Brynäs IF

724869 inlägg · 7958 ämnen

Brynäs IF-Luleå HF

« · 314308 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Huge: Och här var det klackarna i taket. :)

Om vi ska förstärka laget så vet jag en spelare som lär vara billig just nu. Rydmark! Inte en sekund på isen i kväll. Kan nog få han för ett paket Gevalia.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
RavenLord: Bäst i serien i PP. Jo, nog behöver de träna allt. ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Hong Kong: Häda icke! Den dag Daniel Rydmark spelar i brynäströjan slutar jag följa laget, det svär jag på.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect:
Ja fortsätter dom spela PP som idag så leder dom inte länge till
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect: Dessutom är Rydmark skadad enligt hockeykväll. Kan förklara att han inte spelade.
En annan anledning kan vara att han är värdelös...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
WarhawK: Det lät så på hockeylive också. Tamt, orörligt, men när de väl rörde på sig så smällde det till. Molins mål i PP var riktigt stiligt. Personligen tyckte jag bättre om det än straffen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Fan vad bra alla hjältar var idag. Kyrö inget mål men vad han slet och hade bra fart på skridskorna, Molin behöver jag inte nämna. Och Henrik Malmström var grym idag, vinner allt efter sargen, jagar på allt och alla och får för det mesta fast pucken, ett fynd.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect: Jag håller med dig. Jag verkligen avskyr Rydmark. Men det är roligt och att han är petad.

För övrigt vad jag kan läsa så var det en trevlig match i Gavlerinken.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect: Jo dom leder pp ligan :) men idag var dom orörliga..5 mot 3 fick de inge avslut alls om jag minns rätt
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Hong Kong: Klart det är roligt att han är petad. Och det är roligt att det går dåligt för Malmö. Tyvärr vann dock Linköping. Man kunde ju önska att båda lagen kunde gå poänglösa av isen...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect: OVE, OVE, OVE MOLIN.

Lulekickan sitter och hårdraggar på Selander, men som alla vet så viker han aldrig från sin stora kärlek till Brynäs.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect:
Jo men i det andra PP lägena hände det inte mycket alls . Inte ens i 45 sek 5-3 spel
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect: Tycker inte något av lagen var värda poäng i kväll. Norrena såg till så Linköping fick tre poäng. Sååååååååå roligt det blir att gå till jobbet i morgon.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
westerlind: Gammelsmurfen kan fortfarande. Men jag har ingen lust att vänta 13 matcher på nästa show. :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
westerlind: Vet hon vem Selander är?! :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
WarhawK: Det diskuterades tidigare ikväll, det där med 5 mot 3. Det verkar genomgående vara svårt att hålla tempot uppe med två man mer. Det är inte bara Brynäs som har problem med det. Jag har sett Timrå två gånger på canal+ i år och de lider av samma sjuka. Man sänker tempot istället för att höja. Tror det är lika för de flesta lag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect:
Jo men dålig rörelse och dåligt tempo passar på alla PP i dag utom det som det vart mål i
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Anneli: Nu vet hon det - hon la på.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect: Satt och tänkte på det också. Hörde lite på radion av första perioden på väg till Malömatchen. Och det var just när Brynäs spelade 5-3. Vet inte om man slappnar av och tänker "men det här är lugnt, det fixar sig". Som du sa, det är ofta man ser att det inte blir utdelning.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Då var man hemma från Gävle och ännu en seger! Snygga mål av Molin och imponerande spel av Malmström, ger järnet i varenda byte. Folktomt i början men det tog sig efter ett tag i 3:e perioden började tom den äldre mannen framför mig (som hittills bara antecknat alla händelser flitigt i matchprogrammet) att klappa händerna..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Hong Kong: Hörde du, Brynäs vann? Selander och jag firar på skarpen just nu:

prosten: FULL FART FRAMÅT BRYNÄS!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
lindberg: Jag fick träningsverk i händerna efter allt klappande.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
westerlind: VAA! vann Brynäs? Om nu någon orkar titta bakåt i gästboken så kan ni ju se vem som tippade 4-1 i kväll. :)))))))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Såg att Lind hoppade upp på första plats i poängligan :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Hong Kong:
Varför skulle jag orka det? Jag blickar framåt - det luktar SM-guld redan nu. Ååh, vad härligt.

(Selander ligger och talar i tungor bredvid mig.)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
westerlind: Snälla...berätta inte vad han säger. Ber på mina bara knän..skona oss.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
westerlind: Tydligen dax att omvända dig till den enda rätta religionen. Hong Kong Tigers religionen. Nog med skitprat för i kväll, kudden kallar. Natti, natti...jag kommer drömma gott, kommer ni?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Hong Kong: Finns faktiskt ramsor man vill sprida till sina vänner...

Kära vän min religion ifrågasätter man inte, har fått en uppenbarelse genom att prata med "Kickan" från Luleå.

Jag återger kvällens samtal här...
Den kristna kyrkan startade på pingstdagen (50 dagar efter att Jesus Kristus korsfästes), när Gud utgjöt gåvan av den Helige Ande över Sina lärjungar. Detta är beskrivet i Apostlagärningarna kapitel 2: "Och de blevo alla uppfyllda av Helig Ande och begynte tala andra tungomål, efter som Anden ingav dem att tala." (APOSTLAGÄRNINGARNA 2:4)

Vid den tidpunkten pågick ett konvent i Jerusalem och folket förvånades över denna händelse och frågade: "Hur kan då var och en av oss höra sitt eget modersmål talas?" (APOSTLAGÄRNINGARNA 2:8). "I sin häpnad visste ingen vad han skulle tro, och de frågade varandra: ”Vad betyder detta?”" (APOSTLAGÄRNINGARNA 2:12). Några anklagade till och med lärjungarna för att vara druckna!

Men Petrus stod upp och talade om för dem: "Det är icke så som I menen, att dessa äro druckna; det är ju blott tredje timmen på dagen. Nej, här uppfylles det som är sagt genom profeten Joel: Och det skall ske i de yttersta dagarna, säger Gud, att jag skall utgjuta av min Ande över allt kött …" (APOSTLAGÄRNINGARNA 2:15-17). Han berättade för dem att eftersom Jesus nu befann sig i himmelen, hade den Helige Anden kommit (se också JOHANNES 14:26): "Och sedan han genom Guds högra hand har blivit upphöjd och av Fadern undfått den utlovade Helige Anden, har han utgjutit vad I här SEN och HÖREN." (APOSTLAGÄRNINGARNA 2:33).

Samma mönster som detta upprepas igenom hela Nya Testamentet där folk mottog den Helige Anden, vilket bevisades med tungomålstalande. Till exempel visste lärjungarna att hedningarna hade mottagit den Helige Anden i Apostlagärningarna kapitel 10: "DE HÖRDE DEM NÄMLIGEN TALA TUNGOMÅL och storligen prisa Gud …" (APOSTLAGÄRNINGARNA 10:45-46)

För att se fler bibelverser om dopet i den Helige Ande, bevisat av tecknet att tala tungomål, klicka här.

Att tala tungomål är det synliga tecknet på mottagandet av den Helige Anden. Det är ett språk som du inte kan lära dig, men som Gud ger dig som en gåva, så snart som du mottager den Helige Anden. Detta tungomålstal kan ibland förstås utav andra (APOSTLAGÄRNINGARNA 2:8), men är för det mesta ett okänt språk som är ämnat endast för privat bön och tillbedjan till Gud: "Ty den som talar tungomål, han talar icke för människor, utan för Gud; ingen förstår honom ju, han talar i andehänryckning hemlighetsfulla ord." (1 KORINTIERBREVET 14:2). "Ty om jag talar tungomål, när jag beder, så beder visserligen min ande ..." (1 KORINTIERBREVET 14:14)

När du ber på detta nya mål, ber du direkt till Gud och du behöver inte längre använda "fruktlösa upprepningar" i bönen, utan är fri att prisa Gud "i Anden". Gud hade i själva verket redan profeterat om detta förhållande till Sitt folk i Jesaja bok: "Ja väl, genom stammande läppar och på ett främmande tungomål skall han tala till detta folk." (JESAJA 28:11)

För närvarande har ungefär 500 miljoner människor över hela världen haft denna erfarenhet med den Helige Ande. "Alltså ÄRO "TUNGOMÅLEN" ETT TECKEN, ej för dem som tro, utan för dem som icke tro …" (1 KORINTIERBREVET 14:22)

Det finns många fler bibelverser som talar om fördelarna med att be på tungomål och aposteln Paulus, som användes mäktigt utav Gud, sade att han själv talade mer i tungor än någon annan! (Se 1 KORINTIERBREVET 14:18)

Klicka här för information om varför vi bör bedja i anden.

[Början av Sidan]


2. Kan man vara frälst utan att tala i tungor?

Bibeln fördömer inte dem som inte talar i tungor. Guds Ord talar om "troende", som Kornelius i Apostlagärningarna 10, vilken var 'gudfruktig (uppriktig); en rättskaffens man' i Guds ögon. På samma gång som många som bekänner sig vara kristna i sanning är 'troende', måste de också ge akt på att följa "allt Guds rådslut" (APOSTLAGÄRNINGARNA 20:27), just as God sent Peter to explain to Cornelius "vad du skall göra" (APOSTLAGÄRNINGARNA 10:6; Reviderade KXIIs bibel).

Människor som har "givit sitt hjärta till Jesus; tagit ett beslut för Kristus etc. etc." har omvänt sig till Gud och är uppenbarligen "troende." De måste sedan 'gå vidare' och söka den fullhet som Gud har givit (EFESIERBREVET 3:19). "Då sade Jesus till de judar som hade satt tro till honom: "OM I FÖRBLIVEN I MIT ORD, SÅ ären I i sanning mina lärjungar" (JOHANNES 8:31). Det betyder att även om en person är räddad, kommer han, såvida han inte GÅR VIDARE och blir en LÄRJUNGE enligt MATTEUS 28 etc., att förlora sin "fritt givna frälsning".

Frälsning liknas vid att 'föda barn'. Det är lätt när Gud givit tro, men att gå vidare och växa upp i Kristus och förbereda sig som en lärjunge på att möta Honom, är när det verkliga kristna livet startar. Men, utan att bli tränad och lärd kan en kristen helt enkelt stagnera i sina tidiga erfarenheter och inte gå vidare till Kristi fullhet, som Gud menade att vi skulle i vår vandrig i Kristus.

Liksom Petrus på pingstdagen, predikar vi APOSTLAGÄRNINGARNA 2:37-39: "Gören bättring, och låten alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom gåva undfå den Helige Ande", för vi vill att alla skall komma in i den fullhet som Gud ger. Vår egen erfarenhet är att 80% eller mer av vårt folk mottager den Helige Ande redan innan de blir döpta. Emellertid är 'att tala i tungor' inte den centrala frågan – vi söker inte gåvan, men Givaren. Kristna behöver se på Herren Jesus Kristus och tillbedja Honom som sin Frälsare. De flesta mottager den Helige Ande och talar i tungor inom sekunder när de börjar söka Honom … och ibland med stor kraft.

Vi uppmuntrar alla att gå vidare och mottaga uppfyllandet av den Helige Ande … inte bara för att 'bevisa att det går', men för att vi inte vill att någon skall gå miste om någonting, för vi tror starkt på att exemplet som de första lärjungarna följde och erfor GÄLLER för alla människor. Jesus sade till Sina lärjungar att vänta i Jerusalem (APOSTLAGÄRNINGARNA 1:8)- där de skulle få KRAFT till att vara Hans vittnen genom hela världen. Gud varnar oss:"… Genom människor med främmande tungomål och genom främlingars läppar skall jag tala till detta folk, men icke ens så skola de höra på mig, säger Herren" (1 KORINTIERBREVET 14:21). Några av Jesu sista ord till Sina lärjungar visar oss att tungomålstal skulle bli ett av de "tecken som följer" Hans kyrka: "Och dessa tecken skola åtfölja dem som tro: … de skola tala nya tungomål…"(MARKUS 16:17).
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
För övrigt så gillar jag Solings sätt att ta "petningen".
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Molin Molin Molin och Miettinen....Yes Yes Yes Yes ! ! ! ! VA Gott....
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
65Selander: Så ja...prova ta en alvedon i groggen så ska du se att det blir bra.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
65Selander: Äntligen hemma från fjollmiddagen!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Mickis: jag förstår inte riktigt publiksiffran, men det kanske är så att det som redovisas är de sålda platserna men alla utnyttjas inte. Mot DIF i premiären var det ju 4800, ett par hundra färre idag, men det kändes som betydligt större skillnad, det var många platser som var tomma, även om Gävlebor som jag träffade på plats tyckte att det var mkt folk...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Står att läsa om allas favvis.

"DET gäller även fler andra duktiga brynäsare. Tänker närmast på tuffe backen Mikko Kuparinen, som är på väg att bli den store publikfavoriten i Gavlerinken."

"Mikkos förmåga att läsa spelet med sitt väl utvecklade spelsinne gör även att han dyker upp i slottet när man minst anar det - och skapar målchanser.
Jag måste säga att jag gillar denne friskus. Har tagit honom till mitt hockeyhjärta - och fortsättningen blir intressant att följa."

Saxat från Keb i GD.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Fan vad gött med 3 nya poäng, hoppas på ytterligare 3 på lördag, för då är jag på plats :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Hong Kong: Ni käkar likadana svampar :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
lindberg: Kanske gör som i Malmö. Redovisar sålda biljetter och inte hur många som verkligen var på plats.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Du menar att Keb också är kompis med Pepps Persson?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Hong Kong: Japp :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
70 Rodrigues: Det förklarar ju ett och annat....nä bingen nu!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
God natt bröder o systrar, väl mött i Gavlerinken på Lördag :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Underbart med seger och tre pinnar igår kväll. Referatet på Hockeykväll i 4:an lät ju otroligt positivt (även om de fortfarande envisas med att kalla Brynässegrar "skrällar"); laget spelar med självförtroende och speed. Det är ju så här det ska kännas att följa Brynäs!

Formationen Lind-Miettinen-Molin ser ju egentligen bara skum ut på papperet. Två centerforwards/playmakers och en inte särskilt stark men snabb ytterforward. Men det funkar ju bevisligen ganska bra, omman säger så... Nyllet krigar på, Kyrö har inte gjort mål än men sliter tydligen riktgit bra av kommentarer att döma, Malmström och B Danielsson samma sak. Ser riktigt bra ut över hela linjen. Har vi äntligen fått harmoni och självtillit i laget?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Jompe: Det som var bonus med segern i går var att Molin fick göra lite poäng. Hoppas nu att Brynäs orkar följa upp med en seger på lördag också mot Prästerskapet.

Och som jag skrev tidigare i går Kyrö gör inte många poäng men han sliter i det dolda.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
65Selander: Attacktaxarna jobade stenhårt igår, B Danielsson, Kyrö, Nyllet och Malmström.

Soling gjorde ett par inhopp i början såg het ut, och verkade inte gilla att sitta på bänken resten av matchen, så den rätta inställningen verkar vara på väg. Byte av Anger och Soling nästa match kanske?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
65Selander: Självklart--vi måste bredda gruppen av målskyttar, annars är vi sålda om spelare som Lind skulle vara skadad en vecka. Jag är säker på att Anger och Soling kommer igång ordentligt vad det lider.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Jompe: Kyrö gjorde väl 1a mot SSK borta!?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Jompe: Tycker det finns målskyttar i BIF som kommer i skuggan av Lind, Miettinen, och i viss mån Sjödin, Molin.
Vi har fått en riktigt försvarspel och en riktig målvakt tråts att jag tycker att truppen är tunnar rent namnmässigt med förluster som Larsson, Djoos, Louvi,
Vad händer när Sjödda slutar - katastråf om dom inte hittar en ny back av samma kaliber t.ex Tuulola men han är vell inte tänkbar
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
sagge: Truppen är inte alls tunnare utan Larsson, Djoos och Luovi. Tänk efter: Djoos och Luovi spelade knappt i fjol, och Djoos spelade inte särskilt mycket året före det heller. Larsson var inte i närheten av att spela så bra som två, tre år tidigare. Det var dags att ersätta dem. Dessutom tror jag att många andra tar ett större ansvar nu, istället för att åka runt och vänta på att gamlingarna ska fixa det.
Sjödin blir en tuffare nöt att knäcka. Han är äldst i elitserien, men han är också en av de absolut bästa. Han kommer att lämna ett hål efter sig.

Hur många höll med mig när jag i somras skrev att Lind är inte bara en ersättare för Larsson; han är ett bättre alternativ och därmed en förstärkning?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect: Jag. :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF
Ford Prefect: jag sa namnmässigt inte spelmässigt sämre rent spelmässigt är det väldigt stor skillnad årets lag är mycket bättre.
Kommentera

« · 314308 · »