Klockrent av Stisse:
"Däremot har jag stora problem med den gamle storspelaren Mikael Renberg som är SVT:s nya hockeyexpert. Han har alltför snabbt börjat lämna de kunniga kommentarerna bakom sig och försöker istället yla högst av alla. Vad sa han i går: Tio matchers avstängning, kackelkackel.
Totalt noll respekt för Renberg där – han ska inte ens försöka ge sig in i den gren som Niklas Wikegård faktiskt är internationell mästare i."
sylf: "Den är inte alls bra. Den tar väldigt illa och det är väldigt olyckligt. Domarna är rörande överens om att det är matchstraff"
Här har vi ju det svart på vitt, hur domarna arbetar. Vilka kriterier de har för ett matchstraff.
Den tar väldigt illa och det är väldigt olyckligt, låter mer som att den beskrivingen tillhör en olyckshändelse.
Redigerad kommentar
Längsta avstängningen någonsin där förseelsen inte är mot en domare är Christian Sjögrens armbågstackling mot Thomas Berglund 2003 och den gav 9 matchers avstängning.
Lite annat för att sätta Bertilssons tackling i perspektiv:
Andreas Pihl - Slashing i ansiktet på Mikael Johansson (8 Matcher)
Kalle Lilja - Körde klubbskaftet i magen på domaren (8 matcher)
Robert Svehla - Pucklade på Anders Huss (8 matcher)
Peter Åslin - Körde över domaren (9 matcher)
Folk skriker 10 matcher (längsta straffet någonsin för en förseelse som inte är mot en domare) för den tacklingen. En tackling som vi ser rätt ofta, i ärlighetens namn.
Skärpning för h-vete!
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Tomas Ros Twittrar:
"Det ska vara matchstraff på Simon Bertilsson. Men jag tycker inte att det ska vara en lång avstängning"
Redigerad kommentar
Roger Ramkvist: Jag tycker inte att den är så ful som folk vill göra gällande. Bertilsson uppfattar nog situationen som att Luleåspelaren kommer nå pucken som han sträcker sig efter, han satsar på en stenhård tackling för att stoppa uppspelet.
Luleåspelaren missar pucken och snubblar framåt lite vilket gör att han blir hukad. Bertilsson kommer, med armen efter sidan, skridskorna på isen och proppar. Tacklingen tar väldigt illa pga omständigheterna.