Brynäs IF

724869 inlägg · 7958 ämnen

Brynäs IF-Luleå HF

« · 313815 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Luleå HF
BP direkt !!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Hutta: Redan avklarat,nu är det full koncentration som gäller :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Alla redo? Bunkrat upp med mat, kaffe och andra stimulanta?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Snart smäller det det blir Luleå vinst med 3-1 ikväll.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Hv:s kommentatorer är faktiskt riktigt bra. De bästa jag hört hittills.
Era var väl sådär. Hörtvärre men även bättre.
Hoppas att ljudet fungerar bättre ikväll än sist då jag lyssnade.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect: Nä du, jag kan bara jag vill :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Rodrigues uppklädd för finmiddag - är det Rodrigues utan keps det månne? ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect: NOT :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Ja för du är en riktig herre du va? :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Tyckte en av dom i Malmö var ganska ok.
Nej dax att börja röra sig mot G-rinken.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Jompe:
Beviljas :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Hong Kong: Själv ska jag på en herrmiddag :-( Hade hellre varit här och följt matchen!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Tycker väl dom två i Gavlerinken är dom som är mest neutrala, vissa är ju väldigt enögda.

Sitter och funderar över om det blir webradion eller om man ska maka sig till isladan i Malmö och kolla in bottenmötet mot Melins pojkar i kväll.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Mickis: Ingen av kommentatorerna från hockeylive är väl direkt lysande :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Du som brukar hänga framför webradion när det är match i Gavlerinken, är våra komentatorer lika dåliga/konstiga som dom vi fick uppleva i tisdags?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
sylf: Det är väl pillren :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
sylf: Spöker ??? låter som om man kom från Edsbyn eller nåt.Spökar ska det va.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: :-)) realist min vän.....trodde du också var en sån ? eller är det pillren som spöker ?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
66Hagberg: Hagberg min kloke broder. Du har också rökt rätt saker. Sa redan igår att det skulle bli 4-1
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Det slutar 4-1, jag tänker dock inte som du gissa på målskyttar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
sylf: Sluta hascha nu broder :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: 2-4.....kom inte och säg sen att du blev överaskad.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Till Luleå :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Som sagt, matchen slutar 5-2..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
p j davydjoos: Där har vi olika uppfattningar. Man kan inte gå omkring och tänka på nästa säsong redan då vinner man inga matcher. Full fokusering på nästa match gäller till kontraktet är räddat efter det 100% på slutspel efter det kanske man kan börja bädda för nästa säsong.

-Nej Miettinen/ Sjödin spelar inte nästa match vi måste släppa fram Danielsson och M.Karlsson så dom stannar i klubben Det håller inte!!

Handen på hjärtat vilka skulle offra 3 pinnar på att inte spela med bästa lag?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Lunkan: Så GPs uppgift är endast att ställa bästa laget på isen? Inte se till att spelarna utvecklas och se till att vi får en bra återväxt inför nästföljande säsonger så att vi då kan få ett bra lag på isen? Anser att en tränarens uppgifter är mkt större än att bara sätta ut bästa laget på isen...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Nä tid för att börja ladd inför man ska gå till Gavlerinken..men först ett rejält mål på Max eller någon Pizzeria för man kan ej gå på tom mage...Jag laddar så att säga som Soling gör med lite JunkFood ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
sylf: Varför ska dom inte klara av att spela med varandra? Killarna känner varann och har spelat ihop i några år. Bara för att dom får en "gubbe" till center betyder inte att dom höjer sig. J.J passar väl bra mellan knattarna. VF hade väl sin knatte fnatte kedja och den bestod såvitt av vad jag kommer ihåg av 3 ungtupppar.

Visst jag tycker också det vore skitkul om junisarna fick spela mer och lyckades men inte till vilket pris som helst.

GPs upg är att ställa bästa lag på isen och han ser bra mycket fler träningar än vi här på SS jag tvivlar inte på hans förmåga.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
sylf: Vafalls hackar du på min Kyrö!!
Kan hålla med dig om att han ser trött ut men det är en j-l på att slita i det dolda
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
65Selander: Möjligt att han tycks ta det säkra före det osäkra.Samtidigt måste det ju va mer säkert att spela 2 hungriga junisar ist för en trött Kyrö och en pizzaätande Soling utan självförtroende.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
65Selander: Jo, självklart är bänknötande den värsta situationen. Varför inte spela in honom permanent i en andra eller tredjefemma tillsammans med en senior spelare han fungerar bra tillsammans med? Självklart gör de misstag, men tillåts de inte göra misstag så utvecklas de inte.

Svårt, det här...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
sylf: Det är det väl bara GP som kan svara på.

Jag själv tror på att han vågar inte eftersom dom lever med sån j-a press att laget skall misslyckas.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
65Selander: Håller med dig på alla punkter där.Men frågan är väl VARFÖR dom får sitta på bänken och flöjta istället för att matchas med bra killar.Det är ju enda sättet att utveckla dom.Spela i en 4:e line med andra smågrabbar eller bänken utvecklar dom inte ett piss.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Jompe: Jag är väl den som tycker att det är bättre att låna ut han till AS så att han får spela, bättre än att sitta på bänken och glo.

Men jag tror (hoppas) att när vi blir mer stabila på plan samt i tabellen så kommer kalvarna att slaäppas ut på grönbete.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
p j davydjoos: Det ena utesluter ju inte det andra, eller hur? Jag tror både att Frölunda har en större pool av duktiga juniorer att välja bland (de vann ju J20 förra säsongen, bara för att ta ett exempel) och att de är mer beredda att fasa in dem i ES. Båda dessa faktorer leder till en snabbare utveckling.

Jag håller med Dig, Tony, Ford Prefect m fl som menar att det är fel att farma ut lille-Danielsson, även om det bara är för två veckor. Samtidigt måste man inse att GP:s uppdrag är sätta bästa tänkbara lag på isen. Avvägningen är alltså inte helt enkel.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Jompe: Hehe. Man tackar för komplimangen och skickar samma tillbaks.

Angående Frölundas juniorsatsning som påbörjades intensivt för några år sedan var det nästan en del av räddningen för Frölunda. Man var starkt skuldsatt tack vara dyra värvningar, skatteproblem med mera. Hörde en siffra om att juniorsatsningen varje år kostar i runda slängar 7 miljoner kronor.

Som tur är så betalar sig denna satsning inte bara på grund av spelare som Kahnberg, Lundqvist bröderna (även om de även fått utbildning hos Rögle) men även att man kan knyta till sig spelare som exempelvis Mattias Rittola som kom från Borlänge.

Varför lyckas då föreningen när andra kanske inte gör det? För det första har man Conny Evensson som vågar satsa på det yngre gardet och låter dem göra misstag utan att de bänkas. För det andra har man en mycket duktig stab av tränare och ledare som utbildar j18 och j20 spelarna. Staben har hållit på ett bra tag nu tillsammans också vilket skapat kontinutitet. För det tredje lyckas man få till sig talangerna runt omkring det egna upptagningsområdet samt de som tillhör de bästa i landet men även utomlands. Sedan måste man ju även erkänna att man låter juniorerna spela i sina moderklubbar om man ska kalla dem för det fram tills det är dags att välja j+18 satsningen.

Tror dock att vi i framtiden kan se liknande resultat från andra klubbar som eventuellt kör med samma modell. Men för att det ska lyckas krävs tid, tålamod och ekonomiska resurser.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Jompe: Med andra ord är anser inte du heller att juniorerna i Frölunda behöver vara bättre än andra lags juniorer när dom lyfts upp, utan du anser som mig och Rodrigues oh några andra, att dom ges möjlighet att utvecklas och etablera sig på ett helt annat sätt än i t.ex. Brynäs? Man satsar på framtiden i Frölunda helt enkelt...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
PS: Sen måste tilläggas att Frölunda faktiskt har de trevligaste supporterna utanför Brynäs. För- och efterfesten i lördags med Dragan, danoj och slashpuppie var inte helt fel.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
gordo: Snuggles här (akta Dig, gordo...). Stämmer bra--vandringarna mellan Flumriden på Liseberg och mineralvattenställena på Avenyn har påtagligt bidragit till att Kahnberg m fl blivit så bra hockeyspelare. Allvarligt talat så tror jag att Frölundas omfattande juniorsatsning (det enda sympatiska jag kan se med den föreningen) är en hörnsten i klubben. Mycket att välja på, toppen är riktigt bra. Det ska bli intressant att se hur de juniorer som lyfts upp i A-truppen kommer att klara sig under hela säsongen. Det finns de som hävdar att Frölunda ställer in sig på en mellansäsong då man kör in de här juniorerna, och att man dessutom misstänker att Kahnberg och möjligen några till försvinner nästa år. Då gäller det att ha spelare inför nästa säsong. Man vill alltså inte bara köpa in nya gubbar, trots att man ha kulorna som krävs.

Att man fasar in duktiga juniorer blir förstås en stark magnet för andra juniorer att söka sig till Frölunda; här får man ju en faktisk chans att spela elitseriehockey.

Alltså--viktig juniorverksamhet, stort urval tack vare infasning i A-trupp som en reell möjlighet för de bästa.

Kan jag få gå tillbaka till elfenbenstornet nu, gordo? ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Mickis: Kan ju som sagt bero på att dom fått förtrtoende från lagledningen.Man måste våga satsa på dom yngre. N Danielsson är en av Sveriges absolut bästa ungdomar o blev utsedd till turneringens bästa forward i senaste j-20 turnering!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues:
Nä, de är bara bättre nu än de var då. Det som kallas utveckling...
Någon mystisk process som bara sker i Göteborg. Är det Liseberg som är skillnaden, eller är det Avenyns mystiska dragningskraft som ligger till grund för resultaten. Det här kräver en noggrann utredning, vi har ju en livs levande professor (vår egen Dr Snuggles?) på plats beredd att rycka ut...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Delvis, men jag tror att dom som nu spelar i Frölunda är snäppet bättre än våra småkillar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues:
Sedan så har dom varit Sveriges bästa från början också!
Dom gjorde väl rent hus i fjol J18, J20
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Mickis: Frölundas juniorer har blivit bra för att dom fått istid och fått spela med etablerade spelare...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
gordo: Amen!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Arthur Dent: Det är så jag kommer i form iaf. Rund är en form...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Lunkan:
Visst är det så, Lunkan!
Obalansen uppträder när etablerade spelare får chans efter chans utan att bli bänkade medan andra nöter bänk heltid.
Om man tar upp spelare som inte klarar kraven och tom ger dem 2 årskontrakt så kan man ju börja fundera över kompetensen på juniorerna och hos dem som bedömer kvaliteten.
Är det bara Brynäs som har juniorer som bara är bra som juniorer men som inte duger i Elitserien?
Från talang till sophögen efter tiden i Brynäs...
Praktiserande av det senaste inom pedagogiken: Talangavveckling?

Får man det ryktet om sig är Brynäs juniorverksamhet snart skjuten i sank...

FBK:s modell, någon...?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
gordo: Även om de du nämner fick sparsamt med tid i BIFs A-lag, borde de, om de nu skulle vara så bra som många här vill hävda vara lite mer framträdande i de klubbar de nu representerar (Jobs, Floberg, Asplund tex).

Anledningen att de inte får spela är nog helt enkelt att de inte är tillräckligt bra. Det är en svår balansgång för får man lite istid är det svårt att bli bättre, bästa alternativet är att låta dom spela med ett farmalag (se på NHL) och där få lite självförtoende.

Tränarens uppgift är enligt mig att ställa upp med det för dagen bästa laget klubbens framtid det för styrelsen ordna!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
p j davydjoos: Jag tror att det är en kombination av båda.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
65Selander:
Precis, då får man samma rykte som MoDo, Leksand m fl har skaffat sig de senaste åren.
Kan tänka mig att det finns en och annan FBK:are som skulle le lite halvsnett åt de andra lagen då...

Brynäs har inte så många som står på tur från junlagen, det gäller att ta tillvara på de få som klarar kraven!
De som är uppe och kör nu + Niklas Andersson (b, -86) och någon till kan väl vara aktuell sedan är det lite stiltje...
Kommentera

« · 313815 · »