentera

Huge: Vi får väl se!
Kommentera

65selander:

Ja, det är tre matcher dit... vi får hoppas på en våldsam formtoppning i slutet på denna vecka...

Alcén åker dit på att det finns forwards i truppen som kan arbeta hårdare... han har ju ett Se och Hör kontrakt...

Vi får se om den mäktiga synen av Jompe och Huss i arenan i kväll kan skrämma bort det där förlorarviruset som vägrar att ge med sig...
Kommentera

70 Rodrigues: Du antyder ju i vanlig ordning att Boorken skulle ha som ngn sorts självändamål att konsekvent bänka spelare som ev gjort en dålig insats. Det tycker jag är ett onyanserat resonemang som bara syftar till att påvisa din egen avoga inställning till Boork i stort.
Därför så svarade jag lika onyanserat ang Dackell, för att påvisa just hur onyanserat du ibland resonerara.

Skulle tro att Boorken istället har lite av samma tålamod med Hutten som bestås Bäckis, när denne slarvar och ställer till det.
Dvs att man isf får ta det onda med det goda, sas, vilket jag i Huttens fall tycker är rätt. Han behövs i ett slutspel med sin tyngd, bra skott och spelsinne. Att i nuläget bänka honom skulle heller knappast gagan hans fortsatta inspelning i laget och spelsystemet.
Kommentera

rackham: Det kunde ju faktiskt ha varit värre. Det kunde ha varit 6/3 ;-)
Plocka in poängkungen  i "Top 8" så han får chansen att värma upp sig ifall hans tjänster kommer att behövas i slutspelet.
Kommentera

Bissett19:

Vi förlorar och vilar oss i form.

Det blir en rätt intressant jämförelse när man ser hur mycket Svenska Mästarna 2007 vilar (och har vilat) sina spelare... och så vinner de ju också... och Homer kan ju det här med självspelande pianon...
Kommentera

HV saknar Hrdina, Jämtin och Halvardsson.
Kommentera

70 Rodrigues: Visst fan;)

Så ikväll spelar alltså inte:
Molin
Dackell
Hauhttonen
Salmonsson
Sjödin
Kristan.

Måste säga att det ser riktigt bra ut inför slutspelet;)
Kommentera

Bissett19: Du glömde Molin.
Kommentera

70 Rodrigues: Så ikväll spelar alltså inte:
Dackell
Hauhttonen
Salmonsson
Sjödin
Kristan.

Måste säga att det ser riktigt bra ut inför slutspelet;)
Kommentera

Huge: Dackell är ju sliten så sluta göra dig mer dum än vad du är.
Kommentera

70 Rodrigues: Ja, Dackell måste väl enligt din logik isf ha varit djävligt usel under en längre tid, eftersom han nu är bänkad andra matchen i rad...
Kommentera

Enligt Aftonbladet så vilar Dackell återigen!
Kommentera

Molin borta i kvällens match. Utöver det så är Kristan skadad samt Sjödda och Salle. Nu är ju artikeln skriven i natt så vi får väl se hur det är med "Jesus"
Kommentera

21olsson: Ja, optimist ska man vara... men jag tror det blir svårt, då Brynäs har haft det tungt på senaste tiden - i Läkerolen. Nej, jag tror man ska vara nöjda om man får poäng... tror på 3 - 3
Kommentera

Teppo:

Jag kan förstå ditt resonemang till viss del, men jag tycker att du överdriver betydelsen av Boorks införande av tänket. Det är ju bara ett komplement till övriga förberedelser inför slutspelet, och ngt som kanske är värt att pröva. Våra spelare är ju som sagt ovanan vid förhållandena som nu råder och som även kommer att råda vid ett slutspel.
Kan det då inte vara bra att försöka hitta ett sätt att vara lite mentalt föreberedd, som komplemnet till övriga förberedelser?

"Andra coacher tar det lite lugnt i slutet av serien och vet att det är ofrånkomligt att förlora en del matcher mot desperat kämpande lag när man redan är på säker mark. Vad gör Boorken? Han sätter upp ett mål att vinna 5 av 8 matcher vilket är mer än vad man vunnit under hela säsongen"

Det är ju precis detta resonemang som jag anser att du och många andra har missuppfattat. Poängen och huvudsaken i tänket är ju INTE att till varje pris försöka vinna 5 av dom sista 8 matcherna, även om man natruligtvis försöker att göra det. Det är ju som sagt den mentala förberedelsen och sättet att tänka under cupspel som man vill försöka träna på, sas.
Hade målsättningen bara varit att försöka vinna 5 av 8 och inget mer, så hade man väl knappast lagt in en stenhård träningsvecka strax innan den uppgiften. Det hade ju isf verkligen varit att skjuta sig själv i foten.

Nu finns det ju inga garantier för att tänket kommer att hjälpa eller att det kanske kommer att ge några större konkreta utslag, men visst kan det väl vara värt att pröva? Det enda som isf skulle kunna vara negtivt är väl att det sas bara krånglar till det ännu mer och får spelarna att börja fundera i onödan sas, vilket du var inne på.
Men dom ev farhågorna tror jag isf försvinner iom att spelarna själva automatiskt kommer att ladda upp och bli motiverade så fort slutspelet startar. Vilket du också helt riktigt påpekade.

Summa summarum: tänket är bara ett komplement till övriga förberedelser inför slutspelet och ska kanske inte överskattas alltför mkt, men ett komplement som jag tycker verkar vettigt och värt att prova.
Jag avfärdar den dock inte kategoriskt som totalt snömos eller flum, och det var ju den reflexionen jag egentligen vände mig emot.
Inte att den kan diskuteras.
Kommentera

Huge:

Du citerar Boork:
"Nu kan man ju inte lura spelarna att det är slutspel redan nu när det inte är det men man kan ändå försöka mobilisera tankar och målsättningar. Att tänka och fokusera på vissa saker är ju också en typ av träning"

Man kan alltså inte lura spelarna att tro att matcherna gäller något vilket ju är det som faktiskt motiverar spelare att kämpa och vinna. Ändå ska man försöka mobilisera tankar och målsättningar. Ska man alltså mobilisera tankar och målsättningar som man inte kan uppnå p.g.a. motståndarlagen är mer motiverade? Träningen verkar i så fall bestå i stå ut med att inte uppnå sina målsättningar. Är detta en vettig träning inför ett slutspel Huge? Tycker det är dumdristigt på ett rätt intressant sätt.

Jag brukar tycka att Boork oftast tar kloka beslut. Kanske är det Boorkens egna nojor inför slutspelet som kommer fram här. Hans styrka är som bekant att rädda lag från ruinens brant men att ta dom till toppen och vinna har inte varit hans melodi. Nu står han inför ett av sina antagligen sista slutspel som coach. Han vet att han inte vunnit något på över tjugo år. Vem är det han försöker övertyga med detta "slutspelstänk"?

Andra coacher tar det lite lugnt i slutet av serien och vet att det är ofrånkomligt att förlora en del matcher mot desperat kämpande lag när man redan är på säker mark. Vad gör Boorken? Han sätter upp ett mål att vinna 5 av 8 matcher vilket är mer än vad man vunnit under hela säsongen. Laget ska alltså prestera bättre än tidigare fast nu helt utan motivation annat än en fjärdeplats som antagligen innebär ett svårare motstånd i slutspelet i form av LHC! Det är dömt att misslyckas och kan bara ge laget ett mer stukat självförtroende.

Nä. Jag vet att Boork i vanliga fall är bra mycket smartare än så här. Tror det är hans egen slutspelsnoja som stressar honom att göra något - i det här fallet helt plöstligt börja formulera höga mål - fast han och laget hade mått mycket bättre av att bara sitta lugnt och stilla i båten och invänta slutspelet. Motivationen kommer när matcherna det gäller något igen.
Kommentera

65selander: "Frågan är om Brynäs skulle kunna hantera att vara favoriter?"

Knappast ngn större risk i årets slutspel iaf. Möjligtvis nästa år.
Oavsett vilket lag Boork väljer eller vilka som nu ev väljer oss, så kommer vi nog ändå att bli betraktade som lite av underdogs, det är min känsla av förhållandet mellan oss och de lag vi realistiskt sett kan tänkas få möta.
Kommentera

Huss: För att inte Färjestad och HV ska få lite huvudbry så vore ju det ultimata att platserna 6-7-8 besattes av LHC, Frölunda och Djurgården.
Där får ju isf Färjestad lite problem, då inget av lagen dom kan välja mellan, passar dom speciellt bra. Dom har mkt svårt mot alla 3 och hoppas nog på kunna välja mellan ex SAIK eller Mora.

Själv är jag som sagt kontrahent och tar vad som bjuds...
Kommentera

GävleLasse: Håller med om att det är bättre att vara underdog. Frågan är om Brynäs skulle kunna hantera att vara favoriter?

Även om vi skulle vinna dom matcher som är kvar så lär nog pressen hitta på något annat att skriva om. Dax att dra fram frysboxen igen...

Nej nu blir det sängen och försöka jaga bort febern och förkylningen
Kommentera

Dream Team: Helt klart är det så. Mest fokus inför slutspelet i brynäs fall är det faktum att de har en väldigt lång rad av förlustmatcher. De har ju typ 12 raka utan vinst i slutspel.

Där kommer mest fokus att ligga inför.

Det bästa vore om man kunde vinna match 1 så man slapp det snacket och fokus istället hamnade på å r e t s upplaga av slutspel.
Kommentera

sylf: "Huge: Du vet väl att du inte får kalla saker flum och snömos etc.Det är inte nyanserat, det måste det va för att vissa skall fatta. Inte heller Skitspel eller taskig inställning duger.En bibel a´la Huge måste till."

Har ALLA dina hästar lämnat stallet?
Och det undrar jag inte bara pga att raderna är riktade till helt fel person, utan dessutom pga sakinnehållet.

Jag har bara bett Teppo att utveckla exakt VAD som han tycker är snömos och flum. Och han har ännu inte kommit med ngn förklaring eller utveckling, och där står vi nu i diskussionen.
På vilket sätt har jag då beskyllt honom för att vara onyanserad, när jag öht inte har en fått en åsikt från honom som jag kan bemöta?

Som sagt: dina hästar verkar vara vääääldigt långt borta från stallet....
Kommentera

GävleLasse: Samtidigt så behöver inte det man ev. har presterat mot ett visst motstånd i grundserien betyda så hemskt mycket i ett slutspel. Vi får helt nya förutsättningar och helt nya ramar att spela efter där.
Kommentera

Dream Team: Nja, säg inte det jag tror mycket väl att Timrå kan sno någon pinne mot t ex FBK eller kanske frölunda. Att FBK lekte med SAIK idag kan man inte dra så stora paralleller på. Så här i slutskedet så gäller det att spara energin till rätt tillfällen och SAIK gav nog upp dagens match ganska tidigt, samma sak gäller HV 71.

Bissett19: Att vi skulle bli underdogs i slutspelet är det mest troliga. Samtidigt så har vi ett jävligt bra record mot just Modo den här säsongen. Tar man med det i beräkningen så blir nog den matchserien den jämnaste av kvartarna.
Kommentera

Bissett19: Ni får det nog jobbigt att sjunka förbi oss i tabellen. Med matcher kvar mot ett rätt formstarkt Färjestad, på hemmais, vilket väl kanske kan vara räddningen, och ett Frölunda på bortaplan som är helt piskade att ta en trea, så är då jag tämligen säker på att Timrå inte tar några fler poäng under grundserien.
Kommentera

GävleLasse: Underdogs lär vi iofs bli mot både Modo o LHC,med tanke på formkurvan just nu.
Jag tror det är grymt viktigt o plocka en trea denna vecka,annars blir det nog mycket snack i media inför slutspelet om att vi inte har vunnit en trea 10-12 matcher eller vad det blir.

Fördel av hemmais tror jag inte är lika viktigt då vi har bra bortastats denna säsong.Men sen finns det ju andra aspekter såsom ekonomi,vilket är rätt viktigt,så man är lite splittrad.
Kommentera

Bissett19: ja det känns som det vore det bästa. Fast å andra sidan så vore det jävligt skönt att få slå ut Linköping. Jag tror även att Brynäs mår bäst av att få vara lite av underdogs i matchserien.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Hussen;Hellre en femteplats o Modo i kvarten än ett upppumpat Lhc.
Kommentera

och vem kommer få betala för HVs debacle ikväll. Jo, Brynäs på måndag, och vem har skall åka upp dit en måndag kväll....

Kval och slutspelsplatserna ser fortfarande oklara ut men mkt tyder på att LHC och Luleå tar plats 6+7. Det är speciellt intressant då vi kommer få möta Modo eller LHC i kvarten. Spekulationer givetvis, men Brynäs eller Timrå kommer hamna på platserna 4 roch 5.
Vid en fjärdeplats kommer Modo nog hellre välja Timrå än ett LHC på relativ uppgång. Alltså BIF-LHC
Vid en femteplats så väljer Modo hellre Brynäs än LHC av samma skäl.
Frågan är vilket av lagen vi skulle ha bäst förutsättningar emot?(Dysterkvistarna svarar inga, det blir dyngtorsk 0-4 i vilket fall, deras kontrahenter svarar spelar ingen roll vi vinner med 4-0 i vilket fall)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Bra drag i Tablettasken ikväll,ska det krävas ett gäng schlagerfjolls för det?
Kommentera

Huge: Du vet väl att du inte får kalla saker flum och snömos etc.Det är inte nyanserat, det måste det va för att vissa skall fatta. Inte heller Skitspel eller taskig inställning duger.En bibel a´la Huge måste till.
Kommentera

Teppo: Kan jag väl göra men är det inte bättre att DU först förklarar hur du uppfattat vad tänket går ut på, iom att du sågar det och kallar det för flum och snömos?
Kommentera

Huge: Förklara för mig vad innehållet är istället. Vad betyder det?
Kommentera

Teppo: Varför tycker du att det är flum? Vore intressant med en motivering, för du har väl en sån?
Kommentera

Huge: Det där är ju bara rent flum och snömos. Ser du inte det?
Kommentera

Teppo: Här kommer förklaringen på det allmänt missförstådda snacket om slutspeltänk, dvs att det primärt inte handlar om att till varje pris försöka vinna 5 av 8, även om den målsättningen förstås finns ändå.

" Slutspelstänk är ju nu inte samma sak som att det ser ut som en slutspelsmatch på isen utan det är ju det att man måste träna på att tänka som vi ska tänka när det är dags för slutspel. Man kan säga att vi nu har en sorts mentalt träningsläger. Nu kan man ju inte lura spelarna att det är slutspel redan nu när det inte är det men man kan ändå försöka mobilisera tankar och målsättningar. Att tänka och fokusera på vissa saker är ju också en typ av träning"

Boorks egna ord, saxade från hemsidan...
Kommentera

Teppo: "Inte som Boork som tror att spelarna i Brynäs ska kunna ha ett slutspelstänk i matcher som inte betyder något. Trodde han var lite smartare än så."

Isf tycker jag att du ska läsa lite noggrannare vad Boork menade med sitt slutspelstänk, för du har missuppfattat det hela totalt.
Kommentera

65selander: Men uppenbarligen så har jag inte köpt hem den matchen. Något säsongskort har jag inte än. Jag har ett annat säsongskort ;)
Kommentera

Dream Team: Nej det var nog inge kul att lira hockey i HV i dag. Annars har ju Mårts hållt sig föredömligt lugn här i de sista omgångarna. Hörde t.ex. Mårts säga att det inte går att skälla igång spelare i en match som inte betyder något. Att det inte går att fejka motivation. Inte som Boork som tror att spelarna i Brynäs ska kunna ha ett slutspelstänk i matcher som inte betyder något. Trodde han var lite smartare än så.
Kommentera

Teppo: Och då ska vi komma ihåg att Mårts gick ut med att säga att HV skulle gå för seger idag. Antingen bedrog han sig å det värre slaget, eller så höll spelarna inte alls med honom i hans målsättning.
Kommentera

GävleLasse: Inte för att jag sett matchen. Men att tolka det som att HV inte är på tårna när dom torskar med 2-8 mot nästjumbon i serien tycker då inte jag är befängt ;-)
Kommentera

GävleLasse: Om du tänker på HV-Frölunda så går den på säsongskortet. :-)
Kommentera

Teppo: tja, att sitta här å dra en massa slutsatser på en match man inte sett nåt av är befängt.

Vi får väl se på måndag...
Kommentera

Det bästa inför slutspelet måste vara att komma femma och få möta Timrå. Klart sämre att komma fyra och riskera att få Linköping. Då blir det nog fyra raka igen. För mig får dom gärna förlora några matcher till i veckan.
Kommentera

GävleLasse:

"Samtidigt så verkar inte HV ha samma problem med motivationen som Brynäs."

1-7 Tomi Kallio (Ari Vallin) EQ

Något litet bekymmer verkar dom ju ha i alla fall. Eller är det bara de mäktiga söderlagen som håller varann om ryggen?
Kommentera

21olsson: Å jag är också där!!!!!
Kommentera

GävleLasse: Jag skrev nästan :-)
Kommentera

« · 840960 · »