1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF-Luleå HF Torsdagen den 6/10-11

« · 1410880 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Torsdagen den 6/10-11
sylf: Ja, det har han!
Kommentera

MarcusElving: ja, jag yrar ju också me honom.....Han har jävligt fel!
Kommentera

sylf: Ja, jag sitter också och diskuterar med honom på Twitter. Han är ute och cyklar, precis som Renberg!
Kommentera

Peja: Klockren tackling? Någon? Vad är det för snack om långa avstängningar, det gäller ju att titta upp där ute. Den tar ju inte ens i huvudet på motståndaren. 2 min charging kanske och det säger jag bara för att det inte går att se hur många skär han tar på den reprisbild jag tittar på.
Kommentera

MarcusElving: nu sitter Boork och yrar på twitter om hur jävla rätt Renberg har. Va fan är det för fel på folk?
Kommentera

10 matcher tycker gubben Boork. Men han tyckte ju resten av säsongen för Nisse Ekman, så...
Kommentera

MarcusElving: Man undrar ju om det är en slump att Renberg gör den här typen av utspel just efter en tackling på en Luleåspelare... Deras fans började väl hata honom intensivt när han gick till Skellefteå.
Kommentera

Klockrent av Stisse:

"Däremot har jag stora problem med den gamle storspelaren Mikael Renberg som är SVT:s nya hockeyexpert. Han har alltför snabbt börjat lämna de kunniga kommentarerna bakom sig och försöker istället yla högst av alla. Vad sa han i går: Tio matchers avstängning, kackelkackel.
Totalt noll respekt för Renberg där – han ska inte ens försöka ge sig in i den gren som Niklas Wikegård faktiskt är internationell mästare i."

Kommentera

Zzz: Bra skrivet av Ros. Dags för Anrell att byta favoritblomma, kanske. Det är synd om Berglund men det är fan helt bisarrt att Viklund inte ens blev utvisad för sin tackling på Ledin och att Bertilsson kommer att bli avstängd i flera matcher.
Kommentera

sylf:

Heads up Lule!
Tvivlar på att det skett någon huvudskada ...bara svagast axel som brast...tycks som det är där tacklingen träffar mest...inte huvudet...
Kommentera

Zzz: Ja, domare är en konstigt släkte. Det är såna där betongisandlådanmuppar. Vakter, militärer, jägare och domare.....
Kommentera

bj21: Och det trots att det drabbade en fbk-are! ;-)
Kommentera

bj21: Ja, den var inte vacker.. Fy fan!
Kommentera

sylf: Det är som jag alltid resonerat, det är bara idioter som drar på sig den randiga tröjan. Det har jag suttit många minuter genom min karrär för att jag talat om för olika dommare =).
Kommentera

MarcusElving: Förresten! Den där du skriver om Phil måste väl ändå va den fulaste genom alla tider? Vilket dj… hjärnsläpp!
Kommentera

Zzz: Ja, dom dömer utefter konsekvenserna, patetiskt!

Hannulas var resor värre, Jämtins crosschecking i ansiktet på Bertil i premiären också värre. Ingen gav nån utvisning!
Kommentera

Roger Ramkvist: Det är farten som är farlig inte tacklingarna i sig. Hade man haft samma fart på 70-80-talet i NHL som idag hade det varit dödsfall i varje match som hockeyn såg ut då. Jag anser att respekten har ökat och att det är väldigt mycket mer resepekt mellan spelarna idag än för bara 15 år sedan. Om man vill ha bort skadorna måste farten sänkas, det skulle bota knäskador och skallskador. Men vem vill det?
Kommentera

sylf: "Den är inte alls bra. Den tar väldigt illa och det är väldigt olyckligt. Domarna är rörande överens om att det är matchstraff"

Här har vi ju det svart på vitt, hur domarna arbetar. Vilka kriterier de har för ett matchstraff.

Den tar väldigt illa och det är väldigt olyckligt, låter mer som att den beskrivingen tillhör en olyckshändelse.

Redigerad kommentar

Kommentera

MarcusElving: Det var ingen domare. Det var Kuben! ;-)
Kommentera

sylf: Helt sant. Som sagt det är att den tar olyckligt som kommer att ge avstängning, inte tacklingen i sig.
Kommentera

Roger Ramkvist: 0.5 meter? Det är typ 2 meter från sargen!
Kommentera

bj21: Ja, men hans psykbryt var väl riktat mot domaren på något sätt?
Kommentera

MarcusElving: Domarchefen:

"Den är inte alls bra. Den tar väldigt illa och det är väldigt olyckligt. Domarna är rörande överens om att det är matchstraff"

Om den tar illa och olyckligt, men är en korrekt tackling mot en kille som böjer sig ner, inte tittar upp, varför ens en 2:a? Kan möjligen köpa snacket om onödig (även om jag är övertygad om att Bertil ville hindra kontringen) men alla spelare gör onödiga saker hela tiden. hälften av alla tacklingar är säkert onödiga i den bemärkelsen. Jag förstår inte hypen som "experterna" sitter och vräker ur sig!
Kommentera

luleå spelaren åker bakåt för att sedan vända sig om och försöker ta emot en väldigt dålig passning, han hade inte en anning att bertilsson kommer i fullfart. 1 han är i total obalans när bertilsson sätter in tacklingen. Det är brist på respekt och det kvittar om det är en armbåge eller inte ett axelskydd är fan lika hårt och tar det i huvudet är det gonatt. Visst ska luleå spelaren ha uppsikt över vart bertilsson är men Respekten måste även Bertilsson visa helst då en person lutar sig framåt och att han ser det men ändå fullföljer tacklingen ca 1 till 0.5 meter från sargen. Om spelarna inte visar respekt mot varandra så kommer det att sluta med ett dödsfall förr eller senare.Det är för mkt hjärnskakningar i hockeyn idag tillslut kommer vi bara ha en massa ledin och jämtin på isen för resten har lagt av med ett antal hjärnskakningar i bagaget.
Kommentera

MarcusElving: Är du säker på det där? Nio matcher fick ju även Magnus Wernblom 1998 för åverkan på sin egen klubba och plexiglaset!
Kommentera

70 Rodrigues: Det ska bli intressant att se vad Wikegård säger på Tv4 sporten. Antingen är det 32 matcher eller helt juste. Alltid svart eller vitt med Wikegård =).
Kommentera

70 Rodrigues: Avstängd blir han helt klart. Det ska bli intressant att se vad fjollorna i DN bestämmer sig för.

Tur att vi har Jonte C i full matchforn nu ;)
Kommentera

MarcusElving:Max två matcher ska han ha.
Kommentera

Längsta avstängningen någonsin där förseelsen inte är mot en domare är Christian Sjögrens armbågstackling mot Thomas Berglund 2003 och den gav 9 matchers avstängning.

Lite annat för att sätta Bertilssons tackling i perspektiv:

Andreas Pihl - Slashing i ansiktet på Mikael Johansson (8 Matcher)

Kalle Lilja - Körde klubbskaftet i magen på domaren (8 matcher)

Robert Svehla - Pucklade på Anders Huss (8 matcher)

Peter Åslin - Körde över domaren (9 matcher)

Folk skriker 10 matcher (längsta straffet någonsin för en förseelse som inte är mot en domare) för den tacklingen. En tackling som vi ser rätt ofta, i ärlighetens namn.

Skärpning för h-vete!

Redigerad kommentar

Kommentera

Burken: Många här i gb:n som tycker att det var en klockren tackling, hade situatione varit den omvända så hade det som sagt varit annat ljud i skällan och samma personer hade skrikit om 10 matcher för motståndaren.
Kommentera

Roger Ramkvist: Och jag tror att Bertilsson hade gått fri i NHL. Det hela handlar om spelsinne från dommare och dom som dömmer ut avstängningarna, det har man i NHL. I Sverige är det fortfarande konsekvensen av tacklingarna som ger långa straff inte handlingen i sig. Tror du att Rehnberg hade snackat 10 matcher om Berglund hade studsat upp igen efter 10sek? Nej då hade inte ens hockeykvall diskuterat tacklingen.

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: Såg just Hannulas tackling mot SAIK nyss. Om Bertil ska ha 10 matcher så ska Hannula ha 347, men han fick inte ens en 2:a?????
Kommentera

sylf: Det är precis som "experterna" är inne på. Det är total brist på respekt från Bertilssons sida och sånt måste stävjas.

MAn kanske kan ha lite förståelse för att Bertilsson ville dela ut en rejäl propp för att väcka laget. Men det gäller att välja rätt läge och det läget var illa valt.

I övrig så har TJ en hel del att fundera på. Nånting måste göras för att väcka laget.

Spela nästa match på 3 kedjor?
Kommentera

Klockren tackling av Bertilsson, ska inte ens vara en tvåa. Motspelaren sätter sig själv i situationen. Svammel av Rehnberg om en massa matchers avstägning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zzz: Bra inlägg, tacklingen i sig är det inget fel på, onödig kanske men det spelar väl ingen roll, det mesta Brynäs gjorde ikväll var onödigt. Killen var delaktig i spelet och tacklingsbar, böjer sig ner så han blir typ 1.20 lång. Svårt att inte träffa olyckligt då.
Kommentera

Sylf: Spelar dom lika uselt på lördag mot Timrå så lär vi bli duktigt rövade!!!
Kommentera

Roger Ramkvist: Det är ju också upp till den som ska ta emot tacklingen att vara uppmärksam. Och här hade ju Berglund inte ryggen emot...
Kommentera

Zzz:
jag är nästan säker på att NHL hade stängt av han.Har sett iallfall 4-5 fall nu under försäsongen och mist 2 av dom har inte varit blindside och vissa har tagit när spelare inte varit upmärksamma.
Kommentera

Tomas Ros Twittrar:

"Det ska vara matchstraff på Simon Bertilsson. Men jag tycker inte att det ska vara en lång avstängning"

Kommentera

Zzz: Nu är ju inte det här NHL, vi måste således jämföra med andra liknande tacklingar i Elitserien (och efterföljande straff).
Kommentera

Roger Ramkvist: Håller med.
Klumpig tackling och helt onödigt när vi ändå är lite på G och fortfarande har bra chans att iaf kvittera.
Annars en sån där match där det mesta går fel, naturligtvis till stor del beroende på Luleås smarta uppträdande.
Dom tråkade ju ihjäl AIK på Hovet och vann väl med 1-0 där också.

Jag? Bitter?
Inte alls.....     :-/
Kommentera

arnio: Man måste inte vara puckförare för att vara tacklingsbar. Är man med i spelet kring pucken är man tacklingsbar.. på väg att ta emot pucken, nån sekund efter att man har släppt den osv..
Kommentera

Roger Ramkvist: Där har du en mycket underskattad poäng som nog gäller på samtliga forum. Hade den där proppen drabbat det egna laget hade man varit h--vetiskt upprörd nu!

Redigerad kommentar

Kommentera

Roger Ramkvist: Jag håller inte med, visst kan man resonera så att den är respektlös men då tar man allt ansvar från den som tacklas. Idag kan en spelare blotta sig som Berglund eller vända ryggen in i banen för att täcka puck när någon är på väg att tackla. Vi vill ha mer tacklingar i svensk hockey och då måste man lägga ansvar både på den som tacklar men även den som ska tacklas. Jag skrev det tidigare, tror du att det hade blivit avstängning i NHL?
Kommentera

Roger Ramkvist: Jag tycker inte att den är så ful som folk vill göra gällande. Bertilsson uppfattar nog situationen som att Luleåspelaren kommer nå pucken som han sträcker sig efter, han satsar på en stenhård tackling för att stoppa uppspelet.

Luleåspelaren missar pucken och snubblar framåt lite vilket gör att han blir hukad. Bertilsson kommer, med armen efter sidan, skridskorna på isen och proppar. Tacklingen tar väldigt illa pga omständigheterna.

Kommentera

Strålman och Skrbek som backpar vore nåt fast då blir det nog kk.
Kommentera

MarcusElving: måste säga att tacklingen var ganska ful faktiskt. Open ice kan vi väl inte snacka om sådår nära sargen? Dessutom var ju inte killen puckförare. 2 matcher säger jag.
Kommentera

« · 1410880 · »